حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3003 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • آرامش از دست رفته خانواده ها  در خانه های آپارتمانی
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۱۹
    شناسه : 9004
    بازدید 1678
    23
    طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس ویلایی اجرا شود دریانیوز// در یکی دو دهه اخیر در بندرعباس نیز مانند سایر شهرهای کشور وبی توجه به شرایط آب و هوایی و سنتی، آپارتمان سازی رونق گرفت و بسیاری از فرهنگ ها وخرده فرهنگ ها در خانه های آپارتمانی که شرایط اجرا نداشت، نیز به رنگ فراموشی سپرده شد و آرامشی که زندگی در خانه های یک طبقه ویلایی با حیاط پر از درخت و مرغ و خروس و... وجود داشت، ازبین رفت و نسل جدید مجبور شدند آرام آرام به زندگی محصور سخت و خشن آپارتمان نشینی رضایت دهند که بر روحیه شان نیز بسیار اثرگذار بود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در یکی دو دهه اخیر در بندرعباس نیز مانند سایر شهرهای کشور وبی توجه به شرایط آب و هوایی و سنتی، آپارتمان سازی رونق گرفت و بسیاری از فرهنگ ها وخرده فرهنگ ها در خانه های آپارتمانی که شرایط اجرا نداشت، نیز به رنگ فراموشی سپرده شد و آرامشی که زندگی در خانه های یک طبقه ویلایی با حیاط پر از درخت و مرغ و خروس و… وجود داشت، ازبین رفت و نسل جدید مجبور شدند آرام آرام به زندگی محصور سخت و خشن آپارتمان نشینی رضایت دهند که بر روحیه شان نیز بسیار اثرگذار بود.
    بچه‌ها را در آپارتمان ها زندانی کردیم که اجازه بازی و شادی و پریدن و… را ندارند و فقط بایستی بازی های غیرحرکتی مضرداشته باشند.حال که قرار است در دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن اجرایی شودو در بیشتر شهرهای هرمزگان نیز زمین به متقاضیان واجدشرایط واگذار شده است، بندرعباسی ها نیز انتظار دارند این طرح در این شهر بصورت ویلایی اجرا شود تا علاوه بر ساخت ارزان‌تر و سریعترمسکن ویلایی، آرامش ازدست رفته به خانواده ها، دوباره برگردد و فرزندان خانواده ها با توجه به سیاست فرزندآوری و رشد جمعیت، بتوانند در خانه های حیاط دار یک طبقه ویلایی به بازی و تفریح در زیر درختان و… بپردازند و بخشی از انرژی شان را تخلیه کنند. در بندرعباس کمبود زمین وجود ندارد وفقط بایستی مجوز الحاق اراضی توسط سازمان ملی زمین و مسکن صادر شود تا بتوان در این اراضی، املاک ویلایی یا مشارکت مردم ساخته شود.
    ساخت خانه های ویلایی باعث می شود خانواده های هرمزگانی در این گرمای هوا بتوانند با آرامش و آسودگی بیشتری زندگی کنند و برخی مراسمات شان را راحت تر در خانه های ویلایی شان برگزار و اجرا کنند و برخی از حق وحقوق فرزندان نیز برگردد که در این حوزه انتظار می رود مسئولان استانی و کشوری در نحوه اجرای این طرح ملی تجدید نظر کنند و نماینده ولی‌فقیه در استان نیز در این حوزه با مردم همراهی و از آنها حمایت داشته باشند تا طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس نیز بصورت ویلایی اجرایی شود.
    روزگاری که خانه‌ها متناسب با فرهنگ و اقلیم منطقه ساخته می‌شد
    کارشناس ارشد باستان شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: تابش عمودی آفتاب در این استان،‌ شرایط خانه‌سازی را اندکی با سایر مناطق کشور متمایز کرده و به همین سبب در روزگاران گذشته، معماران خانه‌ها را مطابق اقلیم و فرهنگ بومی مردم طراحی کرده و می‌ساختند.
    عباس نوروزی در گفت و گو با ایرنا افزود: خانه‌ها را به نحوی طراحی و اجرا می‌کرده‌اند که هم آسایش و راحتی خانواده و به خصوص بانوان رعایت می‌شد و این موارد بسیار حائز اهمیت بود، چنانکه سرویس بهداشتی و حمام از قسمت‌های اصلی خانه فاصله داشته و در حیاط قرار داشتند.
    نوروزی با اشاره به راحتی بانوان در این نوع خانه‌ها، ادامه داد: مادر و خانم خانواده به عنوان محور خانواده دارای آرامش و آسایش بود،‌ به عنوان مثال آشپزخانه‌ها باز و به اصطلاح اوپن نبودند تا هم مادر یا خانمی که آنجا مشغول پخت و پز است و هم مهمان احساس راحتی کنند. وی با بیان اینکه طراحی خانه، احساس آرامش را به اعضای خانواده منتقل می‌کرد، اضافه کرد:‌ وجود حیاط در خانه به همراه درخت یا درختان نخل و مرکباتی که در آن کاشته می‌شد این احساس را بیشتر می‌کرد.
    کارشناس ارشد باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: علاوه‌بر این؛ درخت خرما کاربرد نمادین هم داشت چون نماد زندگی است و از سایه و محصولش هم استفاده می‌کردند. کارشناس ارشد باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان خاطرنشان کرد: همچنین مرغ و خروس و در برخی موارد بز و گوسفند هم در خانه نگهداری می‌شد و از محصول‌های تولیدی خود به عنوان خوراک مانند وعده صبحانه استفاده می‌کردند.
    نوروزی گفت: گاهی چند نسل یک خانواده با هم در یک خانه زندگی می‌کردند که هر کدام از اعضای این خانواده هم برای خود اتاق مخصوص و مستقل داشتند و در اتاق‌ها هم به حیاط باز می‌شد و در جلوی در رواق یا سایه‌بانی بود که دورتادور حیاط قرار داشت. وی با اشاره به شدت تابش آفتاب و گرمای هوا در هرمزگان، یادآور شد: این رواق یا راهرو مانع از تابش مستقیم آفتاب به اتاق‌ها و همچنین مانع از رسیدن قطره‌های آب هنگام بارش باران به پنجره‌ها و فضای اصلی خانه می‌شد.
    کارشناس ارشد باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان بیان کرد: این سازه برای این استان که دارای تابش مستقیم آفتاب و گرمای بالاست، بسیار کاربردی است.
    نوروزی با یادآوری اینکه یکی از ویژگی‌های خانه‌های سنتی هرمزگان رعایت راحتی و آرامش بیشتر اعضای خانواده بوده است، خاطر نشان کرد: همین ویژگی‌های مثبت موجب شده که اغلب افراد نسل‌های کنونی هرمزگانی که دارای تمکن مالی مناسبی هستند در پی بازگشت به سبک معماری سنتی و خانه‌های قدیمی و یا نزدیک کردن خانه‌های خود به آن خانه‌ها باشند.
    نوروزی گفت: کسانی هم که چنین توانی ندارند، اگر بتوانند اقدام به خرید خانه در روستاهای اطراف کرده و آخر هفته‌های خود را در آن‌ها می‌گذارنند تا از آرامش آن بهره‌مند شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.