حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3053 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • کاهش آسیب های اجتماعی با افزایش توجه به حوزه فرهنگ
    ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۲۵
    شناسه : 11785
    بازدید 1143
    2
    دریانیوز// بارها نوشته ایم حوزه فرهنگ در استان هرمزگان در دولت های مختلف مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است واین روند همچنان ادامه دارد. برای کودکان و نوجوانان استان که بایستی به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دسترسی راحتی داشته باشند تا بتوانند از کتاب‌های کانونی و کارگاه ها وبرنامه های کانون پرورش فکری استفاده کنند که متاسفانه تعدادی از شهرهای استان حتی فاقد یک مرکز کانون پرورش فکری هستند و در سایر شهرستان ها نیز به تعداد موردنیاز مرکز کانون وجود ندارد
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بارها نوشته ایم حوزه فرهنگ در استان هرمزگان در دولت های مختلف مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است واین روند همچنان ادامه دارد. برای کودکان و نوجوانان استان که بایستی به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دسترسی راحتی داشته باشند تا بتوانند از کتاب‌های کانونی و کارگاه ها وبرنامه های کانون پرورش فکری استفاده کنند که متاسفانه تعدادی از شهرهای استان حتی فاقد یک مرکز کانون پرورش فکری هستند و در سایر شهرستان ها نیز به تعداد موردنیاز مرکز کانون وجود ندارد و از طرفی دیگر در حالیکه همین تعداد محدود مراکز کانون پرورش فکری در استان با کمبود نیروی انسانی، مربی و مسئول مرکز مواجه بودند، بجای جذب و استخدام نیروهای جدید و مورد نیاز در کانون، تعدادی از مربیان و کارکنان کانون که بعد از فعالیت سال‌ها در کانون پرورش فکری هنوز رسمی نشده بودند، امسال جذب آموزش و پرورش شدند و کمبودها بیشتر شد.

    از طرفی دیگر کمبود کتابخانه در استان و واگذاری کتابخانه شهدای بندرعباس به شهرداری و عدم اتمام مراحل ساخت کتابخانه مرکزی در پارک جنگلی بندرعباس بعد از یک دهه و همچنین کمبود کتابخانه های عمومی در استان وشهر بندرعباس باعث شده است مردم و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و کتابخانه با مشکلاتی مواجه شوند. در صورتیکه انتظار می رود در هر محله و منطقه حداقل یک کتابخانه عمومی و یک مرکز کانون پرورش فکری وجود داشته باشد که بیشتر محلات ومناطق فاقد این مراکز فرهنگی هستند. در محلات حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی که بیشترین جمعیت را در خود جای داده است و وفادارترین قشر به آرمان های انقلاب، نظام و شهدا زندگی می کنند، علاوه بر کمبود مراکز فرهنگی، حتی کمبود مراکز تفریحی، ورزشی، آموزشی و… نیز وجود دارد وبه همین دلیل کودکان و نوجوانان در این مناطق وقت شان به بطالت هدر می رود و در کوچه هایی که فاضلاب روان است ویا برخی از کوچه هایی که به پاتوق معتادان و… تبدیل شده اند، رها ودر آسیب های اجتماعی غرق هستند و مسئولان نیز این اقشار آینده ساز را رها کرده اند و برای رشد وتربیت مناسب شان اقدامی انجام نمی دهند.

    در حوزه بقاع متبرکه که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، بقاع متبرکه بایستی به قطب فرهنگی تبدیل شوند، نیز کاستی هایی وجود دارد و این بقاع در استان نتوانسته اند به قطب فرهنگی تبدیل شوند. در دو دهه اخیر بارها گزارش و مقاله نوشتیم که خانواده ها برای آموزش قرآن به فرزندان شان وتربیت قاری و حافظ قرآن کریم با مشکل مواجهند، اما متاسفانه در این حوزه هم اقدامی نشد و موسسات قرآنی نیز مورد حمایت قرار نگرفتند وحتی در بقاع متبرکه دوره های مستمر آموزش قرآن وتربیت قاری و حافظ قرآن نداریم. موضوع دیگر اینکه اِلمان شهدای ایرباس و باغ موزه دفاع مقدس نیز همچنان در بندرعباس ساخته نشده و وعده ها بعد از گذشت دو دهه محقق نشده است. در حوزه مساجد که مسئولان مربوطه هم اعلام کرده اند بیشتر مساجد استان امام جماعت ندارند.

    از طرفی دیگر دوره های آموزشی مستمر برای خادمان مساجد برگزار نمی شود تا بتوانند شیوه های جذب نوجوانان، جوانان وجوانان به مساجد را بیاموزند و گاهی برخورد نامناسب برخی از آنها باعث می شود نوجوان و جوانی از مسجد فاصله بگیرد که در این حوزه بایستی تدبیری اساسی اندیشیده شود و طرح امام محله نیز در مساجد و محلات شهری و روستایی در سطح استان اجرا شود واز برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی در مساجد حمایت شود. همچنین می توان در مساجد دوره های مهارت های زندگی، مشاوره های خانواده، فرزندپروری، زناشوئی، حقوقی و… برای خانواده ها برگزار کرد و مساجد بایدبه پایگاه های حضور خانواده ها برای برنامه های مختلف تبدیل شوندو بایستی این اماکن به پاتوق نوجوانان و جوانان تبدیل شوند تا رویکرد این قشر از کوچه نشینی به مسجدنشینی تبدیل شده و مسجد پاتوق‌شان شود و با اجرای برنامه های فرهنگی، ورزشی و… در مساجد، بایستی نوجوانان و جوانان را در مساجد ماندگار کرد.همچنین بایستی حداقل بصورت هفتگی جلساتی با حضور علما و اساتید اخلاق در مناطق مختلف شهر و استان ودر مساجد و هیئت ها و… برگزار شود تا علاقمندان بتوانند از این برنامه ها استفاده کنند.

    موضوع دیگر در حوزه شهدای گمنام است. درب ورودی مرقد مطهر هشت شهید گمنام در ضلع غربی مسجد جامع بندرعباس همیشه باز نیست تا مردم بتوانند وارد شوند و بر سر قبور مطهر این شهدای گمنام و خوشنام حاضر شوند وفاتحه بخوانند و ساعاتی را آنجا باشند وبا شهدا خلوت کنند. در روزهای اخیر نیز بحث دفن شهید گمنامی در ایام فاطمیه در محوطه شهرداری بندرعباس خبرساز شده است و برخی اقشار اظهار نارضایتی کرده اند. اولا اگر قرار است شهیدی در این مکان دفن شود، بایستی دسترسی اقشار مختلف بصورت شبانه روزی به مرقد شهید گمنام میسر باشد. دوم اینکه دفن شهدای گمنام در برخی ادارات وسازمان ها شاید باعث شود مدیران و کارکنان این مجموعه ها به خودشان متذکر شوند که این کشور مرهون خون شهدایی است که جان شان را نثار کرده اند و در عملکردشان و خدمات‌رسانی شان برای مردم اثرات مثبتی داشته باشد. موضوع دیگر چندسال قبل بحث دفن شهید گمنام در کوهستان پارک پنجعلی بندرعباس مطرح بود که این موضوع محقق نشد و در صورتی در بخشی از این کوهستان پارک شهیدی دفن شود و فضای رفت وآمد برای مردم و برگزاری مراسمات و… در جوار شهید گمنام در کوهستان پارک فراهم شود، می تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

    در یک کلام ضرورت دارد در استان به حوزه فرهنگ از زوایای مختلف توجه بیشتری شود و زنگارهای بی توجهی به این حوزه زدوده شود تا میزان آسیب های اجتماعی در این استان مرزی و درمعرض تهاجم و شبیخون فرهنگی کاهش یابد که از این دولت انتظار بیشتری می رود تا در حوزه فرهنگ، انقلابی را در استان ایجاد نماید تا مردم اثراتش را لمس کنند و تمام خانواده ها از برنامه های فرهنگی بهره مند شوند و کمبودهای این حوزه برطرف شود. بایستی از ظرفیت صنایع در راستای مسئولیت های اجتماعی شان و خیرین نیز برای احداث اماکن وبرنامه های فرهنگی نیز استفاده نمود. بطور حتم توجه بیشتر به حوزه فرهنگ باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی در استانی خواهد شد که روز به روز شاهد افزایش آسیب های اجتماعی هستیم. بایستی رویکرد مسئولان به
    حوزه های فرهنگی، مذهبی، کتابخوانی، دفاع مقدس و… در استان تغییر کند ودر این حوزه سرمایه گذاری بیشتری شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.