حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پول بادآورده در جیب متکدیان
    ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۹
    شناسه : 9705
    بازدید 1271
    8
    کلاهی به گشادی تکدی‌گری دریانیوز// تکدی‌گری شغلی آسان با درآمدی بالاست که این روزها شاهد افزایش افرادی هستیم که به این کار روی آورده‌اند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// تکدی‌گری شغلی آسان با درآمدی بالاست که این روزها شاهد افزایش افرادی هستیم که به این کار روی آورده‌اند.
    تکدی گری به معنای گدایی کردن است. به عبارت دیگر متکدی، با توسل به فریب، حس ترحم مردم را برانگیخته می‌کند و وجهی دریافت می‌کند. امروزه این عمل در سطح جامعه بسیار شایع می‌باشد و به یک امر بسیار عادی تبدیل شده است. ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی، باب پنجم تعزیرات، مصوب سال ۱۳۷۵، عنصر قانونی جرم تکدی‌گری می‌باشد. جرم تکدی‌گری از جرایمی نمی‌باشد که با یک بار انجام دادن اتفاق بیافتد و به اصطلاح آنی نمی‌باشد. به عبارت دیگر جرم تکدی‌گری از جمله جرایم استمراری می‌باشد و با چند بار انجام دادن این جرم محقق می‌شود. جرم تکدی گری در صورتی محقق می‌شود که متکدی قاصد، راضی و مختار باشد به همین دلیل است که اگر مرتکب طفل صغیر یا غیررشیدی باشد هیچ جرمی مرتکب نشده است .

    مجازات تکدی‌گری، حبس از یک ماه تا سه ماه است به عبارت دیگر جرم تکدی گری مجازات حبس درجه هشت است. اگر متکدی با وجود توان مالی باز هم تکدی گری کند مجازات او شدت بیشتری می‌گیرد. بدین شرح که علاوه بر حبس تعزیری درجه هشت، کلیه اموالی که از طریق تکدی به دست آورده است مصادره خواهد شد. در قوانین مختلفی از تکدی‌گری صحبت به میان آمده است که از جمله آن می‌توان به این قوانین اشاره کرد: ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی بیان داشته است که اگر پدر و مادری از طفل خود برای تکدی‌گری استفاده کند از والدین سلب حضانت می‌شود و دادگاه هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند اتخاذ میکند. ماده ۱۷۷ قانون مجازات اسلامی نیز از شرایط شاهد در زمان ادای شهادت، عدم اشتغال به تکدی را بیان داشته است.

    ماده ۵۵ قانون شهرداری نیز از جمله وظایف شهرداری را جلوگیری از گدایی و واداشتن گدایان به کار و توسعه می‌باشد. ماده ۱۶ قانون گذرنامه نیز بیان می‌دارد کسی که در خارج از مرزهای ایران معروف به تکدی‌گری باشد اجازه خروج از کشور به او داده نخواهد شد. با وجود اینکه تکدی‌گری یک جرم است اما همچنان شاهد این هستیم که تعداد متکدیان در شهر بندرعباس زیاد است و این افراد به راحتی به کار خود مشغول هستند و نیاز است در این زمینه کارهای اساسی صورت گیرد. وجود متکدیان در هیچ جای کشور پذیرفتنی نیست و مردم نیز همواره خواستار این هستند که مسئولان مربوطه نسبت به جمع‌آوری متکدیان اقدام نمایند.
    نازیبایی چهره شهر خدابنده‌لو از شهروندان بندرعباسی است که از حضور انواع متکدیان در شهر گلایه دارد و می‌گوید: بندرعباس یک شهر گردشگرپذیر است و در طول سال به ویژه پاییز و زمستان که هوای این شهر بهاری و خنک است تعداد زیادی از هم‌وطنان به این شهر سفر می‌کنند و وجود این تعداد متکدی در شهر زیبنده پایتخت اقتصادی کشور نیست و باید با این معضل که گریبان شهر را گرفته‌است برخورد شده و متکدیان احساس آرامش نکنند. در بسیاری از نقاط شهر بندرعباس متکدیان در حال پرسه زدن هستند و از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند. برای زیبایی شهر هم که شده باید این متکدیان جمع‌آوری شوند و اجازه ندهند که هر روز بر تعداد آنها افزوده شود.

    افزایش هر روزه
    نظری یکی دیگر از شهروندان است که از تعداد زیاد متکدیان گلایه دارد و می‌گوید: هر روز شاهد افزایش تعداد متکدیان در سطح شهر بندرعباس هستیم. متکدیانی که بیشتر آنها از اتباع بیگانه هستند و با وضعیتی نامناسب در شهر پراکنده هستند و اقدام به تکدی‌گری می‌کنند. تکدی‌گری شغلی بی‌زحمتی برای این افراد است و درآمد خوبی هم عاید آنها می‌کند به همین دلیل شاهد افزایش روزافزون متکدیان در شهر هستیم. اگر برخوردهای لازم با متکدیان صورت گیرد و نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام شود، شاهد کاهش و حتی از بین رفتن این معضل اجتماعی خواهیم بود هرچند که از بین بردن چنین مشاغل کاذبی به آسانی قابل انجام نیست اما با برخوردهایی که صورت می‌گیرد قطعا شاهد کاهش تعداد متکدیان در شهر خواهیم بود.

    استفاده از نوزادان برای درآمد بیشتر
    غفاری یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: متاسفانه در شهر شاهد تعداد زیادی متکدی در سنین مختلف هستیم. بعضی از افراد از کودکان و نوزادان برای اینکه احساسات مردم را بیشتر تحت تأثیر قرار دهند استفاده می‌کنند که اغلب این نوزادان نیز فرزند خود آنها نیستند و برای این کار اجاره می‌کنند. متکدیان می‌دانند که مردم نسبت به کودکان و نوزادان حس ترحم بیشتری دارند به همین دلیل از این موضوع به خوبی استفاده کرده و درآمد بیشتری کسب می‌کنند چرا که اگر خودشان به تنهایی اقدام به تکدی‌گری کنند شاید درآمد ناچیزی داشته باشند اما وقتی یک نوزاد را با خود همراه کنند، از احساسات مردم سوء استفاده کرده و پول بیشتری به دست می‌آورند. افرادی که واقعا نیازمند هستند از ترس آبرو، هیچگاه به این کار روی نمی‌آورند.

    صحنه‌سازی برای پول
    خیبری یکی دیگر از شهروندان است که در این زمینه می‌گوید: تکدی‌گری ارتباط مستقیمی با برانگیخته کردن احساسات مردم دارد چرا که هر چه احساسات مردم را بیشتر تحت تأثیر قرار دهید می‌توانید پول بیشتری به جیب بزنید و این کار به نوعی فریب داده است.
    برخی از متکدیان که معمولاً از کودکان استفاده می‌کنند، وسایلی را برای کاسبی در اختیار کودک قرار می‌دهند و سپس این وسیله را می‌شکنند و کودک با گریه کردن، ترحم عابران را به سمت خود جلب می‌کند و از این طریق چندین برابر پول وسیله شکسته شده را به دست می‌آورد. اگر در پیاده‌روهای مرکز شهر عبور کرده باشید قطعا کودکانی را می‌بینید که در کنار ترازوی دیجیتال شکسته‌ای نشسته و با گریه ادعا می‌کنند که ترازوی او را شکسته‌اند و اگر با این وضعیت به خانه بروند او را کتک می‌زنند، به همین دلیل عابران هم احساساتی شده و به او کمک می‌کنند که این کار درست نیست و باعث شده هر روز این افراد، همین کار را انجام دهند.

    قسم دادن به مقدسات
    یکی دیگر از شهروندان درباره حضور متکدیان و شیوه تکدی‌گری آنها می‌گوید: برخی از متکدیان می‌دانند که ما مردم به قسم دادن حساس هستیم و وقتی یکی ما را به مقدسات قسم می‌دهد، مجبور می‌شویم آن کار را انجام دهیم به همین دلیل متکدیانی در شهر هستند که برای رسیدن به مقصود خود رهگذران را به چیزها و افراد مختلف با ناله قسم می‌دهند و مردم نیز که به این موضوع حساس هستند مجبور می‌شوند به خواسته آنها عمل کرده و مبلغی کمک کنند. این کار موجب شده این افراد از این ترفند برای رسیدن به خواسته خود استفاده نمایند و مردم نیز نمی‌توانند وقتی آنها را قسم می‌دهند به راحتی از کنار آن بگذرند. برای اینکه شاهد چنین مواردی نباشیم باید نسبت به برخورد با متکدیان جدیت بیشتری وجود داشته باشد.

    نسخه و شیر خشک می‌خواهند
    غریب‌نواز یکی دیگر از شهروندان است که از وجود متکدیان گله‌مند است و می‌گوید: علاوه بر اینکه تعداد متکدیان در شهر هر روز افزایشی است، شیوه‌های تکدی‌گری نیز متنوع شده‌است. بعضی از متکدیان در اطراف مطب پزشکان و داروخانه‌ها پرسه می‌زنند و نسخه‌هایی در دست دارند و از مردم می‌خواهند به آنها کمک کنند تا بتوانند نسخه خود را تهیه کنند یا برای نوزاد خود شیر خشک بخرند. جالب است که برخی از آنها همیشه یک نسخه همراه خود دارند و وقتی از آنها می‌خواهی که نسخه را بدهند تا داروهای مورد نظر را برایشان تهیه کنی، از دادن نسخه خودداری می‌کنند.
    تا کی ما باید شاهد این باشیم که متکدیان در شهر به راحتی با احساسات مردم بازی کرده و درآمد کسب کنند. البته کمک کردن مردم به این افراد نیز باعث شده که این افراد از راه آسان به درآمدهای هنگفتی برسند و این کار را ادامه دهند.
    موارد ذکر شده بخشی از گلایه‌های مردم در خصوص متکدیان بی‌شماری است که در شهر از احساسات مردم سوءاستفاده کرده و به مقاصد خود دست پیدا می‌کنند. تکدی‌گری کاری است که زحمتی در آن وجود ندارد و به راحتی می‌توان آن را انجام داد و برخوردی به این افراد صورت نگیرد. این در حالی است که اگر با متکدیان برخورد لازم صورت پذیرد و این افراد از سطح شهر جمع‌آوری شوند و حتی طبق قانون با آنها برخورد شود، می‌توان شاهد این بود که این معضل از جامعه برچیده شود.
    بر هیچ کس پوشیده نیست که با شرایط اقتصادی فعلی، تعداد زیادی از مردم نیازمند مساعدت هستند اما برخی افراد از این موضوع سوء استفاده کرده و به تکدی‌گری روی آورده‌اند به همین دلیل تشخیص افراد نیازمند واقعی از متکدیان کار آسانی نیست و افرادی که می‌خواهند به نیازمندان کمک کنند بهتر است از طریق نهادها و سازمان‌های حمایتی این کار را انجام داده تا کمک‌های آنها به دست نیازمندان واقعی برسد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.