حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پس‌انداز سلامتی فرزندان  با ذخیره‌سازی سلول‌های  بنیادی خون بند ناف
    ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
    شناسه : 9557
    بازدید 1298
    8
    سرپرست جهاددانشگاهی هرمزگان در گفتگو با دریا: دریانیوز// جهاددانشگاهی از جمله نهادهایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و براساس نیازهای جامعه تشکیل شد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// جهاددانشگاهی از جمله نهادهایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و براساس نیازهای جامعه تشکیل شد.

    این نهاد از زمان تاسیس تاکنون توانسته است خدمات بسیار خوبی را به جامعه ارائه نماید. از این رو به مناسبت ۱۶مرداد ماه سالروز تاسیس جهاددانشگاهی گفتگویی با دکتر احمد زاهری سرپرست جهاددانشگاهی استان هرمزگان انجام شده‌است که در ادامه می‌خوانیم.
    دریا: جهاد دانشگاهی به چه منظور تشکیل شده‌است؟
    در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (قدس سره) در تاریخ۲۳/۳/۱۳۵۹ مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، ستاد مزبور در جلسه مورخ۱۶/۵/۱۳۵۹ به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد. پس از تبدیل ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه این نهاد در تاریخ۱۱/۹/۱۳۶۵ مورد تجدیدنظر قرار گرفت و با حذف وظیفه مشارکت در مدیریت اداره دانشگاه ها و تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها به تصویب رسید. بار دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به شرایط جدید دانشگاه ها در تاریخ۲۲/۸/۱۳۶۹ مصوبه‌ای را به تصویب رساند که در آن جهاددانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور معرفی شد. در این مصوبه دو وظیفه عمده انجام تحقیقات علمی و فعالیت های فرهنگی هم‌چنان برعهده‌ی این نهاد است. بر مبنای این مصوبه، جهاددانشگاهی نهادی است عمومی و غیردولتی زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تابع مقرراتی است که در چارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیات امنای جهاددانشگاهی می‌رسد.

    دریا: اهداف اصلی این نهاد چیست؟

    از اهداف اصلی جهاددانشگاهی می‌توان به گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه تتبع و استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه، دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به خصوص برای نسل جوان و گسترش طرح های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور به کارگیری نتایج پژوهش اشاره کرد.

    دریا: جهاددانشگاهی چه وظایفی برعهده دارد؟

    از وظایف کلی جهاددانشگاهی می‌توان از تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان به ویژه دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان به منظور مقابله با غرب زدگی و انحرافات در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور، ایجاد تشکیلات مناسب به منظور تالیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات نتایج تحقیقات و مقالات علمی، فرهنگی و تولید مواد کمک آموزشی، انجام دادن تحقیقات توسعه ای و کاربردی، پی‌گیری طرح های تحقیقاتی جهاد تا پایان مرحله نیمه صنعتی و صنعتی، ارائه خدمات علمی – فنی در زمینه‌های مختلف مورد نیاز جامعه، حمایت، تشویق و جذب دانشجویان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه‌ریزی و ایجاد شرایط و امکانات لازم به منظور فراهم آوردن زمینه فعالیت های علمی و پژوهشی آنان بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه، اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی–کاربردی مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالی کشور، ایجاد تشکیلات آموزشی و تحقیقاتی مطرح شده در بندهای این ماده براساس قوانین و مقررات آموزش عالی و مشارکت در ایجاد زمینه های مناسب برای اشتغال بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نام برد.

    دریا: جهاد دانشگاهی در چه زمینه‌هایی توانسته است در کشور پیشگام باشد؟

    جهاددانشگاهی طی سال‌های فعالیت خود توانسته است در زمینه‌هایی همچون توسعه قطب های علم و فناوری برای گسترش مرزهای دانش، تحقیق و توسعه و تولید فناوری های نوین، جذب توان علمی نخبگان، پژوهش‌های کاربردی برنامه‌ریزی شده و به کارگیری نتایج حاصله، تولید، جذب و بومی سازی فناوری های مورد نیاز، توسعه دانشگاه غیردولتی معتبر بین‌المللی، توسعه آموزش عالی و تخصصی با رویکرد تربیت منابع انسانی متعهد، کارآمد و کارآفرین، صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی، ارتقای و تعمیق معرفت دینی و ترویج فضائل اخلاقی در میان جوانان در پرتو اندیشه و سلوک دینی، اجتماعی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره)، تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی با رهیافتی زیبایی شناسانه، بدیع و منطبق با زمان، پرورش خلاقیت‌ها و استعدادهای فرهنگی- هنری و تقویت روحیه خودباوری دانشجویان و ارائه ایده‌ها، طرح ها و راهبردهای اثر بخش علمی – فرهنگی و ظرفیت سازی برای ایفای نقش‌های ملی در مسیر توسعه فرهنگی کشور پیشگام باشد.

    دریا: در استان هرمزگان، جهاد دانشگاهی در چه تاریخی تاسیس شد؟
    جهاد دانشگاهی در استان هرمزگان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و تاکنون گام‌های بسیار خوبی در زمینه علمی استان برداشته و خدمات علمی مختلفی در استان ارائه نموده‌است.

    دریا: چه تعداد دانشجو اکنون در جهاد دانشگاهی استان مشغول به تحصیل هستند؟
    از زمان تاسیس این دانشگاه، دانشجویان زیادی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شده و پس از آن جذب بازار کار شده‌اند و در حال حاضر نیز نزدیک به هزار نفر در جهاد دانشگاهی استان در حال تحصیل هستند.

    دریا: در حال حاضر در چه مقطعی جهاد دانشگاهی استان دانشجو دارد؟
    دانشجویان جهاددانشگاهی استان هرمزگان در دو مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

    دریا: جهاد دانشگاهی نهادی است که در زمینه بانک خون بند ناف در استان فعالیت دارد. در این زمینه توضیح بفرمائید.

    سلول های بنیادی جفت، سلول هایی نامیرا و با قدرت تکثیر فراوانی هستند، از همین رو محققان به این نتیجه رسیدند که از این منبع برای فراهم کردن درمان بیماری‌های صعب العلاج با سلولهای بنیادی استفاده کنند. این سلول‌ها قابلیت درمان ده‌ها بیماری را دارند و در حال حاضر بیشتر در زمینه درمان بیماری‌های خونی، نظیر انواع سرطان‌های خون، کم‌خونی‌های مادرزادی، تالاسمی، اوتیسم، فلج مغزی و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و چند بیماری دیگر به کار گرفته می‌شوند. ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف یکی از کارهایی است که می‌توان سلامتی را برای فرزندان خود پس‌انداز نمود از این رو جهاد دانشگاهی به این مهم ورود کرده و برای خانواده‌هایی که تمایل دارند، سلول‌های بنیادی خون بند ناف را ذخیره می‌کند. در حال حاضراعتماد مردم به خانواده بزرگ رویان جهاددانشگاهی و اهمیت پس انداز سلامتی افزایش چشمگیری داشته‌است. خون بندناف برای درمان بیماریهای خونی فقط یکبار و در بیماریهای عصبی از قبیل اوتیسم،فلج مغزی و بیماریهای سیستم ایمنی با توجه به وزن و سن گیرنده تا ۲ بار هم قابل استفاده می باشد.

    دریا: جهاد دانشگاهی استان در زمینه ایجاد اشتغال برای افراد مختلف برنامه‌ها و کارهای متفاوتی انجام می‌دهد. در این زمینه توضیح دهید.
    جهاددانشگاهی نهادی تک بعدی نیست بلکه در ابعاد مختلف اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و… همواره خدمات شایان توجهی را به جامعه ارائه داده است. در حوزه اشتغال و کارآفرینی جهاددانشگاهی حرف زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند اقدامات فاخری را با همکاری دیگر نهادها و دانشگاه‌ها انجام دهد. جهاد دانشگاهی در استان هرمزگان در زمینه اشتغال تاکنون کارهایی از جمله برگزاری استارتاپ‌هایی برای مددجویان کمیته امداد انجام داده‌است تا این افراد بتوانند ایجاد اشتغال برای خود و دیگر افراد را انجام دهند. همچنین با توجه به اینکه استان هرمزگان یک استان ساحلی است و به دریا دسترسی داشته و فعالیت‌های شیلاتی در آن رونق دارد، جهاد دانشگاهی اقدام به افتتاح مرکز خدمات مشاوره فناورانه شیلات و آبزی‌پروری نموده‌است تا از این طریق بتواند فعالیت‌های شیلاتی استان را رونق ببخشد.

    دریا: سخن پایانی خود را بفرمائید.
    جهاددانشگاهی از زمان تاسیس تاکنون فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های علمی، پژوهشی، اقتصادی و … داشته و این کارها نیز براساس نیاز جامعه انجام شده‌است. جهاددانشگاهی این آمادگی را دارد که در زمینه انجام تحقیقات، آموزش، نظرسنجی و … با ادارات، نهادها و سازمان‌های مختلف همکاری نماید.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.