حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پروژه فاضلاب بندرعباس در سرازیری اجرا
    ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۸
    شناسه : 9444
    بازدید 1580
    10
    پس از انتشار گزارش در روزنامه دریا؛ دریانیوز// پس از درج گزارش‌ها و یادداشت‌هایی در روزنامه دریا و گلایه از ورود فاضلاب به ساحل بندرعباس و دریا، هفته گذشته گام‌های دیگری برای رفع این معضل که مدت‌های زیادی است گریبان این شهر را گرفته، برداشته‌شد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// پس از درج گزارش‌ها و یادداشت‌هایی در روزنامه دریا و گلایه از ورود فاضلاب به ساحل بندرعباس و دریا، هفته گذشته گام‌های دیگری برای رفع این معضل که مدت‌های زیادی است گریبان این شهر را گرفته، برداشته‌شد.
    سال گذشته بود که مهدی دوستی استاندار هرمزگان وعده‌هایی مبنی بر ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس و جلوگیری از ورود این فاضلاب به دریا را داده‌بود و قرار شد از پساب تصفیه شده این فاضلاب در صنایع استان با مشارکت خود صنایع استفاده شود. در این بین، چند شرکت و صنایع بزرگ شهر بندرعباس پای کار آمده‌اند تا با ساخت تصفیه خانه و تصفیه فاضلاب، از آن در صنعت خود استفاده نمایند تا هم مشکل کمبود آب برای این صنایع برطرف شود و هم از ورود فاضلاب به ساحل و دریا جلوگیری شده و محیط زیست دریا از بین نرود.

    این صنایع شامل پالایشگاه نفت بندرعباس، صبا فولاد، فولاد هرمزگان، ستاره سیمین هرمز، ملی مس، مادکوش و ایمیدرو با تأسیس شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج‌فارس، قصد دارند در راستای مسئولیت اجتماعی خود و حفظ محیط زیست، همچنین دستیابی به منبع آب پایدار برای صنعت خود، فاضلاب شهر را جمع‌آوری، تصفیه و استفاده نمایند. در حال حاضر در شهر بندرعباس روزانه ۸۵ هزار مترمکعب فاضلاب تولید می‌شود که قرارداد فروش بیش از ۷۰ هزار مترمکعب از این آب بین شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج‌فارس با شش صنعت منعقد شده و تنها شرکت ایمیدرو باید قرار داد خود را امضا نماید تا این کار با سرعت بیشتری ادامه پیدا نماید.

    شرکت‌های فولاد هرمزگان، ستاره سیمین هرمز و ملی مس قرارداد خرید خود را امضاء کرده بودند و در هفته گذشته و با حضور استاندار هرمزگان شرکت‌های پالایشگاه نفت بندرعباس، صبا فولاد و مادکوش نیز قرارداد خود را با شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج‌فارس به امضاء رساندند تا بیش از هفتاد هزار مترمکعب از پساب فاضلاب بندرعباس به سرانجام برسد و فقط امضای قرارداد شرکت ایمیدرو باقی مانده‌است. با قراردادهایی که در هفته گذشته امضاء شد، قرارداد فروش ۳۱هزار و ۵۴۳ متر مکعب پساب تصفیه شده منعقد شد، که ۱۲هزار و ۹۰۳ متر مکعب سهم شرکت پالایش نفت بندرعباس، ۱۲هزار و ۹۰۳ متر مکعب پساب تصفیه شده سهم شرکت صبافولاد و پنج هزار و ۷۳۷ متر مکعب پساب سهم شرکت مادکوش در شبانه روز است.

    شرکت‌های فولاد هرمزگان، ستاره سیمین هرمز و ملی مس نیز روزانه ۱۲ هزار و ۹۰۳ مترمکعب آب از شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج‌فارس تحویل خواهند گرفت. استاندار هرمزگان هفته گذشته در مراسم امضای قرارداد سه شرکت پالایش نفت بندرعباس، صبافولاد و مادکوش با بیان اینکه تصفیه پساب فاضلاب تبدیل تهدید به فرصت است گفت: در گذشته مهار فاضلاب بندرعباس چالشی برای استان بود اما این طرح هم برداشت آب از دریا و ضرورت شیرین‌سازی برای تامین آب را کاهش خواهد داد و هم جلوی آسیب به اکوسیستم دریا با پساب آبشیرینکن‌ها را خواهد گرفت.
    مهدی دوستی با ابراز رضایت از پیشرفت فیزیکی پروژه ساماندهی فاضلاب بندرعباس، عنوان‌کرد: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد اجرایی در این پروژه منعقد شده و بانک ملی نیز در طرح مشارکت مدنی ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است. استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: پروژه ساماندهی پساب فاضلاب بندرعباس از جمله طرح‌هایی است که هم توجیه اقتصادی دارد و هم مشکلی را در سطح جامعه حل می‌کند لذا اگر بتوانیم مسئولیت‌های اجتماعی را به سمت چنین طرح‌هایی ببریم رغبت بنگاه‌ها نیز برای مسئولیت‌های اجتماعی افزایش خواهد یافت.

    دوستی با تاکید بر استفاده از روش‌های جدید تامین مالی عنوان‌کرد: می‌توانستیم پروژه فاضلاب بندرعباس را با اعتبارات دولتی انجام دهیم اما استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مدنی گامی مثبت در این حوزه است، ضمن اینکه از هر روش نوین سهام‌داری نیز استقبال می‌کنیم. این صحبت‌های استاندار هرمزگان نکاتی را در خود دارد. یکی از این نکات، چالش موجود آب در استان را نشان می‌دهد. صنایع استان برای تامین آب مورد نیاز خود مجبور به شیرین‌سازی آب دریا هستند که این کار نیز مشکلات مختلفی از جمله مشکلاتی برای محیط زیست ایجاد می‌کند که با اجرای این طرح، برداشت آب از دریا و شیرین‌سازی آن متوقف می‌شود و از پساب تصفیه شده فاضلاب استفاده خواهد شد. زمانی که صنایع مجبور به شیرین‌سازی آب دریا هستند، علاوه بر فاضلاب فعلی شهر بندرعباس، فاضلاب تولیدی صنایع نیز وارد دریا می‌شود که اجرای این طرح از ورود روزانه ۸۵ هزار مترمکعب فاضلاب به دریا جلوگیری خواهد کرد که این امر به حفظ و پایداری اکوسیستم دریا کمک بسیار زیادی خواهد نمود.

    از سوی دیگر اجرای چنین کارهایی در استان که در راستای مسئولیت اجتماعی صنایع باشد، هم می‌تواند کمک بزرگی به رفع معضلات شهر کند و هم مشکل خود صنایع را برطرف نماید. اکنون فاضلاب شهر بندرعباس به دریا ریخته می‌شود و این کار آلودگی زیادی را به دریا و ساحل وارد می‌کند و مطالبه شهروندان نیز رسیدگی به این موضوع است که بتوانند از ساحل مناسبی برخوردار باشند تا از آن استفاده نمایند. از آن سو، صنایع استان به آب نیاز دارند و مجبور هستند به شیرین‌سازی آب دریا روی بیاورند تا آب مورد نیاز صنعت خود را تامین نمایند. با اجرای طرح استفاده صنایع از پساب فاضلاب، هم مشکلات زیست‌محیطی موجود برطرف می‌شود و هم صنایع به آب مورد نیاز و پایداری دست خواهند یافت. یکی دیگر از نکاتی که استاندار هرمزگان در این جلسه به آن اشاره کرد، موضوع گردشگری و جذب توریست در استان به ویژه شهر بندرعباس بود. مهدی دوستی اقتصاد استان را خدمات محور دانست و گفت: یکی از بخش‌های توسعه‌پذیر در اقتصاد استان گردشگری بود که با توجه به ورود فاضلاب به دریا این امر در بندرعباس مغفول مانده بود اما با پروژه‌ی تصفیه فاضلاب بندرعباس امکان توسعه گردشگری بندرعباس ایجاد شده است.

    این سخنان نشان می‌دهد که یکی از موانع پیشروی توسعه گردشگری در شهر بندرعباس، همین فاضلاب شهر بوده که چهره نامناسبی از بندرعباس ایجاد نموده‌است. همه می‌دانند که شهرهای ساحلی امکان بالایی برای جذب گردشگر و توریست را دارند که به تبع آن، رونق اشتغال و اقتصاد منطقه را به دنبال خواهد داشت. اما آنچه در این سال‌ها مغفول مانده، توسعه گردشگری در شهر بندرعباس بوده‌است که با سروسامان دادن به فاضلاب بندرعباس، در این بخش نیز می‌توان اقدامات اساسی زیادی انجام داد. موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد، مشارکت چند صنعت در کنار هم به همراه یکی از بانک‌های کشور برای به سرانجام رساندن این موضوع بود. این صنایع شصت درصد از تامین مالی پروژه را برعهده دارند و بانک ملی به عنوان تنها بانک حاضر در این پروژه، چهل درصد از منابع مالی را در قالب تسهیلات تامین خواهد کرد که تاکنون چنین اقدامی از سوی هیچ بانکی در استان سابقه نداشته است.

    استاندار هرمزگان نیز با تقدیر از بانک ملی به منظور حمایت و مشارکت در این پروژه، بانک ملی را بازوی توانمندی برای استان دانست و گفت: ما در استان نیازمند مدیرانی هستیم که دغدغه رفع مشکلات مردم را داشته باشند که این دغدغه در مدیر بانک ملی استان وجود دارد و موجب شده در راستای رفع یکی از مهمترین مشکلات شهر بندرعباس که باعث رنج مردم شده است، ورود کرده و گام‌های بلندی بردارد. بانک ملی با این اقدام خود نشان داد که یکی از بانک‌های دغدغه‌مند استان است که در کارهای عام‌المنفعه حضور فعالی دارد. یکی دیگر از نکات صحبت‌های استاندار هرمزگان به مدیر این بانک در استان اشاره دارد که فردی دغدغه‌مند برای استان است.

    حسن آرمات رئیس اداره امور شعب بانک ملی هرمزگان از جمله مدیران بانکی استان است که خود به عنوان یک شهروند از معضل فاضلاب شهر بندرعباس رنج می‌برد به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار بسته‌است تا این معضل که سال‌هاست گریبان این شهر را گرفته به سرانجام برسد و شهر بندرعباس را از این وضعیت خارج نماید. حتی بانک ملی بخشی از تعهدات خود را واریز کرده تا کار ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس با سرعت به پیش برود و این بانک اعلام آمادگی کرده که هر چه سریعتر مابقی تعهدات خود را واریز نماید تا این پروژه در زمان‌بندی خود به سرانجام برسد و قصه پرغصه فاضلاب شهر بندرعباس به سرانجام برسد.

    شهروز شجاعی مدیرعامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج‌فارس که مجری طرح تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس است وعده داده است که سه ساله این پروژه به اتمام برسد که اکنون یک سال از زمان شروع این پروژه گذشته و قرار است تا شهریور ماه سال ۱۴۰۴ پرونده این پروژه بسته شود و دیگر شاهد ریختن فاضلاب شهر بندرعباس به دریا نباشیم. اما نکته حائز اهمیت در موضوع فاضلاب شهر بندرعباس این است که بخش زیادی از شهر بندرعباس بافت فرسوده هستند که در برخی از آنها پروژه جمع‌آوری فاضلاب انجام نمی‌شود و به صورت سنتی از طریق کانال به خورها و از آنجا به دریا وارد می‌شود که در حدود ده درصد از فاضلاب شهر را شامل می‌شود که برای این مهم نیز باید چاره‌ای اندیشیده شود تا دیگر هیچ فاضلابی به دریا وارد نشود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.