حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پرونده پیاده‌روها روی میز فرماندار و شهردار بندرعباس
    ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
    شناسه : 10561
    بازدید 1249
    8
    واکنش مسئولان به گزارش های «دریا»؛ گزارش اختصاصی // وضعیت پیاده‌روهای بندرعباس بسیار نابهنجار است که بسیاری از عابران امکان استفاده از پیاده روها را به راحتی ندارند و مجبورند از خیابان برای رفت وآمد استفاده کنند که این وضعیت باعث تضییع حقوق عابران و سانحه و تصادفات منجر فوت، مصدومیت و معلولیت و... عابران پیاده شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    گزارش اختصاصی // وضعیت پیاده‌روهای بندرعباس بسیار نابهنجار است که بسیاری از عابران امکان استفاده از پیاده روها را به راحتی ندارند و مجبورند از خیابان برای رفت وآمد استفاده کنند که این وضعیت باعث تضییع حقوق عابران و سانحه و تصادفات منجر فوت، مصدومیت و معلولیت و… عابران پیاده شده است.
    در گزارش‌های اخیر که در خصوص وضعیت پیاده‌روهای شهر بندرعباس نوشتیم، شهروندان نیز اظهارنظرهای زیادی داشتند واز مسئولان خواستند اجازه ندهند بیش از این حقوق عابران تضییع شود. بخشی از پیاده روهای شهر خاکی است و یا موزائیک و سنگ فرش شان شکسته ویا ریشه درختان باعث شده شکم پیاده روها بالا بزند و رفت وآمد عابران را با مشکل مواجه کند. برخی از پیاده روها هم توسط سازندگان املاک تصرف شده و مانند بلوار وحدت خواجه عطاء سالها پیاده روها توسط سازندگانی مسدود و محصور شده و عابران بایستی از خیابان رفت وآمد کنند ودر این سالها از وضعیت پیاده روهای بلوار وحدت و معلم و… نوشتیم، اما متاسفانه اقدامی نشد و آنطور که شهروندان و ساکنان اظهار می کردند حتی حادثه منجر به فوت هم در این مناطق وجود داشته است و تاکنون برای رفع تصرف پیاده روها اقدام نشده است.
    بخش دیگری از تصرفات مربوط به تعمیرگاه های خودرو و صنوف مزاحم است که علاوه بر پیاده رو جلوی تعمیرگاه و…، حتی یک تا دو لاین از خیابان های جلوی محل کسب شان را تصرف می کنند و خودروها برای تعمیر پارک می شوند و مسیر رفت وآمد عابران مسدود شده و گاهی روغن و گریس و… که در زمان تعمیرات خودرو روی زمین ریخته می شود، باعث می شود زمانی که خودروها رفتند، اگر عابری بخواهد از پیاده رو استفاده کند، سُر می خورد و دچار مصدومیت و… می شود. حتی گاهی جلوی تعویض روغنی‌ها نیز مشاهده می شود که روغن ریخته شده و منجر به حادثه و شکستگی لگن و… عابران رهگذران شده است. تزیینات خودرویی ها نیز پیاده روها و حداقل یک لاین از خیابان را تصرف می کنند.

    ساکنان برخی محلات از جمله طلابند و… نیز از محاصره شدن محلات‌شان با تعمیرگاه ها و صنوف مزاحم و سروصدای این صنوف و ترافیکی که ایجاد می کنند و مسدودیت مسیر رفت و آمدشان گلایه‌مند و حتی طومارهایی را برای مسئولان مختلف در سال های گذشته نوشتند و پیش شان رفتند و ما نیز منعکس کردیم، اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفت و هیچ نهادی از حق شان دفاع نکرد.
    از طرفی دیگر برخ شهروندان نیز خودروها، قایق ها، موتورسیکلت های شان و…. را نیز در پیاده روها پارک می کنند و پیاده رو را مسدود کرده و عابران مجبورند از خیابان رفت وآمد کنند و هیچ تذکر و جریمه ای هم دریافت نمی کنند. جلوی مغازه ها نیز وسایل مغازه گذاشته می شود و همچنین دستفروشان و عرضه کنندگان قلیان در معابر و ساحل نیز پیاده روها و حتی نیمکت‌های ساحلی را تصرف می کنند. گویا هیچ مسئولی این وضعیت تصرف پیاده روها را نمی بیندکه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. برخی از ساکنان املاک مسکونی و یا مراکز تجاری و… رمپ هایی را از داخل پیاده‌رو جهت رفت وآمد خودرو شان ایجاد کرده‌اند و یا مغازه‌دارها… که جلوی مغازه و… را با ارتفاع از سطح پیاده رو موزائیک یا سنگفرش و… کرده اند که رفت وآمد افراد عادی سخت و گاهی غیرممکن می شود تا چه برسد به افراد معلول و جانباز و ویلچری و یا کودکان و سالخوردگان و مادران باردار.

    در بلوار مدرس بندرعباس به سمت دوراهی ایسینی از یک طرف در سمت شرقی بلوار که تعمیرگاه ها تمام پیاده روها را تصرف کرده اند واز طرف دیگر یعنی سمت غربی که خورگورسوزان قرار دارد و از سالها قبل پیش پیاده روها تخریب شده و عابران مجبورند از خیابان و یا از لابلای خورده‌ای پارک شده برای تعمیر و یا پیاده‌رو تخریبی خاکی رفت وآمد کنند و عابران هیچ مسیر استانداردی را برای عبور و مرور ندارند و جان شان با رفت وآمد از داخل خیابان در معرض خطر قرار دارد.
    موضوع دیگر نمایشگاه های خودروست که از دهه ۹۰ بحث انتقال شان به خارج از شهر بارها مطرح شد و تاکنون اقدامی صورت نگرفته و نمایشگاه داران برای کسب سود، حق عابران را تضییع نموده و خودروهای‌شان را برای نمایش و فروش در پیاده رو و پیاده راه‌ها می‌گذارند؛ درصورتیکه خودروها بایستی در محوطه نمایشگاهی گذاشته شود و متولیان مربوطه و دستگاه‌های نظارتی گویا این وضعیت را نمی بینند و یا برای شان مهم نیست که حق عابران تضییع شود و جان شان با عبور از خیابان درمعرض خطر و تهدید قرار گیرد . از طرفی دیگر فعالیت صنوف مزاحم در داخل شهر باعث افزایش و قفل شدن ترافیک نیز شده است و حتی چرخ خودروهای امدادرسان مانند آتش نشانی،آمبولانس اورژانس و حتی پلیس در این ترافیک قفل می شود.
    با این شرایط حتی بهتر است یک شهرک سلامت در اتوبان شهید رجایی احداث شود و مطب پزشکان از فاطمیه تا چهارراه سازمان در بلوار سیدجمال اسدآبادی که در بافت فرسوده احداث شده اند که کمبود پارکینگ هم وجود دارد و ترافیک ساز شده است، به این شهرک سلامت انتقال یابد. کوچه های این منطقه فرسوده همچنان باریک است و فقط مجتمع های چند طبقه ساخته شده و درصورت بروز حادثه، امکان خدمت‌رسانی و ورود خودروهای امدادرسان در کوچه ها بطور کامل وجود ندارد. آسانسور بیشتر این مجتمع ها نیز استاندارد نیست و خطرساز است.
    حضور فوری فرماندار در محل
    چهار شنبه قبل به فرماندار بندرعباس در خصوص وضعیت پیاده رو بلوار معلم خواجه عطاء پیام دادم و خواستم که از این بلوار بازدیدی داشته باشند و از نزدیک وضعیت پیاده روها و اجبار عابران و دانش‌آموزان مدارس این منطقه به استفاده از خیابان را ببینند که بطور اتفاقی در زمان عبور از این منطقه و کمتر از نیم ساعت بعد فرماندار را دیدم که به بلوار معلم رفته اند و وضعیت را دیدند و دستورات لازم را صادر کنند. البته بارها موضوعات مختلفی که به ایشان اطلاع داده ام را فوری و شخصا اقدام به بازدید وبررسی موضوع کرده اند که نشان می‌دهد فرماندار بندرعباس مدیری جهادی و میدانی است و دفترنشین نیست.

    فرماندار بندرعباس البته روز قبلش هم در مصاحبه ای با خبرنگار دریا، از عزم فرمانداری برای آزادسازی پیاده روهای تصرف شده شهر خبر داد و گفت : صنوف مزاحم نیز به خارج از شهر منتقل می‌شوند تا وضعیت موجود بهبود یابد و حقوق عابران تضییع نشود.محمد مرودی گفت: زمین مورد نیاز برای انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر تامین شده و با شهرداری بندرعباس نیز مذاکره و بزودی عملیات اجرایی آغاز و سپس تعمیرگاه ها، مصالح فروشی‌ها وسایر صنوف به خارج از شهر منتقل می شوند.
    پیاده روی در پیاده روها
    هفته قبل که شهرداری بندرعباس مراسمی را زیر تقاطع غیرهمسطح ولی عصر(عج) در بلوار امام حسین (ع) داشت، بصورت پیاده از بلوار معلم تا مکان برگزاری مراسم رفتم تا وضعیت پیاده روهای این مسیر را بررسی کنم و در آنجا مصاحبه ای نیز با شهردار بندرعباس داشته باشم. بخشی از پیاده روها خاکی وبخشی توسط سازندگان املاک مسدود شده بود و بخشی هم توسط واحدهای تجاری بالا و پایین ساخته شده بود و
    رفت وآمد عابران پیاده بسختی صورت می گرفت و تضییع حقوق عابران مشهود بود. در حاشیه مراسم با شهردار بندرعباس در خصوص وضعیت پیاده روها گفتگو کردم.
    شهردار بندرعباس نیز با تایید وضعیت نامناسب پیاده‌روهای شهر بندرعباس و «معضل بزرگ» خواندن وضعیت پیاده روها، برای خروج پیاده‌روها از دست متصرفان مختلف و همچنین ساماندهی و اجرای طرح‌های پیاده روسازی استاندارد اعلام آمادگی کرد و گفت : بزودی این طرح ها آغاز می شود و محله به محله و منطقه به منطقه طرح های پیاده روسازی و استانداردسازی پیاده روها و تصرف زدایی پیاده روها را اجرا می کنیم. مهدی نوبانی افزود: صنوف مزاحم و تعمیرگاه ها و… نیز به مرور به خارج از شهر جابجا و منتقل می شوند. در حال حاضر نیز به صنوف مزاحم اخطار داده ایم که پیاده روها را مسدود نکنند. نوبانی با بیان اینکه این بی نظمی و وضعیت پیاده روها غیرقابل انکار است، تاکید کرد: در تلاش هستیم که آزادسازی پیاده روها انجام شود تا حق عابران تضییع نشود. البته در برخی از پیاده‌روها که تصرف توسط خودروها و… صورت می گیرد، نیاز است تا پلیس راهنمایی و رانندگی مداخله کند.

    وی در پاسخ به این سوال که بحث جابجایی صنوف مزاحم از دو دهه قبل مطرح و هنوز اجرا نشده است، با قاطعیت اعلام کرد که در زمان شهرداری وی این طرح بطور کامل اجرا شده و صنوف مزاحم به خارج از شهر منتقل می شوند. شهردار بندرعباس گفت: زیرسازی سایتی که برای صنوف مزاحم در خارج از شهر درنظر گرفته شده است، انجام شده است و یک تا دوماه آینده کلنگ زنی می‌شود و تاکنون ۷۰۰میلیون تومان برای زیرسازی هزینه کرده‌ایم.

    وی تصریح کرد:البته قرارداد واگذاری این اراضی ۵۸ هکتاری را هنوز راه وشهرسازی به شهرداری بندرعباس نداده است. نوبانی گفت: صنوف مزاحم به تدریج به خارج از شهر منتقل می شوند. وی گفت: تا زمان آماده شدن سایت تعمیرگاه ها و… در خارج از شهر، تعمیرکاران بایستی خودروها را در محوطه تعمیرگاهی تعمیرکنند و نباید پیاده روها را تصرف کنند.
    شهردار بندرعباس تاکید کرد:سازندگان املاک هم اجازه تصرف پیاده روها را ندارند و با متخلفان برخورد می شود.وی در خصوص وضعیت پیاده روهای اطراف مدارس و یا مسیرهای منتهی به مدارس که وضعیت مناسبی ندارند و یا تصرف و مسدود شده اند، تصریح کرد: این دغدغه بجاست و پیگیری های لازم را در این حوزه خواهیم داشت تا پیاده روها جهت استفاده عابران و دانش آموزان مشکلی نداشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “پرونده پیاده‌روها روی میز فرماندار و شهردار بندرعباس”
    1. سلام ،بنده این مقاله را خواندم ،خیلی بجا بود ،تجمیع پزشکان ،ازمایشکاه،داروخانه ها همه در یک خیابان اصلأ درست نیست ،دکتر ارتوپد در طبقه سوم یا چهارم مطب دایر کرده آنهم آسانسور ندارد یا اسانسورش استاندارد نیست ،،فرماندار یا شهردار محترم باید یک تصمیم درست در این باره بکنند ،وسایر مشاغل هم همینطور ،،انشالله هر چه زودتر پیگیر این مسأله باشند ،،

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.