حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پرداخت هفت هزار وام ازدواج  در چهار ماهه امسال
    ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۳۷
    شناسه : 10163
    بازدید 1200
    9
    توسط بانک‌های عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان صورت گرفت دریانیوز// بانک‌ها در کشور به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصادی محسوب می‌شوند که با پرداخت تسهیلات به رونق تولید و اشتغال کمک می‌کنند. بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به ویژه بنگاه‌های بزرگ، با دریافت تسهیلات از بانک‌ها توانسته‌اند فعالیت خود را آغاز یا گسترش دهند و بدون حمایت بانک‌ها از فعالیت‌های اقتصادی، این کسب و کارها به سختی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کرده و یا گسترش دهند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بانک‌ها در کشور به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصادی محسوب می‌شوند که با پرداخت تسهیلات به رونق تولید و اشتغال کمک می‌کنند. بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به ویژه بنگاه‌های بزرگ، با دریافت تسهیلات از بانک‌ها توانسته‌اند فعالیت خود را آغاز یا گسترش دهند و بدون حمایت بانک‌ها از فعالیت‌های اقتصادی، این کسب و کارها به سختی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کرده و یا گسترش دهند.
    از این رو نقش این حامیان اقتصاد، نقشی بی‌بدیل است. یکی از موضوعاتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه خاص مسئولان قانونگذاری و اجرایی را به خود جلب کرد، تغییر نظام بانکی کشور و حذف ربا از پیکره پولی نظام اقتصادی کشور بود. از آنجا که توسعه اقتصادی و رشد آن، از ابتدا یکی از مهم ترین خواسته های بشر بوده است. بانکداری اسلامی توانسته ویژگی‌هایی را به توسعه اقتصادی اضافه کند تا سریعتر به هدف والی خود برسد. تحقق اهداف شریعت و رعایت قوانین فقهی اسلامی در اقتصاد؛ تاثیر فراوانی در بانکداری اسلامی داشته است. عقود اسلامی که بارها در این سایت به آن ها پرداخته ایم، از جمله موارد تاثیرگذار بر بانکداری اسلامی بوده اند و مطابق با قانون بانکداری اسلامی است. انطباق موازین شرعی بر عملیات بانکی و حذف ربا از خواسته های اصلی بانکداری اسلامی است.

    مهم ترین اقدام عملی در این جهت می‌توانست ریشه کن کردن ربا از سیستم بانکی کشور باشد تا بدین وسیله، بنیان یک اقتصاد توحیدی مبتنی بر قسط و عدل گذاشته شود. به همین منظور، پس از انقلاب در سال ۱۳۵۸ اقداماتی در جهت اسلامی کردن نظام بانکی به عمل آمد، که این اقدامات را می‌توان در کوشش‌های اولیه برای حذف بهره و برقراری کارمزد در سیستم بانکی تاسیس بانک اسلامی و توسعه صندوق‌های قرض‌الحسنه خلاصه کرد. براساس تبصره ۵۴ قانون بودجه سال ۱۳۶۰، دولت موظف شد در زمانی کوتاه، مطالعات لازم را انجام دهد و پس از شش ماه، لایحه عملیات بانکداری بدون ربا را در مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

    با تصویب قانون بودجه، بررسی‌های اولیه آغاز شد. سرانجام این لایحه در سال ۱۳۶۱ به هئیت دولت تقدیم گردید و پس از تصویب هئیت وزیران، برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. این لایحه پس از تغییرهای اندک، در شهریور۱۳۶۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسید و قانون عملیات بانک داری بدون ربا از ابتدای سال۱۳۶۳ به همه بانک ها ابلاغ شد. به همین دلیل، در تقویم کشور، روز دهم شهریور ماه را به عنوان روز بانکداری اسلامی نامگذاری کرده‌اند و این هفته، هفته بانکداری اسلامی می‌باشد. به همین مناسبت گفتگویی با حسن آرمات رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان هرمزگان و دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان انجام شده که از نظر می‌گذرد.

    دریا: کمیسیون هماهنگی بانک‌ها به چه منظور تشکیل شده است؟
    کمیسیون هماهنگی بانک‌ها به منظور همگرائی بیشتر شبکه بانکی استان برای ارائه خدمات بهتر به مردم تشکیل شده‌است.

    دریا: در استان هرمزگان چه بانک‌هایی عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هستند؟
    در استان هرمزگان هجده بانک ملی ایران، مسکن، سپه، کشاورزی، شهر، دی، توسعه صادرات، توسعه تعاون، سینا، ملت، پست بانک، رفاه، تجارت، صنعت و معدن، صادرات ایران، صندوق کارآفرینی امید و قرض‌الحسنه مهرایران و رسالت عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هستند.

    دریا: در حال حاضر مبلغ وام ازدواج چقدر بوده و بازپرداخت آن به چه صورت است؟
    در سال جاری به هر یک از زوجـــین مــبلغ ۱۸۰ میلیون تومان وام ازدواج تعلق می‌گیرد. به زوج های با سن زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد. همچنین به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد. همچنین به زوج های با سن زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد. مدت بازپرداخت وام قرض الحسنه ازدواج ۱۰ سال و نرخ کارمزد ۴ درصد می باشد.

    اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت وام مزبور خواهدبود. تمامی متقاضیان واجد شرایط ابتدا می بایست با مراجعه به نشانی ve.cbi.ir ثبت نـام خود را انجام داده ، فرم مربوطه را تکمیل نموده تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است ، به شخص ثبت نام کننده تخصیص یابد. متقاضیان می توانند بمنظور اطلاع از وضعیت ثبت نامی خود و هـمچنین تعیین شعبه عامل از طریق نشانی اینترنتیve.cbi.ir اقدام نموده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای وی مشخص شده باشد، با در دست داشتن مدارک موردنیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌شود، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند. لازم به ذکر است در صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها لغو می‌شود.

    دریا: مبلغ وام فرزندآوری چقدر است؟
    در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وام قرض الحسنه فرزندآوری پرداخت می گردد که این وام به فرزندان متولد شده در داخل کشور از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۰ به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند تعلق می‌گیرد. مبلغ این وام برای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت سه ساله، برای فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت چهار ساله، برای فرزند سوم مبلغ ۹۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۵ ساله، برای فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت شش ساله و برای فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت هفت ساله خواهدبود.

    تمامی واجدین شرایط وام فرزندآوری ابتدا باید از طریق سامانه ve.cbi.ir اقدام به ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است از طریق پیامک به شماره تلفن همراهی که پیشتر در فرم ثبت نام قید شده ارسال می گردد. متقاضیان می توانند بمنظور اطلاع از وضعیت ثبت نامی خود و هـمچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت وام ، با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت “مشاهده وضعیت” در سامانه مذکورمراجعه نمایند. در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف حداکثر ۱۲ روزکاری، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام می نماید. یادآوری می شود در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها لغو ، از سامانه حذف شده و می‌بایست مجددا ثبت نام نمایند.

    دریا: در سال گذشته و امسال چه تعداد وام ازدواج توسط بانک‌های عضو کمیسیون هماهنگی بانکها در استان هرمزگان پرداخت شده است؟
    در سال گذشته بانک‌های عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان هرمزگان موفق شدند ۲۳هزار ۷۱۳ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌های جوان پرداخت نمایند که این مهم براساس مبلغ ۳۲هزار و ۴۴۴ میلیارد ریال بوده است که گام بلندی در راستای رونق ازدواج جوانان و تشکیل خانواده در استان بوده‌است. در چهار ماهه نخست سال جاری نیز بانک‌های عضو کمیسیون، اقدامات بسیار خوبی در این زمینه‌ انجام داده‌اند و از ابتدای سال تا پایان تیرماه، هفت هزار و ۸۱ فقره وام ازدواج به مبلغ ۱۳ هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت نموده‌اند.

    دریا: تعداد وام پرداختی در زمینه فرزندآوری چقدر بوده است؟
    از آنجایی که ایران اسلامی ما نیازمند رشد فرزندآوری و افزایش جمعیت است، بانک‌های عضو کمیسیون هماهنگی بانک ها بمنظور حمایت و جلب مشارکت خانواده‌ها عملکرد بسیار مطلوبی داشتند و توانستند ۱۳ هزار و ۳۹۴ فقره وام به مبلغ پنج هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال در بخش فرزندآوری پرداخت نمایند. همچنین از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه و در زمینه فرزندآوری نیز سه هزار و ۴۵۲ فقره وام به ارزش ۲هزار و ۵۴۹ میلیارد و دویست میلیون ریال پرداخت شده‌است.

    دریا: بانک‌های عضو کمیسیون در راستای مسئولیت‌های اجتماعی چه کارهایی انجام داده‌اند؟
    بانک‌های استان هرمزگان در کنار پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف استان، هیچگاه از اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود غافل نشده‌اند. ساخت مدرسه، مسجد، خانه بهداشت، اهدای لوازم التحریر به دانش‌آموزان مناطق محروم، کمک به خانواده‌های زلزله زده، اهدای بسته‌های معیشتی و … از جمله اقدامات بانک‌ها در استان در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود بوده‌است.

    دریا: مشارکت بانک‌های استان در زمینه پرداخت وام اشتغال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    خوشبختانه بانک‌های استان در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال بسیار فعال بوده و در این زمینه مشارکت بسیار خوبی دارند. پرداخت تسهیلات جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶قانون بودجه ، پرداخت تسهیلات به مددجویان نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه‌های اقتصادی استان و غیره حاصل تلاش بانک‌های استان در زمینه ایجاد اشتغال برای مردم بوده است و تاکنون تعداد زیادی از مردم استان با دریافت تسهیلات از بانک‌ها توانسته‌اند زمینه اشتغال خود یا اطرافیان را فراهم نمایند یا آن را گسترش دهند.

    دریا: اخیرا بانک ملی بعنوان عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان در پروژه انتقال فاضلاب شهر بندرعباس به صنایع غرب این شهر مشارکت داشته است ،بیشتر توضیح می دهید؟
    یکی از مشکلات و معضلات شهر بندرعباس که گریبان ساحل و دریای این شهر را گرفته است موضوع فاضلاب شهری بوده که سال‌هاست مردم عزیز شهر را آزرده خاطر کرده است. بانک ملی به عنوان یک بانک مردمی بر آن شد تا در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود، تامین مالی بخش مهمی از این پروژه عظیم را بر عهده بگیرد.بسیار خرسندیم که بانک ملی ایران در این پروژه که یک پروژه عام‌المنفعه است مشارکت دارد. قرارداد اجرا شده بانک ملی در این پروژه یکی از بی‌نظیرترین قراردادهایی است که در شبکه بانکی استان اتفاق افتاده است و کارکنان بانک ملی استان برای اجرای قرارداد این پروژه تلاش زیادی را صرف کردند تا بتوانند آن را به سرانجام برسانند. بنابراین در راستای مسئولیت‌های اجتماعی بانک ،مسئله ورود پساب فاضلاب شهر بندرعباس به دریا و آلودگی محیط زیست بعنوان دغدغه‌ مهم مسئولان و مردم شهر بندرعباس با تامین مالی و اجرای کامل این پروژه برطرف خواهد شد.

    دریا: در پایان بفرمائید مشارکت بانک ملی در این پروژه چگونه بوده است؟
    بانک ملی ایران تامین مالی چهل درصد از پروژه انتقال فاضلاب شهر بندرعباس به صنایع غرب این شهر را برعهده دارد که تاکنون قریب به پنج هزار میلیارد ریال از تسهیلات مورد نیاز برای اجرای این پروژه پرداخت شده‌است. در مرحله دوم نیز پرداخت ده هزار میلیارد ریال برای ادامه این پروژه انجام خواهد شد تا نقش مهم بانک ملی ایران در تکمیل پروژه جمع‌آوری فاضلاب شهر بندرعباس ایفا گردد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.