حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3004 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • پارک دوبل آسان‌تر از پیدا کردن جای پارک
    ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۸:۴۶
    شناسه : 12621
    بازدید 1189
    3
    دوبل‌های ترافیک‌ساز دریانیوز// ترافیک تبعات بسیار زیادی با خودش دارد. ترافیک از 2جنبه بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد؛ استرسی که ترافیک ایجاد می‌کند و آلودگی هوای ناشی از ازدحام بیش از حد خودرو در یک منطقه که می‌تواند تأثیرات مخربی بر تمام اندام‌های بدن، سیستم عصبی، ریه‌ها، قلب و گوارش بگذارد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// ترافیک تبعات بسیار زیادی با خودش دارد. ترافیک از ۲جنبه بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد؛ استرسی که ترافیک ایجاد می‌کند و آلودگی هوای ناشی از ازدحام بیش از حد خودرو در یک منطقه که می‌تواند تأثیرات مخربی بر تمام اندام‌های بدن، سیستم عصبی، ریه‌ها، قلب و گوارش بگذارد.

    آلودگی هوا که در فضای متراکم خودروهای روشن پشت ترافیک تشدید می‌شود باعث تأثیر منفی روی رشد طبیعی مغز، ایجاد اختلال در بارداری و بروز اوتیسم در نوزادان و کودکان و ایجاد مشکلات رفتاری می‌شود. حضور در ترافیک علاوه بر اینکه روح و روان فرد را فرسوده می‌کند باعث تسهیل در پیری از نظر مغزی می‌شود. در واقع سلول‌های مغز با حضور طولانی مدت در هوای آلوده دچار پیری می‌شوند. اختلال فعالیت مغز که از طریق منطقه سمپاتیک و پاراسمپاتیک بر عملکرد سایر سیستم‌های بدن تأثیر دارد می‌تواند به‌طور غیرمستقیم مشکلاتی در سایر اندام‌های بدن از جمله قلب و دستگاه گوارش ایجاد کند.

    آلودگی زیست محیطی ناشی از ترافیک از جمله مسائلی است که در اغلب کشورهای جهان بخصوص در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. رشد سریع شهرها، افزایش روزافزون تعداد وسائط نقلیه، و نیاز به تردد برای رفع نیازها، باعث آلودگی شهرهای بزرگ و متوسط در این کشورها شده است. ایران به عنوان یکی از کشورهای درحال توسعه با مشکل آلودگی زیست‌محیطی ناشی از ترافیک مواجه می‌باشد. رشد شهرها در دو سه ده اخیر باعث افزایش تعداد وسائط نقلیه گشته و خصوصاً در شهرهای بزرگ، آلودگی ترافیکی از جمله مسائلی است که سلامت شهروندان را مورد مخاطره قرار می‌دهد.

    آلاینده‌هایی که در اثر ترافیک وارد اتمسفر می شوند شامل اکسیدهای نیتروژن، منواکسیدکربن، دی‌اکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار و … می‌باشند که هریک از اینها اثرات زیان‌باری برروی سلامت انسان دارند. در بسیاری از نقاط کشور در حال حاضر با افزایش میزان آلودگی هوا مواجه بوده و بسیاری از فعالیت‌ها را مختل کرده‌است. شهر بندرعباس نیز یکی از شهرهای پرترافیک کشور محسوب می‌شود که در بسیاری از ساعات، خیابان‌های آن با ترافیک‌های سنگین و نیمه‌سنگین همراه است و این امر تردد شهروندان را با مشکل مواجه کرده‌است.

    تاکنون با یادداشت و گزارش‌های زیادی این موضوع از طریق روزنامه دریا منعکس شده‌است اما همچنان شاهد وجود این معضل در خیابان‌های شهر بندرعباس هستیم. شاید یکی از مهمترین دلایل وجود این ترافیک در شهری مانند بندرعباس به مسائل فرهنگی باز می‌گردد. موضوعی که در فرهنگ رانندگی برخی رانندگان مشاهده می‌شود نادیده گرفتن حقوق دیگر رانندگان است.

    هر راننده‌ای که در خیابان‌های شهر و روستا تردد می‌کند دارای حق و حقوقی است و رانندگان با رعایت قوانین رانندگی به این حقوق احترام می‌گذارند اما مهمترین دلیلی که برای ترافیک شهر بندرعباس می‌توان بیان کرد، پارک دوبل برخی خودروهاست که از دوبل گذشته و به سوبل رسیده‌است. بسیاری از رانندگان به ممنوعیت پارک دوبل توجهی ندارند و رانندگان دیگر را با این کار خود به زحمت می‌اندازند. پارک دوبل نوعی تجاوز به حقوق دیگر رانندگان و شهروندان است چرا که با پارک دوبل یک خودرو، یک خط از مسیر تردد خودروها در خیابان بسته شده و خیابان برای عبور خودروها باریکتر می‌شود.

    در این شرایط خودروهای مسیر بسته شده ناچار به تغییر مسیر شده و حرکت دیگر خودروها را نیز مختل می‌کنند و احتمال وقوع تصادف با تغییر مسیر خودروهای مسیر مسدودی افزایش می‌یابد و به نوعی می‌توان گفت خودخواهی برخی رانندگان و پارک دوبل آنها دلیل اصلی وجود ترافیک در سطح شهر می‌شود. فرهنگ صحیح رانندگی را در چند جلسه آموزش در آموزشگاه‌های رانندگی را نمی‌توان به رانندگان آموزش داد و باید این موضوع از سنین پایین‌تر، رسانه‌های گروهی و در قالب‌های مختلف بیان کرد تا رانندگانی که این موضوع را نمی‌دانند متوجه اشتباه خود شوند. نوع دیگر فرهنگ‌سازی نیز با جریمه نمودن افراد متخلف ایجاد می‌شود.

    همانگونه که در سال‌های گذشته در زمینه فرهنگ‌سازی بستن کمربند ایمنی توسط رانندگان، راهنمایی و رانندگی مجبور به اعمال قانون برای خودروهای متخلف شد اکنون نیز برای فرهنگ‌سازی عدم پارک دوبل در خیابان‌هایی که ترافیک سنگین ایجاد می‌شود باید جریمه خودروهای متخلف در دستور کار قرار گیرد چرا که این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی سریع دارد. در حال حاضر بسیاری از شهروندان به خاطر پارک دوبل خودروها با مشکلات زیادی مواجه هستند و مدت زمان زیادی را باید در ترافیکی که این رانندگان ایجاد کرده‌اند معطل بمانند و نیاز است اقدام فوری صورت پذیرد زیرا عدم برخورد با پارک دوبل موجب شده تا بعضی از رانندگان به پارک سوبل نیز روی بیاورند و وضعیت را وخیم‌تر نمایند.

    اما یکی از دلایلی که باعث می‌شود رانندگان به پارک دوبل روی بیاورند، عدم وجود جای پارک مناسب و پارکینگ در سطح شهر است. در شهر بندرعباس در بخش‌های مختلف برنامه‌های توسعه‌ای اجرا شده اما برای خودروها و جای پارک آنها تدبیری صورت نگرفته‌است. در بسیاری از نقاط این شهر ساخت مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و … انجام شده و یا در حال انجام است اما در اکثر آنها محلی برای پارک خودروها در نظر گرفته نشده تا خودروهایی که به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند در پارک خودروهای خود با مشکل مواجه باشند. با این وضعیت رانندگان زمانی که به این محل‌ها مراجعه می‌کنند به دلیل نبود جای پارک و پارکینگ، خودروی خود را پارک دوبل کرده و به همان صورت رها می‌کنند تبعات بعدی که به همراه دارد.

    مسئولان شهری باید در دادن مجوز احداث چنین اماکنی باید پارکینگ و فضای پارک خودرو را نیز در آن ببینند و سپس به سازندگان مجوز ساخت اعطا نمایند. عدم توجه به این موضوع را در بلوار سیدجمال‌الدین اسدآبادی بندرعباس به وضوح می‌توان دید. بلواری که محل اصلی مطب پزشکان و مراکز پاراکلینیکی شهر بندرعباس محسوب می‌شود اما توجهی به جای پارک خودروی مراجعه‌کنندگان نشده است و این امر موجب افزایش پارک دوبل خودروها و ترافیک‌های سنگین در این بلوار شده‌است. اگر پارکینگ به تعداد مناسب در این بلوار وجود داشت اکنون کمتر شاهد ترافیک‌های فرسایشی در این بلوار و دیگر نقاط این‌چنینی بودیم.

    برخی رانندگان در حال حاضر مجبور به پارک خودروی خود در کوچه‌پس‌کوچه‌های این بلوار هستند و این موضوع باعث شده برخی کوچه‌ها نیز با پارک خودرو مسدود شوند. موضوع بعدی که باعث ترافیک در خیابان‌های شهر می‌شود نیز عدم وجود جای پارک مناسب در اطراف مدارس شهر است. زمان باز شدن و تعطیلی مدارس شاهد ترافیک‌های بسیار سنگین در اطراف مدارس و خیابان‌های منتهی به این مدارس هستیم. اگر چند مدرسه در کنار هم باشند که این ترافیک را سنگین‌تر خواهد کرد. برخی والدین توقع دارند که فرزندان خود را با خودرو تا درب ورودی مدرسه برسانند و نمی‌خواهند زحمت چند دقیقه پیاده‌روی را به خود بدهند تا خودروی خود را در محل مناسبی پارک نموده و فرزند خود را به مدرسه برسانند.

    این موضوع نیز به همان فرهنگ شهروندی ما بازمی‌گردد که تا چه اندازه به حقوق دیگر شهروندان احترام می‌گذاریم. اگر همه در این موارد گذشت داشته و احساس مسئولیت نماییم قطعا به خود اجازه نمی‌دهیم حقوق دیگر شهروندان را نادیده بگیریم چرا که احترام به حق دیگران در واقع احترام به خود شخص است. تا زمانی که ما شهروندان نخواهیم حقوق یکدیگر را رعایت نماییم این مشکلات برطرف نخواهد شد و پایدار خواهد ماند. پس برای اینکه شهری آرام و ترافیکی روان داشته باشیم در ابتدا قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نماییم و در مرحله بعد به حقوق دیگر شهروندان احترام بگذاریم زیرا آنها نیز مانند ما حق استفاده از امکانات این شهر را دارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.