حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • وضعیت ایمنی کمپ ‌های ترک اعتیاد هرمزگان زیر ذره‌بین دستگاه قضایی
    ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
    شناسه : 11459
    بازدید 1311
    12
    پس از حادثه کمپ لنگرود گزارش اختصاصی// حادثه آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد «گام اول رهایی» در شهرستان لنگرود استان گیلان باعث جان باختن بیش از ۳۲ نفر از افرادی بود که در این مرکز برای رهایی از بند اعتیاد نگهداری می‌شدند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// حادثه آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد «گام اول رهایی» در شهرستان لنگرود استان گیلان باعث جان باختن بیش از ۳۲ نفر از افرادی بود که در این مرکز برای رهایی از بند اعتیاد نگهداری می‌شدند.
    مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد زیادی در کشور با دریافت مجوز از نهادهای مختلف برای نجات افراد معتاد تاسیس شده است. در استان هرمزگان نیز به گفته سامیه جهانشاهی مدیرکل بهزیستی هرمزگان (در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی)، دو مرکز برای نگهداری معتادان متجاهر وجود دارد که مرکز شماره یک آن فاقد مجوز بوده و شرایط و استانداردهای نگهداری را نداشته و باید تعطیل شود و این موضوع نیز به استاندار، دادستان و مسئولان مربوطه اطلاع داده شده‌است.

    روزنامه دریا نیز براساس رسالت خود، در یادداشتی با عنوان «حادثه مرکز ترک اعتیاد لنگرود، زنگ خطری برای هرمزگان» این موضوع را منعکس کرد تا هشداری به مسئولان داده شود که ممکن است چنین اتفاقاتی در استان هرمزگان نیز رخ دهد. این امر باعث شد تا رئیس کل دادگستری استان نیز به این موضوع ورود کرده و دادستان استان را مأمور کند تا بر کمپ‌های ترک اعتیاد نظارت بیشتری صورت بگیرد. در خبری که از سوی دادگستری استان منتشر شده آمده‌است: رئیس کل دادگستری هرمزگان به دادستان بندرعباس و دیگر حوزه‌های قضایی مأموریت داد به صورت ویژه بر وضعیت ایمنی کمپ‌های ترک اعتیاد نظارت کنند.

    با توجه به تأکیدات ریاست قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به دادستان بندرعباس و دیگر دادستان‌های حوزه‌های قضایی این استان مأموریت داد تا به صورت ویژه بر وضعیت ایمنی کمپ‌های ترک اعتیاد نظارت کنند. مجتبی قهرمانی همچنین از دادستان‌های هجده حوزه قضایی استان هرمزگان خواست با همراهی کارشناسان آتش‌نشانی و بهزیستی از همه کمپ‌های مواد ۱۵ و ۱۶ بازدید کنند و با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در خصوص رفع نواقص موجود و ارتقای وضعیت ایمنی در این کمپ ها تذکرات لازم را بدهند.

    وی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد استان گیلان، به دادستان‌های حوزه‌های قضایی و رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تأکید کرده است که از طریق کارشناسان آتش‌نشانی، ایمنی کمپ‌ها و نیازمندی‌های آنها را بررسی کنند تا فوراً با تأمین امکانات مورد نیاز از تکرار حوادث این چنینی جلوگیری شود. رئیس کل دادگستری هرمزگان بر لزوم تهیه تجهیزات اطفاء حریق در کمپ‌های ترک اعتیاد نیز تأکید نموده و رعایت نکات ایمنی با اعمال نظارت‌های مستمر از سوی دادستان‌ها را خواستار شده است.

    پس از حادثه کمپ ترک اعتیاد لنگرود، بخش‌ها و مسئولان زیادی به این حادثه واکنش نشان دادند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از ارائه گزارش علت حادثه آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد لنگرود به صحن مجلس از سوی این کمیسیون خبر داد. حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه این کمیسیون گفت: در این جلسه که با حضور رئیس سازمان بهزیستی و معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان برگزار شد. موضوع حادثه آتش‌سوزی در یکی از مراکز ترک اعتیاد در شهرستان لنگرود استان گیلان مورد بررسی قرار گرفت.

    وی افزود: در این جلسه رئیس سازمان بهزیستی عنوان کرد: مسئولیت صدور پروانه این مراکز، با بهزیستی است. اما مسئولیت نظارت بر عملکرد اینگونه مراکز را وزارت بهداشت بر عهده دارد.ستاد مبارزه با مواد مخدر اطلاعیه‌ای منتشر و درباره حادثه کمپ خصوصی لنگرود اعلام کرد: با اعزام تیم بازرسی به شهرستان مذکور از همان ساعات اولیه، بررسی علت حادثه را در دستور کار دارد. به دنبال آتش‌سوزی رخ داده در کمپ ترک اعتیاد «گام اول رهایی» در شهرستان لنگرود که منجر به مرگ ۳۲ نفر و مصدومیت ۱۷ نفر دیگر شده است، ستاد مبارزه با مواد مخدر اطلاعیه صادر کرد و با ابراز تاسف عمیق از حادثه آتش سوزی در کمپ خصوصی ترک اعتیاد شهرستان لنگرود استان گیلان، ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با بازماندگان متوفیان و طلب شفای عاجل برای مجروحان از درگاه خداوند متعال، اعلام کرد: دستگاه های مربوطه از بدو حادثه با حضور در محل به دنبال بررسی علت و شناسایی قصور مسببان این حادثه تأسف برانگیز هستند.

    کمپ ترک اعتیاد مذکور، خصوصی و مشمول ماده ١٥ قانون (مراجعه افراد دچار آسیب اعتیاد به صورت خود معرف) بوده و بررسی‌های دقیق در خصوص علت و جزییات وقوع حادثه حریق در آن، با اعزام تیم بازرسی این ستاد به شهرستان مذکور از همان ساعات اولیه نیز در دستور کار است. اما به گفته مسئولان استان گیلان، علت آتش‌سوزی در بررسی‌های اولیه آتش گرفتن بخاری، سرایت آتش به پرده و نهایتاً آتش سوزی کل ساختمان در عین غافلگیری مددجویان و مسئولان کمپ بوده‌است. غافلگیری شبانه، محبوس شدن و ازدحام جمعیت از دلایل افزایش فوتی‌ها در این مرکز ترک اعتیاد بوده است، علاوه بر شمار بالای مددجویان، نگهبان و مسئول نگهداشت این مرکز درمان سوء مواد مخدر نیز جان خود را در این حادثه از دست داده است.

    اما نکته مهمی که در این حادثه وجود دارد این است که این مرکز برای نگهداری چهل نفر مجوز دارد اما با شمارش فوتی‌ها و مجروحان این حادثه می‌بینیم جمعیتی بیش از ظرفیت پذیرش شده‌است. به دلیل اینکه این مراکز توسط بخش خصوصی تاسیس می‌شود، مالکان برای داشتن درآمد بیشتر اقدام به پذیرش بیش از ظرفیت می‌کنند که در زمان حادثه، می‌تواند اتفاقات ناگواری را رقم بزند. اتفاقاتی همچون آتش‌سوزی در کمپ لنگرود، اولین و آخرین آتش‌سوزی در کمپ‌های ترک اعتیاد نیست و تاکنون اتفاقات مشابهی در کشور در سال‌های گذشته رخ داده‌است.

    دو حادثه آتش‌سوزی عمدی در کمپ نگهداری از زنان معتاد متجاهر قرچک ورامین در ۸ دی ۱۳۹۷ و آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد رباط کریم در سوم اردیبهشت ۱۴۰۰ از جمله اتفاقاتی است که در سال‌های گذشته در کشور رخ داده‌اند و اگر اقدامات لازم در خصوص ایمنی کمپ‌ها صورت نگیرد باز شاهد وقوع چنین حوادثی بوده و افراد زیادی جان خود را از دست می‌دهد. اکنون که رئیس کل دادگستری هرمزگان دادستان‌های استان را مأمور به بررسی و رسیدگی وضعیت کمپ‌های استان نموده‌است، این کار را با جدیت انجام دهند تا شاهد چنین اتفاقاتی در استان نباشیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.