حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3004 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • همت مسئولان، چاره‌ساز حل مشکلات هرمزگاني‌ها
    ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
    شناسه : 14387
    بازدید 1136
    4
    نگاهي به معضلات منعکس شده در سالي که گذشت دریانیوز// سال 1402 با تمامی اتفاقات خوب و بد به پایان رسید و مهیای آغاز سال جدید می‌شویم. در این سالی که پشت سر گذاشته‌ایم تلاش زیادی از سوی مجموعه روزنامه دریا صورت گرفت تا بتواند صدای رسای مردم استان باشد و مشکلات و معضلات موجود در جامعه را به گوش مسئولان استانی و کشوری برساند تا شاهد مرتع شدن آنها باشیم.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// سال ۱۴۰۲ با تمامی اتفاقات خوب و بد به پایان رسید و مهیای آغاز سال جدید می‌شویم. در این سالی که پشت سر گذاشته‌ایم تلاش زیادی از سوی مجموعه روزنامه دریا صورت گرفت تا بتواند صدای رسای مردم استان باشد و مشکلات و معضلات موجود در جامعه را به گوش مسئولان استانی و کشوری برساند تا شاهد مرتع شدن آنها باشیم.

    استان هرمزگان همواره به دلیل شرایط اقتصادی مورد توجه مسئولان کشوری می‌باشد و درآمدی که از این استان نصیب کشور می‌شود با درآمد چند استان برابری می‌کند اما مردم استان در برخی مناطق با مشکلات بسیار زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. وجود بنادر، مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، فولادسازی‌ها، آلومینیوم، پالایشگاه‌های بزرگ، جزایر زیبا و مناطق گردشگری و … باعث شده این استان بتواند درآمد بالایی داشته باشد اما مردم استان بهره کمتری از این موضوع می‌برند. نگارنده به عنوان یک روزنامه‌نگار سعی کرده‌ام در سالی که گذشت برخی از مشکلات موجود استان را منعکس نمایم شاید همتی در مسئولان برای رفع آنها به وجود بیاید.

       قاچاق سوخت، بلای جان مردم

    یکی از مهمترین مشکلات مردم استان هرمزگان بیکاری است و این امر باعث به وجود آمدن مشاغل کاذبی از جمله سوخت‌بری و قاچاق شده‌است. معضل قاچاق سوخت در استان هرمزگان از دیرباز وجود داشته و در سال‌های اخیر نمود بیشتری پیدا کرده‌است. درآمد بادآورده از طریق سوخت‌بری در استان باعث شده بسیاری از جوانان به دلیل بیکاری و وجود مشکلات اقتصادی در جامعه به آن روی بیاورند. این امر اما تبعات زیادی با خود داشته است که شاید مهمترین آن از دست دادن بسیاری از جوانان این استان و داغدار شدن خانواده‌ها و اطرافیان آنها بوده است. از سوی دیگر این معضل جامعه موجب شده بود بسیاری از جایگاه‌های عرض سوخت دارای صف‌های طولانی باشند و مردم استان برای دریافت سوخت مورد نیاز خود ساعت‌های زیادی را در این صف‌ها معطل شوند. اما پس از چند بار انعکاس این موضوع از طریق این رسانه و دیگر رسانه‌های استان، دستگاه قضایی استان به این امر ورود کرد و عرضه بنزین آزاد را به جایگاه‌های حاشیه‌ای شهر منتقل نمود و عرضه گازوئیل نیز سامان یافت و پس از آن شاهد از بین رفتن صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت بودیم. این صف‌های طولانی در برخی جایگاه‌ها، باعث شده بود خودروهایی که در صف قرار می‌گرفتند بخشی از خیابان‌ها و بلوارهای شهر را نیز مسدود نمایند و در اطراف جایگاه ترافیک‌های سنگین و نیمه‌سنگین به وجود بیاید.

    از سوی دیگر معضل قاچاق سوخت موجب شده بود بسیاری از رانندگانی که در جاده‌های استان هرمزگان تردد می‌کنند امنیت جانی نداشته باشند و هر لحظه امکان این وجود داشت که حادثه‌ای توسط خودروهای سوخت‌بر در جاده‌های استان به وقوع بپیوندد. کمتر هفته‌ای بود که در استان شاهد حادثه‌سازی سوخت‌برها در جاده‌های استان نباشیم که در این بین نیز افراد زیادی از جمله مردمی که در جاده‌های استان در حال تردد بودند از طریق حوادث جاده‌ای که توسط سوخت‌برها ایجاد می‌شود دچار خسران مالی حتی از دست دادن جانشان شده و می‌شوند. رانندگی بسیار بد و خطرناک این افراد در جاده‌های استان باعث شده است مردم نتوانند با آرامش در جاده‌های استان تردد نمایند و همیشه دلهره و دغدغه به وجود آمدن حادثه‌ای توسط این خودروها را دارند. با توجه به اینکه از سوی مسئولان استان بارها بر برخورد جدی با سوخت‌برها تاکید شده بود اما همچنان شاهد هستیم که این خودروها در جاده‌های استان تردد داشته و همچنان باعث رعب و وحشت در دل رانندگان هستند و حوادثی را به وجود می‌آورند. امید است در سال جدید تدبیر مسئولان باعث کاهش این معضل و امنیت خاطر مردم در ترددهای شهری و جاده‌ای باشد.

       دوبل‌زنان همچنان ترافیک‌ساز

    یکی دیگر از معضلاتی که در امسال به آن زیاد پرداخته‌شد، موضوع فرهنگ ترافیکی ما مردم به ویژه پارک دوبل بود که ترافیک‌های زیادی در سطح شهر ایجاد می‌کند. اگر ترددی در سطح شهر به ویژه در این روزهای پایانی سال داشته باشید قطعا از ترافیک‌های به وجود آمده کلافه خواهید شد و بعد از بررسی موضوع مشاهده می‌شود که درصد بالایی از ترافیک‌هایی که وجود دارد دلیل آن پارک دوبل خودروهاست. شهر بندرعباس با داشتن حجم زیادی از خودرو، در برخی مناطق پرتردد، فاقد پارکینگ بوده یا پارکینگ‌های موجود پاسخگوی نیاز خودروها نمی‌باشد و این امر باعث شده‌است برخی رانندگان از روی اجبار پارک دوبل نمایند و برخی نیز از بی‌فرهنگی این کار را انجام می‌دهند. برخی رانندگان برای اینکه کار خود را سریعتر انجام دهند در نزدیک‌ترین مکانی که کاری دارند پارک می‌کنند و توجهی ندارند که باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر رانندگان شده و ترافیک‌های سنگین به وجود می‌آورند.

    در صورتی که کمی جلوتر به راحتی می‌توانند جای پارک برای خودروی خود پیدا کرده و ترافیک را به وجود نیاورند. این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و شاید یک نوع فرهنگ‌سازی از طریق اعمال قانون انجام شود. اما این موضوع باید مورد توجه مسئولان فرهنگی و آموزش و پرورش نیز قرار داشته باشد تا فرهنگ‌صحیح رانندگی را از کودکی و دوران مدرسه به رانندگان آینده آموزش دهند چرا که این موارد در چند جلسه آموزش در آموزشگاه رانندگی به داوطلبان دریافت گواهینامه آموزش داده نمی‌شود. نیمه دوم سال، استان هرمزگان دارای آب و هوای بهاری می‌شود و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و این امر باعث تردد بیشتر خودروها در سطح شهر می‌شود و نتیجه آن ترافیک‌های سرسام‌آور در سطح شهر است و برای رفع این معضل نیز همت و برنامه‌ریزی مناسب مسئولان استان را می‌طلبد.

      پیاده‌روها همچنان دور از پیاده‌ها

    یکی دیگر از مشکلاتی که مردم استان به ویژه شهر بندرعباس با آن مواجه هستند این است که پیاده‌روهای سطح شهر از دسترس عابران پیاده خارج است و وجود اصناف و موانع موجب شده شهروندان نتوانند از پیاده‌روهای موجود نهایت بهره را ببرند. در برخی از مناطق شهر بندرعباس پیاده‌رو استانداردی برای تردد عابران وجود ندارد و افراد به سمت خیابان برای تردد سوق داده می‌شوند. وجود صنوف مزاحم در سطح شهر یکی از مواردی است که تردد عابران را از پیاده‌روها محدود و در برخی مناطق مسدود کرده‌است. تعمیرگاه‌ها، مغازه‌ها، مسکن‌سازان و … از جمله مواردی است که حق تردد عابران را در پیاده‌روها سلب می‌کنند. این صنوف با قرار دادن اجناس و وسایل خود در پیاده‌روهای سطح شهر آنها را مسدود می‌کنند و اجازه نمی‌دهند مردم و شهروندان به راحتی بتوانند از حق مسلم خود برخوردار شوند. مسکن‌سازان نیز پیاده‌روها را محل انبار مصالح خود کرده‌اند و برخی از آنها پا را فراتر از پیاده‌رو گذاشته و کوچه و خیابان را نیز به تصرف خود در می آ‌ورند.

    اخیرا نیز شهرداری بندرعباس برای جلوگیری از تردد و پارک موتورسیکلت‌ها و در برخی موارد خودروها، در پیاده‌روهای شهر اقدام به نصب موانعی کرده‌است که حتی عابران پیاده برای تردد با مشکل مواجه هستند و افراد دارای نیازهای ویژه نمی‌توانند از بین موانع عبور نمایند. این کار شهرداری نیز باعث شده مردم از حق استفاده از پیاده‌روها محروم شوند و مجبور باشند از سواره‌رو برای تردد استفاده نموده و خطرات احتمالی را به جان بخرند. نصب این موانع حقوق شهروندی به خصوص برای افراد دارای نیازهای ویژه را سلب می‌کند و نیاز است در نصب این موانع حقوق همه افراد در نظر گرفته شود و در هر مکانی که مشاهده شد، فورا اقدام به نصب مانع نکنند. از سوی دیگر انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر و آزادسازی پیاده‌روها، کوچه و خیابان از دست مسکن‌سازان نیز مورد توجه مسئولان قرار داشته‌باشد.

       اجرای مجوز تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد

    یکی از قدیمی‌ترین خواسته‌های مردم استان هرمزگان، اعطای مجوز تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در سطح استان بوده‌است. استان هرمزگان به عنوان اولین استانی که دارای مناطق آزاد تجاری شده شناخته می‌شود اما تنها استانی است که منطقه آزاد تجاری دارد اما مجوز تردد خودروهای پلاک این مناطق را در سرزمین اصلی ندارد. این موضوع نیز به عنوان یکی از خواسته‌های به‌حق و قدیمی مردم این استان منعکس شد و خوشبختانه در سفر بهمن ماه رئیس جمهور و هیئت دولت به استان این مجوز به استان هرمزگان داده شد تا مردم بتوانند از خودروهای مناطق آزاد تجاری برای تردد در سطح استان استفاده نمایند و مردم نیز منتظر هستند که این مجوز هر چه سریعتر اجرایی شود.

    از آن سو نیز واردات خودرو به مناطق آزاد تسهیل شود تا تقاضای خرید خودرو برای مردم باعث به وجود آمدن قیمت‌های کاذب در این مناطق نشود و مردم بتوانند به راحتی از این خودروها استفاده نمایند. در حال حاضر میزان تولید خودرو در کشور با تقاضا و نیاز کشور فاصله دارد و در این بین نیز افراد سودجو با بهره‌بردن از این موضوع، قیمت خودرو را در بازار افزایش می‌دهند و مسئولان هم توانی برای مقابله با این موضوع ندارند وتنها راه آن، واردات خودرو به اندازه نیاز کشور است تا بتواند قیمت‌های کاذب و هیجانی را کنترل نماید. این موضوعات تنها گوشه‌ای از مشکلات، معضلات و خواسته‌هایی است که مردم استان از مسئولان می‌خواهند به آنها توجه نمایند. در پایان امیدواریم سال جدید مردم استان هرمزگان مشکلات کمتری در این زمینه‌ها داشته باشند و همت مسئولان باعث رفع این معضلات در جامعه شود و روزهای خوبی در انتظار مردم ایران باشد. به امید سال سرشار از سلامتی، خوشحالی و نبود مشکلات برای همه شما همراهان گرامی.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.