حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • هرمزگان دارای مرکز مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه
    ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۶:۳۴
    شناسه : 13124
    بازدید 1139
    6
    بازیافت پسماندها توسط شرکت سپنتا مهام ایرانیان؛ دریانیوز// کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به همت اداره کل محیط زیست هرمزگان و با مشارکت شرکت سپنتا مهام ایرانیان در اداره کل محیط زیست هرمزگان برگزار شد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به همت اداره کل محیط زیست هرمزگان و با مشارکت شرکت سپنتا مهام ایرانیان در اداره کل محیط زیست هرمزگان برگزار شد.
    در این کارگاه آموزشی که با حضور احمدرضایی مدیرعامل شرکت سپنتامهام ایرانیان ،فعالان و کارشناسان زیست محیطی سمن ها و NGO و تسهیلگری و آموزشیاران حوزه مدیریت پسماند برگزارشد، محمد علیزاده نماینده اتحادیه بازیافت کشور به تشریح وضعیت انواع پسماند و بازیافت شان در دنیا ،ایران و هرمزگان پرداخت و اهمیت بازیافت در حفظ محیط زیست را مورد تاکید قرار داد.


    در این نشست هم اندیشی علاوه بر موضوعات تخصصی و عمومی به مسائل و مشکلات استان در خصوص پسماند مانند لزوم ایجادشهرک صنایع بازیافتی پسماند، مخاطرات پسماند الکترونیک و بیماری‌های حاصل از جیوه و معضلات و بیماری‌های حاصل بی توجهی به آن،عدم انبارش صحیح پسماند در صنایع، لزوم آموزش صحیح ولزوم تغییر در نحوه جمع آوری پسماند،تفکیک وجداسازی پسماند از مبدا به سبب حفظ ارزش ریالی و کاهش پسماند، لزوم نظارت مستمر بر قانون جهت ایجاد مراکز انبارش صحیح در صنایع، مخاطرات پسماندهای آزبست و عایق‌های حرارتی و رطوبتی مانند پشم سنگ و پشم شیشه و همچنین معضلات حاصل از نحوه صحیح بسته بندی و حمل اینگونه پسماندهای سرطان زا بحث و تبادل نظر شد.
    در این جلسه دکتر محمد علیزاده آماری از میزان تولید پسماند در استان و لزوم مدیریت پسماند و مشکلات ناشی از بی توجهی به آن با توجه تجربیات جهانی بیان کرد و ضمن تشکر از مدیرکل محیط‌زیست استان هرمزگان به خاطر توجه به این‌مقوله که باعث شده این استان جزو پنج استان پیشرو کشور در خصوص مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی باشدو همچنین اهتمام ویژه استاندار و مدیرکل محیط زیست را در خصوص ایجاد مجموعه شهرک بازیافت و شتاب‌دهنده ایده ها با مشارکت بخش خصوصی، استارت‌آپها و اتحادیه بازیافت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را نوید بخش آینده‌ای درخشان درخصوص مدیریت پسماند در استان خواند که با ایجاد اشتغال ۳ هزار نفری محرک و ارتباط بین صنعت و دانشگاه به صورت عملی خواهد بود.
    در این کارگاه به این‌موضوع پرداخته‌شد که‌وقتی مجموعه‌ای بومی، توانمند و علمی و تحت نظارت سازمان محیط‌زیست در استان حضور دارد، چرا نباید از آن حمایت کرد و پسماندهایی که در طبیعت رها می‌شوند، از کجا می‌آیند؟چرا باید پسماندها در مسیر دورتر به استان‌های دیگر برود و در مسیر مشخص نیست؟ چه اتفاقاتی برای آن می افتد و باعث انتقال آلودگی و بیماری‌های صعب العلاج می‌شویم، در صورتی که در بندهای کنوانسیون بازل که ایران نمایندگی و دفتر منطقه ای آن را دارد پسماندها باید در کوتاهترین مسیر مدیریت شود.

    توانمندی شرکت سپنتا مهام ایرانیان برای مدیریت پسماند صنعتی صنایع هرمزگان
    به گفته علیزاده در کشور ۳۲میلیون تن پسماند صنعتی تولید می شود که ۸۵۰ هزار تن آن در هرمزگان تولید می شود.وی گفت: ۵ استان کشور از جمله هرمزگان مجهز به مراکز دفع اصولی پسماندهای صنعتی است که در هرمزگان‌،شرکت سپنتا مهام ایرانیان در این بخش فعالیت داشته و قابلیت این را دارد که پسماند صنعتی تولیدشده در استان را مدیریت کند تا وارد محیط زیست نشود.
    نماینده اتحادیه بازیافت کشور اظهار داشت: استان هرمزگان در بین سایر استان های کشور استانی است که شرایط و امکانات مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه به همت مسئولان در این استان فراهم شده است. وی افزود: خوشبختانه صنایع استان نیازی ندارند که از خدمات سایر استان‌ها در این حوزه بخواهند استفاده کنند.در مقایسه با سایر استان‌ها می توان گفت استان هرمزگان در این‌بخش چندگام جلوتر است.
    علیزاده گفت: بخشی از پسماندهای صنعتی شامل پسماندهایی است که می تواند پسماندخطرناک محسوب شود و بخشی دیگر از این پسماندهای قابل بازیافت است، که خوشبختانه در استان هرمزگان یکی از واحدهای صنعتی در بخش خصوصی با همت مسئولان استان راه‌اندازی شده که می تواند در یک افق نزدیک، بسیاری از پسماندهای صنعتی استان را دریافت و مدیریت کند. وی تصریح کرد: شاهد تولید پسماندهای صنعتی زیادی در هرمزگان هستیم که لندفیلی هستند و بایستی بخش عمده‌ای بصورت اصولی و مهندسی دفن شوند که این‌امکانات و توانمندی در استان وجود دارد.

    وی گفت: واحدهای صنعتی درسامانه جامع محیط‌زیست و سامانه‌ای دیگر ثبت نام می کنند و میزان پسماندهای‌شان را اظهار می کنند و پس از اظهار، مسیر نظارتی شان را تحت نظارت‌ سازمان‌حفاظت محیط‌زیست طی می‌کند و در نهایت پسماندهایی که قبلا متاسفانه در مناطق مختلف استان از جمله در رودخانه‌ها، مسیل‌های خشک، مناطق طبیعی ، حاشیه شهرها و… رها می‌شدند، در حال حاضر این ظرفیت وجود دارد که با نظارت سازمان محیط‌زیست و اداره کل محیط زیست هرمزگان بصورت اصولی به مرکز اصولی مدیریت پسماند در داخل استان هدایت شوند .
    علیزاده خاطرنشان کرد: صنایع مختلف در حمایت از این‌ موضوع ، همکاری لازم را با اداره کل محیط زیست استان دارند و مسیر درست و اصولی که در قانون پیش‌بینی شده است، در بسیاری از صنایع استان در حال تحقق است که از مسئولان‌ مربوطه قدردانی می کنیم. علیزاده افزود: پسماندهایی که تولید می شوند ، بخش عمده ای از آنها قابل بازیافت هستند و مراحل خودشان را طی می کنند و بخشی از پسماندهای که غیرقابل بازیافت هستند، در قانون پیش بینی شده که در مکانی مشخصی که مطالعات ارزیابی زیست محیطی آن ‌ درخصوص منابع آب، خاک، از لحاظ موقعیت مکانی و…که مطالعات آن‌ تحت عنوان مطالعات ارزیابی زیست محیطی انجام می شود که یک‌نقطه از استان در این‌خصوص شناسایی شده و عملا تنها مرکزی است که در استان وجود دارد، همه مراحل را طی کرده و به جایی رسیده که این مکان‌اختصاص یافته است و پسماندهای صنعتی استان در مرکز مجاز لندفیل موجود امکان‌ مدیریت برآنها وجود دارد.


    به گفته علیزاده پسماندهای شهری سرانه ای از ۷۰۰تا ۳۲۰ گرم در کشور دارند و در هرمزگان‌این عدد ۴۰۰ گرم است که نسبت به سرانه جهانی، سرانه خوبی تلقی می‌شود که نشان می دهد وضعیت تولید پسماند در استان، وضعیت نامطلوبی نیست. وی گفت: اما از لحاظ دفن نهایی این‌پسماندها باید مراقبت های بیشتری شود، چون بخش عمده ای از پسماندها تر هستند و بخش دیگری از پسماندها خشک هستند که برای پسماندهای خشک برنامه ریزی شده از طریق اپلیکیشن و سکوهای کاربردی از مبدا تفکیک شوند تا با سایر پسماندها مخلوط و آلوده نشوند که مسیر خوبی است و در استان پیش بینی شده‌است.
    وی افزود: پسماندهایی هم که قابلیت بازیافت وکمپوست ندارند، با فن آوری های روز کشور به انواع حلال های شیمیایی وسوخت تبدیل شده که این‌فن آوری در کشوری بومی شده است.علیزاده خاطرنشان کرد: در ارتباط با پسماندهای تر ، امکان‌تبدیل به کمپوست را در کشور داریم. وی افزود: با توجه به فرسایش خاک در کشور که حدود چهار میلیارد تن خاک در سال از دست می دهیم که وارد منابع آبی شده واز بین می رود، کمپوست را اگر تولید کنیم، می توانیم بخشی از ضرر و زیانی که در فرسایش خاک داریم را جبران کنیم.وی تاکید کزد: اولویت این‌است که پسماندهای تر به کمپوست‌تبدیل شوند و در بخش کشاورزی استفاده شده تا وابستگی ها به کود شیمیایی نیز کاهش یابد.همچنین این امکان‌را داریم که بخشی از پسماند‌ها که پایه هیدروکربنی و پلیمری دارند، به سوخت قابل استفاده و حلال هایی مختلفی تبدیل شوند.
    نماینده اتحادیه بازیافت کشور گفت: در استان هرمزگان‌ از راه اندازی مرکز مدیریت بازیافت ، تمهیدات لازم دیده شده و مسئولان هم‌از اجرای آن حمایت دارند . خوشبختانه شاهد این موضوع هستیم که عزم جزمی در استان وجود دارد تا بسیاری از پسماندهای قابل بازیافت ، در مدار تولید قرار بگیرند و علاوه براینکه جلوی آلودگی محیط زیست گرفته می شود، می تواند به تولید محصول برسد واین‌اتفاق در آینده نزدیک در استان هرمزگان محقق می شود و منجر به اشتغالزایی سه هزار نفر هم در استان می شود.
    به گفته علیزاده، موضوعی که در کشور در این چند دهه داشتیم این بود که بسیاری از پسماندهای صنعتی در شرایط نامطلوبی قرار داشته و آمار پسماندهای صنعتی که از تریبون‌های رسمی کشور اعلام می شود ۳۲ میلیون‌تن پسماند صنعتی در کشور تولید شده که‌۸میلیون تن از این پسماند خطرناک بوده که آمار رسمی است که سازمان‌محیط‌زیست اعلام کرده است. وی اظهار داشت: در ابتدای برنامه جامع مدیریت‌پسماند می دیدیم که هیچگونه امکاناتی در کشور برای این‌بخش وجود نداشت و حتی یک‌زباله سوز استاندارد نداشتیم.

    لندفیل های صنعتی وجود نداشت و شرایط بازیافتی در کشور فراهم نبود. اما خوشبختانه‌بعد از گذشت حداقل ۱۵ سال بعد از اجرای طرح جامع ملی پسماند و ارتقای مدیریت پسماند صنعتی، خوشبختانه الان بسیاری از شرایط فراهم شده تا این پسماندها وارد دریا، رودخانه ،زمین های کشاورزی،منابع طبیعی و حاشیه شهرها و…نشوند و بصورت غیراصولی سوزانده نشوند و شرایطش فراهم شده است که این‌پسماندها‌بصورت‌اصولی مدیریت شوند.

    وی تاکید کرد: تا قبل از این‌ متاسفانه بسیاری از منابع آب، خاک و حتی محصولات کشاورزی متاسفانه‌ متاثر از رهاسازي غیراصولی پسماندها در طبیعت بوده که با اقداماتی که انجام شده، شرایط فراهم شده تا تولیدکنندگان پسماند براساس قوانین و مقررات ملی و تکالیفی که دارند، همکاری کنند و پسماندهای شان‌را تحویل مراکز مجاز زیرنظر محیط زیست دهند.
    مدیرعامل شرکت سپنتامهام ایرانیان نیز هدف اصلی از برگزاری این‌همایش را فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماندها و بخصوص پسماندهای صنعتی عنوان کرد.
    احمد رضایی با اشاره به فعالیت شرکت سپنتامهام ایرانیان از ۵سال قبل تاکنون در هرمزگان گفت: تلاش‌مان‌این‌است‌که پسماندهای صنعتی را مدیریت کنیم‌ تا استاندارد سازی و بی خطر شوند و در همین‌راستا فرایند بازیافت را نیز انجام می دهیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.