حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • نقطه قوتی که  در کشتی سازی مغفول ماند
    ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
    شناسه : 10724
    بازدید 1397
    17
    دو حوض خشک "ساخت و تعمیرات کشتی" ؛  دریانیوز//ایران یکی از بزرگترین ناوگان‌های کشتیرانی و نفتکش دنیا را در اختیار دارد و به همین دلیل فعالان حوزه دریا معتقدند که با بهره‌برداری کامل از حوضچه خشک و تعمیراتی ایزوایکو تا 50 سال آینده بازار کار مناسبی در این بخش خواهیم داشت.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//در گزارشی که شنبه ۱۵ مهر در روزنامه دریا کار شد به بررسی ابعاد مدیریتی و افت و خیز کشتی سازی در دو سال اخیر پرداختیم و از بد عهدی هایی گفتیم که منجر به کاهش تمایل کارفرماها برای سفارش کار در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) شد و اکنون ماه ها است که دو حوضچه خشک ایزوایکو که در واقع نقطه قوت وتمیز این مجتمع با سایر رقبای خود درحوزه خلیج فارس شده است، خالی می باشد. در این گزارش پیش رو به چرایی حساسیت این موضوع می پردازیم .

    ایزو ایکو دارای دو حوض خشک با عمق ۱۴٫۵ متر و عرض ۸۰ متر و به طول ۴۷۰ و ۳۷۰ متر در محوطه‌ای به وسعت ۱۳۰ هکتار  می باشد که در مجاورت دریا ساخته شده‌اند که امکان انتقال کشتی را با مکانیزمی جدید به خشکی به منظور انجام اقدامات تعمیراتی فراهم می‌کنند. در واقع حوض خشک این قابلیت را داردکه با باز شدن درب، آب وارد حوض شود  و برای تعمیرات با پمپ آب را خالی کنند و متخصصین بتوانند شروع به تعمیرات نمایند، از این رو نیازی نیست که از روش های قدیمی و بالابرها استفاده نمود که به این ترتیب هزینه ها کاهش میابد.

     

    نگاه استراتژیک به صنعت کشتی سازی

    در دی ماه ۱۳۹۸۹سعید ذرهون، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل وقت ایزوایکو گفت:  توسعه کشتی سازی رونق ۵۰ صنعت دیگر را به همراه دارد پس باید به صنعت کشتی سازی نگاه استراتژیک داشته باشیم.
    این مجتمع نیز با برنامه ریزی های صورت گرفته دورخیز بلندتری برای پیشرفت این صنعت در آینده نزدیک با ساخت و تعمیر انواع شناورها و همچنین ایجاد اشتغال برای صدها نفر از دانش آموختگان رشته های مختلف برداشته است به گفته وی  با اشاره به اینکه هر چند که هم اکنون توان ساخت و تعمیرانواع شناور به ظرفیت ۴۰ تا ۸۰ هزار تن در این مجموعه وجود دارد گفت: سال گذشته ۵۷ فروند کشتی دراین مجتمع تعمیر و تحویل شد.

     

    ساخت دربهای حوضچه خشک و تعمیر ایزوایکو

    در خرداد ۹۱ مدیر شرکت سازاندیش گفت: دربهای حوضچه های خشک، سازه دریایی به وزن ۱۶۰۰تن است که در حوض خشک شماره یک شرکت عظیم گسترش هرمز نصب می شود. رُناسی افزود:این نخستین بار است که این دربها در کشور ساخته می شود و ساخت این دربها از دو سال پیش با قراردادی به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال آغاز شد. با بهره برداری کامل از این حوضچه ها امکان تعمیر کشتی های ۳۵ هزار تنی به ویژه نفت کشتی های حمل گاز مایع فراهم می شود.

     

    افتتاح نصفه و نیمه پروژه ۱۶ ساله‌ای که ۳ رئیس جمهور به خود دید

    تسنیم در ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ نوشت: در حالی ماه گذشته یکی از بزرگترین حوضچه خشک خاورمیانه پس از دوبار کلنگ‌زنی در دولت‌های هاشمی و خاتمی با حضور رئیس‌جمهور سابق در هرمزگان به بهره‌برداری رسید که در حال حاضر به دلایلی این حوضچه بلااستفاده مانده است.

    سال پایانی دولت دوم سازندگی، هاشمی رفسنجانی به استان هرمزگان سفر کرد تا کلنگ حوضچه خشک مجتمع کشتی سازی فراساحل یا همان «ایزوایکو» را به زمین بزند. اما به دلیل کمبود منابع مالی تا اوایل دهه ۸۰ این پروژه عملاً در نقطه صفر کلنگ‌زنی باقی ماند تا آن‌که سال ۸۱ برای بار دوم در دولت اصلاحات کلنگ ساخت حوضچه خشک به زمین زده شد.تا سال ۸۷ این پروژه زیر مجموعه ایزوایکو بود اما به این دلیل که مدیران وقت این کشتی‌سازی بودجه ساخت حوضچه خشک را در یاردهای کشتی سازی هزینه می‌کنند از این سال (۸۷) پروژه مذکور از ایزوایکو مجزا و به‌طور مستقیم زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار گرفت.

    هر چند حوضچه خشک ایزوایکو اواسط تیرماه سال‌جاری با حضور رئیس‌جمهور دهم به بهره‌برداری رسید، اما نه حوضچه خشک و نه حوضچه تعمیراتی آن در حال حاضر کارایی چندانی ندارند.مسئله مهم این است که برای استفاده از ظرفیت‌های بالای این حوضچه‌ها باید «حوضچه آرامش» به‌عنوان ورودی ظرفیت کشتی‌های غول‌پیکر ۳۵۰ هزای تنی را داشته باشد. برای این کار باید حوضچه آرامش لایروبی شود تا عمق آن به ۱۴ متر افزایش یابد، در حالی که عمق مفید این حوضچه در حال حاضر ۸٫۵ متر (پذیرش کشتی تا ظرفیت ۱۵۰ هزار تن) است. این بدان معناست که حوضچه خشک و تعمیرات ایزویکو تا اطلاع ثانوی نمی‌تواند پذیرای کشتی‌ها با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن باشد.

    البته لازم به ذکر است که چنانچه لایروبی حوضچه آرامش نیز انجام شود باز هم کار چندانی در خصوص تعمیر و ساخت کشتی‌های غول‌پیکر انجام نمی دهد، چراکه تجهیزاتی در کارگاه‌های این حوضچه‌ها نصب نشده و در واقع فقط یک اسکلت فلزی کارگاه‌ها ساخته شده است.ایران یکی از بزرگترین ناوگان‌های کشتیرانی و نفتکش دنیا را در اختیار دارد و به همین دلیل فعالان حوزه دریا معتقدند که با بهره‌برداری کامل از حوضچه خشک و تعمیراتی ایزوایکو تا ۵۰ سال آینده بازار کار مناسبی در این بخش خواهیم داشت. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یاردهای کشتی‌سازی فقط ظرفیت تعمیر و ساخت شناورها تا ۱۵۰۰ تن را داشتند که این ظرفیت با بهره‌برداری از یارد «ندیم گسترش» به ۲۵۰۰ تن افزایش یافت. اما با اقدامات انجام شده و راه‌اندازی کشتی‌سازی‌هایی مانند اروندان و صدرا ظرفیت ساخت و تعمیر کشتی‌ها به ۱۰۰ هزار تن افزایش یافته است.بیش از یک ماه است حوضچه خشک و تعمیراتی ایزوایکو به عنوان یکی از بزرگترین حوضچه‌های خشک و تعمیرات کشتی خاورمیانه با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن آبگیری شده، اما به دلیل عدم لایروبی حوضچه آرامش نمی‌توان از این ظرفیت بالقوه استفاده بهینه‌ای کرد. ۱۶ سال و پنج دولت زمان سپری شد تا پروژه‌ای که قرار بود ظرف چهار سال به‌ بهره‌برداری برسد، افتتاح شود، افتتاحی که البته تاکنون ثمری نداشته است.

    با ساخت دو حوض خشک، ایران قدرت اصلی ساخت و تعمیرات کشتی در سطح منطقه می شود

    در سال ۱۳۹۶دو حوض خشک تعمیرات و ساخت کشتی در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران و مدیرعامل شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران افتتاح شد ومورد بهره‌برداری قرار گرفت.

    همچنین از حوض بزرگ‌تر به منظور ساخت کشتی‌های عظیم‌الجثه با کاربری‌های مختلف استفاده می‌شود که پس از ساخت امکان انتقال آن به دریا به منظور آب‌اندازی مهیا باشد.برای ساخت این دو حوض خشک در مجموع بالغ بر ۸۸ میلیون دلار به صورت ارزی و بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان به صورت ریالی هزینه شد.با ایجاد این دو حوض خشک عملا ایران به عنوان قدرت اصلی ساخت و تعمیرات کشتی در ابعادی عظیم در سطح منطقه مطرح است که هیچ کشوری مجموعه کاملی از این تجهیزات را در کنار هم ندارد.

    در این مراسم  وزیر صنعت، معدن و تجارت  وقت گفت: باید این سوال رو پرسید چرا ما نباید در صنایع دریایی به نقطه مطلوب برسیم و درحالی که از منظر جمعیتی بیش ترین آمار جمعیتی نسبت به کشورهای جنوبی را داریم اما مجبور به رفتن به سوی این کشورها می شویم؟ محمد رضا نعمت زاده با بیان اینکه برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب باید فعل خواستن را صرف کرد، آموزش و استفاده از تجربه دیگران را باعث افزایش توانایی دانست و گفت: برای پیشرفت نباید خجالت کشید و غرور داشت و باید از تجربه و فناوری جهانی استفاده کنیم.

    وی در ادامه با خطاب قرار دادن مدیرعامل شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران در مورد مشتری مداری گفت: اگر قراردادی در خصوص تعمیرات برای ۶۰ روز منعقد شد و شما ۵۹ روز تحویل داید آن زمان می توانید خود را در کلاس رقابتی مطرح کنید.وی با بیان این مطلب که اگر به آموزه های دینی هم رجوع کنیم وفای به عهد بسیار اهمیت دارد اظهار داشت: چنانچه به این سمت حرکت شود هم می توان از شرکت های خارجی سفارش گرفت اما امروز باید با تشکر از دو شرکت مهم کارفرمای داخلی‌ به سمت کار جمعی برویم.

    مدیرعامل وقت شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ( ایزوایکو) نیز در آیین افتتاح حوضه خشک شرکت عظیم گسترش هرمز گفت: امروز ایزوایکو افتخار این را دارد که از سکشن ساز به حوزه مهندسی وارد شده و تاثیر خود را در اقتصاد ایفا کند .حمید رضا رضائیان نیز در مراسم افتتاح حوضچه خشک تعمیرات شناورهای زیر ۱۲۰ هزارتن شرکت عظیم گسترش هرمز ادامه داد: با تکمیل و نصب سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی توانستیم اعتماد وزارت نفت را کسب کنیم و یکی از شرکت های معتمد برگزیده شویم.

    مدیرعامل ایزوایکو با بیان اینکه در این چهارسال تغییرات عظیمی در این سازمان حادث شد، گفت: روند مالی شرکت در سالی که گذشت موید روند رو به بهبود ایزوایکواست و این موفقیت حاصل حمایت های دولت و وزارت صنایع است.وی در پایان با اشاره به اینکه وقتی وارد این شرکت شدم بدهی کلانی به ۶ بانک کشور داشتیم افزود: با افدامات بهینه مجموعه ایزوایکو امروز توانسته ایم بدهی خود را ۶ بانک به چهار بانک کاهش دهیم که انشالله این موارد نیز مرتفع شود.

     

    تعمیرات اساسی سوپر نفتکش غول پیکر «ناشا» در ایزوایکو انجام می‌شود

    در دی ماه ۱۴۰۱یکی از بزرگترین نفتکش‌های جهان با ظرفیت بیش از ۲ میلیون بشکه نفت برای انجام تعمیرات اساسی  وارد حوضچه خشک  مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) شد.

    شناور ناشا با ابعاد ۳۳۲ متر طول، ۵۸ متر عرض و ۳۱ متر ارتفاع متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران و از نوع «نفتکش غول ‌پیکر» است که ۳۰۰‌هزار تن وزن قابل بارگیری دارد.سندبلاست و رنگ آمیزی بدنه، تعمیر سیستم رانش، تعمیر لوله های ورودی و خروجی و اصلی شناور، تعمیر وینچ‌ها، تعمیرالکتروموتورها و تعمیر پمپ‌ها، بخشی از تعمیرات ۴۵ روزه این شناور در درای داک (حوضچه خشک) ایزوایکو است.

    سرپرست گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو در این زمینه اظهار داشت: همه اقدامات لازم تعمیراتی با اتکا به توان فنی و علمی داخل و با تجهیزات داخلی انجام می‌شود.«علی عزیزی» از اشتغال ۳۵۰ نفر به‌طور مستقیم و بیش از یک‌هزار نفر خدمات جانبی و غیرمستقیم برای انجام این پروژه تعمیراتی خبر داد.وی از حُسن اعتماد شرکت ملی نفتکش در سپردن این پروژه تعمیراتی به ایزوایکو نیز قدردانی و تصریح کرد: هزینه تمام شده این تعمیرات اساسی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد پایین تر از رقبای خارجی است.

    حال با این همه برنامه ریزی و هزینه ای که برای ساخت این دو حوض خشک صرف شده است و این همه فراز و فرودهایی که مجتمع ایزوایکو به خود دید تا به این نقطه برسد، با امید به اینکه با تکیه بر این پتانسیل نیز بتواند در صنعت کشتی سازی از سایر رقبای حوزه خلیج فارس پیشی بگیرد، چطور دچار بحران شدیم؟ چرا تلاشی برای جذب پروژه نمی شود و این دو حوض ماه ها خالی هستند؟ چرا به توصیه ها عمل نشده و بد عهدی برای تحویل به موقع پروژه ها موجب دلسردی کارفرماها شده  است؟ چطور می توان در برابر این همه سرمایه مملکت که انگار به خواب رفته سکوت کرد؟ آیا فقط بدعهدی ها کار را به اینجا رسانده است یا کیفیت خدمات هم پایین آمده است؟ آیا مدیران و تصمیم گیران داخلی ایزوایکو از دانش و تخصص کافی برخوردار هستند؟

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.