حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3035 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • نبرد سخت دولت با مافیای مسکن
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۴:۵۳
    شناسه : 8774
    بازدید 1158
    4
    دریانیوز//دولت در دوسال اخیر، نبردی سخت را با مافیای مسکن آغاز کرده است، اما بنظر می رسد بدلیل برخی عدم همراهی‌ها و کارشکنی ها، این روند کُند بود، اما انتظار می رود در سال جاری و سال آتی، این روند سرعت بیشتری بگیرد تا بخش زیادی از مشکلات حوزه مسکن برطرف شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//دولت در دوسال اخیر، نبردی سخت را با مافیای مسکن آغاز کرده است، اما بنظر می رسد بدلیل برخی عدم همراهی‌ها و کارشکنی ها، این روند کُند بود، اما انتظار می رود در سال جاری و سال آتی، این روند سرعت بیشتری بگیرد تا بخش زیادی از مشکلات حوزه مسکن برطرف شود.

    در گام نخست بایستی به اجرای نهضت ملی مسکن در شهری مانند بندرعباس شتاب داده شود که متاسفانه در این شهر بدلیل و بهانه عدم الحاق اراضی موردنیاز، این طرح وارد فاز اجرا نشده است. از طرفی دیگر اخذ مالیات از خانه های خالی و برخورد با مشاوران املاک و صاحبخانه هایی که بیشتر از نرخ اعلامی دولت برای افزایش اجاره بها اقدام می کنند و محتکران و دلالان مسکن بایستی با جدیت بیشتری اجرا شود.

    تاکنون با اقدامات صورت گرفته، کاهش در قیمت مسکن را شاهدیم که تداوم برنامه های دولت در حوزه مسکن، در کاهش حباب قیمت مسکن و ریزش قیمت ها اثرگذار است. وزیر راه وشهرسازی گفته است که قیمت مسکن در برخی شهرها ‌تا ۳۰ درصد ‌کاهش یافت و تعیین قیمت املاک و اجاره را قانونی می‌کنیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان «بازار مسکن در سال‌های اخیر تقریباً رهاشده‌ترین بازار در کشور بوده است»، گفت: در مشاورین املاک هر کسی هر قیمتی می‌گذارد، اما برنامه مفصلی برای بازار مسکن در دولت سیزدهم داریم.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعیین قیمت املاک و اجاره را قانونی می‌کنیم، گفت: در قبال قیمت مسکن ساکت نمی‌نشینیم.بذرپاش بیان کرد: توافق کاری رئیس جمهوری همین است که در مسیر حرکت کنیم و برای مردم کار کنیم و ما وارث نساختن چند سال مسکن در کشور هستیم و همین بر روی قیمت مسکن اثر گذاشته است و چون مشکل مردم است باید با وارد شدن به میدان، این موضوع‌ را برطرف کنیم و به تولید انبوه برسیم و بخش زیادی زمین و تسهیلات را در اختیار مردم قرار دهیم. در شهرها با توجه به هویت شهری ساخت‌ها راحت‌تر است و در طرح‌های هادی روستایی هم به لطف خدا تصمیمات خوبی گرفته شده است تا با ابتکار خودشان مسکن بسازند و ساخت مسکن و تحویل و ساخت مسکن مهر وظیفه ماست.

    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ساخت مسکن در کشور شتاب خوبی گرفته؛ در حالی که بازار مسکن در کشور رهاشده بود، اما با این شتاب در سال جاری و سال آینده و با قانون خوبی که مجلس تصویب کرد در خصوص خانه‌های خالی و عرضه آن قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

    وی با بیان اینکه در بعضی شهرها ۲۰تا ۳۰درصد قیمت مسکن کاهش پیدا کرده، اما این راضی‌کننده نیست، افزود: بعضی‌ها رعایت نمی‌کنند، اما دیگر ساکت نمی‌نشینیم و با افرادی که بخواهند هر قیمتی را تعیین ‌کنند برخورد می‌کنیم و تاکنون چند مشاور املاک بزرگ پلمب شدند و تعیین قیمت املاک و اجاره را قانونی خواهیم کرد.

    وزیر راه و شهرسازی با ابراز اینکه دولت و حاکمیت دو رویکرد نسبت به مسکن می‌توانند داشته باشند، گفت: مقوله مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای هر فردی برای تشکیل خانواده و آسایش است و کسی درباره این مهم تردید ندارد اما آن را با چه مدلی باید مدیریت کرد و در این نابسامانی حوزه مسکن، خانه کالایی است که تحریم‌ها هیچ تصرفی در آن ندارد.

    وی با تأکید به اینکه باید از تجارب گذشته در ساخت مسکن استفاده کرد، اضافه کرد: تولید مسکن رونق یافت و مسکن در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی مهم است اما باید تلاش شود برخی از مشکلاتی که افراد ساکن با آن‌ها مواجه شدند، تکرار نشود و به حداقل برسد.

    وزیر راه و شهرسازی با تصریح به اینکه برخی خدمات زیربنایی و روبنایی در نهضت ملی مسکن باید مورد توجه باشد، ادامه داد: حمایت از انبوه‌سازی ضروری است و در طرح‌ها با مطالعات دقیق خدمات زیربنایی و روبنایی باید از تکرار مشکلات مربوط به مسکن مهر جلوگیری شود.‌

    بذرپاش با بیان اینکه محور دوم در حوزه تولید مسکن اعطای زمین است، افزود: تلاش می‌کنیم که خانه‌ها یک‌طبقه و ویلایی ساخته شود؛ شاید در عمده شهرها جواب نمی‌دهد، اما تا جایی که بتوانیم در مجاورت و داخل شهرها زمین تأمین خواهیم کرد، همچنین در عمل به قانون جوانی جمعیت زمین به خانوارها واگذار می‌شود.خانه‌های روستایی از دیگر محورهاست زیرا ۲۵ درصد جمعیت را روستاهای کشور دارد؛ ازاین‌رو اصلاح طرح‌های هادی روستایی را در دستور کار داریم.

    محور بعدی تمرکز بر بافت‌های فرسوده است. در بافت فرسوده حمایت‌های مالی و مشوق‌های مالی در قالب تسهیلات بانکی در دستور کار قرار دارد و یک تسهیلات شهرسازانه است که افراد خود اقدام به نوسازی بافت‌ها کنند.

    وی با یادآوری اینکه «اسفندماه گذشته بسته ۱۹گانه را در حوزه بازآفرینی مصوب کردیم»، اعلام کرد: تاکنون ۵۰ شهرداری بسته ۱۹گانه را اجرا کردند که رشد قابل‌توجهی در صدور پروانه بازسازی بافت فرسوده داشتند و می‌خواهیم که این را بیشتر ترویج کنیم زیرا هرچه در حوزه این بافت کار کنیم در تولید مسکن پیش خواهیم بود.

    وزیر راه و شهرسازی محور دیگر این نهادرا در حوزه تولید مسکن، تغییر کاربری زمین‌هایی دانست که احتکار شده است و اضافه کرد: اخیراً ابلاغ شده است زمین‌هایی که با کاربری مسکونی اقدام برای صدور پروانه و اقدام به ساخت مسکونی نکردند، بلافاصله در شورای‌عالی مسکن تغییر کاربری دهیم. کشور نیاز به ساخت‌وساز دارد، همه ابزارها و مقررات باید استفاده شود تا چرخه تولید مسکن تسریع شود.‌

    بذرپاش با تأکید به اینکه بازار مسکن با کلی‌گویی اصلاح نمی‌شود، متذکر شد: عرضه بیشتر مسکن به بازار باعث رشد تولید می‌شود و این در حالی است که ما شاهد عقب‌ماندگی در تولید مسکن طی ۱۰ سال اخیر بودیم و وقتی به نیازها پاسخ ندهیم این ناترازی‌ها شکل می‌گیرد.

    وی با بیان اینکه باید از سواحل شمال و جنوب استفاده کرد، افزود: ایجاد شهرک‌های ساحلی که با عنوان هم‌پیوندی ساحل با استان‌ها از آن یاد می‌شود، استان‌های فاقد دریا مانند اصفهان را با استان‌هایی مانند بوشهر، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان مرتبط می‌سازد و ۲۷ استان فاقد ساحل، معین این چهار استان خواهند بود که برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به مدیریت استان‌ها واگذار خواهیم کرد.

    بذرپاش با ابراز اینکه دولت در جبهه‌های مختلف مشغول فعال کردن چرخه تولید مسکن است، تصریح کرد: ساخت مسکن یکی از سخت‌ترین کارهاست چون هم مستقیم با مردم در ارتباط است و هم بازیگران زیادی در آن دخیل هستند.

    وی با اظهار اینکه «بازار مسکن در سال‌های اخیر تقریباً رهاشده‌ترین بازار در کشور بوده است»، گفت: در این سال‌ها برای همه چیز قیمت‌گذاری شده است، اما برای مسکن قیمت‌گذاری نمی‌شود و در مشاورین املاک هر کسی هر قیمتی می‌گذارد، اما برنامه مفصلی برای بازار مسکن در دولت سیزدهم داریم.دولت شجاعانه به میدان آمد و بخشی از زمین‌های کشور را که در اختیار دارد، در طرح نهضت ملی مسکن رایگان در اختیار مردم قرار داد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.