حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • ميدان فعاليتهاي فرهنگي و قرآني  در هرمزگان خاليست
    ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۱۲
    شناسه : 13753
    بازدید 1103
    6
    کودکان، نوجوانان و جوانان در دام دشمن؛ دریانیوز// حوزه فرهنگ و فرهنگ سازی و امورات فرهنگی، قرآنی و مذهبی همواره در هرمزگان‌مورد غفلت قرار گرفته است و ‌برنامه ریزان و سیاستگذاران در ادوار مختلف در استان مرزی هرمزگان در این‌بخش عملکرد مناسبی نداشته و دولتی های بیشتر به موضوعات اقتصادی توجه داشته و برنامه‌ریزی کرده اند و به همین دلیل میدان برای شبیخون فرهنگی دشمن باز و خالی مانده است و هشدارهای رهبر معظم‌انقلاب در خصوص شبیخون فرهنگی در این استان مورد توجه قرار نگرفته است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// حوزه فرهنگ و فرهنگ سازی و امورات فرهنگی، قرآنی و مذهبی همواره در هرمزگان‌مورد غفلت قرار گرفته است و ‌برنامه ریزان و سیاستگذاران در ادوار مختلف در استان مرزی هرمزگان در این‌بخش عملکرد مناسبی نداشته و دولتی های بیشتر به موضوعات اقتصادی توجه داشته و برنامه‌ریزی کرده اند و به همین دلیل میدان برای شبیخون فرهنگی دشمن باز و خالی مانده است و هشدارهای رهبر معظم‌انقلاب در خصوص شبیخون فرهنگی در این استان مورد توجه قرار نگرفته است.

    در حوزه دفاع مقدس بعد از گذشت حدود دو دهه از کلنگ‌زنی برای احداث یادمان شهدای ایرباس که وجهه بین المللی نیز دارد، اما هنوز این المان و باغ موزه دفاع مقدس ساخته نشده و احداث این پل ارتباطی نسل دیروز و امروز با دفاع مقدس مورد بی توجهی قرار گرفته است وبه همین دلیل شاید بتوان گفت نسلی غریبه با دفاع مقدس در حال رشد هستند. در سایر بخش های فرهنگی نیز عملکرد مناسبی را شاهد نیستیم. کتابخانه عمومی مرکزی بندرعباس هنوز تکمیل نشده و کمبود کتابخانه عمومی در استان وجود دارد.

    مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در استان کم است و برخی شهرهای استان حتی یک مرکز کانون هم ندارند. تریلر برای راه انداری مراکز سیار کانون جهت حضور در مناطق محروم شهری و روستایی استان هنوز تامین نشده است. مراکز قرآنی و خانه های قرآن در استان حمایت نمی شوند و بسیاری از خانواده‌ها برای آموزش قرآن به فرزندان شان با مشکل مواجهند و دستگاه‌های دولتی در آموزش و تربیت حافظ و قاری قرآن علی رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب نقشی ندارند. مدارس هم قاری و حافظ قرآن تربیت نمی کنند فعالان قرآنی، مسجدی، هیئتی و فرهنگی در هرمزگان چندان حمایتی نمی شوند و بطور حتم نمی‌توان با دست خالی و بدون اسلحه پول و آموزش و حمایت مادی و معنوی و… در مقابل شبیخون‌فرهنگی دشمن‌ پیروز شد. بقاع متبرکه و حرم‌های مطهر امامزادگان هنوز بطور کامل به عنوان قطب فرهنگی تبدیل نشده اند.

    ساجد کم جمعیت تر شده اند و از فعالیت فرهنگی در مساجد حمایت نمی شودو از فعالیت های مسجدی‌ها وهیئتی‌ها هم چندان حمایتی نمی شود و جای کودکان، نوجوانان و جوانان در بسیاری از مساجد خالی است.مسجد حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در محله آزادگان بندرعباس نیمه‌تمام مانده است و در حسینیه شهیدارجمندیان در جوار این مسجد فعالیت‌های قرآنی ،فرهنگی و مذهبی خوبی انجام می شود که با کمبود مکان مواجهند ودرصورت تکمیل مسجد، برنامه های آموزش قرآن، مداحی، تواشیح، سرودهای انقلابی و مذهبی و… در این‌مسجد برای کودکان و نوجوانان بندرعباس توسط خانه قرآن شهید دهقانی به میزان بیشتری قابل اجراست که متاسفانه از این‌بخش حمایت نمی‌شود و اگر صنایع در تکمیل این‌مسجد که بدهکاری زیادی بابت خرید قرضی مصالح ساختمانی و…دارد ، مشارکت کنند تا بدهی پرداخت و مسجد تکمیل شود، ده‌ها کودک و نوجوان بندرعباسی در فضای بهتری می توانند فعالیت های قرآنی و فرهنگی داشته باشند.

    بی‌توجهی به فعالیت‌های فرهنگی باعث افزایش آسیب های اجتماعی در استان شده است و می طلبد در این‌حوزه اقدامات اثرگذاری برای افزایش حمایت از فعالیت های فرهنگی و قرآنی و کاهش آسیب‌های اجتماعی صورت گیرد. وضعیت فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی موجب نارضایتی استاندار و نماینده ولی فقيه در استان‌نیز می باشد و می طلبد اقدامات اثرگذاری در این‌حوزه توسط متولیان‌فرهنگی ،قرآنی و مذهبی در استان صورت گیرد تا کودکان، نوجوانان و جوانان بهتر و بیشتر بتوانند از این برنامه ها استفاده نموده و آینده‌شان ساخته شود.

    شیوه گزارش‌دهی و ارزیابی‌ها در حوزه فرهنگ باید تغییر کند
    استاندار هرمزگان در هفتاد و چهارمین شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان برگزار شد، اظهارداشت: مسئله اصلی ما در حوزه فرهنگ، نرم‌افزاری است و متأسفانه محدودیت‌های موجود در حوزه بودجه و منابع موجب شده است که عمده بودجه‌ها به سمت مسائل سخت‌افزارِ فرهنگ برود و نتوانیم بودجه‌ای را برای موضوعات غیر زیرساختی فرهنگ تخصیص دهیم.

    مهدی دوستی افزود: یکی از مشکلاتی که کشور با آن روبرو شده است، افتادن به دامِ توسعه متری است؛ چنانچه عملکرد‌ها بر اساس افزایش سرانه‌های زیرساختی سنجیده می‌شود و همین امر نیز بعضا موجب تغافل به حوزه محتوایی فرهنگ می‌شود، بنابراین نگاه به ارزیابی‌ها و شیوه گزارش‌دهی و گزارش‌گیری‌ها در کشور باید تغییر کند. دوستی هماهنگ‌سازی را یکی از اصول اصلی مدیریت کلان دانست و گفت: باید تلاش شود تا مدیران در حوزه فرهنگ علی‌رغم تمام تفاوت‌هایی که در ماموریت‌هایشان دارند، در قالب یک سمفونی واحد کار کنند تا برآیند اقدامات، تاثیر حاصله موردنیاز را به دنبال داشته باشد.استاندار هرمزگان تاکید کرد: فرهنگ مسئله‌ای نیست که بتوان در آن به صورت لحظه‌ای تصمیم‌گیری کرد، بلکه برای عمل در این حوزه باید با شناخت و اشراف کامل ورود کرد.

    وی با بیان اینکه بودجه فرهنگی برخی از صنایع از کل بودجه فرهنگی استان بیشتر است، گفت: متاسفانه برخی، هزينه‌های ورزشی، باشگاه‌داری و هدایایی را که به پرسنل خود می‌دهند را نیز ذیل عملکرد فرهنگی قلمداد کرده و از بودجه‌های فرهنگی استفاده می‌کنند. لذا ضرورت دارد نهاد بالادست و تنظیم‌گر تعریف خود از کارکردهای فرهنگی را مشخص و ابلاغ کند تا بودجه‌های فرهنگی در محل غیر هزينه نشود.
    نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان خاطرنشان‌کرد: باید بودجه‌های فرهنگی به شکل‌های مختلف در اختیار مساجد قرار گیرد و موانع قانونی و ساختاری برای اقدامات این چنینی از میان برداشته شود.دوستی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور، اظهارداشت: فرهنگسازی در حوزه دریا، یکی از انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که مخاطب اصلی آن استان‌هایی چون هرمزگان است.

    حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم انجام کارهای قرارگاهی در شورای فرهنگ عمومی استان، گفت: لازم است این شورا ضمن رصد حوزه‌های مرتبط اولویت استان را مشخص کند‌‌.
    وی افزود: وقتی اولویت‌ها مشخص شد سهم هر دستگاه و نهادی در رسیدگی به مسائل فرهنگی شناسایی خواهد شد و تقسیم کار دقیقی صورت می‌پذیرد‌‌‌.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح‌کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید توسط استاندار ابلاغ شود تا ضمانت اجرایی مصوبات بالاتر برود و نظارت بهتری بتوان انجام داد.

    مساجد به محور فعالیت‌های فرهنگی محله تبدیل خواهند شد
    حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان که با حضور دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور برگزار شد، یکی از چالش‌های اصلی حوزه فرهنگ کشور را مرتبط با مسائل نرم‌افزاری دانست و اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه فرهنگ ظرفیت‌های سخت‌‌افزاری زیادی داریم که یا از آن‌ها استفاده نمی‌شود یا به صورت حداقلی مورد بهره‌برداری هستند. وی مساجد و حسینیه‌ها را دارای کارکردها و ظرفیت‌های گسترده فرهنگی دانست و عنوان کرد: امروزه از تمام ظرفیت سخت‌افزاری موجود یعنی مساجد و حسینیه‌ها استفاده نمی‌شود و به اقامه نماز یومیه محدود شده، در حالی که کارکرد مسجد بسیار گسترده‌تر است.

    نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به آغاز طرح جدید استان هرمزگان برای ساماندهی مساجد سراسر استان، تصریح کرد: امام مسجد باید به صورت واقعی برای ارتقای کارکردهای مسجد و تاثیرگذاری فرهنگی روی تمام محله تحت پوشش مسجد تلاش کند و اینکه نباشد که محدود به اقامه نماز در روزهای جاری شود، بلکه باید به عنوان رهبر فرهنگی محله، مدیریت و راهبری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را در دست بگیرد که برای تحقق این امر باید حمایت‌های لازم از امام مسجد صورت گیرد. حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد دریاپایه توسط مقام معظم رهبری (حفظه‌الله)، بیان کرد: پس از ابلاغ این سیاست‌ها، باب جدیدی تحت عنوان فرهنگ دریاپایه را آغاز کردند، چراکه دریا دارای فرصت‌ها و ظرفیت‌های گسترده‌ای است که این فرصت‌ها را باید به فرهنگ عمومی مردم ساحل نشین تبدیل کنیم.

    وی با بیان این نکته که آب و هوا و شرایط جغرافیایی به نوع سبک زندگی و فرهنگ‌ مردم تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: داشتن بیشترین طول نوار ساحلی کشور و اشراف به ۲ دریای خلیج‌فارس و دریای عمان باعث می‌شود که استان هرمزگان در زمینه اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی پیشرو شناخته شود.امام جمعه بندرعباس، با ذکر این نکته که هفت استان و ۳۰ درصد جمعیت کشور ساحل‌نشین هستند، تشریح کرد: شورای انقلاب فرهنگی کشور به کمک شورای فرهنگ عمومی استان‌های ساحلی ساز و کارهایی را برای سیاست‌های فرهنگی اقتصاد دریاپایه تدوین و تبیین کنند تا مسیر فرهنگی مردم که زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی است مشخص باشد.

    قطب‌نمای فعالیت‌های فرهنگی باید به سمت خداوند تنظیم شود
    حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده همچنین در پنجمین نشست رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها و هشتمین نشست شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی که در محل سالن جلسات شهرداری بندرعباس برگزار شد، با ذکر این نکته که ۳۵ درصد مساحت کل کشور را مناطق ساحلی و دریایی تشکیل داده است، اظهار کرد: استان هرمزگان با دارا بودن بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر نوار آبی و اشراف به ۲ دریای خلیج‌فارس و عمان شرایط بسیار ویژه‌ای نظر ظرفیت‌های دریایی دارد. وی چشم‌انداز ظرفیتی استان هرمزگان را با وجود توسعه جزایر و توسعه سواحل مکران بسیار گسترده دانست و خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی و مجموعه‌های مختلف استان هرمزگان باید برای ترویج گفتمان اقتصاد دریا محور و شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای تلاش کنند.

    نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، موفقیت در فعالیت فرهنگی را در گروی الهی بودن هدف و اقدامات دانست و خاطرنشان کرد: جهت کار باید روشن باشد و قطب‌نمای کار فرهنگی باید به سوی خدا تنظیم شود، کارهای فرهنگی را به صورت جمعی انجام دهید و خداوند متعال نیز کار تشکیلاتی را مقدم بر کار انفرادی می‌داند. حجت الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده بیان کرد: یکی از مصادیق کار جمعی، شوراها هستند و یکی از مشکلاتی که امروز شوراها در تصمیم‌گیری دارند ،همین است که اصول و قوانین حاکم بر کار جمعی را نپذیرفته‌اند، لذا در عقبه تاریخی که می‌نگریم، در کشور ما نتوانسته‌ایم تصمیمات اصلی را که فصل الخطاب است، به صورت جمعی انجام دهیم. وی افزود: در آثار علمی جوامع اسلامی اکثر کارها فردی بوده است و توفیقات ما در ورزش‌های انفرادی نیز بیشتر بوده است که این امر نشان دهنده لزوم توجه به تقویت روحیه فعالیت تیمی است.

    امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه امروز باید کار شورایی و مشارکت در خرد جمعی همدیگر و پذیرش حقیقت را در جامعه ترویج دهیم، اظهار کرد: نتیجه اقدامات فرهنگی در دراز مدت قابل لمس خواهد بود به همین جهت در اتخاذ تصمیمات و سیاست‌گذاری به این مهم باید توجه داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده تشریح کرد: برخی از اعضای شورا که وارد پارلمان شهری می‌شوند نیازمند آموزش قبل از خدمت هستند و لازم است دوره آموزشی قبل از ورود به شورا را بگذرانند تا کارها عالمانه‌تر و جدی‌تر پیگیری شود. وی با بیان اینکه دولت علی‌رغم اقدامات و کارهای فراوانی که انجام داده است، اما در زمینه اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف عمل کرده است، گفت: دولت بخش ناچیزی از عملکرد خود را برای مردم تبیین کرده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.