حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مهمترین اصل پرستاری  اخلاق کاری است
    ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
    شناسه : 11696
    بازدید 1358
    10
    یک پرستار در گفتگو با دریا: دریانیوز// در سکوت و آرامش شب که همه در خوابند، یا عده ای در خیابانهای تقریباً خلوت شهر تردد می‌کنند و یا در قیل و قال تأمین امرار معاش هستند، اگر هر اتفاقی هم در کوچه و خیابان های شهر رخ دهد، لیکن «اینجا» قطره قطره «هستی» به جام جان چکانده می شود، نوسان خطوط حال زندگانی در صفحه نمایشگر موقعیت بیمار را در چشمان کنجکاو و بی‌خواب پرستاران نقش می‌زند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در سکوت و آرامش شب که همه در خوابند، یا عده ای در خیابانهای تقریباً خلوت شهر تردد می‌کنند و یا در قیل و قال تأمین امرار معاش هستند، اگر هر اتفاقی هم در کوچه و خیابان های شهر رخ دهد، لیکن «اینجا» قطره قطره «هستی» به جام جان چکانده می شود، نوسان خطوط حال زندگانی در صفحه نمایشگر موقعیت بیمار را در چشمان کنجکاو و بی‌خواب پرستاران نقش می‌زند.
    نبض مراقبت‌های بیماران تا مرز بهبودی در دستان گرم و خستگی‌ناپذیر آنان می‌تپد و ما همیشه شاهد حضور موظف و پرشکیب این سفیران نجات در تمام لحظه های زمان هستیم. زندگی هر انسان مثل فصول سال و فصلنامه است و در هر مقطع و زمان بر طبق یک سیر طبیعی، حالات و شرایط جسمی و حسی متنوع خواهد داشت لیکن گاه بیماری در هر فصل عمر، دور از انتظار نیست. هرکس ممکن است در طول عمر به دلیلی سری به بیمارستان زده باشد.

    گرچه به یقین هیچ کس نمی‌خواهد مریض شود اما اگر صد سال آزگار چنین نشود و بستری نشود، باز پرستاران را انسان‌های فداکار و مقاوم می‌خوانند چرا که طبعاً فضای بیمارستان، یک فضای مه‌زده و ناخوشدل به تصور می‌آید که با روح آدمی چندان همساز نیست اما در عین حال بیمارستان محل ایمن و بازسازی جسم و روان است. بیمارستان محل بازگشت سلامت انسان است و پرستاران، مددکاران صبوری هستند که در لحظه‌لحظه‌های بستری بیماران، در بهبود آنان نقش مؤثر و شایان ستایش دارند. پرستار بنا بر پر اهمیت و حساس بودن شغلش بایست با انجام وظیفه خوب و مناسب، روحیه خوب و آرامش بخش به بیمارش بدهد. به پاس قدردانی از این قشر زحمتکش جامعه، در این شماره نیز گفت‌وگویی با یکی دیگر از پرستاران استان هرمزگان انجام داده‌ایم که از شما دعوت می‌کنم با ما همراه باشید.

    دریا: خود را معرفی کنید.
    جواد حسینی قصائی هستم. ۳۴ ساله و اهل شهرستان میناب. دارای لیسانس پرستاری و اکنون ساکن بندرعباس هستم.

    دریا: چند سال است پرستار هستید و در چه مراکزی مشغول به کار بوده‌اید؟‌
    از سال ۱۳۸۷ تحصیلات خود را در این زمینه آغاز کرده و از همان سال‌های اول تحصیل (۱۳۸۹) کار خود را به صورت کار دانشجویی در بیمارستان میناب آغاز کردم، پس از اتمام تحصیل به خدمت مقدس سربازی رفتم و در سال ۱۳۹۳ در بیمارستان صاحب الزمان خدمت کردم. از آن زمان تاکنون به حرفه پرستاری مشغول بوده و در بیمارستان‌های ام‌لیلا، شهید محمدی و در نهایت بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس خدمت کرده‌ام.

    دریا: چرا شغل پرستاری را انتخاب کرده‌اید؟
    قسمت من این بود که از کودکی شاهد زحمات بی‌دریغ پدرم که بهیار بیمارستان میناب بود باشد و همین ابر باعث شد از همان کودکی به این شغل علاقمند شده و بعدها با حمایت و تشویق خانواده در این راه گام برداشتم.

    دریا: ارزیابی شما از میزان درآمد یک پرستار نسبت به سختی شغل او چیست؟
    به لحاظ مادی، حقوق و مزایای متوسطی داریم که نسبت به سختی کار و زحمتی که یک پرستار می‌کشد بسیار ناچیز است ولی از لحاظ معنوی، همین که می‌توان درمان یا تسکینی برای درد بیمار باشیم احساس رضایت کرده و خدا را هزار مرتبه شکر می‌کنیم.

    دریا: سختی کار شما در چیست؟
    یکی از مهمترین سختی‌های کار پرستاری در این استان به دلیل کمبود پرستار، شیفت‌های فشرده و شب‌کاری‌های سنگین مخصوصاً در بخش اورژانس است که حتی گاهی بدون لحظه‌ای استراحت باید به بیماران رسیدگی کنیم.

    دریا: آیا شما اهل ورزش کردن هستید و چه ورزشی انجام می‌دهید؟
    بله به ورزش فوتبال علاقه داشته و در زمان‌هایی که فرصت داشته باشم به آن می‌پردازم.

    دریا: برای اینکه یک فرد پرستار خوبی باشد چه چیزهایی را درباره این شغل باید بداند؟
    در وحله اول توصیه‌ای که همیشه به پرستاران جدید داشته و دارم، صبر و شکیبایی بوده‌است و اینکه اخلاق کاری مهم‌ترین اصل پرستاری می‌باشد.

    دریا: معمولاً در زمان شیفت کاری از چند بیمار باید پرستاری کنید؟
    به دلیل اینکه در بخش اورژانس مشغول بکار هستم، در مراقبت از بیماران محدودیتی ندارم و تا زمانی که شیفت کاری‌ام باشد از بیماران پرستاری می‌کنم.

    دریا: چه چیزی باعث می‌شود انگیزه کاری شما بالا برود و چه چیزی این انگیزه را از بین می‌برد؟
    یکی از مهمترین مسائلی که در کار پرستاری مهم است نحوه برخورد بیماران و حتی همراهان آنهاست که در روحیه و انگیزه پرستاران بسیار موثر است.

    دریا: شغل مورد علاقه شما چه بود و آیا از شغل کنونی خود راضی هستید؟
    شغل مورد علاقه‌ام از کودکی پرستاری بود و اکنون که این شغل را انتخاب کرده‌ام از آن راضی هستم و با تمام توان سعی می‌کنم به بیماران خدمت نمایم.

    دریا: نقش یک پرستار در بهبود وضعیت بیمار چیست؟
    اگر یک پرستار از لحاظ اخلاقی و رفتاری، شایسته و نیکو باشد باعث ایجاد روحیه و بهبودی بیشتر و سریعتر، همچنین کاهش استرس در بیمار می‌شود.

    دریا: چه خاطره جالبی از شغل خود دارید؟
    حدود شش سال پیش در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان ام‌لیلا کار می‌کردم که یک خانم باردار پس از عمل سزارین دچار ایست قلبی تنفسی شده بود. علی‌رغم نظر متخصصان قلب و داخلی که امیدی به حیات وی نداشتند، این بیمار پس از ده روز که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود، با پای خود از بخش آی‌سی‌یو به بخش داخلی انتقال داده شد و سپس با بهبودی کامل مرخص شد.

    دریا: چرا در این مرکز درمانی مشغول به کار شده‌اید؟
    من در آزمون استخدامی این مرکز شرکت کردم و پس از قبولی، در بیمارستان خلیج‌فارس مشغول بکار شدم. البته برای یک پرستار این مهم است که بتواند به بیماران خدمت کرده و سلامتی را به بیماران هدیه دهد.

    دریا: اگر قرار باشد خبر ناگواری را به خانواده بیمار بدهید چگونه این کار را انجام می‌دهید؟
    در ابتدا به همراهان بیمار از اقدامات درمانی انجام شده و وضعیت جسمانی و عمومی که بیمار دارد توضیح می‌دهیم سپس در یک محیط آرام با لحن ملایم خبر ناگوار را به آنها می‌گوییم و احساس همدردی خود را به آنها انتقال می‌دهیم.

    دریا: سخن پایانی خود را بیان بفرمایید.
    ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت زینب کبری (س)، روز پرستار را به همه همکارانم در این مرز و بوم تبریک می‌گویم و برای همه آنها آرزوی سعادت و خوشبختی دارم. می‌خواستم از این رسانه عمومی استفاده کنم و تشکر ویژه‌ای از خانواده‌ام داشته باشم. از پدرم که همیشه الگوی من بوده، از مادرم که دعای او همیشه بدرقه راهم بوده و از خواهران و برادرانم به ویژه خواهر بزرگترم که از همان ابتدا در این مسیر مشوق من بوده‌است و در نهایت می‌خواستم از همسرم تشکر کنم که شرایط کاری مرا درک کرده و حامی من بوده و مرا در این راه همراهی می‌کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.