حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • معضل بی ‌پایان سوخت ‌برها
    ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۵:۰۳
    شناسه : 12382
    بازدید 1135
    2
    تاخت و تاز خودروهای شوتی در جاده‌ها ادامه دارد دریا نیوز// خودروهای موسوم به شوتی هر روز تعداد آنها افزوده و شاهد تردد زیاد آنها در سطح جاده‌های استان هرمزگان هستیم. استان هرمزگان به دلیل داشتن مرز آبی زیاد همواره مورد توجه قاچاقچیان مختلف بوده‌است.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریا نیوز// خودروهای موسوم به شوتی هر روز تعداد آنها افزوده و شاهد تردد زیاد آنها در سطح جاده‌های استان هرمزگان هستیم. استان هرمزگان به دلیل داشتن مرز آبی زیاد همواره مورد توجه قاچاقچیان مختلف بوده‌است.در سال‌های گذشته سیگار، پارچه، مواد مخدر، مشروبات الکلی و اکنون قاچاق سوخت هم به آن اضافه شده است. در گذشته به دلیل کمبود تعداد خودروها، میزان تصادفات و مرگ و میرها در جاده‌ها به دلیل وجود خودروهای شوتی و قاچاقچی زیاد نبود اما امروزه به دلیل افزایش تعداد خودروهای شوتی در جاده‌های استان و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، تعداد تصادفات بالا رفته و به دنبال آن نیز شاهد افزایش مجروحان و فوتی‌های حوادث رانندگی در سطح جاده‌های استان هستیم. کمتر روزی است که شاهد وقوع حادثه‌ای از سوی این خودروها در جاده‌های استان نباشیم و جان مردم بازیچه دست این افراد شده‌است. برای برخورد با این معضل اجتماعی نیز اقدامات مختلفی از سوی مسئولان استان انجام شده است که نمونه آن استقرار ناظرین در جایگاه‌های سوخت، توقیف خودروهای شوتی، انهدام باندهای سوخت، جمع‌آوری وسایل و ادوات انتقال سوخت قاچاق به دریا و … بوده است. این اقدامات تا حدودی از میزان قاچاق سوخت در استان کاسته است اما همچنان شاهد وجود این معضل و تردد خودروهای سوخت‌بر در سطح جاده‌های استان هستیم که جان و مال مردم را تهدید می‌کنند و باعث شده‌اند که مردم در سطح جاده‌های استان با ترس و اضطراب زیاد رانندگی نمایند چرا که هر لحظه بیم آن می‌رود که این خودروها حادثه‌ای را برای آنها رقم بزنند. در این بین نیز مردم استان از وجود این خودروها گلایه‌های زیادی دارند.
    افزایش هر روزه خودروهای شوتی

    کمال‌پور از شهروندان بندرعباسی در این زمینه می‌گوید: متاسفانه هر روز شاهد افزایش تعداد خودروهای شوتی در سطح جاده‌های استان هستیم. خودروهایی که بدون هیچ ملاحظه‌ای در حال رانندگی هستند و رانندگان آنها اغلب افراد جوان و حتی از اتباع بیگانه نیز می‌باشند. حتی شاهد هستیم که نوجوانانی که گواهینامه رانندگی نیز ندارند با تهیه خودرو اقدام به قاچاق سوخت کرده مشکلات زیادی را برای مردم به وجود می‌آورد. یکی از دلایلی که باعث شده قیمت خودرو در استان‌هایی مانند هرمزگان بالا برود، وجود معضل قاچاق سوخت است چرا که پول های بادآورده که از این کار نصیب قاچاقچیان می‌کند موجب می‌شود برای تهیه خودرو به راحتی هر مبلغی را هزینه نمایند. اگر قاچاق سوخت نباشد قطعا تقاضا برای تهیه خودرو هم کاهش یافته و قیمت آن متعادل‌تر می‌شود.
    سرعت بالا و افزایش حوادث

    نظری یکی دیگر از رانندگانی که به دلیل شرایط شغلی مجبور است هر روز در جاده بندرعباس میناب تردد نماید از سرعت بسیار بالای این خودروها گلایه داشته و عنوان می‌کند: آنچه برای قاچاقچیان سوخت اهمیت ندارد جان مردم است چرا که با سرعت‌های بسیار بالا و عدم رعایت قوانین راهنمایی رانندگی علاوه بر به خطر انداختن جان خود، جان و مال دیگر رانندگان که در این جاده تردد می‌کنند را به خطر می‌اندازند. سرعت بالای این خودروها به حدی است که رانندگی را برای دیگر رانندگان دچار مشکل کرده و استرس زیادی را به آنها وارد می‌کند. اگر راننده تازه‌کاری در این جاده بخواهد تردد نماید با وجود این خودروها و شیوه اشتباه رانندگی آنها با مشکل مواجه خواهد شد. چرا مسئولان استان اقدامات سختگیرانه‌تری را برای برخورد با این خودروها انجام نمی‌دهند و از تردد آنها در سطح جاده‌های استان ممانعت نمی‌نمایند. تا کی باید شاهد تردد این خودروها و به خطر افتادن جان مردم استان باشیم. اکنون که هوا بهاری شده و در بسیاری از نقاط کشور هوا سرد است، مردم دیگر استان‌ها به هرمزگان سفر می‌کنند و در جاده‌های استان تردد می‌نمایند که این امر سبب شلوغ‌تر شدن جاده‌های استان می‌شود. وجود این خودروها و سرعت بسیار زیاد آنها جان مردم را به خطر انداخته و هر لحظه امکان وقوع حادثه‌ای توسط آنها وجود دارد.
    استفاده از چراغ هدلایت

    زارعی یکی دیگر از رانندگان است که از نور هدلایت این خودروها گلایه‌مند است و بیان می‌کند: رانندگی در جاده‌های استان به ویژه در شب‌ها بسیار سخت و دشوار شده است. تردد خودروهای شوتی علاوه بر اینکه اضطراب زیادی را به رانندگان وارد کرده، استفاده از نور هدلایت نیز توسط این خودروها باعث کلافگی و ایجاد مزاحمت برای رانندگان می‌کند. این نور واقعا برای رانندگان بسیار آزاردهنده بوده و در رانندگی آنها تأثیر منفی می‌گذارد و عدم تمرکز آنها را به همراه دارد. طبق قانون استفاده از این نوع چراغ‌ها در خودرو ممنون است اما همچنان شاهد هستیم که رانندگان این نوع خودروها از چراغ هدلایت استفاده می‌کنند و رانندگان را به زحمت می‌اندازند.برخورد با استفاده‌کنندگان از این نوع چراغ‌ها باید در دستور کار پلیس قرار داشته باشد تا سطح ایمنی جاده‌های استان بالا برود.

    تبدیل سواری به وانت سوخت‌بر

    یکی دیگر از رانندگان می‌گویند قبلاً خودروهای وانت سوخت‌بر در بعضی از قسمت‌های جاده وجود داشتند و بیشتر در راه‌های فرعی تردد می‌کردند اما اکنون شاهد هستیم که خودروهای شوتی از نوع سواری به وانت تبدیل شده و در سطح بسیاری از جاده‌های استان حضور دارند و به دلیل نوع بسیار بد رانندگی خطرات زیادی را با خود به همراه دارد این خودروها که به صورت گروهی تردد می‌کنند اکنون به معضلی برای جاده‌های استان تبدیل شده‌اند. هر هفته شاهد بروز حادثه‌ای توسط این خودروها در سطح جاده‌ها هستیم که جان مردم را هدف قرار داده یا جان خود را از دست می‌دهند و خودروهای خودشان نیز در آتش می‌سوزد. باید برای حل این معضل کارهای اساسی صورت بگیرد چرا که مردم از این وضعیت خسته شده‌اند و نمی‌توانند با آرامش در سطح جاده‌های استان تردد نمایند.این موارد بخشی از گلایه‌های مردمی و رانندگان جاده‌های استان است که از وجود خودروهای سوخت‌بر و سرعت بالا و حادثه‌هایی که این خودروها ایجاد می‌کنند گلایه کرده‌اند.
    معضل وجود خودروهای سوخت‌بر باید به صورت ریشه‌ای حل شود. بسیاری از افرادی که به این کار وارد شده‌اند دلیل آن را بیکاری عنوان می‌کنند. در استانی مانند هرمزگان که قطب تجارت کشور بوده، وجود جوانان بیکار زیبنده آن نیست و باید برای جوانان این استان شغل مناسبی وجود داشته باشد که از روی آوردن آنها به شغل‌های کاذب این چنینی جلوگیری شود. از سوی دیگر پول‌های بادآورده‌ای که در چنین شغل‌هایی وجود دارد باعث ترغیب جوانان به سمت این شغل‌ها می‌شود و باید اقداماتی صورت گیرد که حضور در این شغل‌ها فقط برای آنها هزینه در بر داشته باشد و منفعتی به همراه نداشته باشد و به صورت ریشه‌ای این معضلات و شغل‌های کاذب از بین برود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.