حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مشارکت حداکثری صنایع و معادن در طرح  یک میلیارد درخت
    ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۵:۵۳
    شناسه : 9268
    بازدید 1280
    15
    رئیس طرح یک میلیارد نهال بندرخمیر در گفت و گو با دریا عنوان کرد دریانیوز// جهان به سوی گرم شدن در حال پیشروی است که یکی از دلایل آن افزایش میزان کربن موجود در هوا می‌باشد که دلیل اصلی آن کمبود درختان در جهان است. این امر باعث شده است که بسیاری از کشورهای جهان برای مقابله با این معضل به سمت کاشت درخت در نقاط مختلف روی بیاورند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// جهان به سوی گرم شدن در حال پیشروی است که یکی از دلایل آن افزایش میزان کربن موجود در هوا می‌باشد که دلیل اصلی آن کمبود درختان در جهان است. این امر باعث شده است که بسیاری از کشورهای جهان برای مقابله با این معضل به سمت کاشت درخت در نقاط مختلف روی بیاورند.

    بیشتر کشورهای جهان اکنون کار کاشت درختان را آغاز کرده‌اند و در ایران نیز که یکی از تولیدکنندگان کربن در دنیا محسوب می‌شود مقرر شده است که یک میلیارد درخت در چهار سال کاشته شود. کاشت این درختان نیز به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور واگذار شده است. این سازمان نیز به منظور بهتر اجرا شدن این طرح برای هر استان میزان مشخصی را تعیین نموده است.

    در استان هرمزگان نیز هر شهرستان موظف به کاشت تعدادی درخت شده است. یکی از این شهرستان‌ها که در این زمینه نیز پیش‌قدم بوده است شهرستان بندر خمیر است که رئیس اجرای طرح یک میلیارد درخت در این شهرستان نیز بر عهده میرهاشم خواستار فرماندار این شهرستان می‌باشد. به همین دلیل و به منظور اطلاع از روند اجرای این طرح در شهرستان بندر خمیر گفتگویی با فرماندار این شهرستان انجام شده است.
    دریا: در خصوص طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت توضیح دهید؟
    خواستار: کاشت یک میلیارد درخت فقط مختص کشور ایران نیست بلکه به کل دنیا با اسامی مختلف تعلق دارد، بر اساس این طرح قرار است تا پایان سال ۲۰۳۰ هزار میلیارد درخت تولید و کاشته شود. نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران از سال ۱۴۰۲ آغاز شده است و قرار است هر سال ۲۵۰ میلیون نهال کاشته شود و بعد از ۴ سال به یک میلیارد برسد. رهبر معظم انقلاب نیز در ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تأکید کردند که اگر هر ایرانی سالانه ۳ نهال بکارد و مردم پای کار بیایند این هدف به راحتی قابل دسترس است. نظر رهبری این است که خود مردم پای کار بیایند و دستگاه‌های دولتی نیز حمایت و نظارت را انجام دهند.
    دریا: سهم شهرستان بندرخمیر در طرح یک میلیارد درخت چقدر است و این کار را چگونه انجام می‌دهید؟
    خواستار: سهم شهرستان برای امسال ۶۵۰ هزار نهال است که با مشارکت جوامع محلی، دستگاههای مرتبط، شهرداری، ظرفیت بسیج و سپاه پاسداران، مجمع خیرین منابع طبیعی، سازمانهای مردم نهاد، صنایع و معادن در حال برنامه ریزی و انجام است.
    دریا: چه اقداماتی در زمینه طرح یک میلیارد درخت در شهرستان انجام شده است؟
    خواستار: ابتدا ظرفیت سنجی در شهرستان انجام شد. بر همین اساس کمیته ای در شهرستان با حضور ادارات مرتبط، خیرین، سازمانهای مردم نهاد تشکیل شد. جلسات متعددی با دستگاه‌های ذیربط برگزار شده است. با کمک جوامع محلی تا کنون بیش از ۳۰۰ کیلوگرم نیام درخت گبر جهت بذر گیری انجام شده است. به هیچ وجه به دنبال کاشت گونه‌های غیربومی نیستیم. نهالی کاشته خواهد شد که اکثرا در نهالستان‌های شهرستان و شهرستان‌های همجوار تولید شده باشد و خود این کار حتما باعث جلوگیری از کاشت گونه مهاجم یا غیربومی در طرح کاشت یک میلیارد درخت می‌شود.
    دریا:عرصه های قابل کشت در شهرستان شناسایی شده است؟
    خواستار: مناطقی که مستعد نهالکاری هستند مشخص شده‌اند. علاوه بر عرصه‌های جنگلی، بخشی از نهال‌کاری‌های مربوط به طرح کاشت یک میلیارد درخت در عرصه‌های بیابانی و با هدف جلوگیری از تشدید بیابان‌زایی صورت خواهد گرفت. در شهرستان حدود ۵۰ هزار هکتار عرصه بیابانی داریم.
    دریا: نقش خیرین و سازمانهای مردم نهاد در این طرح در شهرستان چگونه است؟
    خواستار: ظرفیت های خوبی در این زمینه در شهرستان داریم. استفاده از ظرفیت مجمع خیرین، جوامع محلی در قالب دهیاری‌ها یا تعاونی‌های منابع طبیعی، سازمانهای مردم نهاد، مدارس، ظرفیت بسیج و گروه‌های جهادی نیز از دیگر اقدامات پیش‌بینی‌شده برای به‌کارگیری پتانسیل‌های مردمی در طرح کاشت یک میلیارد درخت است، هر طرح و اقدامی ملی، استانی و یا شهرستانی که با مشارکت مردم انجام شده است موفق و پایدار بوده است.
    دریا: چه تعداد نهالستان در این شهرستان وجود دارد؟
    در شهرستان سه نهالستان خصوصی داریم که سالانه بیش از ۵۰۰ هزار نهال را تولید می‌کنند و این ظرفیت را دارند که میزان تولید سالانه خود را به یک میلیون هم طی سال های آتی گسترش دهند.
    دریا: مشارکت صنایع، معادن در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی چگونه است؟
    خواستار: در طرح کاشت یک میلیارد درخت، صنایع، معادن و … با هدف ترسیب کربن و در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی مشارکت خواهند کرد، قوانین مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکت‌های صنعتی، معدنی، پتروشیمی و … بیش از یک دهه است که در کشور ما تصویب شده و همین حالا شرکت‌ها در راستای همین مسئولیت‌های اجتماعی، در اجرای برخی پروژه‌های زیست‌محیطی مشارکت دارند.
    دریا : سخن پایانی خود را بفرمائید.
    خواستار: دنیا به واسطه تغییرات اقلیمی و اهمیت موضوع «ترسیب کربن» به سمت کاشت نهال رفته و قرار است که تا سال ۲۰۳۰ یک تریلیون درخت با همکاری کشورهای مختلف در جهان کاشته شود. به عنوان مثال کشور چین هدف کاشت ۷۰ میلیارد درخت، عربستان ۵۰ میلیارد درخت، اتیوپی ۱۰ میلیارد، ترکیه ۷ میلیارد و افغانستان و … نیز کاشت درخت را مدنظر دارد. با توجه به اینکه ما جز ۱۰ کشور اول تولید‌کننده کربن در جهان و از نظر ترسیب کربن نیز در رتبه ۴۲ جهان قرار داریم باید این اختلاف میان تولید و ترسیب کربن را جبران کنیم.

    احیای اکوسیستم‌های تخریب‌شده در عرصه‌های طبیعی مختلف، جبران بخشی از خسارت‌های واردشده به طبیعت است. که این کار باید با کاشت نهال کم شود؛ کاشت درخت بهترین راه برای ترسیب کربن است و کشور ما به واسطه تغییر اقلیم و ترسیب کربن ناگزیر است که این مسیر را طی کند. بر همین اساس مشارکت آحاد جامعه را می‌طلبد که در این طرح ایفای
    نقش کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.