حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مدارس معلم ندارند، مدیرکل نگران خاطره خوب مهمانان
    ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۲۴
    شناسه : 10836
    بازدید 1220
    14
    گزارش اختصاصی // با توجه به آمارهای منتشر شده از افت رتبه اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان به جایگاه 29 کشور (از آخر جدول رتبه سوم) و نگرانی‌های متعدد والدین از وضعیت ساختار آموزشی استان، روزنامه دریا، طی شماره‌های آینده به کنکاش مشکلات ساختاری بخش‌های مختلف نظام آموزشی استان خواهد پرداخت.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// با توجه به آمارهای منتشر شده از افت رتبه اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان به جایگاه ۲۹ کشور (از آخر جدول رتبه سوم) و نگرانی‌های متعدد والدین از وضعیت ساختار آموزشی استان، روزنامه دریا، طی شماره‌های آینده به کنکاش مشکلات ساختاری بخش‌های مختلف نظام آموزشی استان خواهد پرداخت. در این شماره عدم شفافیت مالی این اداره کل را در این حوزه مورد بررسی قرار خواهم داد.
    عمده گلایه فرهنگیان از ضعف شدید مدیریت در بدنه آموزش و پرورش و همچنین عدم شفافیت مالی در ساختار این اداره کل است. اما در خصوص گلایه فرهنگیان از عدم شفافیت مالی و کمبود شدید سرانه و کمک هزینه‌های آموزشی موضوعات قابل توجهی مطرح گردید که تا لحظه انتشار این گزارش، مدیران آموزش و پروش به جز پاسخ‌های غیر قابل قبول هیچ مدارکی در این خصوص ارائه ننموده اند.
    ماشین بازی های بدون مجوز و نظارت
    از جمله موضوعات غیر شفاف در حوزه ستادی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان می توان به فروش بدون مجوز و مزایده خودروی کیا سراتو این اداره کل اشاره نمود که در زمان مدیرکلی دانش هاشمی پور توسط خیر، خریداری و به این اداره کل اهدا شده بود.
    بر اساس ماده (۲) لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیل‌های دولتی و فروش اتومبیل‌های زائد تشخیص اینکه خودرویی در دستگاه اجرایی مازاد بر نیاز است یا خیر، باید از طریق کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی – سازمان برنامه و بودجه- نماینده‌وزارتخانه انجام گیرد. در حالی که ادره کل آموزش و پرورش مدعی است مالک خودرو نیست و برای فروش سراتوی اداره کل نیازی به این مجوز نداشته است این معامله در بازار آزاد بدون رعایت تشریفات قانونی صورت پذیرفته است.
    قیمت گذاری خودروی سراتو واگذار شده و دریافت دو دستگاه پژو پارس از بازار آزاد نیز موضوع دیگری است که ابهامات بسیاری دارد. چراکه برابر قانون و به جهت شفافیت، قیمت گذاری خودروها می بایست توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری صورت می‌پذیرفت که این مهم نیز در فضایی کاملاً، غیرشفاف و مبهم انجام شده است.
    اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان، در حالی مدعی است که این خودرو توسط خیر در اختیار آموزش و پرورش قرار داده شده که مشابه این موضوع نیز در نوسازی مدارس وجود داشته و مدیران وقت نوسازی مدارس نسبت به انتقال مالکیت خودرو بنام دولت اقدام کرده بودند. اما اداره کل آموزش و پرورش نه تنها نسبت به انتقال مالکیت اقدامی ننموده است که حتی منکر مالکیت این خودرو شده تا بتواند خودرو را به دلخواه خود و فرد مورد نظرش بفروشد. با این عذر بدتر از گناه، حتی سال ها هزینه ای که از محل بیت المال برای این خودرو شده است نیز به عنوان تخلف توسط دستگاه های نظارتی قابل پیگیری است. مگر ارگان دولتی می تواند پنج سال تمامی مخارج خودرویی را بپردازد که نه در مالکیت آن اداره است و نه قرار دادی از بابت اجاره آن دارد؟؟؟
    حاتم بخشی از کمک های بلاعوض و سرانه مدارس
    وزارت آموزش و پرورش پرهزینه ترین و پرحجم ترین وزارت خانه در ساختار اداری کشور محسوب می گردد. اما همواره مدارس دولتی از مشکلات عدیده مالی رنج می‌برند، عمده ضعف این مشکل را می توان در عجز مدیران ستادی آموزش و پرورش و جابجایی‌های بی ضابطه اعتبارات جستجو نمود. اعتباراتی که باید صرف کمک به کیفیت بخشی به نظام آموزشی و مدارس بعنوان خط مقدم آموزش گردد که متاسفانه در محل های دیگر و خرج موضوعات غیر آموزشی می گردد.
    یکی از این نمونه هزینه‌های کلان اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان برای نوسازی تجهیزات مهمانسرای فرهنگیان است. مهمانسرایی که عمده استفاده آن توسط فرهنگیان سایر استان‌ها و در ایام پیک سفر مورد استفاده مدیران رده بالای این مجموعه است.
    مشخص نیست مدیران آموزش و پرورش در هرمزگان با کدام استدلال کمک هزینه های مدارس استان را خرج مجموعه ای نمودند که وزارتخانه برای موضوع آن اعتبار مجزایی را در نظر می گیرد و بخشی از هزینه های دیگر را با اخذ هزینه بابت اقامت فرهنگیان تامین می نماید. آیا این حاتم بخشی های اداره کل آموزش و پرورش تاثیری نیز در ارتقای رتبه آموزش و پرورش داشته است؟ که صدالبته سقوط ۱۵ پله ای رتبه هرمزگان را باید مهم‌ترین دستاورد آن بدانیم.
    اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان، طی پاسخی وقیحانه دلیل این اقدام خود را به یادگار گذاشتن خاطره خوب فرهنگیان کشور از سفر به بندرعباس اعلام نموده است، اما صحبتی از زجر و مشقت مدیران پرتلاش مدارس هرمزگان نگفته که با سیلی صورت خود را سرخ نگهداشته و برای کسب ذره ای از همان اعتباراتی که اداره کل براحتی برای رفاه معلمان سایر استان‌ها هزینه نموده، باید دست نیاز جلوی هر کسی دراز نمایند.
    در بخش دیگری از جوابیه اداره کل آموزش و پرورش صراحتا اعلام نموده محل تامین اعتبار این هزینه ها کمک های وزارتی که معمولا از محل کمک های بلاعوض (در قانون کمک های بلاعوض در فصل پنجم تعریف شده است.) و کمک های جذبی از منابع استانی و …. بوده است. اما هیچ توضیحی نداده چه مقدار از سهم کمک مدارس را برای این موضوع هزینه نموده است. سهم سایر بخش ها چه میزان است؟ آیا صورت وضعیت ها و فاکتورهای تنظیم شده را به تفکیک هر اعتبار مجزا نموده است یا منابع خیری را نیز در این سند سازی ها گنجانده؟
    با فرض عدم ابهام در همه این موارد، بی‌تدبیری مدیران آموزش و پرورش هرمزگان وقتی نمود بیشتری می یابد که، دقیقا زمانی که والدین از نبود آبسردکن مناسب برای کودکان معصومشان در مدارس مرکز استان گلایه مندند، یا حتی وقتی بعد از گذشت یک ماه از شروع سال تحصیلی برخی مدارس هنوز معلم ندارند، اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان به فکر تعویض لحاف و تشک مهمانسرا آن هم با کمک هزینه مدارس است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.