حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3020 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مادران باردار از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند
    ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
    شناسه : 11346
    بازدید 1470
    9
    یک متخصص زنان در گفتگو با دریا: دریانیوز// چند سالی است که شیب جمعیتی کشور به سمت پیری در حال حرکت است و میزان زاد و ولد نیز در کشور کاهش یافته‌است اما با اقدامات مختلفی که توسط دولت در حال انجام است، خانواده‌ها به سمت فرزندآوری تشویق می‌شوند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// چند سالی است که شیب جمعیتی کشور به سمت پیری در حال حرکت است و میزان زاد و ولد نیز در کشور کاهش یافته‌است اما با اقدامات مختلفی که توسط دولت در حال انجام است، خانواده‌ها به سمت فرزندآوری تشویق می‌شوند. فرزندآوری یکی از نکات مهمی است که اکنون باید زوج‌های جوان به آن توجه داشته باشند تا در آینده مشکلات پیری جمعیت، کشور را دچار مشکل نکند. از این رو و برای اینکه زوج‌های جوانی که قصد فرزندآوری دارند بدانند که چه اقدامات و کارهایی را پیش و در زمان بارداری باید به آن توجه نمایند، مصاحبه‌ای را با خانم دکتر مهناز مصلی‌نژاد، متخصص زنان و زایمان که از پزشکان باتجربه استان می‌باشد انجام داده‌ایم که نظر شما را به آن جلب می‌کنیم.

    دریا: بهترین سن برای بارداری چه سنی است؟
    بهترین سن برای اینکه یک خانم باردار شود بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی است.

    دریا: اولین نشانه‌های بارداری چیست؟
    از اولین نشانه‌های بارداری، به تاخیر افتادن قاعدگی در بانوان است. اما هر تاخیری نمی‌تواند نشانه بارداری باشد و باید آزمایش انجام شود.

    دریا: قبل از بارداری چه کارهایی باید انجام شود؟
    برای اینکه یک خانم در دوران بارداری مشکلات کمتری داشته باشد بهتر است آزمایشات قبل از بارداری مشاوره و آموزش‌های قبل از بارداری را دریافت نماید.

    دریا: چه مشکلات جسمانی و بیماری‌هایی مانع از بارداری می‌شود؟
    برخی بیماری‌ها مانند اختلالات هورمونی، ژنتیکی، اختلالات غدد مانند تیروئید و هیپوفیز و بیماری‌های تخمدان در خانم‌ها می‌تواند مانع از بارداری شود و برای اینکه تشخیص درستی صورت گیرد حتما آزمایش‌های لازم باید انجام شود.

    دریا: مصرف چه داروهایی برای داشتن فرزند سالم لازم است؟
    اگر خانمی قصد بارداری دارد بهتر است با انجام آزمایش، کمبودها و مشکلات بدن خود را بداند و در صورت کمبود ویتامین، آن را مصرف نماید. در صورتی که تیروئید کم‌کاری دارد هورمون تیروئید مصرف کند. مصرف فولیک اسید قبل و اوایل بارداری از نقص لوله عصبی در نوزاد جلوگیری می‌کند.
    دریا: در دوران بارداری از مصرف چه دارویی باید پرهیز کرد؟
    کلا در دوران بارداری، مادران باید از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند چرا که می‌تواند سلامت خود یا جنین را به خطر بیاندازد. به همین دلیل اگر نیاز به دارو دارند حتماً با مشورت پزشک این کار را انجام دهند و جان خود و فرزندان‌شان را به خطر نیاندازند.

    دریا: آیا ورزش کردن در دوران بارداری تاثیری دارد؟

    اگر مادری برای ورزش کردن منعی نداشته باشد می‌تواند در دوران بارداری ورزش هم انجام دهد اما باید از انجام ورزش‌های سنگین که سلامتی آنها را تهدید می‌کند پرهیز کرده و فقط ورزش‌های هوازی سبک انجام دهند.
    دریا: در دوران بارداری واکسن خاصی باید تزریق شود؟
    در این دوران واکسن کزاز باید تزریق شود و در صورت نیاز، واکسن آنفلوآنزا نیز برای این مادران توصیه می‌شود.

    دریا: بانوان باردار در چه مواردی باید به پزشک خود مراجعه کنند؟
    اگر خانم بارداری خونریزی داشت یا با درد در ناحیه شکم مواجه شد یا مشکلاتی مانند تب، سردرد، استفراغ شدید، زردی، سرگیجه و افت فشار داشت حتما به پزشک مراجعه نماید تا بررسی شود دلیل این اتفاق چیست و راهکارهای لازم انجام شود.

    دریا: آیا آزمایش ژنتیک ضرورت دارد؟
    انجام آزمایش ژنتیک برای همه ضرورتی ندارد اما در صورتی که مادر سن بالا دارد یا سقط مکرر داشته یا مرده‌زایی داشته‌است، افرادی که ازدواج فامیلی انجام میدهند و افرادی که بیماری ژنتیکی در فامیل خود داشته‌اند حتما این آزمایش را انجام دهند تا از سلامت جنین مطمئن شوند.

    دریا: چرا بانوان باردار باید تحت مراقبت پزشک قرار بگیرند؟
    در حال حاضر سلامت مادر و فرزند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و برای اینکه پایش سلامت مادر و جنین به صورت مرتب صورت گیرد باید زنان باردار تحت مراقبت قرار بگیرند تا در صورت بروز خطراتی که تهدید کننده سلامت مادر و جنین است بتوان اقدامات لازم انجام شود.

    دریا: چند سال فاصله بین دو بارداری مناسب است؟
    به علت تغییرات فیزیولوژیک در طی بارداری و باقیماندن تاثیرات آن در دوران پس از زایمان و اثراتی که بارداری و شیردهی بر مادر می‌گذارد بدن مادر به مدت زمانی نیاز دارد که آماده بارداری مجدد شود و بهترین زمان برای برای این منظور دو سال است.

    دریا: دلیل باردار نشدن بعضی از زوجین چیست؟
    دلیل ناباروری برخی از زوجین، مشکلات مرد یا زن می‌باشد که این مشکلات شامل مشکلات جسمانی، هورمونی و … می‌باشد.

    دریا: زوجینی که باردار نمی‌شود چه کارهایی باید انجام دهند؟
    بهترین کار این است که این زوجین به کلینیک‌های ناباروری مراجعه کرده تا در صورت نیاز تحت مشاوره و درمان مناسب قرار گیرند. در کلینیک‌های ناباروری اقدامات لازم به این زوجین ارائه می‌شود.

    دریا: شما به عنوان پزشک چه زایمانی را پیشنهاد می‌کنید و چرا؟
    قطعا توصیه می‌شود زایمان طبیعی انجام شود چرا که عوارض زایمان طبیعی نسبت به سزارین کمتر بوده و این موضوع برای سلامت مادران بهتر است.

    دریا: چه افرادی باید زایمان سزارین انجام دهند؟
    باید در شرایط خاص که جان نوزاد و مادر ممکن است به خطر بیافتد مانند جفت سرراهی و …، زایمان سزارین انجام شود در غیر این صورت، انجام زایمان طبیعی بهتر است.

    دریا: برای کاهش درد زایمان طبیعی چه کارهایی باید انجام شود و چه روش‌هایی برای این موضوع وجود دارد؟
    در حال حاضر روش‌هایی برای انجام زایمان بدون درد وجود دارد که می‌تواند به مادران برای کاهش درد زایمان طبیعی کمک کند که از جمله آن می‌توان به زایمان در آب و استفاده از گاز انتونوکس اشاره کرد.

    دریا: سخن پایانی خود را بیان بفرمایید.
    امیدوارم تمام افرادی که قصد بارداری دارند حتما به نکات قبل و حین بارداری توجه کرده و به توصیه پزشکان عمل نمایند تا هم خود و هم فرزندشان به سلامت از این دوران عبور نمایند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.