حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۷ خرداد , ۱۴۰۳ Monday, 27 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3110 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 82×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ضرورت توسعه سرانه فیزیکی کتابخانه‌ها در هرمزگان
    ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۴۴
    شناسه : 11033
    بازدید 1247
    13
    دریانیوز// یکی از مولفه‌ها و موارد مهم در رشد و تعالی هر فرد و جامعه‌ توجه کافی به فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در کشور است، لذا ضرورت دارد این شاخصه در بین آحاد مردم بیش از پیش گسترش یابد. اهمیت و فراگیرشدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی بر هیچکس پوشیده نیست؛ زیرا موجب سلامت روانی اجتماعی جامعه می‌شود.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// یکی از مولفه‌ها و موارد مهم در رشد و تعالی هر فرد و جامعه‌ توجه کافی به فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در کشور است، لذا ضرورت دارد این شاخصه در بین آحاد مردم بیش از پیش گسترش یابد. اهمیت و فراگیرشدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی بر هیچکس پوشیده نیست؛ زیرا موجب سلامت روانی اجتماعی جامعه می‌شود.
    متاسفانه استانی همچون هرمزگان که همیشه از آن به عنوان شاهرگ قطب اقتصادی کشور یاد می‌کنند با کمبود شدید فضای فیزیکی برای کتابخانه‌ها مواجه است و می‌طلبد که در راستای ایجاد و توسعه فضاهای فرهنگی به ویژه کتابخانه‌ها در استان اقدامات شایسته‌ و ارزشمندی انجام داد تا این کمبودها کمتر احساس شود.صنایع و بنگاه‌های اقتصادی مستقر در استان هم می‌توانند در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی به توسعه سرانه فضای فیزیکی کتابخانه‌ها ورود کنند. اگر صنایع نسبت به این امر ورود جدی داشته باشند قطعا رشد و گسترش کتابخانه‌ها در هرمزگان را شاهد خواهیم بود.متاسفانه در استان سرانه فضای فیزیکی کتابخانه‌ها و مطالعه بسیار پایین است و تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم و به همین دلیل در هرمزگان بیش از هر استانی دیگر نیازمند احداث، تجهیز و توسعه مناسب و استاندارد کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف شهری و روستایی هستیم.
    فرشاد محمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان چند روز قبل در گفت‌وگو با دریا بیان کرد متاسفانه در استان با کمبود شدید کتابخانه مواجه هستیم؛ زیرا تعداد کتابخانه ها با سرانه جمعیتی تناسب ندارد و نمی‌توان با این سرانه کم خدمات مطلوب را به جامعه هدف ارائه دهیم. سرانه فضای فیزیکی استاندارد به ازای هر نفر هشت متر است؛ اما در هرمزگان با احتساب کتابخانه مرکزی افتتاح نشده! به دو متر می‌رسد؛ یعنی ۶ متر از استانداردهای جهانی پایین تر هستیم. شهر بندرعباس با جمعیت ۷۰۰ هزار نفری فقط ۶ کتابخانه دارد و از این تعداد هم دو مورد آن در ۶۰۰ دستگاه به فاصله ۱۰۰ متری ساخته شده که جانمایی آن در گذشته مناسب نبوده است. عدم توسعه‌ کتابخانه‌ها، جانمایی نامناسب، تعداد کم کتابخانه‌ها و معطل ماندن کتابخانه‌ مرکزی و واگذاری نادرست کتابخانه شهدا به شهرداری بندرعباس دلایل مهمی هستند که باعث شده در خدمات دهی به آحاد مردم با کمبود فضای فیزیکی دچار مشکل شویم.
    تعداد کتابخانه‌های استان ۸۸ مورد هستند که از این تعداد هفت مورد آن در کیش است که به دلیل عدم هماهنگی مناسب بین نهاد کتابخانه های کشور و سازمان منطقه آزاد کیش؛ در وضعیت مناسبی قرار ندارد.ساخت کتابخانه‌ها در سال‌های گذشته مغفول مانده است و برای اینکه سرانه فیزیکی بهبود یابد؛ چاره‌ای جز افزایش کتابخانه‌ها نداریم و در حال حاضر در بندرعباس حداقل به چهار کتابخانه دیگر نیاز داریم. آمار کل اعضای کتابخانه‌ها در استان را ۲۰۰ هزار نفر هستند از این تعداد ۵۹ هزار ۲۰۷ نفر را اعضای فعال در هرمزگان را شامل می‌شود.هر استانی یک کتابخانه‌ مرکزی دارد و با افتتاح شدن کتابخانه‌ مرکزی بندرعباس ۶۰ نوع خدمت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه کتاب و کتابخوانی به مردم ارائه خواهد شد.
    کمبود شدید نیروی انسانی و حقوق پایین کتابداران را دیگر چالش مهم این اداره کل بیان کرده بود و میزان حقوق کتابداران زحمت کش و دغدغه مند؛ از دیگر مشکلات کتابدارن و مدیریت کتابخانه ها می باشد.برای حل شدن مشکل کتابداران باید در سفر ریاست جمهوری به هرمزگان؛ سهمیه استخدام نیرو و افزایش موارد رفاهی ویژه کتابداران در مصوبات استانی گنجانده شود. مسئولیت اجتماعی صنایع فقط دادن کیسه برنج نیست بلکه ایجاد و توسعه فضاهای فرهنگی که باعث رشد و تعالی شخصیت افراد و تضمین‌کننده سلامت روانی اجتماعی جامعه می‌شود مسئولیت اصلی صنایع است.حق مردم هرمزگان از صنایع فقط آلودگی و مشاغل پایین دست نیست و از صنایع استان خواست که به موضوع ساخت و افزایش سرانه فیزیکی کتابخانه‌ها ورود کنند چون دولت در این زمینه بخشنامه‌های تشویقی خوبی مصوب کرده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.