حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • شش و نیم میلیون اصله نهال امسال در استان تولید می‌شود
    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
    شناسه : 8438
    بازدید 1193
    6
    معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان: دریانیوز// به منظور تبیین طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور جلسه‌ای با حضور مسئولان شهرستان بندر خمیر به منظور آشنایی مسئولان این شهرستان با طرح برگزار شد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// به منظور تبیین طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور جلسه‌ای با حضور مسئولان شهرستان بندر خمیر به منظور آشنایی مسئولان این شهرستان با طرح برگزار شد.
    با حضور مصطفی مهران‌پور معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان، بهنام کریمی معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری بندرخمیر، حسن کشت‌گر رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بندرخمیر و جمعی از مدیران و مسئولان شهرستان بندر خمیر نشست توجیهی طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال در این شهرستان برگزار شد.

    معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان گفت: از جمله مشکلاتی که محیط زیست جهانی را با چالش جدی مواجه کرده است تخریب منابع طبیعی و در راس آن قطع درختان می باشد.

    مصطفی مهران‌پور افزود: افزایش آلاینده‌ها، فرسایش خاک، رانش زمین، خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی، افزایش سیلاب‌های مخرب و گرمایش جهانی از جمله اثرات ناشی از تخریب منابع طبیعی در سطح جهان می باشد. مهران‌پور عنوان کرد: در همین ارتباط اکثر کشورها به منظور افزایش سرانه فضای سبز جهانی و کاهش آلاینده‌های محیط زیست اقدام به کاشت درختان در سطح وسیعی نموده اند.

    وی بیان کرد: ایران نیز مانند سایر کشورها با راه‌اندازی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با چهار هدف اصلی درصدد احیای منابع طبیعی تخریب شده برآمده است. مهران‌پور عنوان کرد: احیا و توسعه جنگل، زراعت چوب، توسعه پوشش گیاهی مناطق مرتعی و بیابانی و توسعه فضای سبز برنامه اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت می‌باشد.

    وی گفت: تعهد تولید نهال در استان در سال جاری شش میلیون و پانصد اصله نهال می باشد که به دو صورت بخش دولتی و بخش غیردولتی تولید خواهد شد. این مسئول خاطرنشان‌کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال توسط بخش دولتی و پنج میلیون نهال توسط صنایع، معادن، خیرین و جوامع محلی در استان تولید خواهد شد. مهران‌پور ادامه داد: تقویت پوشش گیاهی، ترسیب کربن و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای، مقابله با بیابان‌زایی و تثبیت ماسه‌های روان و جلوگیری از پدیده گرد و غبار، توسعه جنگل، فضای سبز و بوستان های روستایی، توسعه زراعت چوب برای تامین بخشی از نیازهای چوبی کشور از جمله اهداف اجرای این طرح می باشد.

    وی اضافه‌کرد: از جمله سیاست‌های راهبردی اجرای این طرح می‌توان به کاهش میزان فرسایش خاک، کنترل روان‌آب‌ها و تولید رسوب پیشگیری از وقوع سیلاب‌های ویرانگر، حفظ تنوع زیستی و تامین امنیت غذایی و زیستی، حفاظت و حمایت از ذخیره‌گاه‌های منابع طبیعی، جنگل های طبیعی و گونه های کمیاب و منحصر به فرد، جلب مشارکت مردمی و جوامع محلی، استفاده حداکثری از منابع و امکانات دولتی و بخش غیردولتی، تامین بخشی از نیاز چوبی استان و کشور از طریق توسعه زراعت چوب، احیا و بازسازی سطوح تخریب شده اشاره کرد.

    مهران‌پور گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال و از سال جاری آغاز می‌شود و سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید و کاشته خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در اسفند سال گذشته اجرای این طرح را با کشت سه نهال آغاز کردند که نشان از توجه ایشان به موضوع درخت و منابع طبیعی
    می باشد. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ادامه داد: کاشت سه نهال توسط رهبر انقلاب این پیام را دربردارد که اگر هر ایرانی در سال سه درخت بکارد، طی ۴ سال به هدف کاشت یک میلیارد نهال در کشور دست خواهیم یافت.

    وی گفت: سه تا چهار دهه قبل شرایط محیطی کشور مناسب بود اما تغییرات اقلیمی، فرسایش خاک، عوامل طبیعی و انسانی باعث شده است که شرایط منابع طبیعی کشور مناسب نباشد.این مسئول بیان کرد: بحث‌های زیست محیطی مرز نمی‌شناسد و آثار نامطلوب آن همه کشورها را می تواند درگیر نماید. در ادامه معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بندرخمیر گفت: مسئولان شهرستان بندرخمیر برای اجرای موفق این طرح در این شهرستان همدل و مشتاق هستند.

    بهنام کریمی افزود: برای اجرای موفق این طرح نیازمند مشارکت مردمی هستیم و باید تلاش شود که مردم نیز در این مهم مشارکت فعال داشته باشند. کریمی اظهار داشت: کاشت نهال و درخت ثواب بسیار زیادی دارد و حتی آثار آن پس از مرگ نیز به انسان می رسد به همین دلیل باید تلاش شود که با اطلاع رسانی بسیار خوبی که صورت خواهد گرفت همکاری و همراهی حداکثری مردم را برای اجرای موفق این طرح داشته باشیم. وی بیان کرد: شهرستان بندرخمیر به لحاظ پوشش گیاهی فقیر است که با اجرای موفق این طرح می توان این ضعف را پوشش داد. کریمی عنوان کرد: شرایط آب و هوایی این شهرستان نیز باعث شده است که از نظر پوشش گیاهی شهرستان بندرخمیر فقیر باشد.

    وی اظهارداشت: دهیاران، شوراها و شهرداران شهرستان بندرخمیر باید کارهای جدید و موفقیت انجام دهند تا بتوانید در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال به خوبی عمل نماییم و مراتع و فضاهای سبز و جنگلی شهرستان افزایش یابد. کریمی گفت: باید اهمیت اجرای این طرح به خوبی درک شده و به همه مردم منتقل شود تا در اجرای طرح موفق باشیم.

    معاون فرماندار بندرخمیر خاطرنشان‌کرد: صنایع و معادنی که در شهرستان فعالیت دارند باید برای اجرای موفق این طرح پیشگام باشند و مسئولیت خود را در این کار انجام دهند. در ادامه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرخمیر گفت: سهمیه سال جاری شهرستان بندرخمیر کاشت ۶۵۰هزار اصله نهال می باشد.

    حسن کشت‌گر افزود: سه نهالستان در شهرستان بندرخمیر فعالیت دارند که ظرفیت تولید آنها بیش از یک میلیون نهال است که می‌تواند نیاز نهال این شهرستان را تامین نماید. کشت‌گر خاطرنشان کرد: برای اجرای موفق این طرح نیاز است که هم ادارات مختلف و هم مردم مشارکت خوبی داشته باشند. وی گفت: منابع طبیعی و فضای سبز متعلق به همه مردم است و برای اینکه بتوانیم در اجرای این طرح موفق باشیم نیاز است که فرهنگ سازی خوبی در بین مردم صورت گیرد.

    کشت‌گر خاطرنشان کرد: هر طرحی که مردم در آن مشارکت داشته‌اند توانسته است موفق شود و برای اینکه بتوانیم مشارکت مردم را جلب نماییم باید اطلاع‌رسانی خوبی صورت گیرد. وی ادامه داد: اگر در اجرای این طرح آگاه‌سازی مردمی به خوبی صورت گیرد، مردم خود مشتاق و مشارکت کننده در اجرای این طرح خواهند بود. در ادامه رئیس مجمع خیرین منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان گفت: در حال حاضر کره زمین نیازمند توجه ویژه از سوی انسان‌ها می‌باشد.

    علاءالدین عزیزی افزود: در حال حاضر دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای مانند پتویی دور کره زمین را فرا گرفته اند و نیاز است که با استفاده از انرژی های پاک و کاشت درختان به زمین کمک نماییم. عزیزی اظهارداشت: همه ما تاکنون بر روی زمین زندگی کرده‌ایم و باید این زندگی ادامه پیدا کند به همین دلیل نیاز است که به زمین توجه بیشتری صورت گیرد.

    وی ادامه داد: تنها ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی به کاشت درخت نباید بپردازند بلکه باید کاشت درخت و درختکاری به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. عزیزی گفت: همه مردم باید این دغدغه را داشته باشند که اگر یک درخت از بین برود تمام زمین از بین رفته است به همین دلیل باید در کاشت درخت و نگهداری از درختان کوشا باشیم. وی خاطرنشان کرد: برای کاشت یک میلیارد درخت در کشور با توجه به کمبود زمین و مشکلات کم آبی که در کشور وجود دارد باید راهکارهای مناسبی پیدا شود تا بتوان این طرح را به خوبی به پیش ببریم.

    عزیزی گفت: در استان هرمزگان مناطق مستعد برای انجام کارهای آبخیزداری وجود دارد که می توان از منابع آبی که تولید می شود در این طرح نیز استفاده کرد وی بیان کرد: مشارکت مردمی می‌تواند برای اجرای این طرح معجزه کند و کار را به پیش ببرد و اگر با دغدغه و عشق این کار را دنبال کنیم قطعاً به نتایج بسیار خوبی دست پیدا خواهیم کرد.در پایان جلسه، مدیران و مسئولان ادارت و نهادهای مختلف نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره این طرح بیان کردند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.