حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • سختی کار  پرستاری  با هیچ معیار پولی قابل سنجش نیست
    ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۵۱
    شناسه : 11579
    بازدید 1445
    10
    یک پرستار در گفتگو با دریا: دریانیوز// پرستاران، خادمان بی‌منت و فرشتگان سپیدپوش جامعه هستند که لباس خدایی بر تن دارند، آنان حمایت و پشتیبانی جامعه را می‌جویند و خواهان ارج نهادن جامعه به جایگاه واقعی خویشند. آنگاه که رنج و درد بر کالبد انسان حمله‌ور گشت و سلامت وی را پایان داد، پرستاری به وجود آمد؛‌ یعنی از زمان پیدایش بشر،‌ این حرفه مقدس بر عرصه گیتی نمایان شده است. در مسیر تاریخ، پرستاری همپای پزشکی در خدمت انسان‌ها بوده است و به تدریج، این دو در قالب علم پیشرفت نموده‌اند و در زمان‌های بحرانی، مانند حوادث طبیعی و جنگ‌ها، خدمات شایان توجهی انجام داده‌اند. با افزایش جمعیت در تمام جوامع توسعه یافته، نقش مهم پرستار بیمار در بهبود کیفیت زندگی بیماران به طور فزاینده‌ای در حال پررنگ‌تر شدن است.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// پرستاران، خادمان بی‌منت و فرشتگان سپیدپوش جامعه هستند که لباس خدایی بر تن دارند، آنان حمایت و پشتیبانی جامعه را می‌جویند و خواهان ارج نهادن جامعه به جایگاه واقعی خویشند. آنگاه که رنج و درد بر کالبد انسان حمله‌ور گشت و سلامت وی را پایان داد، پرستاری به وجود آمد؛‌ یعنی از زمان پیدایش بشر،‌ این حرفه مقدس بر عرصه گیتی نمایان شده است. در مسیر تاریخ، پرستاری همپای پزشکی در خدمت انسان‌ها بوده است و به تدریج، این دو در قالب علم پیشرفت نموده‌اند و در زمان‌های بحرانی، مانند حوادث طبیعی و جنگ‌ها، خدمات شایان توجهی انجام داده‌اند. با افزایش جمعیت در تمام جوامع توسعه یافته، نقش مهم پرستار بیمار در بهبود کیفیت زندگی بیماران به طور فزاینده‌ای در حال پررنگ‌تر شدن است.

    پرستار، با دانش و تجربه کافی به کاهش بار مسئولیت اطرافیان بیمار کمک کرده و با توجه به نیازهای بیمار، خدمات متناسبی را ارائه می‌کند. پرستار شخصی است که به شکل کاملا علمی تمام حرفه ها و مهارت های بیمارستانی را آموزش دیده و در این زمینه سال‌ها تحصیل کرده‌است. این شخص می‌تواند در درمانگاه، بیمارستان‌ها و یا به صورت پرستار در منزل فعالیت کند و به مراقبت از بیماران خاص و سالمندان بپردازد. همچنین پرستار تمام مراقبت های مربوط به بیمار را زیر نظر پزشک انجام داده و مدام با او ارتباط دارد. در ادامه گفتگو با پرستاران، در این شماره نیز مصاحبه‌ای با یکی دیگر از زحمت‌کشان این عرصه انجام شده‌است که با هم می‌خوانیم.
    دریا: خود را معرفی کنید.
    سمیرا جلیلیان هستم. ۳۹ ساله و در کرمانشاه به دنیا آمده‌ام. دارای لیسانس پرستاری هستم.

    دریا: چند سال است پرستار هستید و در چه مراکزی مشغول به کار بوده‌اید؟
    ۱۴سال به این حرفه اشتغال داشته‌ام و در بیمارستان کودکان، بیمارستان ام لیلا و درمانگاه قریب مشغول بوده‌ام.

    دریا: چرا شغل پرستاری را انتخاب کرده‌اید؟
    چون دررابطه مستقیم با مردم هستم و حس انسان‌دوستی و کمک به همنوع را در من القا می‌کند.

    دریا: ارزیابی شما از میزان درآمد یک پرستار نسبت به سختی شغل او چیست؟
    به نظر من این شغل با هیچ معیار پولی قابل سنجش نیست و نمی توان برای آن مبلغ در نظر گرفت. سختی این شغل آنقدر طاقت‌فرسا هست که هیچ معیار و ارزش مالی جبران آن را نمی‌کند.

    دریا: سختی کار شما در چیست؟
    سختی کار در شیفت‌های سنگین و طاقت‌فرسا و کمبود نیرو و امکانات و عدم آگاهی برخی از مردم در نحوه برخورد با کادر درمان می‌باشد. مردم هنگامی که وارد مراکز درمانی در ساعات مختلف شبانه روز می‌شوند اولین خط درمان پرستار است که می‌بینند. بنابراین اگر توقعات آنها به هر دلیلی اجرا نشود فقط و فقط پرستار را مورد هجوم خود قرار می دهند و انتظار پاسخگویی از پرستار دارند این نمونه بسیار کوچکی از سختی کار پرستار است اما هزاران دلیل دیگر وجود دارد.

    دریا: آیا شما اهل ورزش کردن هستید و چه ورزشی انجام می‌دهید؟
    بله بنده اهل ورزش هستم اما متاسفانه بعلت شیفت‌های سنگین، سال‌های زیادی است که از میادین ورزشی دور هستم و قبلا هندبالیست بودم.

    دریا: برای اینکه یک فرد پرستار خوبی باشد چه چیزهایی را درباره این شغل باید بداند؟
    باید در ابتدای امر هر فردی که این رشته را انتخاب می‌کند اول صبوری، دوم صبوری و سوم صبوری را پیشه کند. از روحیه بالایی برخوردار باشد چون در این شغل همیشه شاهد غم و بیماری و ناراحتی مردم هستی و باید بسیار محکم و استوار باشی که بتوانی شغلت را به بهترین نحو ممکن ادامه دهی. در ضمن چون با جان انسان در ارتباط مستقیم می‌باشد، باید اطلاعات علمی کامل و دقیق و به روزی داشته باشد که خدایی ناکرده به خاطر عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی جان فردی را به خطر نیندازد.

    دریا: معمولاً در زمان شیفت کاری از چند بیمار باید پرستاری کنید؟
    متاسفانه بعلت کمبود پرستار در حال حاضر در بخشی مانند اورژانس کودکان در یک شیفت ممکن است به هر پرستار حداقل ده بیمار داده شود گاها به پانزده تا هم می‌رسد.

    دریا: چه چیزی باعث می‌شود انگیزه کاری شما بالا برود و چه چیزی این انگیزه را از بین می‌برد؟
    وقتی لبخند رضایت همراه بیماری را می‌بینم و یا خود بیمار را سرحال می‌بینم انگیزه می‌گیرم و از اینکه توانسته‌ام کمکی به بیماری کنم خیلی خوشحال می‌شوم و انرژی می‌گیرم اما متاسفانه کمبود نیرو و پایین بودن حقوق و بی‌توجهی مسئولین به این شغل، روز به روز تمام پرستارها را به بی‌انگیزگی می‌کشاند.

    دریا: شغل مورد علاقه شما چه بود و آیا از شغل کنونی خود راضی هستید؟
    من از همان ابتدا به پرستاری علاقمند بوده‌ام و جدا از مسائل مالی و کمبود پرستار، اصل شغل پرستاری را همچنان دوست دارم.

    دریا: نقش یک پرستار در بهبود وضعیت بیمار چیست؟
    پرستار نقش کلیدی و مهمی در بهبود وضعیت بیمار دارد. پرستار وقتی آگاه باشد و اطلاعات به روزی داشته باشد و علم کافی و تمرکز مناسب داشته باشد، چون حتی از پزشک هم به بیمار نزدیک‌تر است و مرتبا با او در ارتباط است می‌تواند با ارائه بهترین خدمات و مراقبت پرستاری مناسب و ‌کامل، وضعیت بیمار خود را روز به روز به سوی بهتر شدن سوق دهد.

    دریا: چه خاطره جالبی از شغل خود دارید؟
    خاطره‌های اورژانس متاسفانه همیشه بد هستند. اورژانس خط مقدم ارائه خدمات درمانی است و بیمار با حال بد وارد می‌شود.

    دریا: چرا در این مرکز درمانی مشغول به کار شده‌اید؟
    بعلت علاقه فراوان به کودکان، در بیمارستان کودکان فعالیت می‌کنم.

    دریا: اگر قرار باشد خبر ناگواری را به خانواده بیمار بدهید چگونه این کار را انجام می‌دهید؟
    متاسفانه سخت ترین کار یک پرستار همین قسمت ماجرا است که در وهله اول انگار خودم عزیزی را از دست می‌دهم و تا چند وقت با آن قضیه همزاد پنداری می‌کنم و دوم با طلب صبر و مغفرت برای بازماندگان به آرامی و گاها همراه با اشک خانواده را در جریان می‌گذارم. سخت‌ترین قسمت ماجرای پرستاری، گفتن کلمه متاسفم به خانواده ها می‌باشد.

    دریا: سخن پایانی خود را بیان بفرمایید.
    از همه عزیزانی که می‌خواهند در این حرفه مشغول به کار شوند خواهش می‌کنم اگر صبور نیستید و وجدان کاری برایتان مهم نیست به هیچ‌عنوان وارد این رشته نشوید. در پایان تشکر می‌کنم از شما و همکاران محترمتان.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.