حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3053 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • روز بدون کیف و کتاب در مدارس
    ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۳۹
    شناسه : 11809
    بازدید 11672
    8
    دریانیوز// صبح های پاییزی برخی از دانش آموزان ابتدایی را می بینیم که بدون هیچ رغبتی در حال رفتن به مدرسه هستند در حالیکه که در این مقطع دانش آموزان برای رفتن به مدرسه باید ذوق و شوق فراوانی داشته باشند . یکی از مهمترین دلیل بی انگیزگی دانش آموزان حجم بالای کتابهای درسی و تکالیف زیاد می باشد .
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// صبح های پاییزی برخی از دانش آموزان ابتدایی را می بینیم که بدون هیچ رغبتی در حال رفتن به مدرسه هستند در حالیکه که در این مقطع دانش آموزان برای رفتن به مدرسه باید ذوق و شوق فراوانی داشته باشند . یکی از مهمترین دلیل بی انگیزگی دانش آموزان حجم بالای کتابهای درسی و تکالیف زیاد می باشد .
    دانش آموز به جای لذت بردن از دوران کودکی و یادگیری مهارت هایی برای زندگی با یک حجم وسیعی از استرس و کم خوابی برای انجام دادن تکالیف و خواندن درسهای روز بعد مواجه می شود .
    به تازگی خبری منتشر شده است با عنوان روزبدون کیف و کتاب در مدارس که مهم‌ترین رویکرد در اجرای روز بدون کیف و کتاب ایجاد محیطی با نشاط مبتنی بر بازی و تحرک برای دانش‌آموزان است؛ اگر این اقدام به صورت کلی در تمام مدارس ایران اجرا شود بارقه ای از امید را در دل دانش‌آموزان و والدین ایجاد می کند که حداقل یک روز از حجم تکالیف سنگین و استرسهای آنها کاسته می شود و مهارتی برای زندگی کسب کنند .
    جزئیات ۵ زنگ مدرسه در روز بدون کیف و کتاب را در ادامه می خوانیم
    معصومه معصومیان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره ادامه برنامه روز بدون کیف و کتاب هر ۲ هفته یک بار در مدارس تهران گفت: وزیر آموزش و پرورش تأکید دارند که هر ۲ هفته یک بار اجرا شود و منتظر ابلاغ دستور العمل آن هستیم که توسط شورای عالی آموزش و پرورش در دست تدوین است.
    در روز بدون کیف و کتاب ۵ زنگ آموزشی هدفمند طراحی خواهد شد که عبارتند از:
    زنگ اول: ساحت تربیت دینی و بدنی
    فعالیت‌های متناسب این زنگ در ساحت بدنی عبارتند از صبحانه سالم، ورزش و تندرستی و…
    همچنین در این زنگ باید برنامه‌هایی در زمینه تقویت ابعاد معنوی وجودی از طریق برقراری ارتباط با خداوند، اجرای برنامه در زمینه سلامت و بهداشت جسمی و روانی و حفاظت از محیط زیست اجرا شود.
    زنگ دوم: ساحت تربیت اقتصادی
    در این زنگ شاهد اجرای برنامه هدفمند در زمینه آموزش تدبیر امر معاش و زندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه، تلاش فردی و جمعی برای تحقق عمران، رشد و استقلال اقتصادی، حفظ و پیشرفت ثروت ملی، افزایش بهره‌روی و… هستیم.
    زنگ سوم: ساحت تربیت علمی
    اجرای برنامه پژوهشی با رویکرد مجلات رشد.
    بهره‌گیری و ارزیابی یافته‌های علمی و فناورانه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آنها جهت کشف صورت‌های جدید واقعیت یا خلق روش‌ها و ابزارهای نوین.
    برنامه‌ریزی و اجرای آگاهانه فعالیت‌های علمی پژوهشی.
    برقراری ارتباط سازنده با طبیعت از طریق شناخت و استفاده از طبیعت با هدف تکریم، تسخیر و آبادانی.
    زنگ چهارم: ساحت تربیت اجتماعی با تأکید بر تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی
    اجرای برنامه‌های خلاق در زمینه: حفظ و اصلاح آداب، رسوم، هنجارها و ارزش‌های جامعه.
    درک مناسب موقعیت اجتماعی.
    توسعه درک و اصلاح موقعیت اجتماعی خود و دیگران.
    برقراری رابطه سازنده و کسب صفاتی جمعی نظیر احسان، مهرورزی، انصاف، خیرخواهی، بردباری، همدلی و مسالمت‌جویی.
    زنگ پنجم: ساحت تربیت هنری
    برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه‌های هنری و زیبایی شناختی با تلفیق برنامه ویژه مدرسه.
    در همین ارتباط معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: باید از روش سنتی تدریس که فقط بر گفت‌وگو توسط معلم و شنونده بودن دانش‌آموزان تأکید دارد، عبور کنیم و به فعال بودن دانش‌آموزان در کلاس درس و فعالیت‌های مهارت محور متمرکز شویم.
    در روز بدون کیف و کتاب، آموزش تعطیل نمی‌شود اما روش آموزش تغییر می‌کند، دانش‌آموزان درگیر مهارت می‌شوند و از طریق آن مهارت به ساحت‌های تربیتی دست می‌یابند در حقیقت بازی و یادگیری مدنظر است تا محیط لذت بخش و با نشاط برای دانش‌آموزان ایجاد شود.
    در روز بدون کیف و کتاب، زنگ ریاضی و علوم برگزار می‌شود اما همراه با بازی در این روز کلاس ریاضی به سبک سنتی نیست که معلم فقط بر روی تخته تدریس کند بلکه دانش‌آموزان درگیر یک مهارت می‌شوند، به عنوان مثال کاردستی می‌سازند که با ساخت آن اندازه گیری را فرا می‌گیرند.
    به تدریج باید فرهنگ سازی کنیم تا از روش‌های حافظه محور در آموزش که معلم فقط درس داده و تکلیف می‌دهد، عبور کنیم در حقیقت رویکرد کارگروهی و فعالیت تیمی مد نظر است تا دانش‌آموزان در مدرسه از بودن در کنار هم لذت ببرند، مهارت ابراز هیجان را فرابگیرند و بتوانند در مدرسه هیجان خود را بروز دهند.
    در آموزش و پرورش قرار نیست افرادی را که مغزشان پر از اطلاعات است تحویل جامعه بدهیم بلکه باید یک انسان با شخصیت قابل قبول را به جامعه تحویل دهیم. در دوره ابتدایی بازی برای دانش‌آموز زندگی است بنابراین نیاز است آموزش همراه با بازی باشد در این صورت اهداف آموزشی بهتر تحقق پیدا می‌کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.