حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3048 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • رفع مشکلات استان با افزایش موقوفات متناسب با نیاز امروز
    ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۵:۰۱
    شناسه : 10709
    بازدید 1145
    13
    نماينده ولي فقيه در هرمزگان در همایش یاوران وقف تاکید کرد گزارش اختصاصی // نماينده ولي فقيه در استان گفت:با افزایش موقوفات در هرمزگان متناسب با نیاز امروز جامعه توسط واقفان خیراندیش می توان بسیاری از مشکلات استان و مردم را در حوزه های مختلف برطرف کرد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز // نماينده ولي فقيه در استان گفت:با افزایش موقوفات در هرمزگان متناسب با نیاز امروز جامعه توسط واقفان خیراندیش می توان بسیاری از مشکلات استان و مردم را در حوزه های مختلف برطرف کرد.
    حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده در همایش یاوران وقف گفت : به همین دلیل از واقفان می خواهیم با توجه به نیازهای جامعه و استان اقدام به وقف کنند. عبادی زاده تصریح کرد: فرصت انجام وقف به درازای عمر انسان است که همه توفیق وقف را ندارند.

    عبادی زاده اظهار داشت :مردم علاوه بر زکات و قرض الحسنه برای ماندگاری ابدی اثر عمل خیرشان، می توانند اقدام به وقف کنند که افضل خیرات است و این خیرات تا ابدیت جوشان و ماندگار است و تا قیامت پرونده آن عمل برای واقفان باز است. وی افزود: واقفان محاسبه گر خوبی بودند که به سمت وقف رفتند تا سرمایه شان هیچگاه از بین نرود و واقفان جایگاه والایی دارند . امام جمعه بندرعباس گفت: اعتمادسازی جامعه به سمت وقف بایستی افزایش یابد که بایستی اقداماتی انجام شود.

    نماينده ولي فقيه در استان خاطرنشان کرد: اوقاف بایستی امانتدار خوبی برای وقف باشد و زایش در حوزه وقف باید صورت بگیرد تا باعث افزایش اعتمادسازی در جامعه شود.وی گفت : از موقوفات مرحوم ناصری در بندرعباس بخوبی استفاده شد.ایشان صد و ده سال قبل مزرعه اش را وقف می کند و بعد از یک قرن از این موقوفات توسط اداره کل اوقاف هرمزگان سرمایه گذاری شد و زایش موقوفه را شاهدیم و بیشترین موقوفات امروز در استان مربوط به موقافات مرحوم ناصری است.

    امام جمعه بندرعباس اظهار داشت : در اجرای نیات واقفین بایستی موقوفات در مسیر خودش استفاده شده و طبق نیت واقف انجام شود واجازه جابجایی برخلاف نیت واقف را نداریم که بایستی در این حوزه نیز اعتماد سازی صورت بگیرد.وی افزود: تبیین فرهنگ وقف بسیار مهم است که این موضوع هم در اعتمادسازی مردم به سمت وقف اهمیت دارد. عبادی زاده گفت: با وقف انسان تا قرن ها وتا قیامت زنده است و اثراتش ماندگار است. وی گفت: وقف فقط به قشر ثروتمند تعلق ندارد و با وقف مشارکتی، تمام اقشار می توانند واقف شوند که بایستی وقف مشارکتی تببین وفرهنگ سازی شود.

    وی افزود : وقف های خرد هم داریم. باغدار می تواند یک درخت را هم وقف کند و در بخش های دیگر هم می توان وقف خرد داشت و بخشی از دارایی در حوزه های مختلف را هر فردی می تواند وقف کند.وی ضمن تاکید بر لزوم انجام اقدامات مختلف در راستای افزایش اعتماد عمومی جامعه نسبت به مسئله وقف، اظهار کرد: کارهای بسیاری در زمینه وقف باید انجام شود تا اعتماد جامعه نسبت به این حوزه افزایش پیدا کند.

    وی ذکر این نکته که اداره کل اوقاف و امور خیریه امانت‌دار مردم بوده و باید به خوبی از وقف امانتداری، حفاظت و صیانت کرد، تصریح کرد: اعتمادسازی در زمینه نیات واقفان انجام شود و براساس نیات واقفان عمل شود، خصوصیت وقف زایندگی بوده و باید تلاش کرد این زایندگی در وقف افزایش پیدا کند.امام جمعه بندرعباس با تاکید بر تسهیل فرآیند وقف، اظهار کرد: نباید در وقف کردن سخت گرفت، بلکه می‌توان با وقف کردن یک درخت نیز واقف شد و حتی وقف‌های مشارکتی داشت.

    رئیس شورای فرهنگ عمومی هرمزگان با اشاره به اینکه مردم تلاش کنند نام خود را در بین واقفان قرار دهند، گفت: وقف در وصیت باید در جامعه ترویج پیدا کند، به نحوی که شخص می‌تواند بخشی از دارایی خود برای پس از مرگ را در قالب وصیت نامه وقف کند و از ثواب‌های آن بهره‌مند شوند. وی با اشاره به اهمیت ایجاد تناسب نیات واقف با نیازهای جامعه، ادامه داد: باید فرهنگ‌سازی و اقناع لازم انجام شود تا نیات واقفین متناسب با نیازهای جامعه باشد و بتوان وقف را به در خدمت جامعه و نیاز مردم معنا کرد.

    وی نخستین واقف را خداوند متعال دانست و اشاره کرد: پس از خداوند، اهل بیت جزو پیشگامان وقف در جامعه هستند که موقوفاتشان در تاریخ نیز ثبت شده است.عبادی‌زاده در خصوص نیازهای هرمزگان در زمینه وقف، بیان کرد: در استان هرمزگان در حال حاضر موقوفه‌ای در زمینه غدیر، مهدویت، فاطمیه و ازدواج آسان جوانان وجود ندارد، یا اگر هم باشد تعداد بسیار ناچیز است که باید برای سوق دادن واقفین به این سمت تلاش‌های لازم انجام شود.

    وی اشاره کرد: استان هرمزگان در حال حاضر در زمینه‌های دیگری نظیر پژوهش‌‌های علمی و دینی، اشتغال، مسکن محرومان و .. بدون موقوفه است که باید تدبیری برای تقویت وقف در این زمینه‌ها اندیشیده شود. وی با اشاره به آب‌انبارهای تاریخی هرمزگان، ابراز کرد: باید امروزه متناسب با شرایط حال حاضر کشور و استان تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم و متناسب با زمان گام برداریم به همین جهت باید فکری در این زمینه کرد و بسیاری از چالش‌های تامین آب استان هرمزگان برطرف شود. وی گفت: انسان می تواند در وصیت نامه اش برای ثلث اموالش که متعلق به خودش است، برای بعد از مرگش وصیت برای وقف داشته باشد.وی افزود : همه مردم می توانند جزو واقفین باشند و بایستی احکام و شرایط وقف برایشان تشریح تبیین شود واز رسانه ها در این حوزه استفاده شود.
    عبادی زاده گفت : در حوزه وقف بایستی با دید بلندی وقف نمود و نیازهای جامعه را مدنظر قرارداد.وی گفت: بیش از ۷۰ درصد موقوفات هرمزگان برای روضه و مجالس امام حسین علیه السلام وقف شده و البته بخشی هم برای محرومین وقف شده است.وی خاطرنشان کرد : وقف بایستی براساس نیاز امروز جامعه باشد.
    عبادی زاده گفت: در کشورهای مسیحی هم موسسات علمی و پژوهشی بزرگی وقف شده اند. بیمارستان نمازی شیراز هم وقف شده است.
    عبادی زاده گفت: امروز ضریب حیف و میل شدن موقوفات ناچیز است و موقوفات ثبت سامانه ای می شوند. وی گفت: آنقدر بایستی اعتمادسازی شود تا مردم اموال شان ودارایی شان را وقف نموده و در اختیار اوقاف قرار دهند، تا همگی ماندگار شود.عبادی زاده گفت: در زمان رضاخان و نادرشاه موقوفات زیادی ازبین رفت.وی اظهار داشت: امروزه با اعتماد به اوقاف می توان وقف هایی نمود تا برای همیشه ماندگار شود.وی گفت: با افزایش موقوفات می توان بسیاری از مشکلات استان را نیز در حوزه های مختلف برطرف کرد.


    نیازهای جدید جامعه برای وقف
    حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان در همایش یاوران وقف اظهار کرد: اغلب موقوفات سطح استان هرمزگان، در حوزه عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که بالغ بر ۷۰ درصد موقوفات بر اساس همین نیت پایه‌ریزی شده است و در سطح استان، از این نیت به خوبی بهره‌برداری می‌شود.مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان به خیرین و واقفان پیشنهاد کرد: اگر قصد این را دارند که نامشان در زمره واقفین ثبت شود، حتماً تفکری در بحث نیت داشته باشند؛ آنچه را که امروز جامعه به آن نیاز دارد به عنوان وقف در نظر بگیرند تا از این طریق بتوانیم خدمت شایسته‌ای به جامعه خودمان داشته باشیم.

    حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی ادامه داد: نیت‌های گوناگون امروزه مورد نیاز جامعه است از جمله کمک به تسهیل ازدواج جوانان جهیزیه برای نوعروسان و نودامادان است که سالیان سال به دلیل عدم توانایی در تامین جهیزیه در دوران عقد بسر می‌برند.وی سپس مسکن مزدوجین را یکی دیگر از نیازهای جامعه ذکر کرد که خیرین و واقفان مورد توجه قرار دهند و تصریح کرد: در سطح کشور واقفانی وجود دارد که منازل مسکونی را به مدت یک یا دو سال در اختیار زوجین قرار می‌دهند. در صورتی که زوجین بچه‌دار شوند، یک سال اضافه‌تر می‌توانند از این واحدها استفاده کنند، همچنین اگر دو فرزند یا بیشتر داشته باشند به هر فرزند، یک سال می‌توانند از امکانات مسکن بهره‌مند شوند.
    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان تأکید کرد: چنانچه واقفین یا خیرینی در استان هرمزگان باشند که توانایی در اختیار نهادن واحد مسکونی به زوجین را داشته باشند، می‌توانند به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مراجعه کند.حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی بیان داشت: عمر کوتاه می‌گذرد، اما پایان عمر را در کارنامه خود داریم، خوشا به سعادت آنانی که با ایجاد وقف، بتوانند نامی ماندگار از خود بر جاى بگذارند.

    چرا که تنها نام ماندگار در طول تاریخ بشریت، وقف بوده و هست، وقف نام انسان را همیشه زنده نگه می‌دارد و از برکت آن هدیه‌ای که در راه خدا تقدیم کرده است، آحاد مردم به ویژه نیت‌شدگان بهره می‌برند.وی ضمن تشریح آثار و برکات وقف افزود: در سطح کشور موقوفاتی از قبیل مدرسه، مسجد، درمانگاه و … با نام واقفان احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که در سطح استان هرمزگان کمتر دیده می‌شودو می‌طلبد از طریق وقف مشارکتی به این امر مهم جامه عمل بپوشانیم تا اکثر مردم از چنین موقوفاتی استفاده لازم را ببرند.

    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان همچنین با ابراز امیدواری از اینکه از طریق وقف مشارکتی، درمانگاه یا بیمارستان در سطح استان احداث شود، گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان آمادگی دارد تا زمین مورد نیاز جهت احداث بیمارستان در اختیار واقفان و خیران قرار دهد تا به صورت مشارکتی، این وقف محقق شود. حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی به تعداد موقوفات در استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: تعداد ۷ هزار و ۷۵۵ موقوفه وجود دارد که از این تعداد، بالغ بر ۵ هزار موقوفه از موقوفات انتفاعی ازقبیل مسجد، حسینیه و… است که درآمدزا نیستند و باید برای آنها هزینه کرد، اما مابقی موقوفات، منفعتی است، البته تعدادی از موقوفات می‌توانند منفعتی باشند، اما هنوز مقدمات آن فراهم نشده است؛ ولی درحال سرمایه‌گذاری بر روی آنها هستیم به گونه ای که اجازه ندهیم هیچ زمینی در سطح استان بلااستفاده باقی بماند.
    وی گفت: طی یک سال گذشته تاکنون، بالغ بر ۷۰ موقوفه جدید وقف شده‌ است. یکی از سیاست‌های جدید اداره کل اوقاف امور خیریه استان هرمزگان این است که اجازه ندهیم زمین‌های موقوفه بلا استفاده بمانند، چون کسی که نیت کرده است به دنبال این بوده که از این زمین منفعتی به افراد مورد نیت برسد‌؛ در همین راستا هر زمینی را به اقتضای وضعیت آن و با توجه به نوع کاربری زمین مورد استفاده نیت شدگان قرار می دهیم.گفتنی است در این مراسم از تعدادی از واقفان خیراندیش تجلیل شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.