حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2934 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۲
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     1234567891011121314151617181920212223242526272829  
  • درمان گران در هرمزگان
    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
    شناسه : 6541
    بازدید 1215
    8
    دارو و درمان گران باعث شده است برخی از بیماران و بخصوص بیماران محروم نتوانند درمان شان را تکمیل کنند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی
    پ
    پ

    دارو و درمان گران باعث شده است برخی از بیماران و بخصوص بیماران محروم نتوانند درمان شان را تکمیل کنند.

    از طرفی دیگر برخی پزشکان در مراکز دولتی، بیماران شان را برای ادامه درمان به مطب ها و مراکز خصوصی ارجاع می‌دهند که باعث افزایش هزینه ها می شود. بیشتر بیماران تحت پوشش بیمه سلامت همگانی نیز موضوع پزشک خانواده و کد ارجاع را بخوبی مورد توجه قرار نمی دهند و مجبور می شوند هزینه های زیادی را بصورت آزاد بپردازند.از آن طرف برخی خدمات مانند بیشتر سونوگرافی ها و… تحت پوشش بیمه قرار ندارند وبرخی داروها هم غیربیمه ای است. دندانپزشکی دولتی که تمامی درمان های دندان را بصورت دولتی انجام دهد، هم در استان هرمزگان وجود ندارد وبه همین دلیل هزینه های زیادی برای درمان در بخش خصوصی بر خانواده ها تحمیل می کند که برخی ها علی رغم داشتن درد دندان و پوسیدگی، کرم خوردگی، شکستگی، خالی شدن دندان و… نمی توانند برای درمانشان اقدام کنند ویا گاهی از روش های سنتی استفاده می کنند که برخی از روش‌ها خطرناک است ویا آسیب به دندان را بیشتر می‌کند.

    بخش خصوصی هم چندان با بیمه ها قرارداد ندارند که باعث می شود خانواده هایی هم که تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار دارند، نتوانند از این بیمه‌ها استفاده کنند و از آن طرف تعرفه مشخصی هم در معرض دید بیماران قرار ندارد. این مشکل در بخش چشم وعینک هم وجود دارد و بیشتر عینک ها الان هزینه های چند میلیونی دارد که گاهی برخی خانواده ها اگر بخواهند درآمد ماهیانه شان را بطور کامل برای عینک بپردازند، بازهم قیمت عینک ها مخصوصا برای چشم هایی که ضعیف تر است و دچار پیرچشمی شده اند و… هزینه بر است و خانواده هایی که چند عضو خانواده بایستی از عینک استفاده کنند، مشکل شان بیشتر است. عمل‌های مختلف چشم هم گران است.

    از طرفی دیگر هرمزگان علی رغم اینکه عنوان قطب اقتصاد کشور را یدک می‌کشد، اما از آن طرف در فقر وفلاکت، بیکاری و گرانی نیز صدرنشین استان های کشور است و در حوزه درمان هم با کمبودهای شدید تخت بیمارستانی، تجهیزات درمانی پزشک و پرستار و…. مواجهیم که رنج درمان بیماران در حوزه ها و بخش های مختلف را بیشتر می کند. با این شرایط اقتصادی خانواده هایی که بیشترشان در فقر مطلق قرار دارند که حتی سه وعده غذایی را هم نمی توانند بخورند، پرداخت هزینه های درمان برایشان غیرممکن است و گاهی از خیرین و… کمک می گیرند. ضرورت دارد مشکلات بخش درمانی در حوزه های مختلف برطرف شود و خیرین و صنایع استان نیز در این حوزه مشارکت بیشتری کنند.

    از بنگاه های اقتصادی مانند شرکت فولادکاوه جنوب کیش و شرکت خدمات بندری و دریایی سینا که وابسته به بنیاد مستضعفان هستند، نیز انتظار می رود مشارکت بیشتری در حوزه مسئولیت های اجتماعی و رفع مشکلات مستضعفان و محرومان هرمزگان داشته باشند و ضرورت دارد در حوزه درمان نیز حمایت هایی را از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و حوزه سلامت استان داشته باشند تا اینکه دندانپزشکی ها و چشم پزشکی های دولتی و… در استان داشته باشیم تا با ارائه خدمات به قشر محروم استان، درد بیماری های شان را بکاهند و فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند» ما می خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد، بیش از رنج مریض داری، رنج دیگری نداشته باشد» محقق شود و بیماران هرمزگان رنج هزینه های درمان، یافتن پزشک، دارو، تجهیزات درمانی و… نداشته باشند. ضرورت دارد در این حوزه اقدامات لازم توسط متولیان مربوطه اجرا شده و از طرفی دیگر مراکز درمانی خیریه برای ارائه خدمات درمانی به محرومان ومستضعفان در استان راه اندازی شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.