حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خانه هایی روی کوه و در محاصره فاضلاب های روان
    ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۵۰
    شناسه : 11428
    بازدید 1350
    12
    حکایت زندگی سخت وتلخ در محلات حاشیه نشین بندرعباس دریانیوز// یکی از ساکنان محله چاهستانی های بندرعباس فاضلاب روان در کوچه پشت خانه شان را نشانم می دهد و می گوید دیوار خانه‌ام را بخاطر همین فاضلاب روان در کوچه بایستی مرتب با سیمان پلاستر بزنم و مرتب باید هزینه کنم تا خراب نشود و فرو نریزد. داخل خانه ام هم شرایط مناسبی ندارد و نمناک و شوره زار است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// یکی از ساکنان محله چاهستانی های بندرعباس فاضلاب روان در کوچه پشت خانه شان را نشانم می دهد و می گوید دیوار خانه‌ام را بخاطر همین فاضلاب روان در کوچه بایستی مرتب با سیمان پلاستر بزنم و مرتب باید هزینه کنم تا خراب نشود و فرو نریزد. داخل خانه ام هم شرایط مناسبی ندارد و نمناک و شوره زار است.

    انشعاب فاضلاب در محله نداریم و به همین دلیل فاضلاب همچنان در این کوچه و کوچه های دیگر محله روان است و دیوار بیشتر خانه ها همین شرایط را دارد. از طرفی دیگر فاضلاب روان در کوچه ها باعث شیوع انواع بیماری ها و وفور موش و سوسک و حشرات و… می شود ورفت وآمد مان سخت است. فرزندان‌مان و دانش آموزان هم مجبورند از کنار فاضلاب عبور کنند و یا از روی آن بپرند و گاهی از میان فاضلاب می گذرند، چون راهی دیگر برای رفت وآمد ندارند.

    این حکایت همچنان باقیست
    این حکایت های تلخ از محلات حاشیه ای بندرعباس همچنان باقیست. از سال ۸۶ که از محلات بندرعباس گزارش تهیه و منتشر کرده ایم، اقداماتی هرچند محدود و اندک انجام شده، اما تدبیری اساسی اندیشیده نشده است. حق ساحل نشینان و مرزداران هرمزگانی و بندرعباسی، زندگی در این شرایط سخت نیست. در شهری که پایتخت تجارت کشور است، اما در کوچه‌هایش همچنان فاضلاب روان است و امکانات چندانی برای ساکنان دیده نمی شود. فاضلاب هایی که باعث بروز و شیوع انواع واقسام بیماری ها می شود و از طرفی بوی تعفن باعث آزار واذیت ساکنان می شود و مسئولان گویا این شرایط را نمی بینند و محلات در برنامه ریزی های مسئولان جایگاهی ندارند.
    برخی از ساکنان محلات حاشیه ای بندرعباس با گلایه از بی‌توجهی مسئولان به شرایط محلات و فاضلاب‌های روان در این مناطق که باعث خسارت به خانه‌های ساکنان شده است و هیچ شخص حقیقی و حقوقی ضامن و پاسخگوی این خسارت ها نیست؛ می‌گویند: اگر فاضلاب در کوچه ها روان نباشد و از کنار دیوار خانه ها نرود، عمر دیوار خانه ها بیشتر می‌شود. با این شرایط پایه خانه و دیوارهای بلوکی و سیمانی خانه ها همیشه خیس و نم دار هستند و امکان ریزش دارند و در زلزله‌ها ممکن است آوار شوند.
    از طرفی دیگر در حالت عادی که در بیشتر کوچه‌ها فاضلاب روان است، با اندک بارندگی، آب باران با فاضلاب در کوچه‌ها روان می شود و تا مدت‌ها می‌ماند و آب باران از برخی کوچه ها وارد خانه های ساکنان می شود و به آنها خسارت می زند. چرا مسیر آب و کانال کشی مناسبی در محلات وجود ندارد؟
    چرا حاشیه نشینان بایستی مجبور باشند تا پایان عمر در بدترین شرایط زندگی کنند؟ مسئولان بیایند ببینند دانش آموزان با چه شرایطی از این کوچه ها گذر می‌کنند و به مدرسه می روند و برمی گردند؟ آیا اثرات مشاهده مستمر این صحنه ها بر روی دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته است؟

    زندگی در دره و یا بر روی کوه
    برخی خانه ها در محلات حاشیه ای بندرعباس بر روی کوه یا در پایین کوه و داخل دره قرار دارند که امکان ریزش در زلزله وبارندگی شدید هم وجود دارد. انتظار می رفت از دولت های گذشته مسئولان استان در برنامه ای مدون زمینه واگذاری این املاک فرسوده و غیراستاندارد به دولت و واگذاری زمین یا ملک معوض در شرایط استاندارد را فراهم می کردند که در این سال ها اقدامی نشده است. البته از چند ماه قبل وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد زمین یا مسکن معوض املاک فرسوده به ساکنان بافت های فرسوده و محلات حاشیه ای واگذار می کند که در استان هنوز اقدامی عملی صورت نگرفته واطلاع رسانی وسیعی نشده است. درصورتیکه این طرح عملیاتی وشرایط سهلی برای این تعویض املاک فرسوده اعلام شود، می توان از بروز فاجعه انسانی در هرمزگان جلوگیری کرد؛ زیرا چندین هزار هکتار از مناطق مسکونی استان فرسوده و مناطق حاشیه ای هستند و درصورت بروز حوادثی مانند زلزله شدید و بارندگی های سیل آسا، هزاران ملک فرسوده تخریب شده و ممکن است افراد زیادی جان شان را هم ازدست دهند. پس ضرورت دارد در این بخش اقدامات پیشگیرانه با سرعت انجام شود تا خانه های فرسوده ترمیم یا تعویض شوند.
    کمبودها در محلات
    برخی از ساکنان محلات حاشیه ای بندرعباس از کمبودها در این مناطق گلایه مندند و می گویند آنها از اماکن تفریحی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی، پارک و… مناسب در محلات شان بهره مند نیستند و کمبودهای زیادی در این بخش ها وسایر حوزه ها در محلات وجود دارد . آنها از نگاه ناعادلانه مسئولان نسبت به این مناطق گلایه مندند و می گویند استان و شهری که لقب پایتخت تجارت و اقتصاد کشور را یدک می کشد، اما حتی مرکز استان‌ دارای محلات و مناطقی است که از کمترین امکانات محرومند.
    درصورتیکه انتظار منطقی این است در محلات و روستاها، دولت و صنایع و بنگاه های اقتصادی در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان و همچنین نهادهای انقلابی ، امکانات مورد نیاز را تامین کنند. کمبود این امکانات باعث شده است کودکان و نوجوانان و جوانان در بزه و آسیب های اجتماعی غرق شوند و امکاناتی برای تفریح، ورزش و… نداشته باشند. از آن طرف بیشترین مشارکت در عرصه های اجتماعی، سیاسی و… از جمله انتخابات ها، راهپیمایی ها و… را ساکنان همین مناطق دارند و وفادارترین قشر به انقلاب و نظام همین محرومین هستند.
    باران ببارد یا نبارد؟
    خانه‌های بیشتر ساکنان بافت های فرسوده ومحلات غیراستاندارد هستند. در زمان بارندگی نگرانند که آب از سقف خانه‌ها و دیوارها وارد شود و گاهی این شرایط منجر به تخریب خانه های شان شده است که بارها رسانه ها گزارش هایی را در یک دهه اخیر منتشر و منعکس کرده اند. ترس از ریزش این خانه‌های قدیمی و غیراستاندارد باعث شده است که برخی از ساکنان در زمان بارندگی جرات نکنند در داخل خانه بمانند وحتی برخی از ساکنان می گویند در بارندگی هایی، شب تا صبح را در کوچه مانده اند تا از ریزش سقف و دیوارهای فرسوده خانه شان در امان بمانند و گاهی بعد از بارندگی ها، شاهد ریزش سقف و دیوار برخی خانه‌ها بوده اند که روزنامه دریا در سال های گذشته و بخصوص دهه ۹۰ گزارش های مفصلی را در این حوزه تهیه و منتشر کرد.

    عدم توان تعمیر واخذ سند املاک فرسوده
    دیوار وسقف خانه ها در این مناطق شرایط مناسبی را ندارند و از طرفی بسیاری از ساکنان توان مالی جهت تعمیرشان را ندارند. در این بخش نیاز است خیرین، صنایع در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی‌شان و نهادهای انقلابی به ساکنان این مناطق برای تعمیر وبازسازی املاک فرسوده شان کمک کنند. بیشتر املاک هم فاقد سند هستند و گرچه از نیمه دوم سال قبل اعلام شد که به املاک ساخته شده قبل از سال ۹۴ سند مالکیت داده می شوند تا بتوانند از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده هم استفاده کنند، اما گویا برخی از ساکنان این مناطق توانایی پرداخت هزینه سند را هم ندارند که بایستی تدبیری برای سنددار کردن املاک فرسوده محرومان و ارائه مشوق هایی جهت سنددار کردن این املاک و استفاده از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده نیز اندیشیده شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.