حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3021 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • حرفه پرستاری تعطیلی، بحران گرما و سرما ندارد
    ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۱۲
    شناسه : 11360
    بازدید 1571
    8
    یک پرستار در گفتگو با دریا: دریانیوز// پرستاری به معنای هنر و علم مراقبت کردن از بیمار است. با پیشرفت علم و تکنولوژی، مراقبت پرستاران نیز علمی‌تر و پیچیده‌تر شده است و پرستاری در حال حاضر یک رشته علمی است و متخصص این رشته باید علوم بسیاری را فرا بگیرد و کاربرد آنها را در ارتباط با مریض بیاموزد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// پرستاری به معنای هنر و علم مراقبت کردن از بیمار است. با پیشرفت علم و تکنولوژی، مراقبت پرستاران نیز علمی‌تر و پیچیده‌تر شده است و پرستاری در حال حاضر یک رشته علمی است و متخصص این رشته باید علوم بسیاری را فرا بگیرد و کاربرد آنها را در ارتباط با مریض بیاموزد.
    پرستار وضعیت بیماران را کنترل کرده و مطابق با نظرات پزشکان از آنها مراقبت می کند. او به بیماران و همراهان شان اطلاعات لازم را داده و آنها را در مورد نحوه برخورد با بیماری و مراقبت از بیمار راهنمایی می کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که وظیفه یک پرستار تنها مراقبت از بیمار در بیمارستان نیست بلکه یک پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل زندگی آنها، از پیشگیری از بیماری‌ها گرفته تا مراقبت در هنگام بیماری و توانبخشی سر و کار دارد. زیرا بسیاری از بیماری‌ها ریشه در عادت های غلط و شیوه نادرست زندگی دارد.
    حال این پرستار است که با آموزش های لازم در مورد نوع تغذیه، نحوه و مقدار فعالیت بدنی و نحوه کنترل عوامل زمینه ساز، سعی می‌کند تا از بیماری پیشگیری نموده یا افراد را با علایم و نشانه های بیماری آشنا سازد تا بیمار به موقع و پیش از پیشرفت بیماری به دکتر مراجعه کند. به پاس قدردانی از زحمات این قشر از جامعه، در این شماره نیز قصد داریم شما خوانندگان گرامی را با یکی دیگر از پرستاران پرتلاش استان هرمزگان آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

    دریا: خود را معرفی کنید.
    صدیقه رضایی هستم ،۴۴ سالمه،روستای تازیان بالا به دنیا اومدم. کارشناس پرستاری هستم.

    دریا: چند سال است پرستار هستید و در چه مراکزی مشغول به کار بوده‌اید؟
    ۲۲ سال سابقه کار دارم،طرحم رو بخش نوزادان بیمارستان کودکان گذروندم ،۶ سال بیمارستان صاحب الزمان و یک سال بیمارستان خاتم الانبیا در بخش اطفال و NICU مشغول بودم و سال ۸۷ مجدد به بیمارستان کودکان برگشتم .

    دریا: چرا شغل پرستاری را انتخاب کرده‌اید؟
    علت و پیش زمینه خاصی برای انتخاب این رشته نداشتم.

    دریا: ارزیابی شما از میزان درآمد یک پرستار نسبت به سختی شغل او چیست؟
    با توجه به سختی کار این شغل و حساس بودن نسبت به خیلی از مشاغل متاسفانه درآمدش بسیار ناچیز هست،پرستاری مثل خیلی از مشاغل حساس دیگه همیشه در صحنه است،تعطیلی ، بحران ، گرما و سرما نداره پس باید ویژه به آن پرداخته شود.

    دریا: سختی کار شما در چیست؟
    پرستار با جان و روح و روان آدم ها سروکار داره و سختی این شغل هم دقیقا همینجاست و مخصوصا ما که با سرمایه های مردم یعنی بچه ها شون سروکار داریم.

    دریا: برای اینکه یک فرد پرستار خوبی باشد چه چیزهایی را درباره این شغل باید بداند؟
    اگه بخوایم یه پرستار خوبی باشیم باید اول از همه درک متقابلی از وضعیت شخصی که به ما مراجعه می کنه داشته باشیم ،پرستاری یه شغل نیست بلکه هنره،هنر درک کردن ،پرستار با یک نفر سروکار نداره با یک خانواده سروکار داره مخصوصا پرستار اطفال که حساسیت کارش خیلی بیشتره.

    دریا: معمولاً در زمان شیفت کاری از چند بیمار باید پرستاری کنید؟
    من که الان سرپرستار هستم ولی همکاران عزیزم تو شیفت ها حداقل ۸ تا بیمار دارن و بعضی از بخش ها تا ۱۱ بیمار ،در حالی که استاندارد نسبت پرستار به بیمار ۱ به ۵ هست.

    دریا: چه چیزی باعث می‌شود انگیزه کاری شما بالا برود و چه چیزی این انگیزه را از بین می‌برد؟
    پرستاران عزیز ثابت کردن چیزی که بیشترین انگیزه را به آنها میده این هست که نتیجه مراقبت هاشون رو اون طور ببینن که دوست دارن و براش تلاش کردن ، ولی اینکه سیستم درمانی برای تلاش و زحمات این عزیزان ارزش قائل بشه موضوع بسیار مهمی هست که انگیزه این عزیزان رو بالاتر میبره و برعکسش بی انگیزگی رو افزایش میده.

    دریا: شغل مورد علاقه شما چه بود و آیا از شغل کنونی خود راضی هستید؟
    من توی بازی های بچگی زیاد معلم بازی می کردم کلاس فوق برنامه برای همکلاسی هام داشتم ولی اینکه علاقه مند باشم این شغل رو دنبال کنم نبود، چیز جالبی که بعدها بهش توجه کردم این بود که از دوران نوجوانی هر کس از اقوام که بیمار میشد برای مراقبت و همراهیش پیش قدم بودم و همین قضیه باعث شد رشته پرستاری رو بدون استرس انتخاب کنم.

    دریا: نقش یک پرستار در بهبود وضعیت بیمار چیست؟
    پرستار در کنار پزشک معالج نقش بسزایی در بهبود وضعیت جسمی و روحی بیمار و حتی خانواده داره ، همیشه شاهد بودیم که پرستار با علم و درایت خودش حتی خیلی از مشکلات بیماران رو تشخیص دادن ، دقت و توجه بالای پرستاری و مراقبت‌های صحیح و اصولی از بیمار کمک شایانی در بهبود وضعیت بیمار ایجاد خواهد کرد.

    دریا: چه خاطره جالبی از شغل خود دارید؟
    خاطرات که بسیار زیاده از خوشی ها و ناخوشی ها ولی بهبود بیماران و رضایت خانواده خاطراتی هستند فراموش نشدنی.

    دریا: اگر قرار باشد خبر ناگواری را به خانواده بیمار بدهید چگونه این کار را انجام می‌دهید؟
    ان شاءالله که هیچ پرستاری این لحظه رو تجربه نکنه چون هنرمندترین افراد هم تو همچین مواقعی نمی تونن اصولی ترین کار رو انجام بدن،،ولی طبق اصول باید شرایطی رو آماده سپس این کار رو انجام بدن و مهمتر از اون همزاد پنداری کنن تا بتونن بیمار یا همراه را کاملا درک کنن.

    دریا: سخن پایانی خود را بیان بفرمایید.
    به همه همکاران عزیزم در جای جای کشور و مخصوصا استان عزیزم هرمزگان که واقعا شرایط کاری شون سخت تر هست خدا قوت میگم و برای همه شون آرزوی تندرستی و عاقبت به خیری دارم. از همشهریان عزیزم تقاضا دارم اینو همیشه از ما بپذیرن که عزیزان شما عزیزان ما هم هستند و از همه مسئولین عزیز تقاضا داریم ما رو ببینن.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.