حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3004 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • حاشیه نشینان گنج ‌قارون ندارند
    ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
    شناسه : 13632
    بازدید 1237
    6
    لزوم گره گشايي کلاف صدور سند در محلات؛ دریانیوز// فقر و فلاکت و ‌بیکاری که رتبه نخستش در این سال‌ها به هرمزگان تعلق داشته و این‌شرایط نشان می دهد ساکنان روستایی و حاشیه شهرهای استان در چه شرایط وخیمی زندگی می کنند و حداقل انتظار ساکنان این مناطق این است که شرایط اقتصادی شان و واقعیت ها در تصمیم گیری ها مورد توجه قرار داشته تا این محرومان مشکلات شان‌افزایش نیاید.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// فقر و فلاکت و ‌بیکاری که رتبه نخستش در این سال‌ها به هرمزگان تعلق داشته و این‌شرایط نشان می دهد ساکنان روستایی و حاشیه شهرهای استان در چه شرایط وخیمی زندگی می کنند و حداقل انتظار ساکنان این مناطق این است که شرایط اقتصادی شان و واقعیت ها در تصمیم گیری ها مورد توجه قرار داشته تا این محرومان مشکلات شان‌افزایش نیاید.

    اگر شوراهای گذشته مصوباتی غیرکارشناسی داشته‌اند که مردم و‌اهالی برخی محلات حاشیه ای و بافت فرسوده برای اخذ سند املاک شان با بن بست مواجه شده اند و در این سال ها نتوانسته سند املاک‌شان را اخذ نمایند، انتظار منطقی این‌است که شوراهای فعلی آسیب شناسی نموده و تصمیماتی برای بازشدن گره های کور گذشته داشته باشند. دولت هم‌بایستی مشکلات مردم را در حوزه های مختلف رصد نموده و تصمیماتی اتخاذ نمایند تا این مشکلات برطرف شوند و مردم نفس راحتی بکشند.

    حاشیه نشینان در استان هرمزگان‌و شهر بندرعباس در شرایط سختی زندگی می کنند و خانه های قدیمی‌شان، فرسوده و‌غیراستاندارد و در حال تخریب هستند که بسیاری از آنها بدلیل فقر و محرومیت توان‌بازسازی وتعمیر املاک شان را ندارند و‌ همچنین‌بسیاری از املاک‌در این‌مناطق هم فاقد سند هستند.از طرفی دیگر به خانه های بی سند، تسهیلات نوسازی بافت فرسوده نیز داده نمی شود.

    از یک‌سال قبل که‌ توسط دولت مردمی سیزدهم اعلام شد ساکنان این مناطق که املاک‌شان قبل از سال ۹۴ ساخته شده است، می توانند برای خانه‌های شان‌سند بگیرند و هزینه صدور سند این‌املاک با متراژ تا ۲۰۰متر با نرخ منطقه‌ای و مازاد براین متراژ با نرخ کارشناسی محاسبه می شود که این عنایت دولت باعث شده است بسیاری از ساکنان این‌مناطق بتوانند برای املاک شان پرونده تشکیل دهند و برای اخذ سند اقدام‌کنند و براساس اعلام‌متولیان مربوطه برای برخی از املاک هم سند صادر شده است و این روند ادامه دارد که ساکنان این مناطق که سند املاک شان را اخذ کرده اند، با همین‌ سند می توانند نسبت به دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده اقدام نموده و خانه‌های قدیمی شان را بازسازی و نوسازی کنند.

    اما اراضی برخی از محلات بندرعباس گویا اراضی دولتی نبوده و جزو اراضی شهرداری است و نرخ‌گذاری واگذاری این اراضی به ساکنان‌جهت اخذ سند توسط شورای شهر در ادوار گذشته تصویب شده وهر سال نیز افزایش می یابد که این قیمت های مصوب شورای شهر بالاست و بسیاری از ساکنان‌توان پرداخت آن‌ را ندارند وبه همین دلیل هم بسیاری از این املاک‌ بعد از‌ گذشت سالها همچنان بی سند مانده اند و ساکنان نمی توانند با استفاده از تسهیلات نوسازی نسبت‌به بازسازی املاک‌شان نیز اقدام کنند و خطر ریزش این‌املاک و مدفون شدن ساکنان در زیرآوار خانه‌های قدیمی و غیرمقاوم‌ در این مناطق وجود دارد.

    به همین دلیل هم می طلبد در این حوزه تصمیماتی اتخاذ گردد که یکی از راه ها تهاتر اراضی بین شهرداری و راه وشهرسازی است تا این محلات‌نیز صدور سند املاک‌ شان با نرخ دولتی محاسبه شده و ساکنان محروم این‌مناطق نیز بتوانند برای املاک‌شان ‌سند بگیرند. بیشتر حاشیه نشینان حتی برای تامین مخارج اولیه زندگی و درمان و… درمانده شده اند و توان پرداخت هزینه های ده‌ها میلیون تومانی به شهرداری را ندارند و این‌شرایط تبعیض آمیز برای صدور سند در محلات باعث نارضایتی ساکنان‌شده است.

    برخی از ساکنان‌ دهه‌ها و حتی از پیش از انقلاب خودشان و یا پدر و مادران شان‌در این محلات زندگی کرده اند و آن زمان‌ها که مشخص نبوده که اراضی در کدام محلات به شهرداری تعلق دارد و کدام محلات زمین هایش دولتی است که الان هزینه صدور سند در محلاتی که زمین آن گفته می شود متعلق به شهرداری است، ده‌ها برابر گران‌تر از صدور سند در محلاتی است که اراضی آن دولتی است و بیشتر ساکنان محروم در اراضی شهرداری نمی توانند برای املاک‌شان سند بگیرند.

    انتظار می رود با دستور ریاست محترم‌جمهوری در این دور سفر در دو هفته قبل ،برای رفع مشکلات ساکنان این‌مناطق برای اخذ سند نیز تصمیمات مناسبی در استان اتخاذ گردد تا املاک فرسوده در این‌محلات مانند سایر محلات با نرخ دولتی محاسبه و سند صادر شود تا از تخریب املاک‌فرسوده و آوار شدن‌شان‌بر روی ساکنان محروم‌این محلات جلوگیری شود.

    گلایه شهروندان
    برخی از ساکنان‌ محلات حاشیه ای بندرعباس می‌گویند ای‌کاش مسئولان از وضعیت این مناطق بازدید می کردند و مشاهده می کردند مردم در چه شرایط سختی زندگی می کنند. در برخی از همین خانه‌های فرسوده چندین خانواده با عروس و داماد و نوه‌ها زندگی می کنند و یا برخی ها در همین خانه‌های قدیمی مستاجر هستند و از طرفی در زمان بارندگی از سقف خانه های شان آب چکه می کند و ساکنان نگرانی ریزش سقف و دیوار این خانه ها را دارند که گهگاهی هم سقف و دیوار برخی از همین خانه های فرسوده تخریب می شوند. در این شرایط که آنها توان تعمیر این خانه ها را ندارند و نیاز است نهادهای حمایتی و انقلابی و صنایع در راستای مسئولیت های اجتماعی‌شان، به خانواده های محروم در این محلات برای تعمیر و بازسازی خانه ها کمک کنند.

    برخی دیگر از ساکنان این محلات می گویند اگر شرایط صدور سند املاک در محلاتی مانند آیت الله غفاری، کوی ملت، طلابند و… تسهیل شود تا همه خانه‌ها سنددار شوند، آنگاه برخی از همین ساکنان می‌توانند برای نوسازی خانه های شان با در رهن گذاشتن همین سندها، از وام نوسازی بافت فرسوده استفاده کنند و از تخریب این خانه ها جلوگیری می‌شود.

    فاضلاب روان در کوچه ها
    ساکنان بعضی از محلات پایتخت اقتصاد کشور از فاضلاب های روان در کوچه های محلات و از طرفی دیگر عدم بازگشایی معابر و تبدیل بعضی از همین کوچه ها به پاتوق معتادان و مواد و مشروب فروشان بسیارگلایه مندند و خواستار اقدام مسئولان هستند.

    تبعیض در صدور سند
    برخی از ساکنان‌ محلات حاشیه نشین می‌گویند چرا برای صدور سند در محلات تبعيض وجود دارد و هزینه صدور سند در برخی محلات چند برابر محلات دیگر است؟ از طرفی دیگر در برخی محلات هنوز مشکل صدور سند وجود دارد. در برخی محلات هم که قبلا سند صادر شده است، الان افرادی آمده اند و مدعی هستند که اراضی این مناطق مربوط به آنهاست و‌ ساکنان با مشکل حقوقی مواجه شده اند. چرا در این‌بخش ها تصمیم مناسبی اتخاذ نمی شود تا ساکنان محلات با مشکل مواجه نشوند؟ از طرفی دیگر خدمات‌رسانی به اهالی محروم این مناطق مناسب نیست.

    انتظار از دولت
    حال که هیئت دولت در دومین‌سفرش به هرمزگان مصوباتی را برای رفع مشکلات استان در حوزه‌های مختلف داشت، انتظار می رود مشکلات مناطق حاشیه‌ای و بافت فرسوده در استان هرمزگان و ‌بخصوص شهر بندرعباس برطرف شده و کلاف سردرگم صدور سند در این مناطق باز شود و مردم شاهد تبعیض در صدور سند در محلات مختلف شهر بندرعباس نباشند. همچنین بازگشایی معابر و راه اندازی مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، تفریحی و… در محلات مورد توجه بیشر قرارگیرد تا ساکنان احساس نکنند در ارائه خدمات به آنها تبعیض وجود دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.