حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • جولان سارقان و معتادان در کوچه‌های تاریک و باریک
    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۳
    شناسه : 9638
    بازدید 1539
    5
    گزارش دریا از ناامنی در محله آیت‌ا... غفاری دریانیوز// امنیت از جمله مهمترین مولفه‌های زندگی انسان است و نبود آن زندگی را برای افراد سخت می‌کند. زمانی که امنیت در جامعه وجود داشته‌باشد، اشخاص آن جامعه در آرامش زندگی می‌کنند اما نبود این امنیت، آرامش انسان را مختل می‌کند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// امنیت از جمله مهمترین مولفه‌های زندگی انسان است و نبود آن زندگی را برای افراد سخت می‌کند. زمانی که امنیت در جامعه وجود داشته‌باشد، اشخاص آن جامعه در آرامش زندگی می‌کنند اما نبود این امنیت، آرامش انسان را مختل می‌کند.

    یکی از مواردی که آرامش انسان را در نبود امنیت از بین می‌برد، حضور سارقان در جامعه است. سارقانی که هر لحظه در کمین هستند تا به اقدامات خبیثانه خود دست بزنند. در این بین نیز مردم زندگی خود را با استرس و اضطراب سپری می‌کنند و هر لحظه بیم این را دارند که مورد سرقت سارقان قرار گیرند. سارقانی که در زمان سرقت حتی به افراد هم رحم نمی‌کنند و چه بسا افرادی بوده‌اند که در درگیری با سارقان زخمی شده یا حتی جان خود را از دست داده‌اند. در این بین نیز بسیاری از سارقان را افراد دارای اعتیاد به مواد مخدر تشکیل می‌دهند که برای رفع نیاز خود به مواد مخدر، به سرقت روی می‌آورند. شخص معتاد در زمانی که به مواد احتیاج دارد ممکن است به هر کاری دست بزند تا بتواند نیاز خود را برطرف نماید و آسان‌ترین کار برای او سرقت است.
    محله آیت‌ا… غفاری بندرعباس که به محله شهناز معروف است، از سالیان بسیار زیادی است که مأمن و پناهگاهی برای معتادان به ویژه معتادان متجاهر بوده و همچنان هست. بسیاری از کوچه‌های این محله باریک و تاریک بوده و محل مناسبی برای پناه این افراد است. افرادی که در زمان نیاز به مواد مخدر، اقدام به سرقت از اهالی این محله می‌کنند. اهالی این محله نیز از قشر متوسط به پایین جامعه هستند و به دلیل شرایط اقتصادی که دارند، نمی‌توانند از این محل نقل مکان کرده و به جای بهتری بروند و به همین دلیل به قول معروف با این شرایط می‌سوزند و می‌سازند. اهالی این محله از نیروی انتظامی درخواست دارند که گشت‌زنی خود را در این محله بیشتر کنند و اجازه ندهند معتادانی که در محله رفت و آمد دارند آرامش آنها را برهم زده و اموالشان را به سرقت ببرند. البته مهمتر از برخورد با معتادان، برخورد با عواملی است که باعث شده معتادان در این محله حضور داشته باشند. فروشندگان مواد مخدر اصلی‌ترین دلیل وجود معتادان در محلاتی مانند آیت‌ا… غفاری هستند که به راحتی در حال فروش مواد به خریداران بوده و با نابود کردن زندگی افراد، زندگی خود را می‌سازند. در زمینه وجود معتادان و سرقت‌هایی که در این محله رخ می‌دهد اهالی محله گلایه‌هایی دارن که باید شنیده شود.

    ورود سارقان به منازل
    سالاری یکی از اهالی محله می‌گوید: بیشتر خانه‌هایی که در محله وجود دارند ویلایی هستند و دیوار آنها کوتاه است و سارقان به راحتی می‌توانند وارد منازل اهالی محل شده و لوازم آنها را به سرقت ببرند. حتی شاهد بوده‌ایم که چندین شب متوالی سارقان به خانه‌ای هجوم برده و لوازم آنها را هر آنچه که در حیاط وجود داشته به سرقت برده‌اند. بسیاری از اهالی حتی یک شب هم نمی‌توانند خانه‌های خود را خالی بگذارند چرا که سارقان تمام اموال آنها را می‌دزدند. اکثر سارقان نیز همین معتادانی هستند که در محله پرسه می‌زنند و پس از انجام سرقت، فوراً وسایل سرقتی را به مال‌خرانی که خریداران ضایعات در شهر هستند به قیمت بسیار کمی می‌فروشند تا هزینه تهیه مواد خود را در بیاورند.

    سرقت از خودروها
    امینی یکی دیگر از اهالی محله است که مجبور است خودروی خود را داخل کوچه بگذارد. لوازم داخل خودروی او که تاکنون چندین بار مورد سرقت قرار گرفته‌است می‌گوید: کوچه‌های محله باریک است بسیاری از خانواده‌هایی که خودرو دارند به دلیل قرار گرفتن درب حیاط در کوچه باریک، نمی‌توانند خودروی خود را به داخل حیاط خانه ببرند و مجبورند ماشین را در کوچه پارک کنند. اکثر کوچه‌ها نیز تاریک هستند و بعضی از اهالی نیز خودشان چراغی را جلوی خانه‌شان نصب می‌کنند که حتی همین چراغ‌ها را نیز به سرقت می‌برند. تا الان نیز چندین بار لوازم داخل خودروام را سارقان برده‌اند. شب‌ها از ترس اینکه مبادا سارقی به خودروام آسیبی برساند یا سرقتی انجام دهد، خواب نداریم. نیاز است گشت‌زنی نیروی انتظامی در این محله به ویژه بامدادها بیشتر شود چرا که اکثر سرقت‌هایی که اتفاق افتاده در زمان نزدیک به صبح بوده‌است.

    به مسجد هم رحم ندارند
    یکی دیگر از اهالی محل که از هیئت امنای مسجد محله نیز می‌باشد، با گلایه از سرقت‌های متوالی در محله می‌گوید: بسیاری از خانه‌های محله بارها مورد سرقت قرار گرفته‌اند و حتی بارها شاهد حضور سارقان در حیاط و پشت‌بام خانه خود بوده‌ام اما به دلیل کهولت سن نمی‌توانم با سارقان درگیر شوم. چند سال پیش که سارقان در حال سرقت از خانه یکی از همسایه‌ها بودند، برای کمک به همسایه رفتم اما سارقان با چاقو مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند و آخر هم، سارقان آزاد شده و در محله راحت پرسه می‌زنند. حتی مسجد محله نیز از دست سارقان در امان نمانده و تا الان چندین بار مورد سرقت قرار گرفته‌است. نیاز است که در چنین محله‌هایی که جرم‌خیز است، نیروی انتظامی حضور بیشتر و پررنگ‌تری داشته باشد تا اهالی با خیالی آسوده زندگی کنند. در حال حاضر به خاطر وجود سارقان، شب‌ها را با ترس در خانه زندگی می‌کنیم و حتی اگر سارقان به خانه‌مان هجوم بیاورند نمی‌توانیم از خود دفاع کنیم.

    کوچه‌ها محل استعمال و تزریق
    عباسی یکی دیگر از اهالی این محله می‌گوید: کوچه‌های باریک محله، پاتوق مناسبی برای استعمال مواد مخدر برای معتادان شده‌است. در بسیاری از کوچه‌های این محله شاهد هستیم که معتادان به صورت گروهی حضور داشته و در حال استعمال یا تزریق مواد هستند و باقیمانده وسایل خود مانند سرنگ و ورق‌های استعمال را همانجا رها کرده و باعث کثیفی کوچه‌ها و محل انتقال انواع بیماری می‌شوند. اهالی محله تا کی باید این وضعیت را ببینند و کاری انجام نشود. حضور این افراد تاثیر بدی بر روحیه فرزندانمان دارد و بیم این داریم که بچه‌هایمان با عبور از این کوچه‌ها، دچار مشکل و بیماری شوند.
    ترس از حضور فرزندان در کوچه یکی دیگر از اهالی می‌گوید: بچه‌ها در خانه خسته می‌شوند و دوست دارند بیایند در کوچه بازی کنند. الان هم که تابستان است و بچه‌ها وقت آزاد زیادی دارند به همین دلیل با توپ یا دوچرخه می‌خواهند بیایند بازی کنند اما خانواده‌ها نمی‌توانند آنها را تنها بگذارند و باید یکی از بزرگترها، از بچه‌ها مراقبت کند تا معتادان و سارقان آسیبی به آنها نرسانند یا وسایلشان را به سرقت نبرند. اگر فرزندمان به تنهایی در کوچه باشند نگران این هستیم که ممکن است برایشان اتفاقی بیافتد.
    این‌ها بخشی از گلایه‌های اهالی محله آیت‌ا… غفاری است که از حضور معتادان و سارقان گلایه می‌کنند و خواستار این هستند که برخوردهای بیشتر و جدی‌تری با این افراد صورت پذیرد. اهالی می‌گویند که نیروی انتظامی قبلاً گشت‌زنی بیشتری در محله انجام می‌دادند که این امر باعث شده‌بود آرامش بیشتری بر محله حاکم باشد اما مدتی است که این گشت‌زنی‌ها کم‌رنگ‌تر شده و حضور معتادان و سارقان پررنگ‌تر از قبل شده‌است.
    به همین دلیل اهالی محل خواستار این هستند که نیروی انتظامی تعداد گشتی‌زنی‌های این محله را بیشتر کند و اجازه ندهند که سارقان زندگی اهالی محله را مختل نمایند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.