حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • جولان بی ‌پلاک ‌ها  در جاده و خیابان ادامه دارد
    ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
    شناسه : 13094
    بازدید 1141
    5
    سوخت‌برها همچنان می‌تازند دریانیوز// در حال رانندگي در خيابان يا جاده هستي که مانند نوري از کنارت عبور مي‌کنند. تعدادشان هم زياد است و اکثر آنها يا پلاک ندارند و يا پلاک خود را پوشانده و مخدوش کرده‌اند. در چنين حالتي اگر هم تصادفي رخ دهد و اين خودروها فرار کنند چگونه بايد آن را يافت و به دست قانون سپرد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در حال رانندگي در خيابان يا جاده هستي که مانند نوري از کنارت عبور مي‌کنند. تعدادشان هم زياد است و اکثر آنها يا پلاک ندارند و يا پلاک خود را پوشانده و مخدوش کرده‌اند. در چنين حالتي اگر هم تصادفي رخ دهد و اين خودروها فرار کنند چگونه بايد آن را يافت و به دست قانون سپرد.

    همانگونه که تاکنون نيز تعداد زيادي از مردم استان توسط خودروهاي شوتي سوخت‌بر دچار ضرر و زيان شده‌اند و دستشان به جايي بند نيست که بتوانند خسارتشان جبران شود. اين وضعيتي است که مدت زمان زيادي است گريبان مردم استان هرمزگان را گرفته و تاکنون اقدامات اساسي براي جلوگيري از تردد خودرهاي سوخت‌بر به ويژه خودرهاي بي‌پلاک و پلاک مخدوش صورت نگرفته‌است. هرمزگان به دليل داشتن مرز آبي بسيار زياد، همواره محل مناسبي براي قاچاق بوده‌است. اين روزها نيز قاچاق سوخت در آن رواج دارد و تعداد زيادي از جواناني که شغل و درآمد مناسبي ندارند جذب اين حرفه کاذب شده و به سوخت‌بري مي‌پردازند.

    حرفه‌اي که در آن هر لحظه ممکن است جان خودت را از دست بدهي يا جان اشخاص ديگري را بگيري. در اين مدت که قاچاق سوخت در استان هرمزگان رواج پيدا کرده‌است چه تعداد خانواده‌هايي که به خاطرتردد سوخت‌برها و تصادفات به وقوع پيوسته، عزيزان خود را از دست داده و داغدار شده‌اند. بيکاري، درآمد راحت و کلان از جمله عواملي است که باعث شده تعداد زيادي از مردم به اين شغل روي بياورند و به شکل بسيار وحشتناکي رانندگي کنند. نوع رانندگي آنها نيز به نحوي است که ديگر رانندگان نمي‌توانند با آرامش در جاده‌ها تردد نمايند. سرعت بالا، سبقت از سمت راست و شانه خاکي، استفاده از نورهاي غيراستاندارد در خودرو، چسباندن به سپر خودروي جلويي و … از حرکاتي است که بيشتر رانندگان خودرهاي سوخت‌بر انجام مي‌دهند باعث ايجاد اضطراب و استرس در ديگر رانندگان مي‌شوند.

    اما نکته مهمي که در اين زمينه وجود دارد پي‌پلاک بودن يا خوانا نبودن پلاک بيشتر اين خودروهاست که در صورت بروز حادثه، زيان‌ديدگان نمي‌توانند درخواست خود را پيگيري نمايند. چند سالي است که تردد اين خودروها در سطح جاده‌هاي استان وجود دارد و عزمي نيست که برخورد با آنها را در دستور کار داشته باشد.

    هر چند هر از گاهي طرح‌هاي برخودردي با اين خودروها اجرا مي‌شود که البته مقطعي بوده و درد زيادي از مردم دوا نمي‌کند و پس از گذشت چند روزي، باز همان آش و همان کاسه در جاده‌ها برقرار است. سرعت بسيار بالاي اين خودروها که با کوچکترين اتفاقي مي‌تواند به فاجعه تبديل شود نيز معضل ديگري است که رانندگان با آن مواجه هستند. فرقي ندارد بار داشته باشند يا خالي باشند، بايد با سرعت بالا حرکت کنند. برخي از اين رانندگان نيز در حال طبيعي رانندگي نمي‌کنند و اين موضوع وضعيت را بدتر مي‌کند.

    عدم تمرکز، عدم تعادل روحي، عدم توانايي گرفتن تصميم صحيح در رانندگي و … از عواقب استفاده از روانگردان‌ها و مشروبات الکلي اين رانندگان است که فاجعه‌آميز خواهد بود. برخي رانندگان نيز از اتباع افغاني هستند که با تهيه خودرو، اقدام به قاچاق سوخت مي‌کنند که در اين زمينه نيز بايد چاره‌اي انديشيد. براي سوخت‌برها فرقي ندارد خيابان و جاده خلوت باشد يا شلوغ. از هر طريقي بتوانند فقط سبقت مي‌گيرند. راست و چپ و حتي شانه خاکي جاده هم برايشان فرقي ندارد. فقط راهي باشد که عبور کنند و با سرعت بروند. اگر قرار است با آنها مقابله نشود حداقل اعلام نمايند که اين رانندگان نيز به آرامي رانندگي کنند تا آرامش ديگر رانندگان مختل نشود. استفاده از نورهاي غيراستاندارد چراغ‌هاي زنون نيز موضوع ديگري است که رانندگي را براي هرمزگاني‌ها و گردشگراني که به اين استان سفر مي‌کنند دشوار مي‌سازد.

    البته استفاده از چراغ زنون غيراستاندارد تنها مختص به خودروهاي سوخت‎بر نيست و استفاده از اين نورد توسط افراد عادي نيز افزايش داشته‌است و نياز است پليس نسبت به برخورد با رانندگان اين خودروها اقدامات جدي و اساسي‌تري انجام دهد چرا که نور خيره‌کننده اين چراغ‌ها، در رانندگي خودروهاي روبرويي ايجاد اختلال مي‌کند. خودروسازهاي داخلي نيز به هر دليلي قصد کاهش هزينه‌هاي ساخت خودرو را دارند و اين امر باعث مي‌شود تمايلي به استفاده از چراغ زنون استاندارد در خودروها را نداشته باشند و مردم هم مجبور به استفاده از چراغ‌هاي زنون غيراستاندارد هستند اما سوخت‌برها با استفاده از نور چراغ‌هاي زنون ترس و اضطراب زيادي را به رانندگان ديگر وارد مي‌کنند و با تغيير ممتد نور پايين و بالا، راه را براي خود به قيمت خراب شدن اعصاب ديگر رانندگان باز مي‌کنند.

    اگر خودرويي در حال سبقت گرفتن باشد و شرايط باز کردن مسير را نداشته باشد، آنقدر به خودروي جلويي نزديک مي‌شوند که با کوچکترين تغيير در سرعت خودرو ممکن است برخوردي صورت گرفته و حادثه‌اي به وقوع بپيوندد. سوخت‌برها با پلاک و بي‌پلاک و حتي پلاک مخدوش همچنان در جاده‌هاي استان مي‌تازند و اراده‌اي براي مقابله با خود نمي‌بينند به همين دليل جولان آنها ادامه دارد و باعث وارد شدن ضرر و زيان به ديگر رانندگان مي‌شوند. ضربه‌هايي که قاچاق به اقتصاد کشور وارد مي‌کند جبران‌ناپذير است. به گفته مسئولان وزارت نفت در حال حاضر مصرف بنزين در کشور روزانه ۱۱۵ميليون ليتر است که بخشي از اين مصرف بالا به دليل قاچاق و بخش ديگري نيز به خاطر مصرف بالاي خودروهاي داخلي است.

    اگر جلوي قاچاق سوخت گرفته شود و خودروهايي که ساخته مي‌شود مصرف پايين و استانداري داشته باشد مي‌تواند به اقتصاد کشور کمک زيادي نمايد. مقابله با پديده قاچاق سوخت بايد ريشه‌اي انجام شود که مهمترين ريشه آن نيز بيکاري جوانان اين استان است. استاني که از بنادر مهم کشور، پالايشگاه، صنايع، فولادها، مناطق اقتصادي و آزاد تجاري برخوردار است اما جوانان آن بي‌بهره از داشتن يک شغل مناسب هستند و مجبور مي‌شوند به شغل‌هاي کاذبي مانند قاچاق سوخت روي بياورند و موجب بالا رفتن آمارهاي بي‌کاري و فقر و فلاکت در اين استان شود.

    هر چند که آمارهاي جديد نشان از پايين آمدن برخي آمارها از جمله بيکاري دارد اما تا زماني که جوانان اين استان نيازمند شغل هستند نبايد از استان‌هاي ديگر نيروي کار پذيرفت. تبعيضي که سال‌هاست مردم اين استان زرخيز را آزار داده و در حق آنها روا مي‌گردد. اگر ايجاد اشتغال براي جوانان هرمزگاني صورت پذيرد ديگر نه شاهد قاچاق سوخت هستيم و نه جولان بي‌پلاک‌ها در جاده‌هاي استان.

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “جولان بی ‌پلاک ‌ها در جاده و خیابان ادامه دارد”
    1. ما همگی متاسفیم
      واقعا چرا هیچ کاری انجام نمیشه؟؟!؟
      مردم دیگه به ستوه اومدن
      چرا ما باید هر روز با ترس و دلهره عزیزانمون رو راهی این جاده های ترسناک و ناامن کنیم؟؟
      کی قراره یه کاری انجام بشه؟وقتی دیگه آدمی برای مردن تو جاده وجود نداشت؟

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.