حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ثبت تخلیه ۳۰۰ واگن مواد معدنی در یک روز
    ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
    شناسه : 11663
    بازدید 1227
    6
    در راه‌‌آهن منطقه هرمزگان انجام شد دریانیوز// حمل و نقل ریلی از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. با توجه به اثرات مخرب گازهای گلخانه‌ای و مشکلات محیطی ناشی از انتشار این آلاینده ها و همچنین تجدیدناپذیری سوخت‌های فسیلی، کاهش استفاده از این منبع انرژی حائز اهمیت ویژه ای است. در این میان راه آهن به عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل درون شهری و برون شهری در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته و از آن استفاده می شود.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// حمل و نقل ریلی از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. با توجه به اثرات مخرب گازهای گلخانه‌ای و مشکلات محیطی ناشی از انتشار این آلاینده ها و همچنین تجدیدناپذیری سوخت‌های فسیلی، کاهش استفاده از این منبع انرژی حائز اهمیت ویژه ای است. در این میان راه آهن به عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل درون شهری و برون شهری در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته و از آن استفاده می شود. اصولا قطارها با توجه به عدم ایجاد آلودگی هوایی و صوتی، دوستدار محیط زیست نیز هستند که با افزایش سرعت سفر، مطلوبیت بیشتری برای مسافران داشته و خواهند داشت.

    از این رو می‌‌توان از قطارها به عنوان گزینه‌‌ای بسیار مناسب در توسعه پایدار نام برد. تبیین و تشریح برتری بکارگیری راه آهن از دیدگاه توسعه پایدار آنقدر مهم است که در تسهیل هرچه بیشتر و بسط و گسترش خطوط ریلی که از معیارهای اقتصادی و زیست محیطی مختلفی برخوردار است، باید همواره استفاده کرد. درجهان امروز، حمل و نقل ریلی از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

    برخی متخصصان حمل و نقل براین باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی می‌دانند. به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بین المللی، مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان می دهد که سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه گذاری‌های خصوصی موجبات سرمایه گذاری درزیرساخت های حمل و نقل را فراهم آورده است. صنعت حمل ونقل ریلی در ایران نیز طی دوران مختلف، با فراز و فرودهایی همراه بوده و هدف اصلی آن، تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر است و با توجه به موقعیت سوق‌الجیشی کشور درمنطقه، ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی کارآمد درتوسعه اقتصادی اجتماعی، جایگاه و نقش ویژه ای دارد.

    اهمیت زیاد راه‌آهن همواره مورد تأکید مدیران و مسئولان کشوری بوده‌است. حمل و نقل ریلی در زیرساخت و توسعه پایدار و نیز تولید ناخالص ملی سهم ویژه‌ای داشته و نقش آن در توسعه‌های اقتصادی و اجتماعی، صنعت، تجارت، بازرگانی، کشاورزی، اشتغال‌زایی و دیگر زیر بخش‌ها قابل‌انکار نیست. راه آهن به دلیل مزایای نسبی که نسبت به دیگر سیستم‌های حمل و نقل از جمله دریایی، هوایی و زمینی دارد، نقش قابل توجه ای را به خود اختصاص داده است. راه‌آهن خوب، خدمات بسیاری از صنایع سنگین کشور را با هزینه‌ای خیلی کمتر از حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌دهد. که باعث تسهیل تجارت خواهد شد.

    مزیت‌های دیگر راه‌آهن مانند ظرفیت‌ بسیار بالای آن، حمل و نقل مسافر و بار، ایمنی، کم بودن مصرف‌ انرژی‌ و آلودگی‌ پایین آن، کرایه پایین‌‌، باعث شده تا به عنوان یکی از وسیله‌های باصرفه ارتباطی محسوب شود و اکثر دولت‌ها با در نظر گرفتن این پارامترها، این سیستم را برای تأمین نیاز برگزینند. اداره کل راه‌آهن استان هرمزگان یکی از مهمترین ادارات کل راه‌آهن در بین مناطق ۲۱گانه در کشور محسوب می‌شود که نقش زیادی در جابجایی مسافر و به ویژه بار دارد و عملکرد این منطقه را می‌توان با چند منطقه راه‌آهن کشور مقایسه کرد. به دلیل اهمیت جایگاه راه‌آهن و حمل و نقل ریلی، گفتگویی با علیرضا نصیری برازنده سرپرست اداره کل راه‌آهن استان هرمزگان انجام شده است که از نظر شما خوانندگان می‌گذرد.

    دریا: اداره‌کل راه‌آهن استان هرمزگان چند کیلومتر خط آهن دارد؟
    اداره‌کل راه‌آهن منطقه هرمزگان دارای هزار و ۲۱۲ کیلومتر خط اصلی و سیصد کیلومتر خط فرعی دارد که در مجموع بیش از هزار و پانصد کیلومتر خط در استان هرمزگان قرار دارد.

    دریا: این خطوط در چه استان‌هایی قرار دارد؟
    ادارات راه‌آهن به صورت منطقه‌ای مدیریت می‌شود و ممکن است یک اداره‌کل راه‌آهن در چند استان قرار داشته باشد. اداره‌کل راه‌آهن منطقه هرمزگان در سه استان هرمزگان، کرمان و یزد قرار دارد.

    دریا: اهمیت راه‌آهن هرمزگان در چیست؟
    راه‌آهن منطقه هرمزگان هجده درصد از بارگیری شبکه راه‌آهن کشور، بیست درصد تخلیه شبکه، هجده درصد تن‌کیلومتر شبکه را به خود اختصاص داده که نشان از اهمیت و جایگاه این منطقه در بین مناطق ۲۱گانه راه‌آهن دارد. وجود بندر شهید رجایی، صنایع، فولادها، پالایشگاه‌ها و … در منطقه هرمزگان باعث افزایش جایگاه این منطقه و بالا رفتن عملکرد آن شده‌است.

    دریا: روزانه چند رام قطار مسافری در استان کار جابجایی مسافر را انجام می‌دهند؟
    از ایستگاه بندرعباس یک روز سه رام قطار و یک روز چهار رام قطار مسافری کار جابجایی مسافران را انجام می‌دهند.

    دریا: این قطارها به چه مقصدهایی مسافران را منتقل می‌کنند؟
    از ایستگاه بندرعباس به مقصدهای تهران، اصفهان و مشهد مسافران جابجا می‌شوند و ممکن است برای شهرها و ایستگاه‌های بین مسیر نیز مسافرانی وجود داشته باشد که این کار نیز صورت می‌پذیرد.
    دریا: در شش ماهه نخست امسال چه تعداد مسافر توسط راه‌آهن هرمزگان جابجا شده‌اند؟
    در شش ماهه نخست امسال بیش از ۵۷۶ هزار مسافر از طریق راه‌آهن هرمزگان جابجا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سه درصد افزایش داشته‌است.

    دریا: هر روز چند رام قطار باری با چند واگن در این مسیر حرکت می‌کند؟
    با توجه به اینکه وسعت خطوط ریلی منطقه هرمزگان بالاست و مناطق معدنی و بنادر مهمی در این منطقه وجود دارد روزانه ۲هزار و پانصد واگن حمل بار توسط ۴۵رام قطار در این منطقه جابجا می‌شود.

    دریا: به طور متوسط روزانه چقدر بار توسط قطارهای راه‌آهن هرمزگان تخلیه و بارگیری می‌شود؟
    روزانه بین پنجاه تا ۵۵ هزار تن بار توسط راه‌آهن منطقه هرمزگان تخلیه و بارگیری می‌شود که سهم بارگیری، روزانه بیست تا ۲۵ هزار تن و سهم تخلیه نیز سی تا ۳۵ هزار تن می‌باشد و مهمترین محموله تخلیه و بارگیری نیز مواد معدنی می‌باشد.

    دریا: به تازگی رکوردهای جدیدی توسط راه‌آهن هرمزگان ثبت شده‌است. در این زمینه توضیح دهید.
    خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توانستیم رکورد تن‌کیلومتر را با ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن‌کیلومتر به صورت خالص ثبت کنیم که این اتفاق برای نخستین بار در منطقه هرمزگان صورت گرفته‌است. همچنین در تخلیه مواد معدنی نیز رکورد جدیدی ثبت شد و در یک روز سیصد واگن مواد معدنی در یک مجموعه اقتصادی تخلیه شد که این رکوردها با تلاش همه کارکنان منطقه ثبت شده‌است.

    دریا: برای رفاه حال مسافران، چه کارهایی در ایستگاه بندرعباس انجام شده‌است؟
    برای رفاه حال مسافران باید کارهای زیربنایی در ایستگاه بندرعباس انجام شود و ما اکنون در حال بهبود وضعیت سالن انتظار، انجام کارهای ساخت سکوی دوم و … هستیم تا بتوانیم وضعیت ایستگاه را بهبود ببخشیم و مسافران از مکان موجود رضایت داشته باشند. یکی دیگر از اقداماتی که برای رفاه مسافران در برنامه داریم این است که پارکینگ‌هایی برای نگه‌داری خودروی مسافران ساخته شود تا افرادی که تمایل دارند بتوانند تا زمان بازگشت، خودروی خود را در این پارکینگ بگذارند.

    دریا: برای محوطه ورودی که منظره مناسبی ندارد چه برنامه‌ای دارید؟
    برای میدان ورودی ایستگاه نیز اقدامات زیربنایی انجام شده است. لوله‌های زه‌کشی آورده شده و کار زه‌کشی توسط پیمانکار پایان یافته است و کارهای زیرسازی این محل در دست اقدام می‌باشد تا وضعیت این میدان که سال‌هاست چهره ایستگاه را نازیبا کرده بهبود پیدا کند و اکنون ۸۰درصد از کارها صورت گرفته‌است. با توافقاتی که با شهرداری بندرعباس نیز انجام شده، قرار است آسفالت این محل نیز تامین شود و به زودی شاهد بهبود میدان ایستگاه بندرعباس خواهیم بود.

    دریا: برای مطالعات ریلی استان اقدامی صورت گرفته‌است؟
    با مساعدت استاندار هرمزگان و با توجه به جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته، در حال انجام مطالعات ریلی استان هرمزگان هستیم تا بتوانیم به عنوان اولین استان کشور، این مطالعات را تا پایان سال انجام دهیم و نقشه راهی برای آینده ریلی استان باشد.

    دریا: ظرفیت ترانزیت چه میزان بار توسط راه‌آهن هرمزگان وجود دارد؟
    ترانزیت یکی از مهمترین ظرفیت‌های کشور است. استان هرمزگان به دلیل داشتن بندر شهید رجایی که محل واردات، صادرات و ترانزیت کالاست، ظرفیت ریلی نیز برای این منظور وجود دارد و می‌توان سالانه بین سه تا چهار میلیون تن ترانزیت را از این طریق انجام دهیم و محدودیتی برای ترانزیت کالا وجود ندارد. نکته مهمی که در ترانزیت وجود دارد این است که طی دو ماه گذشته ترانزیت کالا در این منطقه از رشد ۳۷۱درصدی برخوردار بوده‌است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.