حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3042 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تکرار تراژدی بوی خور در بندرعباس
    ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
    شناسه : 11340
    بازدید 1182
    7
    گلایه ساکنان محلات از بوی خورگورسوزان دریانیوز// از چندهفته قبل ساکنان محلات حاشیه و همسایه خورگورسوزان از متصاعدشدن بوی مشمئزکننده خورگورسوزان بندرعباس در عصرها و بخصوص شب ها مانند سال های قبل اظهارگلایه می کنند و خواستار رفع این بو توسط متولیان مربوطه هستند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// از چندهفته قبل ساکنان محلات حاشیه و همسایه خورگورسوزان از متصاعدشدن بوی مشمئزکننده خورگورسوزان بندرعباس در عصرها و بخصوص شب ها مانند سال های قبل اظهارگلایه می کنند و خواستار رفع این بو توسط متولیان مربوطه هستند.
    چندسال قبل هم بوی خورگورسوزان از همسایگان خور تا محلات دیگر به مشام می رسید و مسئولان یکی از دلایل آن را فعل و انفعالات شیمیایی بدلیل روان نبودن فاضلاب در خور بخصوص در فصل خنک سال عنوان می کردند و این بو به حدی زیاد بود که برخی از ساکنان محلات اطراف وهمسایه خور، شب ها منازل شان را ترک می کردند و به خانه اقوام و آشنایان و دوستان شان در سایر مناطق شهر بندرعباس می‌رفتند. بعد از مدتی و با افزایش گلایه و اعتراض ساکنان محلات به افزایش این بو، با پیگیری های استانداری و دستگاه های متولی، اقداماتی انجام شد تا مشکل بالاخره برطرف گردید. امسال هم که از شهریورماه این بو کم کم باعث آزار ساکنان شد و اکنون افزایش یافته است، درصورت عدم اقدام لازم، بطور حتم بو افزایش یافته و ساکنان نمی‌توانند حتی پنجره های خانه هایشان را هم بازکنند. در اوایل دهه ۹۰ بحث ساماندهی خورگورسوزان مطرح و اقداماتی انجام شد، اما نیمه‌تمام رها شد و هرساله همسایگان خورگورسوزان با بوی تعفن و مشمئزکننده خورگورسوزان مواجه می شوند و بایستی خور بطورکامل لایروبی و آهک پاشی و…. شود تا این بو باعث آزار ساکنان اطراف خور نشود.
    متاسفانه در حوزه خورها اقدامات خوبی نشده است. خور نایبند که در دهه۹۰ میلیاردها تومان توسط شهرداری بندرعباس صرف ساماندهی اش شد، اما بدلیل عدم اقدام کارشناسی وفنی و بالا آمدن آب باران از خور در زمان بارندگی و رفتن به داخل خانه‌های ساکنان این محله و محلات اطراف و خیابان‌ها و آسیب رساندن به مردم و ابنیه شهری و… ، سازه‌هایی که در مسیر خور اجرا وهزینه های زیادی شده بود را شهرداری مجبور شد تخریب کند تا از آسیب بیشتر و ناراحتی ساکنان جلوگیری شود.
    در سال های گذشته برخی از مسئولان مدعی بودند که می توانند با اجرای طرح هایی، خورها را به مکانی گردشگری و تفریحی تبدیل کنند تا هم مردم استان و هم گردشگرانی که وارد استان می شوند، از آنها استفاده کنند که علی رغم صرف هزینه های زیاد، اما این طرح‌ها به نتیجه نرسید و هیچ مسئولی هم خود را پاسخگوی هزینه هایی که از بین المال برای این طرح های بی‌پایه و اساس داشته و طرح ها به سرانجام نرسیده اند، نشد. درحال حاضر هم انتظار می رود تا قبل از شروع بارندگی‌ها در بندرعباس، تمام خورها بطور کامل لایروبی شوند تا سیلاب وارد محلات نشوند و خسارت به همراه نداشته باشد و مسئولان برای امدادرسانی مجبور به استفاده از قایق مانند آنچه در محله سنگ کن و نخل ناخدا در سال‌های قبل اتفاق افتاد، نشوند.
    گلایه ساکنان
    ساکنان محلات همسایه خورها از جمله خورگورسوزان که در محلات حاشیه ای واقع شده است، از وضعیت خور رضایت ندارند و خواستار بهبود این وضعیت هستند. البته با وجود بوی مشمئزکننده خورگورسوزان، برخی‌ها از جمله معتادان زن و مرد در زیرپل های همین خور زندگی می کنند و می خوابند که در زیر پل روی خورگورسوزان در دوراهی ایسینی بندرعباس و ابتدای سربالایی کمربندی این صحنه را شاهد بودم.
    تحریک بیماری ها
    برخی از ساکنان محله آیت الله غفاری، نخل پیرمرد، چاهستانی‌ها و دوراهی ایسینی و کمربندی بندرعباس و… از بوی خورگورسوزان که شب ها بیشتر به مشام می رسد، گلایه دارند و از مسئولان می خواهند تا قبل از افزایش بیشتر این بو، اقدام کنند. بعضی هم می گویند که این بو باعث تحریک بیماری های تنفسی و آسم و آلرژی می شود و بیماران را اذیت می کند وبایستی اقدام لازم برای رفع آن صورت پذیرد.
    بوی خور اطراف هتل هرمز
    شهروندی دیگر از بوی خورگورسوزان در زمانی که از پشت یا جلوی هتل هرمز گذر می کند، می گوید. از یک طرف در این مکان بوی تعفن به مشام می رسد و از طرفی دیگر فاضلاب با لوله های بزرگ از محلات و… وارد خور واز خور وارد دریا می شود که ساعاتی که آب دریا بالا می آید، می توان سیاهی آب دریا را مشاهده کرد که این وضعیت نگران کننده است و در واقع آب دریا ناسالم است و باعث بیماری می شود و نیاز است که سریعتر طرح هایی که قرار بود برای تصفیه فاضلاب انجام شود، اجرا گردیده و به پایان رسد.
    فاضلاب روان در محلات
    برخی دیگر از شهروندان از ورود فاضلاب روان از داخل کوچه های محلات حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی به خورها واز خور به دریا می گویند که باعث آلودگی و بوی تعفن و بیماری‌های پوستی و عفونی ساکنان محلات می شود و بایستی هم شبکه جمع آوری فاضلاب در محلات تکمیل شود تا از ورود فاضلاب و روان بودنش در کوچه ها جلوگیری شود و هم وارد خور نشود و هم از ورود این فاضلاب کثیف و آلوده به دریا جلوگیری شود. ماندن فاضلاب در خورها و عدم روان بودنش هم باعث می شود گنداب تشکیل شده و بوی متعفن از آن متصاعد می شود. بایستی تا قبل از اینکه بوی فاضلاب، ساکنان را از خانه های شان فراری دهد، اقدام لازم توسط متولیان مربوطه صورت پذیرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.