حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3004 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • تحقق شعار «معلولیت محدودیت نیست» با ‎مناسب سازی شهر
    ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
    شناسه : 9162
    بازدید 1778
    20
    دریانیوز// از جمله بخش های مهم توسعه جامعه‌ی امروزی، مناسب سازی مکان ها و فضاهای مختلف باتوجه به توانایی های افراد مختلف جامعه است و معلولین جسمی- حرکتی بخشی از همین جامعه می‌باشند و از آنجا که تمامی افراد جامعه در استفاده از تسهیلات و امکانات عمومی دارای حقوق یکسان هستند، باید امکانات به صورت مساوی در اختیار آنها قرار گیرد.
    ارسال توسط : نویسنده : سما آذر منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    ‎دریانیوز// از جمله بخش های مهم توسعه جامعه‌ی امروزی، مناسب سازی مکان ها و فضاهای مختلف باتوجه به توانایی های افراد مختلف جامعه است و معلولین جسمی- حرکتی بخشی از همین جامعه می‌باشند و از آنجا که تمامی افراد جامعه در استفاده از تسهیلات و امکانات عمومی دارای حقوق یکسان هستند، باید امکانات به صورت مساوی در اختیار آنها قرار گیرد.
    مشکلات موجود در طراحی شهري و معماري بندرعباس، یکی از بزرگترین موانع حضور افراد داراي معلولیت در فعالیت‌هاي اجتماعی است. از زمان تدوین اولین مجموعه ضوابط و مقررات شهر سازی و معماری برای معلولان و جانبازان در ایران حدود ۲۰ سال می گذرد. آنچه در طول این مدت طولانی کاملا مشخص و غیر قابل انکار است، ناکام بودن این دستورالعمل ها در مقام اجرا در شهر بندرعباس می باشد، شاهد این ادعا وضعیت فعلی معابر و ساختمان ها و فضاهای عمومی است که تردد و استفاده معلولان شهر از آنها را عملا غیرممکن ساخته است. در اغلب شهرهای جدید دسترسی معلولان به فضاهای شهری و ساختمان های عمومی نادیده گرفته شده و در سایر شهرها نیز این نگرش اصلا وجود ندارد و یا در حد رفع تکلیف به آن توجه می شود و مصداق آن رمپ‌هایی است که در کنار پله های ورودی یک ساختمان با شیب بیش از ۴۰ درصد احداث می گردد. اگرچه مشکلات معلولان به همین جا ختم نمی شود و معلولان مانند سایر افراد حق دارند که به راحتی در فضاهای شهری به ویژه معابر و پیاده روها تردد کنند و در این رابطه با مشکل و مانعی مواجه نباشند. رعایت نکردن قوانین مناسب­‌سازی و رفع موانع معماری در سطح شهر بندرعباس مشکلات عدیده ­ای برای افراد معلول، جانباز، افراد کم‌توان، سالمندان، زنان باردار و … ایجادکرده است؛ بنابراین فراهم کردن بستر مناسب برای گسترش ارتباط اجتماعی و جلوگیری از انزوای آن ها مهم ترین وظیفه افراد جامعه محسوب می شود و گام اول در این زمینه، بهسازی معابر و مناسب سازی سازه های شهری و محلی برای استفاده معلولان است که پایه و اساس حضور در اجتماع و ارائه خدمات و تسهیلات شهروندی آنان را شکل می دهد. وضعیت معماری و پیاده روها، وسایل حمل و نقل و هرچه در کوچه و خیابان بندرعباس به چشم می آید، برای معلولین مانند تابلوی ورود ممنوع است. وجود پله ها اولین مشکل معلولان برای زندگی در شهر است. معلولی که نمی تواند از پیاده روی پر از چاله، کوچه و خیابان محل زندگی اش به راحتی عبور کند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند، چگونه قادر خواهد بود به تحصیل یا اشتغال بپردازد؟
    معلولانی که از ویلچر استفاده می کنند همیشه با یک معضل بزرگ مواجهند که همان نادوام بودن این وسیله ضروری است و برای هر محیطی به ویلچری ویژه نیاز است به طور مثال اگر از ویلچری که خاص منزل و برای استفاده روی فرش و موکت است، در محیط آسفالت استفاده شود، این امر نه تنها دردسرساز است بلکه عمر مفید این وسیله را نیز به شدت کاهش می دهد و متاسفانه قیمت این وسیله بسیار زیاد است.
    ‎همین نکات وظیفه شهرداری را برای بهسازی شهر و توجه ‎به این مسئله در ساخت سازه های محلی پررنگ تر می کند و در صورت اجرای ضوابط متناسب با نیاز جامعه معلولین تردد سایر افراد جامعه نیز بهبود می‌یابد. در شرایط کنونی کم بودن سهم جامعه معلول از کل جامعه در سرشماری­ها؛ نبود کفایت منابع مالی شهرداری­ها و نبود درک ضرورت اجرای ضوابط و مقررات متناسب با نیاز جامعه معلولین از سوی مسئولین ذیربط از اهم دلایل عدم انطباق معابر متناسب با نیاز معلولین می‌باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.