حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تالار مرکزی بندرعباس منتظر تایید دوباره نقشه و کروکی
    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
    شناسه : 9486
    بازدید 1403
    10
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در گفت‌وگو با روزنامه دریا عنوان کرد دریانیوز//پروژه احداث تالار مرکزی بندرعباس در سال ۸۸ کلنگ آن توسط وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی وقت به زمین زده شد که در این رابطه تکمیل شدن آن همانا و کش و قوس و متوقف شدن پروژه همانا.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//پروژه احداث تالار مرکزی بندرعباس در سال ۸۸ کلنگ آن توسط وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی وقت به زمین زده شد که در این رابطه تکمیل شدن آن همانا و کش و قوس و متوقف شدن پروژه همانا.
    این پروژه در سال ۹۴ برابر با رای کمیسیون ماده صد شهرداری به دلیل نداشتن پروانه ساختمانی متوقف شد و در حال حاضر هم همچنان راکد مانده است و این پروژه با حاشیه‌های زیادی مواجه‌ و این سوال در اذعان عموم مطرح است که آیا بالاخره این پروژه به سروسامان می‌رسد یا خیر.
    در این رابطه با اسمعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت‌وگو کردیم.

    دریا: لطفا به عنوان سوال اول بفرمایید تفاهم نامه ساخت پروژه تالار مرکزی بندرعباس در چه سالی و بین چه دستگاه‌هایی به امضا رسید؟
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: تفاهم‌نامه توسعه فرهنگی در سال ۸۳ میان وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری هرمزگان به منظور احداث تالار مرکزی بندرعباس و موزه هنرهای معاصر امضا شد که در این تفاهم‌نامه‌ قرار شد زمین مناسب جهت ساخت تالار توسط استانداری تخصیص یابد و عملیات اجرایی آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گیرد.

    دریا: بعد از منعقد شدن تفاهم‌نامه چه اقداماتی انجام گرفت؟
    ‌مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی هرمزگان: برای احداث تالار در قدم اول نیاز به تامین زمین بود که در سال ۸۴ کمیسیون ماده ۵ در رابطه با چگونگی استفاده و کاربری زمین به اداره کل ارشاد استان مجوز کاربری فرهنگی زمین را داد و در همان موقع کارهای اداری آن صورت گرفت و در سال ۸۶ زمین به این اداره کل منتقل شد و در سفر هیئت دولت که در همان سال به استان انجام شد احداث تالار مرکزی و موزه هنرهای معاصر بندرعباس جهت انجام قطعی پروژه تصویب شد و این پروژه جزء مصوبات سفر رئیس جمهوری هم در آن زمان شد.

    دریا: گویا زمین تالار مرکزی در ابتدا چند بار مورد جابجایی قرار گرفت تا در این مکان قطعيت پیدا کرد در این رابطه توضیح بفرمایید؟
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: بله. زمین تالار را به دلایلی سه بار در سال‌های ۸۴، ۸۶ و ۸۸ جابجا کردند تا در نهایت در مکان فعلی نهایی شد و چون که مکان احداث تالار دچار جابجایی شده بود کمیسیون ماده ۵ هر بارتاییدیه مجدد جهت زمین داد.

    دریا: یکی از انتقادهای که در مورد مکان احداث تالار در آن زمان مطرح می شد موضوع عدم رعایت حریم ۶۰ متری دریا بود بفرمایید قبل از عملیات اجرایی آن از دستگاه‌های مختلف در این باره استعلام‌ گرفته شده بود؟
    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: بله.در سال ۸۹ نقشه و کروکی زمین توسط راه و شهرسازی برابر کمیسیون ماده پنج تایید شد و اداره ثبت اسناد و املاک از اداره منابع طبیعی استعلام‌ گرفت و منابع طبیعی در جواب استعلام گفته بود محدوده حریم ۶۰ متری دریا به استناد ماده ۱۰ زمین شهری تمام اسناد و مدارک محدوده اراضی مذکور تحویل راه و شهرسازی است و باید با این دستگاه مکاتبه شود و بعد از آن اداره ثبت دوباره از راه و شهرسازی استعلام‌ گرفت مبنی بر این تالار در حریم ۶۰ متری دریا می‌باشد یا خیر راه و شهرسازی که در سال ۸۹ در جواب استعلام‌ اداره ثبت پاسخ مثبتی داد و گفته بود این تالار خارج از حریم ۶۰ متری دریا می باشد.

    دریا: در چه سالی مناقصه برگزار و پیمانکار جهت ساخت تالار تعیین شد؟
    مدیر کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی هرمزگان: در سال ۹۰ مناقصه برگزار و پیمانکار جهت احداث تعیین شد و در سال ۸۹ مبلغ ۲۸ میلیون تومان بابت بهای زمین تالار مرکزی پرداخت شد.

    دریا: چرا در حین ساخت تالار، پروژه متوقف شد و کماکان هم این موضوع ادامه دارد؟
    مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی هرمزگان: بگذارید از ابتدا بگویم از سال ۸۴ تا ۹۴ طی سال‌های متمادی بابت صدور پروانه ساختمانی ۱۵ بار با شهرداری بندرعباس مکاتبه کردیم اما پاسخی در این باره دریافت نکردیم و وقتی که عملیات اجرایی آغاز شد به دلیل نداشتن پروانه ساختمانی پروژه به کمیسیون ماده صد ارجاع شد و حکم بر توقف صادر شد و مقام قضایی هم مبنی بر اجرای حکم و رای کمیسیون ماده صد ساخت پروژه را متوقف کرد.

    دریا: بعد از متوقف شدن پروژه به دلیل نداشتن پروانه ساختمانی چه اقداماتی از سوی اداره کل صورت گرفت؟
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: بعد از متوقف شدن پروژه این اداره کل جهت احیا و اجرای آن پیگیرهای زیادی را از دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف نظیر شهرداری، مراکز قضایی، استانداری، دفتر نهاد ریاست جمهوری، سازمان بازرسی، وزارت ارشاد، دیوان محاسبات، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و راه و شهرسازی و…انجام داد.

    دریا: سرانجام این پیگیری‌ها به کجا رسید؟
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: در نهایت با پیگیری‌های مکرر رای بر ابطال و نقض رای کمیسیون ماده صد شهرداری از سوی مراجع قضایی داده شد و قرار منع تعقیب این پروژه صادر شد.

    دریا: شهرداری بندرعباس موافقت خود را با صدور پروانه ساختمانی پروژه اعلام کرده است؟

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: شهرداری به صورت شفاهی قبول کرده که پروانه برای تالار را صادر کند و چون رای در دستگاه قضایی به نفع ما صادر شده گفته ما مشکلی نداریم اما نقشه‌ها و کروکی ها ابتدا باید در راه و شهرسازی استان دوباره تایید شود.

    دریا: در حال حاضر پروژه‌ در چه وضعیتی قرار دارد؟
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: این پروژه در مرحله‌ای است که دوباره باید راه و شهرسازی استان نقشه‌ها و کروکی ها را تایید کند و الان چندین ماه است که نقشه ها و کروکی ها در راه و شهرسازی استان قرار دارد و تا امروز پاسخی را نداده‌اند و ما همچنان منتظر هستیم.

    دریا: طی سال‌های که پروژه راکد مانده شاهد به سرقت رفتن تجهیزات پروژه شامل میلگرد و… بودیم و شما در جلوگیری این امر چه اقداماتی انجام دادید؟

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان:وقتی که پروژه متوقف شد امکان ادامه کار با پیمانکار وجود نداشت و به پیمانکار ختم پیمان اعلام شد و متأسفانه عده‌ای سودجو بخشی از آهن آلات و.. سازه را به سرقت بردند و برای جلوگیری از این کار ما با وزارت خانه مکاتبه و رایزنی کردیم و در حال حاضر یک پیمانکار برای نگهداری سازه تعیین شده است.

    دریا: تاکنون برای پروژه چه مقدار هزینه شده است و محل تامین اعتبار آن ملی است یا استانی؟
    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: تا الان برای این پروژه ۱۳ میلیارد تومان به ارزش پول سال‌های گذشته هزینه شده و محل تامین اعتبار آن هم به صورت ملی است.

    دریا: اگر تالار مرکزی تکمیل شود چه اتفاقی در مرکز استان از نظر بهبود وضعیت فضای فرهنگی رخ خواهد داد؟
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: اگر تالار مرکزی بندرعباس تکمیل شود تقریبا تمام نیازهای ما از نظر کمبود فضای فرهنگی را تا ۱۰ سال آینده برطرف می‌کند و این پروژه بزرگترین تالار جنوب کشور است و در استان‌های دیگر نظیر گیلان، آذربایجان غربی و قم چنین پروژه‌هایی به بهره‌برداری رسیده است.

    دریا: طبق نقشه‌ها تالار چه امکانات و فضاهای دارد؟
    مدیر کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی هرمزگان: پروژه تالار مرکزی یکی از پروژه‌های بزرگ فرهنگی جنوب کشور می‌باشد که متراژ آن ۱۷ هزار ۵۰۰ متر مربع است و در این پروژه یک سالن تخصصی تئاتر با ظرفیت ۸۰۰ نفر، یک سالن تخصصی موسیقی با ظرفیت هزار نفر و کارگاه‌های موسیقی، تئاتر و اتاق‌های برای انجمن‌های فرهنگی هنری، کارگاه‌های تخصصی و گالری آثار نمایشی، فضای اداری، نماز خانه،نگارخانه و…است که این پروژه از مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر می‌باشد.

    دریا: آیا در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی استان دچار کمبود هستیم؟
    مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی هرمزگان:در این رابطه نمی‌توانیم بگوییم که خیلی کمبود داریم؛ زیرا در بعضی از شهرستان‌ها نظیر حاجی آباد، لنگه‌، رودان و پارسیان و.. شاید در حد ایده آل ما نباشد اما دچار کمبود زیادی نیستیم اما نیاز به تعمیرات و مرمت داریم و شورای برنامه‌ریزی استان هم به ما کمک کند تا تامین مالی صورت گیرد و فضاهای فرهنگی ما در شهرستان‌ها به روز رسانی شود.

    دریا: در مرکز استان چطور؟
    مدیر کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی هرمزگان: بله. در شهر بندرعباس واقعا کمبود فضا را داریم و مخصوصاً در حوزه تئاتر با کمبود فضا مواجه هستیم و تنها ظرفیت استاندارد تئاتر ما پلاتو آفتاب است البته فرهنگسراي طوبی و تالار آوینی هم وجود دارد اما هنرمندان علاقه‌مند هستند در پلاتو آفتاب فعالیت داشته باشند.

    دریا: آیا در شهرستان میناب کمبودی دارید؟
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: در میناب هم با کمبود شدید فضای فرهنگی و هنری مواجه هستیم و تنها ظرفیت فضای فرهنگی در میناب فقط ۱۶۵ صندلی است که با توجه به‌ گستردگی و جمعيت شهرستان این فضا بسیار کم است.

    دریا: در میناب پروژه‌ای برای بهبود فضای فرهنگی و هنری در حال احداث است؟
    مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی هرمزگان: بله. یک مجتمع فرهنگی و هنری در حال احداث است و حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن حداقل به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در این رابطه راه و شهرسازی استان به عنوان دستگاه اجرایی آن و ارشاد به عنوان بهره‌بردار پروژه است که بعد از ساخت برای نگهداری به ارشاد واگذار می‌شود و با بهره‌برداری از آن خیلی از مشکلات ما کم می‌شود.

    دریا: در همه شهرستان‌ها نیاز به احداث فضای جدید دارید؟
    مدیر کل فرهنگ‌و ارشاد اسلامی هرمزگان: در بیشتر شهرستان‌ها غالباً نیاز به احداث جدید نداریم؛ اما در شهرستان‌های تازه تاسیس مثل سیریک و بشاگرد نیاز به ساخت داریم و متاسفانه در شهرستان خمیر پروژه‌ای در سال ۸۷ شروع شده اما با گذشت سال‌ها تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

    دریا: در پایان اگر مطلبی دیگری دارید بفرمایید؟
    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: در رابطه با تکمیل ساخت مجمتع های فرهنگی و هنری در میناب، خمیر و سایر شهرستان‌ها از شورای برنامه ریزی هرمزگان درخواست داریم نسبت به تامین اعتبار پروژه‌ها به ما بیشتر کمک کنند و از راه و شهرسازی استان هم تقاضا داریم در اتمام این پروژه‌ها سرعت بیشتری به خرج دهند ؛زیرا در این زمینه واقعاً دچار مشکل هستیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.