حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بیماری خودم باعث شد به پرستاری علاقمند شوم
    ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
    شناسه : 11719
    بازدید 1276
    8
    یک پرستار در گفتگو با دریا: دریانیوز// پرستاری یک حرفه بسیار بزرگ و متنوع است و هر کسی که آن را به عنوان شغل انتخاب می‌کند، شانس این را دارد که استعدادها و تجربیات بی‌نظیر خود را مورد استفاده قرار دهد. بر خلاف هر کار دیگری، پرستاران ترکیبی بی‌نظیر از مراقب، دانشمند، متخصص فنی، وزیر و درمانگر هستند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// پرستاری یک حرفه بسیار بزرگ و متنوع است و هر کسی که آن را به عنوان شغل انتخاب می‌کند، شانس این را دارد که استعدادها و تجربیات بی‌نظیر خود را مورد استفاده قرار دهد. بر خلاف هر کار دیگری، پرستاران ترکیبی بی‌نظیر از مراقب، دانشمند، متخصص فنی، وزیر و درمانگر هستند. پرستاران با دست، مغز و قلب خود کار می‌کنند تا به افراد در مواقعی از زندگی‌شان که آسیبی دیده‌اند، یاری رسانند. پرستاران مسوولیت دارند در حیطه شغلی خود بر مبنای ارزش‌های حرفه‌ای تصمیم‌گیری و فعالیت کنند. فرا رسیدن روز پرستار در تقویم بهانه‌ای است تا از زحمات پرستاران کوشا و ساعی تشکر و قدردانی به عمل آورده شود. پنجم جمادی‌الاول، سالروز ولادت بانوی بزرگ اسلام، اسوه صبر و ایمان حضرت زینب کبری(س) است که به پاسداشت مقاومت، ایثار و پایداری این بانوی بزرگوار در مصیبت‌های کربلا به عنوان روز پرستار نامگذاری شده تا بهانه‌ای باشد برای قدردانی از زحمات پرستاران کوشا و ساعی این دیار. به همین بهانه گفتگویی را با یکی دیگر از پرستاران استان هرمزگان ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

    دریا: خود را معرفی کنید.
    اعظم رضائی میناب هستم. در بندرعباس متولد شده‌ام و ۴۲ سال سن دارم و دارای مدرک کارشناسی پرستاری هستم.

    دریا: چند سال است پرستار هستید و در چه مراکزی مشغول به کار بوده‌اید؟
    طرح خود را در بیمارستان کودکان بندرعباس به مدت دو سال گذراندم و دو سال نیز در بیمارستان صاحب‌الزمان (عج) مشغول بکار بودم و بعد از آن هم تاکنون به مدت سیزده سال است که در بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس مشغول بکار می‌باشم.

    دریا: چرا شغل پرستاری را انتخاب کرده‌اید؟
    از دوران دبیرستان که مبتلا به دیابت نوع یک شدم و به صورت مکرر به مراکز درمانی رجوع می‌کردم، هنگامی که دچار افت قند خون شدید می‌شدم و پرستاران به صورت خالصانه و از سر دلسوزی به درمان من توجه می‌کردند، از همان موقع به پرستاری و خدمت به مردم توجه ویژه‌ای داشتم که بعد از اتمام دبیرستان وارد دانشگاه شده و رشته پرستاری را انتخاب نمودم.

    دریا: ارزیابی شما از میزان درآمد یک پرستار نسبت به سختی شغل او چیست؟
    از نظر معنوی در این حرفه نمی‌شود قیمت گذاشت اما به لحاظ سیستمی و کارایی در بخش درمان، همه نیروهای انسانی که نیاز به کسب درآمد برای زندگی و معاش خود تلاش می‌کنند بسیار ناچیز است. بهتر از مسئولین امر به صورت حرفه‌ای به این شغل شریف نگاه ویژه‌ای داشته باشد به دلیل اینکه نیروی انسانی که در این شغل فعالیت می‌کند با کوشش بسیار جهت درمان اقشار مختلف مردم تلاش می‌کند.

    دریا: سختی کار شما در چیست؟
    شیفت‌های فشرده با داشتن کمترین میزان استراحت و مرخصی استحقاقی به دلیل کمبود نیروی انسانی واقعاً فشار بیش از اندازه‌ای به پرستاران وارد می‌کند. اگر با جذب نیرو، ساعات کاری و شب‌کاری‌های پی در پی کمتر شود کیفیت خدمات پرستاری بالا می‌رود به خصوص برای پرستاران خانم که مادر هم هستند.

    دریا: آیا شما اهل ورزش کردن هستید و چه ورزشی انجام می‌دهید؟
    به ورزش کردن علاقه دارم و به ندرت ورزش می‌کنم گاهی پیاده‌روی؛ زیرا بخش قابل توجهی از وقتم بابت آمدن به بیمارستان و رسیدگی به فرزندان دانش‌آموزم سپری می‌شود.

    دریا: برای اینکه یک فرد پرستار خوبی باشد چه چیزهایی را درباره این شغل باید بداند؟
    در مرحله اول بالا بردن سطح کیفی پرستاران با شرکت در کلاس‌های آموزشی و مطالعه در این زمینه و صبر و شکیبایی نسبت به بیماران. به دلیل اینکه بیماران با مشکلات مختلف به بیمارستان مراجعه می‌کنند و معمولاً خود بیمار و همراهان آن‌ها ممکن است دچار اضطراب باشند و برخورد مناسبی با پرستار نداشته باشند، در این حالت صبر و شکیبایی و برخورد مناسب پرستار بسیار لازم است.

    دریا: معمولاً در زمان شیفت کاری از چند بیمار باید پرستاری کنید؟
    قبلاً که در بخش اورژانس و سایر بخش‌های بستری بیمارستان خدمت می‌کردم ما پرستاران بین ۱۰ الی ۱۵ بیمار را داشتیم و به آنها رسیدگی می‌کردیم اما الان که در بخش کلینیک دیابت و فشار خون حضور دارم روزانه قریب به ۲۵ بیمار مراجعه‌کننده دارم.

    دریا: چه چیزی باعث می‌شود انگیزه کاری شما بالا برود و چه چیزی این انگیزه را از بین می‌برد؟
    بنده خودم را خادم مردم می‌دانم و مسائل معنوی حرفه پرستاری به مسائل مادی ارجحیت دارد اما در مجموع هم خودم و هم همه همکاران زحمتکش پرستار انتظار دارند که وعده‌هایی که از سوی وزارت بهداشت یا مسئولین استانی اعلام می‌شود مجدانه پیگیری و عملی شود و با این حرفه از نظر مادی عادلانه برخورد صورت گیرد.

    دریا: شغل مورد علاقه شما چه بود و آیا از شغل کنونی خود راضی هستید؟
    در دوران کودکی به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی علاقه داشتم. از زمانی که وارد دانشگاه شدم همیشه منتظر فارغ‌التحصیلی بودم تا در حرفه پرستاری خدمت کنم. اکنون هم با افتخار در حال خدمتگزاری به مردم در حرفه پرستاری می‌باشم و به آن علاقمند هستم.

    دریا: نقش یک پرستار در بهبود وضعیت بیمار چیست؟
    پرستار در روند درمانی بیمار نقش بسزایی دارد. از آنجایی که پرستاران زمان زیادی را در شیفت‌های مختلف در کنار بیماران سپری می‌کنند نقش مهمی در مشارکت بیماران و همراهان در درمان، آموزش و برنامه‌های خود مراقبتی آنها دارند. لذا این نقش مهم از بستری مجدد بیماران نیز جلوگیری می‌کند.

    دریا: چه خاطره جالبی از شغل خود دارید؟
    خاطرات تلخ و شیرین بسیاری در این چند سال دارم که در این مجال نمی‌گنجد. اما مواردی از جمله پسر ۱۰ ساله که دیابت نوع یک داشت و متاسفانه برای تزریق انسولین تمکین نمی‌کرد، با تجربه‌ای که خودم در رابطه با همین بیماری داشتم با او صحبت کردم و آموزش‌های لازم را به او دادم و بیمار هم متقاعد شد که انسولین تزریق کند. این برایم خیلی خوشحال کننده بود زیرا اگر شخص دیابتی از نوع یک باشد و انسولین تزریق نکند خیلی زود دچار قطعی دست یا پا یا حتی نابینایی می‌شود.

    دریا: چرا در این مرکز درمانی مشغول به کار شده‌اید؟
    واقعیت امر این است که بعد از فارغ‌التحصیلی و طی نمودن طرح، به دنبال این بودم که به صورت ثابت و پایدار در یکی از مراکز درمانی شهر بندرعباس مشغول به کار شوم. از آنجایی که در آن مقطع مطلع شدم که بیمارستان خلیج‌فارس جهت تامین نیروی انسانی خود در حال جذب نیرو می‌باشد، سریعاً اقدام نموده و به لطف خدا از زمان جذب تاکنون در این مرکز درمانی در حال انجام وظیفه هستم.

    دریا: اگر قرار باشد خبر ناگواری را به خانواده بیمار بدهید چگونه این کار را انجام می‌دهید؟
    سخت‌ترین کار در حرفه پرستاری دادن خبر ناگوار به همراهان بیمار می‌باشد. در این خصوص اگر قرار است بنده اعلام کننده خبر بد باشم، محیط و فضای موجود را به گونه‌ای فراهم می‌نمایم که اول خودم آرامش لازم را داشته باشم و بعد به گونه‌ای که التهاب و بار روانی همراهان بیمار کاهش یابد و با توکل بر خداوند متعال نهایت سعی و تلاش خود را به کار خواهم برد تا بتوانم به درستی نقش خود را در این زمینه ایفا نمایم.

    دریا: سخن پایانی خود را بیان بفرمایید.
    ضمن تشکر فراوان از همه کسانی که به این حقیر کمک نموده تا در این رشته فعالیت کنم و امیدوارم خداوند متعال خیر و برکت خود را به همه همکاران سخت‌کوش و شکیبایم تفضل نماید. خواهشمندم همه مسئولین امر توجه ویژه‌ای به جذب نیرو نموده تا سطح کیفی پرستاران در این استان به بهترین حالت خود ارتقا یابد. نیروی انسانی در این استان وجود دارد فقط با برنامه‌ریزی و همت عالی جذب این نیروها میسر می‌باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.