حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3042 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بندرعباس؛ ایستگاه یا گذرگاه گردشگران؟
    ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۴۸
    شناسه : 12000
    بازدید 1616
    6
    غفلت از توسعه اماکن گردشگری در قطب تجارت کشور دریانیوز// درآمدزایی از صنعت گردشگری در بسیاری از کشورها موردتوجه قرار دارد و اماکن تاریخی و گردشگری که معرف فرهنگ شان می باشد را تلاش می‌کنند به مردم سایر کشورها معرفی کنند که در این حوزه در کشور ما کمتر توجه شده است و مسئولان فقط در برخی از استان‌ها اندکی به این بخش توجه داشته اند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// درآمدزایی از صنعت گردشگری در بسیاری از کشورها موردتوجه قرار دارد و اماکن تاریخی و گردشگری که معرف فرهنگ شان می باشد را تلاش می‌کنند به مردم سایر کشورها معرفی کنند که در این حوزه در کشور ما کمتر توجه شده است و مسئولان فقط در برخی از استان‌ها اندکی به این بخش توجه داشته اند.
    در استانی مانند هرمزگان که اماکن گردشگری و تاریخی و… حتی چند صدساله در شهرهای مختلفش وجود دارد، اما بدلیل بی توجهی به معرفی شان، حتی مردم استان هم با تمامی این آثار تاریخی وفرهنگی و گردشگری آشنایی ندارند و در این بخش ضعف داریم تا جایی که آثار گردشگری، تاریخی و قدیمی حتی گاهی به زیر تیغ لودر می روند وتخریب می شوند ویا بدلیل بی توجهی در ترمیم شان، تخریب شده و آسیب می بینند. چند هفته قبل هم خانه تاریخی شریف بندرعباس تخریب شد که این موضوع باری دیگر نشان داد، برای نگهداشت این آثار تاریخی و گردشگری در استان عزمی وجود ندارد. از یک طرف بایستی به آثار تاریخی و گردشگری در استان و شهر بندرعباس توجه شود و از طرفی دیگر بایستی ضرورت توسعه اماکن گردشگری و اقامتی در شهر بندرعباس مورد توجه متولیان و سیاستگذاران در استان قرار گیرد و با توجه به کمبود زمین با کاربری گردشگری در شهر بندرعباس؛ تعیین تکلیف زمین های کنونی که کاربری گردشگری دارند، ولی راکد مانده اند نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد تا با احداث هتل و… زمینه جذب گردشگران داخلی وخارجی قرار گیرد.

    در شهر بندرعباس حتی در تعطیلات نوروز که بیشترین گردشگر را دارد، اما اماکن تاریخی و گردشگری اش معرفی نمی شوند. از طرفی دیگر از ظرفیت گردشگری دریا علی رغم توصیه های مکرر رهبر معظم رهبری به اقتصاد دریا محور، از این ظرفیت وفرصت استفاده نشده و در یک کلام حوزه گردشگری هم در استان و مرکز هرمزگان مورد بی توجهی قرار گرفته است و از بندرعباس بیشتر به عنوان گذرگاهی برای رفتن به سایر مناطق استفاده می شود. در این زمینه با نماینده ولی فقیه در استان و مسئولانی از حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفتگو کردیم. در این گزارش باما همراه باشيد.

    بندرعباس ایستگاه گردشگری باشد، نه گذرگاه گردشگر

    نماينده ولي فقيه در هرمزگان گفت : استان هرمزگان با توجه به منابع واماکن ارزشمندی که دارد، یکی از مناطق مهم گردشگری در سطح کشوراست. اما شهربندرعباس متاسفانه به گذرگاه گردشگران تبدیل شده است و نه یک ایستگاه و توقفگاه برای گردشگران. محمدعبادی زاده افزود: بیشتر گردشگرانی که وارد بندرعباس می شوند، از این شهر می گذرند و به سایر شهرهای استان از جمله قشم، کیش، مناطق گردشگری شرق و غرب استان و… می روند. بندرعباس به گذرگاه گردشگران تبدیل شده وجلوه هایی را برای ماندگاری چندروزه گردشگر در شهر بندرعباس ایجاد نکرده ایم.
    عبادی زاده افزود: متاسفانه در شهر بندرعباس به اماکن میراثی و گردشگری چندان توجه نشده است. برخی از جلوه های فرهنگی ومیراثی استان روزبه روز درحال نابودی است وبرای ایجاد اماکن گردشگری آینده نیز فکری نکرده‌ایم. وی اظهارداشت : بر اساس گزارش های دریافتی، برخی از اماکن تاریخی با عمر بیش از صد سال به دلیل عدم رسیدگی درست در حال تخریب هستندکه جلوه های جدیدی را برای گردشگری در شهر بندرعباس باید ایجاد شود.
    امام جمعه بندرعباس تصریح کرد : بسترهای خوبی در حوزه گردشگری در شهر بندرعباس داریم. دریا پشتوانه ارزشمند گردشگری است که در شهر بندرعباس از آن غفلت شده است.وی افزود: امروز با این شرایط بین بندرعباس که درکنار ساحل و دریا قرار دارد ونقاطی که خارج از نوار ساحلی هستند، تفاوتی وجود ندارد.وی از متولیان حوزه گردشگری خواست برای این حوزه تدبیری بیندیشند و برنامه‌ریزی کنند. وی گفت : امروز در سند شورای فرهنگ عمومی استان جلوه های گردشگری استان هرمزگان و به ویژه شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان بایستی مورد توجه قرار گیرد.عبادی زاده تاکید کرد: مسئولان بایستی نگاه شان به بندرعباس، نگاهی ایستگاهی برای گردشگران ونه نگاه گذرگاهی باشد که مردم از این شهر بگذرند وبه شهرهای دیگر بروند و توقفی در این شهر نداشته باشند.

    بندرعباس زیرسایه جزایر جنوبی خودش در حوزه گردشگری محو شد
    مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفت: در حوزه گردشگری نیاز به زیرساخت های متعددی داریم که در سال‌های مختلف ممکن است اینها نیاز به بازسازی داشته باشند و ممکن است نیاز به افزایش تخت های اقامتی شان باشد که در کل کشور این مسئله وجود دارد. مصطفی فاطمی افزود: در استان هرمزگان و استان‌های ساحلی اهمیت این موضوع دوچندان می شود، چون هم به امکانات ساحلی و هم به مجموعه‌های اقامتی نیاز داریم. فاطمی اظهار داشت :استان هرمزگان به لحاظ اینکه مسیر ریلی را هم دارد، نسبت به سایر استان هایی که از این امکانات محروم هستند، قابلیت های بیشتری را برای سفر به این استان دارد و شهر بندرعباس با قابلیت های بی‌نظیری که دارد، اما به پارکینگ افرادی که به قشم وهرمز و کیش سفر می کنند، تبدیل شده است.

    وی خاطرنشان کرد: درصورتیکه بندرعباس قابلیت های بسیاری در حوزه طبیعت گردی، گردشگری ساحلی وحتی گردشگری فرهنگی وتاریخی داردکه این قابلیت‌های بندرعباس در قالب استان هرمزگانی، گاهی گم می شود. مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بندرعباس خودش را نتوانسته به عنوان یک مقصد جدا معرفی کند وهمیشه زیرسایه جزایر جنوبی خودش در حوزه گردشگری محو شده و نتوانسته به عنوان یک محور گردشگری در جنوب کشور شکل بگیرد.

    فاطمی افزود: یکی از معضلات گردشگری در شهرها این است که برخی از مجموعه های گردشگری تغییرکاربری می دهند. وی اظهارداشت : نوع نگاهی که در گردشگری وجود دارد، این است که منفعت گردشگری به شهر برمی گردد. این منفعت گردشگری در کل شهر پخش می شود. یعنی از تاکسی که گردشگر را جابجا می کند تا مغازه ای که اجناس را به گردشگر می فروشد، منفعتش را از طرق مختلف به شهر برمی گرداند. وی تاکید کرد: درشهر ممکن است زمینی با کاربری گردشگری وجود داشته باشد که برای مالکش می توان تسهیلات ویژه قائل شد تا به سمت ساخت برود.

    پرداخت تسهیلات برای توسعه گردشگری
    معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان با توجه به اینکه یکی از مقاصد گردشگری کشور است واز طرفی دیگر یکی از مقاصد گردشگری دریایی کشور هم هست و هرساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و هموطنان مان به این خطه نیلگون خلیج فارس هستیم، نیازمندیم که تعداد اقامتگاه‌های استان مان را افزایش دهیم.عباس رئیسی افزود: تعداد مراکز گردشگری وتفریحی استان هرمزگان متناسب با تعداد ظرفیت های مورد نیاز استان نیست. رئیسی اظهارداشت: درواقع بایستی تمهیداتی بیندیشیم که مراکز تفریحی، سرگرمی، در بخش ساحلی وبقیه تاسیسات گردشگری مان افزایش یابد. وی خاطرنشان کرد : ازمالکان زمین های با کاربری گردشگری تقاضا دارم برای جبران کمبودهای حوزه اقامتی و تخت های اقامتی استان و رونق صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال در استان هرمزگان و شهرستان بندرعباس نسبت به احداث وراه اندازی هتل و مراکز اقامتی در شهر بندرعباس اقدام کنند. وی گفت: این افراد می توانند تسهیلات و کمک هایی را از معاونت گردشگری نیز دریافت کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.