حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3004 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • اوقات فراغت  در حال ذوب شدن در گرمای تابستان
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۵:۲۳
    شناسه : 8993
    بازدید 1659
    24
    دریانیوز// همه ساله با آغاز تعطیلی تابستان، استفاده بهینه از اوقات فراغت 350 هزار دانش آموز هرمزگانی به یک چالش جدی برای والدین و برنامه ریزی مسئولین مبدل می گردد. این چالش با شروع مهر ماه فروکش نموده و تا شروع تابستان سال بعد کسی سراغی از آن نمی گیرد. سایت،
    ارسال توسط : نویسنده : سما آذر منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// همه ساله با آغاز تعطیلی تابستان، استفاده بهینه از اوقات فراغت ۳۵۰ هزار دانش آموز هرمزگانی به یک چالش جدی برای والدین و برنامه ریزی مسئولین مبدل می گردد. این چالش با شروع مهر ماه فروکش نموده و تا شروع تابستان سال بعد کسی سراغی از آن نمی گیرد.
    فراغت در لغت به معنی رها شدن یا آسایش و آسودگی است. اما زمانی که واژه اوقات فراغت استفاده می شود، همه ما ناخودآگاه به یاد تعطیلات تابستان و کلاس های تابستانی می افتیم.
    سالها قبل واژه اوقات فراغت در هرمزگان با گرمای تابستان و بلند شدن صدای بازی های نوجوانان در کوچه و خیابان گره می خورد اما با کم شدن تعداد فرزندان هر خانواده و بالارفتن میزان وابستگی کودکان به والدین، رفته رفته بازی های کودکانه در کوچه و خیابان به یک خاطره سال های دور تبدیل شد.
    شاید برای خیلی از ما هنوز خاطره بازی های کودکانه در کوچه و خیابان با بچه های محله و همسایه شیرین ترین خاطرات زندگی باشد. خاطراتی که با پدر و مادر شدن کودکان دهه شصت و هفتاد از آن فقط رویایی شیرین باقی مانده است و حالا همان نسلی که روزگاری بهترین خاطرات خود را در بازی های کوچه و خیابان می‌دید، فرصت همان بازی های شیرین را به فرزندان خود نمی دهد. باید دید چه بر سر نسلی آمده که حاضر نیست همان تجربه های شیرین را به فرزندان خود منتقل نمایند.
    پر واضح است که پدر و مادران امروز در وهله اول ترس از ناامنی محیط بیرون را بهانه می نمایند و فرزندان را برای بازی های کودکانه در چارچوب خانه محصور می نمایند که باید ریشه آن را در مسائلی همچون بالارفتن میزان استرس پنهان والدین در آینده فرزندان و نظارت مستمر بر رفتار و ارتباطات نوجوانان دانست.
    طبیعی است که با رشد نزولی نرخ جمعیت و کاهش تعداد فرزندان خانواده ها، والدین حساسیت بیشتری نسبت به نحوه کنترل رفتار و آموزش های فرزندانشان نشان دهند، هر چند این حساسیت ها می‌تواند در کوتاه مدت اثرات مثبتی داشته باشد، اما در بلند موجب می شود تا نوجوانان از مهارت ارتباطات اجتماعی و درک درست از فضای واقعی و زمخت جامعه محروم بمانند و در زندگی آتی خود آسیب های بمراتب جدی تری را تجربه نمایند.
    با وجود همه این حساسیت های والدین و نگرانی از آینده، والدین نباید فراموش نمایند که فرصت تعطیلات تابستانی برای فرزندانشان تنها در خانه نشستن نیست، تابستان فرصتی است برای نوجوانان امروز و آماده سازی نسل آینده اجتماع. دولت ها و تصمیم گیران امر نیز با درک همین موضوع همه ساله و با شروع ایام تابستان سعی در استفاده از این فرصت طلایی دارند.
    در حال حاضر دستگاه های اجرایی مختلفی همچون معاونت امور جوانان اداره کل ورزش، آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای، کانون پرورش فکری، امور کتابخانه ها و … متولی اوقات فراغت نوجوانان هستند تا یاریگر والدین در بهره برداری مناسب از فرصت تعطیلات تابستان باشند. از نکات مثبت برنامه های اوقات فراغت امسال در استان هرمزگان ، محوریت اداره کل ورزش و جوانان برای متمرکز نمودن همه این دوره ها و کلاس ها است تا والدین و نوجوانان علاقه مند با مراجعه به سایت هرمزگان فراغت بتوانند براساس علاقه مندی خود و دردسترس بودن هر کلاس مسیر آینده شغلی و زندگی خود را هموار نمایند، اما با مراجعه به این پورتال اینترنتی هنوز شاهد نواقص بسیاری هستیم، چرا که جای خالی بسیاری از دستگاه های متولی و برگزارکنندگان کلاس های اوقات فراغت در این سایت خالی و کاملاً محسوس است . بعنوان نمونه اداره کل آموزش و پرورش خبر از راه اندازی ۷۲۵ پایگاه اوقات فراغت داده است در حالی که هیچ اثری از این پایگاه ها در پورتال اوقات فراغت اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان وجود ندارد و مشخص است این دو دستگاه متولی برای این موضوع مهم کمترین هماهنگی باهم ندارند .
    سال هاست نظام اداری کشور از موازی کاری ادارات مختلف رنج می برد و حالا این موازی کاری ها در پر نمودن اوقات فراغت نیز نمود عینی یافته است. بدترین آسیب این موازی کاری ها نیز شانه خالی کردن دستگاه ها از وظایفشان و انداختن تقصیر ها به گردن سایرین است، در مقابل برای ارائه آمار و گزارش عملکرد همین دستگاه ها به خط ایستاده اند تا آمارهای آنچنانی ارائه نمایند.
    یکی دیگر از نقاط ضعف برنامه های اوقات فراغت تابستان امسال، حضور کمرنگ آموزش های فنی و حرفه ای است. استان هرمزگان تا چند سال آینده به قطب پالایشگاهی و صنعت فولاد کشور مبدل خواهد شد، از طرف دیگر همین استان در حال حاضر نزدیک به دویست هزار نیروی بیکار و فاقد مهارت فنی دارد که اکثراً با اخذ مدارک دانشگاهی از کسب شغل محروم مانده اند و دچار معضلات اجتماعی و بیکاری شده اند. برای آسیب‌شناسی این مشکل باید سری به کارنامه مدیران دهه هفتاد بزنیم، اما اگر صرفاً به نبش قبر عملکرد مدیران ضعیف استان در دهه هفتاد بپردازیم باید شاهد تداوم معضل بیکاری در سال های آتی نیز باشیم. لذا بهتر است مسئولین فعلی با درک درست از موضوع اوقات فراغت و تقویت آموزش‌های فنی و حرفه ای به نوجوانان امروز هرمزگانی ضمن هدایت گروهی از آنان به رشته های فنی، از بروز معضل بیکاری در ده سال آینده هرمزگان پیشگیری نمایند چرا که همین برنامه ریزی های کاغذی و غلط، زندگی دویست هزار جوان هرمزگانی که امروز به نیروی بیکار فاقد مهارت مبدل شده اند را به مخاطره انداخته است و آنها را نیز همچون دهه شصتی ها به نسل سوخته مبدل نموده است. هرمزگان امروز ما، نیازمند برنامه ریزی بسیار گسترده تری برای استفاده بهینه از اوقات فراغت حدود ۳۵۰ هزار دانش آموز است و قطعاً این خیل جمعیت دانش آموزی، نیازمند نگاهی فرا دستگاهی است و در کنار آن همراهی والدین را می طلبد.
    والدین نیز نباید این نکته را از ذهن خود دور نمایند که حساسیت بیش از حد نسبت به مسیر علاقه مندی فرزندان و اجبار آنان به حرکت در مسیری غیر از علاقه مندیشان می تواند آینده فرزندانشان را تباه نماید به همین دلیل زمانبندی که برای فعالیت‌های آموزشی فرزندشان در تابستان مد نظر دارند، باید با انرژی، توانایی ذهنی و سن او همخوانی داشته باشد. فعالیت‌های تابستانی را از بین علایق و استعدادهای فرزندان انتخاب نمایند نه لزوما آنچه که از نظر والدین برای فرزندان خوب است.
    در برخی از فعالیت‌های هنری، ورزشی یا کتابخوانی با فرزندان همراهی نمایند تا علاوه بر استفاده مناسب از اوقات فراغت ارتباط بین شما نیز تقویت شود. با در نظر گرفتن سن فرزندان، فعالیت‌های خاص را برای جدا شدن و ارتباط او با همسالانش در نظر داشته باشند تا روابط اجتماعی مستحکم‌تر گردد و خارج از فضای درس و مدرسه آن‌ها را تمرین کند. برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان نباید فقط مختص به کارهای در منزل، کلاس‌ها و آموزش‌های انلاین باشد. تابستان فرصت بسیار خوبی برای افزایش فعالیت فیزیکی و تقویت مهارت‌های اجتماعی و شغلی آینده دانش‌آموزان است. برنامه های تابستانی باید تنوع مناسبی داشته باشد. برنامه اوقات فراغت فقط ورزش کردن یا فقط درس خواندن یا فقط کار هنری کردن نیست باید تنوع به اندازه لازم در برنامه ریزی او گنجانده شود و بهتر است والدین با اولویت بندی علاقه مندی های فرزندان در برنامه های تابستانی آنها تنوع ایجاد نمایند.
    اما مدیران دستگاه های اجرایی استان نیز نباید فراموش کنند اوقات فراغت فقط سه ماه تابستان نیست، اگر قرار است آینده هرمزگان به دست نوجوانان امروز اداره شود باید تمام طول سال برای مهارت آموزی دانش آموزان برنامه ریزی گردد. امیدواریم در پایان تابستان امسال بازهم شاهد سینه‌سپر کردن مدیران مختلف برای ارائه آمارهای آنچنانی از عملکرد
    برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی نباشیم. اگر کمی صبور باشید مردم هرمزگان خروجی عملکرد شما را ده سال دیگر در شاخص‌هایی همچون وضعیت اشتغال دهه نودی‌ها خواهند دید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.