حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اهدای ۱۸۰ تن اکسیژن به بیمارستان خلیج‌فارس در سال جاری
    ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۱۰
    شناسه : 11879
    بازدید 1283
    9
    در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد کاوه صورت گرفت دریانیوز// این روز‌ها کم‌تر کسی است که منکر اهمیت گاز‌ها در زندگی انسان‌ها شود. همه می‌دانیم که کاربرد گاز‌ها به‌خصوص در صنایع می‌تواند بسیار گسترده باشد. در میان انواع گاز‌ها، کاربردهای گاز اکسیژن بسیار متعدد است. اکسیژن از جمله عناصری است که در حیات انسان‌ها و موجودات، نقش حیاتی دارد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// این روز‌ها کم‌تر کسی است که منکر اهمیت گاز‌ها در زندگی انسان‌ها شود. همه می‌دانیم که کاربرد گاز‌ها به‌خصوص در صنایع می‌تواند بسیار گسترده باشد. در میان انواع گاز‌ها، کاربردهای گاز اکسیژن بسیار متعدد است. اکسیژن از جمله عناصری است که در حیات انسان‌ها و موجودات، نقش حیاتی دارد.

    همچنین حدود ۲۰ درصد هوای تنفس شده توسط انسان‌ها و ۲۱ درصد از جو زمین را تشکیل می‌دهد. کاربردهای گاز اکسیژن بسیار وسیع است. اکسیژن در سلول‌ها برای تنفس هوازی موردنیاز است و امکان استخراج انرژی از غذاهای مصرف شده را فراهم می‌کند. بنابراین اکسیژن مکمل در خانه و بیمارستان برای کسانی که دارای اختلالات تنفسی مانند پرهوایی ریه یا آمفیزم هستند، حیاتی است. علاوه بر موارد بالا، اکسیژن مکمل برای بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و در عمل به‌صورت عمدی فلج شده و قلب و ریه باید عملکرد حیاتی خود را حفظ کنند، مورد نیاز است. همچنین می‌تواند به‌عنوان یک عامل استریل‌کننده برای از بین بردن برخی از باکتری‌های بی‌هوازی که با قرار گرفتن به مدت زمان کافی در معرض گاز کشته می‌شوند، استفاده شود.

    گازهایی که در مراکز پزشکی استفاده می شوند به عنوان گازهای طبی شناخته می شوند. گازهای طبی در بیمارستان ها و سایر مراکز بهداشتی دارای اهمیت حیاتی هستند. گاز اکسیژن، از نظر پزشکی برای تکمیل اکسیژن بیماران دچار کمبود اکسیژن شده، استفاده می‌شود. این یک گاز پزشکی است که در بخش مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز بوده و برای احیا و درمان استنشاقی بیمار استفاده می‌شود. زمانی که بیماران در تنفس هوا با مشکلاتی مواجه می‌شوند یا زمانی که ریه‌ها اکسیژن را استنشاق نمی‌کنند، بیمارستان‌ها از اکسیژن استفاده می‌کنند. بدن ما نياز به مقدار مشخصي از جريان اکسيژن در خون دارد تا بتواند به طور موثر سلول ها، ارگان ها و بافت ها را تغذيه کند. گاهي اوقات دستگاه تنفسي و شرايط بدن به گونه اي تغيير مي کند که بدن ديگر نمي تواند با تنفس هواي محيط که داراي ۲۱ درصد گاز اکسيژن است ميزان اکسيژن لازم براي سلول هايش را فراهم سازد.

    در چنين مواقعي فرد با علائم کمبود اکسيژن مواجه خواهد شد. زماني که ميزان اکسيژن خون به زير مقدار نرمال افت مي کند. شرايطي ايجاد مي شود که به آن هيپوکسي يا هيپوکسمي (کمبود اکسيژن) گفته مي شود. هيپوکسي مي تواند حاد باشد و به دليل شرايط اورژانسي يا مزمن، که در طول زمان به دليل مشکلات سلامتي بلند مدت مثل بيماري مزمن ريوي ايجاد مي شود، اتفاق بيفتد. براي رفع آن بيمار نياز به مصرف گاز اکسيژن اضافي دارد که به آن اکسيژن تراپي مي گويند. هيپوکسي دليل اصلي تجويز اکسيژن تراپي براي بيماران دچار انسدادهاي مزمن ريوي است. اما بسياري از مردم ممکن است ندانند که دچار هيپوکسمي هستند مگر اين که به دلايل ديگر متوجه شوند. هيپوکسمي همراه با بيماري مزمن انسداد ريوي منجر به کاهش کيفيت زندگي، اختلال در عملکرد ماهيچه هاي اسکلتي، کاهش تحمل در ورزش و يک خطر فزاينده اي از مرگ مي شود. بنابراين بيماران دچار انسداد ريوي مزمن يا بيماري هاي مزمن ديگر که فرد را در خطر بالاتري براي هيپوکسي قرار مي دهد لازم است که علائم کمبوداکسيژن را در بدن شناسايي کرده و به موقع جهت رفع آن اقدام کنند. علايم کمبود اکسيژن در بدن بسته به شدت آن فرق مي کند. برخي از اين علائم عبارتند از: گيجي، سر درد، تنگي نفس، تنفس سريع، سر گيجه، سرگرداني و حس خفگي، عدم تعادل، ضربان سريع، فشار خون بالا و اختلالات بينايي.

    بعد از اينکه پزشک کمبود اکسيژن را در بدن بيمار تشخيص داد مصرف گاز اکسيژن را همانند دارو در مدت زمان مشخص و به ميزان مشخص تجويز مي کند. گاز اکسيژن تجويز شده يک منبع گاز اضافي بر ميزان اکسيژن موجود در هوا است که بيماري که دچار هيپوکسمي شده و بدنش به هر دليلي نمي تواند ميزان اکسيژن مورد نياز خود را تامين کند کمک مي کند. گاز اکسيژن کمک تنفسي با روش هاي خاصي مثل غربال گري هاي مولکولي از هوا تغليظ مي شود و درسيلندرهاي اکسيژن (کپسول اکسيژن پزشکي از جنس آلومينيومي و فولادي است) ذخيره شده و جهت تنفس ارائه مي شود. در استان هرمزگان به دلیل وجود صنایع مختلف، تولید و مصرف اکسیژن هم‌زمان انجام می‌شود و برخی از صنایع در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود، بخشی از گاز اکسیژن تولیدی را به مراکز درمانی استان از جمله بیمارستان‌ها اهدا می‌کنند تا بتوانند جان بیماران را نجات دهند.

    شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی و خدمت به جامعه کارگری استان هرمزگان با تامین رایگان گاز اکسیژن بیمارستان خلیج فارس که مرکز درمانی متعلق به جامعه کارگری است کمک بسزایی در ارائه خدمات درماتی و کاهش هزینه‌های بیماران این بیمارستان کرده است. شرکت فولاد کاوه در حال حاضر تامین‌کننده اکسیژن یازده بیمارستان در استان هرمزگان است که علاوه بر بیمارستان خلیج‌فارس، ده بیمارستان دانشگاهی نیز از اکسیژن تولیدی این شرکت به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند. در سال جاری این شرکت قرار بوده تامین‌کننده ۵۰۰تن اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌های استان باشد اما تا امروز بیش از هزار تن اکسیژن تولید و به بیمارستان‌های استان تحویل داده‌است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بیش از ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰تن اکسیژن تولیدی شرکت فولاد کاوه به بیمارستان‌های استان ارسال و به مصرف بیماران برسد که از این شرکت جای تقدیر دارد.

    بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس که تنها بیمارستان تامین‌اجتماعی استان می‌باشد، ارائه‌دهنده خدمات درمانی مستقیم به بیمه‌شدگان این سازمان است و بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی در این بیمارستان تمامی خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می‌کنند. قشر اصلی مراجعه‌کننده به این بیمارستان نیز کارگران هستند و خدمات مختلفی را در این بیمارستان دریافت می‌کنند که بخش زیادی از کارگران مراجعه‌کننده به این بیمارستان، کارگران شاغل در صنایع استان هستند و این صنایع نیز در راستای مسئولیت اجتماعی خود باید به این بیمارستان کمک نمایند. در زمینه اهمیت گاز اکسیژن در بیمارستان و کمک شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در تامین اکسیژن مورد نیاز بیمارستان خلیج‌فارس، گفتگویی با دکتر فرشته بستان رئیس بیمارستان خلیج‌فارس انجام داده‌ایم که از نظر می‌گذرد.

    دریا: اهمیت اکسیژن برای بیماران چیست؟
    اکسیژن یک گاز طبی ضروری در بیمارستان‌هاست و همه تخت‌های بیمارستانی باید دسترسی به اکسیژن داشته باشند.

    دریا: چه بیمارانی نیاز به اکسیژن دارند؟
    همه بیماران زمانی که با کاهش سطح اکسیژن خون مواجه شوند نیاز به اکسیژن دارند و اگر این اکسیژن در اختیار آنها قرار نگیرد جان آنها به خطر می‌افتد.

    دریا: چه بخش‌هایی از بیمارستان نیاز به اکسیژن دارند؟
    همه بخش‌های بیمارستان به اکسیژن نیاز دارند اما در بخش‌های ویژه مثل CCU و ICU و NICU و اتاق عمل اهمیت آن دو چندان است.

    دریا: چه مواردی باعث کاهش اکسیژن خون می‌شود؟
    نقص عملکرد ریه‌ها به دلایل گوناگون مانند عفونت، تصادفات و بیماری‌های ریه، برخی مسمومیت‌ها و همچنین عدم عملکرد ریه در نوزادان نارس از مهمترین موارد نیاز به اکسیژن در بیماران است.

    دریا: اهمیت اکسیژن ارسالی از شرکت فولاد کاوه برای بیماران چیست؟
    باید توجه داشت که اکسیژن مایع از کیفیت و درجه خلوص بالایی برخوردار است و در بیماران با تنگی نفس شدید و حاد بسیار کمک‌کننده است. بطور مثال برخی از نوزادان نارس نیاز به اکسیژن با خلوص ۱۰۰ درصد دارند و حیات آنها به اکسیژن خالص وابسته است که توسط همراهی شرکت فولاد کاوه تامین می شود .

    دریا: شرکت فولاد کاوه جنوب کیش برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیمارستان هزینه‌ای هم دریافت می‌کند؟
    شرکت فولاد کاوه با ارسال رایگان اکسیژن بخصوص در دوران کرونا و نیاز مبرم بیماران مبتلا به اکسیژن نجات بخش بسیاری از بیماران این بیمارستان که از قشر کارگری هستند بوده است.

    دریا: تاکنون این شرکت چه مقدار اکسیژن مورد نیاز بیماران را اهدا کرده است؟
    شرکت فولاد کاوه صرفا طی سال‌جاری ۱۸۰تن اکسیژن به این بیمارستان ارسال کرده است و این همکاری از روزهای ابتدایی شیوع کرونا و نیاز مبرم بیماران مبتلا بدون وقفه و با همراهی و همدلی مدیر عامل مجموعه فولاد تا امروز ادامه داشته است. لذا مجموعه مدیریتی بیمارستان خلیج فارس کمال تشکر خود از همکاری شرکت فولاد کاوه که یاریگر این بیمارستان در ارائه خدمات درمانی به بیماران است را دارد.

    دریا: اگر صنایع یا خیرینی بخواهند به این بیمارستان کمک نمایند چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟
    بیمارستان خلیج فارس با توجه به اینکه مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی رایگان به قشر کارگر می باشد از کمک خیرین برای ارائه بهتر خدمات خود از قبیل تجهیزات، دارو و همچنین کمک به مددکاری بیمارستان برای پرداخت هزینه های مراجعین نیازمند بدون پوشش بیمه ای استقبال می‌کند. همچنین حمل اکسیژن هم مستلزم پرداخت هزینه است که خیرین می‌توانند در بخش حمل ضمن تماس با مسئولین بیمارستان ما را یاری کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.