حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • امنیت غذایی جامعه  حاصل تلاش کشاورزان است
    ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
    شناسه : 11849
    بازدید 1227
    8
    رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش شمیل: دریانیوز// بخش شمیل در 80کیلومتری شرق شهر بندرعباس قرار دارد. در این بخش ۵۲ روستا تحت پوشش خدمات رسانی مرکز جهاد کشاورزی بخش شمیل قراردارند. به علت اینکه اراضی کشاورزی این بخش در پایین دست سدهای شمیل و نیان واقع شده اند زمین‌های حاصلخیزی هستند.
    ارسال توسط : نویسنده : داود صباح نیا منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بخش شمیل در ۸۰کیلومتری شرق شهر بندرعباس قرار دارد. در این بخش ۵۲ روستا تحت پوشش خدمات رسانی مرکز جهاد کشاورزی بخش شمیل قراردارند. به علت اینکه اراضی کشاورزی این بخش در پایین دست سدهای شمیل و نیان واقع شده اند زمین‌های حاصلخیزی هستند.بیش از شش هزار هکتار از این اراضی، زراعی و هزار و سیصد هکتار باغی است. مردم این بخش در زمینه تولیدات دام و طیور و تولید علوفه فعالیت دارند. از ظرفیت‌های این بخش احداث گلخانه است که احداث شهرک گلخانه‌ای روستای چاه‌خرگ با وسعت پنجاه هکتار با استفاده از ظرفیت آب سدهای شمیل و نیان از برنامه‌های جهاد کشاورزی برای این بخش است که تا حدود زیادی نیز محقق شده است . در راستای آشنایی با ظرفیت‌‌های کشاورزی بخش شمیل و خدماتی که توسط سازمان جهادکشاورزی در این بخش ارائه می‌شود با مریم فامیل رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش شمیل گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانیم.

    دریا: خودتون رو معرفی کنید؟
    اینجانب مریم فامیل رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش شمیل هستم.

    دریا: از چه سالی در این مرکز فعالیت دارید؟
    از سال ۹۴ در این مرکز مشغول به خدمت هستم و حدود هفت سال است که مسئولیت این مرکز را به عهده دارم.

    دریا: با توجه به آب و هوای منطقه تنوع کشت محصولات کشاورزی در این بخش بیشتر چه نوع محصولاتی است؟
    بیشترین تولیدات این مرکز به دلیل نوع بافت خاک سبک منطقه کشت پیاز است و بعد از آن بادمجان ،فلفل،گوجه فرنگی ،بامیه،ذرت، گندم و …است و انواع نخیلات و مرکبات و همچنین کشت آلوئه ورا را در بخش محصولات باغی داریم.

    دریا: از محصولات نوبرانه صیفی و سبزی و مرکبات در این منطقه چی می توان نام برد؟
    معمولاً اولین محصولی که در این منطقه بدست می آید بامیه است و اینکه بصورت محدود کشت خربزه،گرمک و کدو آجیلی انجام می شود که تا چند روز آینده کدو آجیلی در روستای مغیران بخش شمیل برداشت می شود.

    دریا: با اینکه در آذر ماه هستیم در منطقه پشت کوه بخش شمیل انبه برداشت می کنند، لطفا در مورد این مسئله توضیح بدید و بفرمایید که نوع و میزان برداشت انبه در این منطقه چقدر هست؟

    این منطقه به دلیل برخورداری از آب چشمه و موقعیت کوهستانی شرایط مساعدی برای توسعه باغات دارد. به همین دلیل درخت انبه که نسبت به شوری و کیفیت آب حساس است در این منطقه به دلایل ذکر شده ثمردهی مناسبی دارد و ارقام چهارفصل انبه در منطقه پشت کوه را میتوان توسعه داد.

    دریا: تا حالا از کارتون خسته شدید؟
    قطعا دوری مسیر و تردد روزانه در مسیرهای ناهموار مزارع در گرما و سرما و حتی سیل سبب خستگی جسمی می گردد و دور از انتظار نیست ولی خدمت رسانی به قشر شرافتمند جامعه که از قول حدیث امام جعفر صادق (ع) می‌فرمایند: الزارعون یوم القیامه احسن الناس مقامات و اقربهم منزله یدعون المبارکین ( کشاورزان در روز قیامت بهترین مقام و منزلت را به قرب الهی دارند و بنام مبارکان نامیده می شوند)؛ باعث مباهات و افتخار بنده و همکارانم هست که در کنار مردم نجیب این بخش هستیم و گاها خوشحالی و رضایت کشاورزان این خستگی را از ما دور می کند واینکه امنیت غذایی جامعه حاصل تلاش کشاورزان و همکاران بنده است و این قوت ما را در تلاش برای خدمت رسانی دو چندان می کند.

    دریا: برای طرح الگوی کشت در منطقه بخش شمیل چه کارهایی انجام دادید و آیا نتیجه گرفتید؟
    سوالی خوبی رو مطرح کردید، برای الگو کشت با توجه به ظرفیت های منطقه سعی کردیم محصولات کم آب بر و محصولات استراتژیک رو توسعه بدیم بدین منظور با ارائه تسهیلات به متقاضیان جهت خرید دستگاه بذر کار غلات و دستگاه کمباین باعث تسهیل کاشت و برداشت گندم و جو شدیم به طوری که سطح کشت گندم از ۱۰ هکتار در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به ۳۰۰ هکتار در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد و در سال زراعی جاری پیش بینی می شود ۴۰۰ هکتار کشت گندم و ۱۰۰ هکتار جو داشته باشیم و این نشان دهنده این است که کشاورزان منطقه متناسب با شرایط روز الگوی کشت خود را پیدا کردند.

    دریا: چه عاملی باعث شده که انواع محصولات زارعی متنوع در این منطقه کشت شود؟
    خوشبختانه به دلیل اقلیم مناسب و وجود سدهای شمیل و نیان که از کیفیت آب زراعی خوبی برخوردار است، انواع محصولات گرمسیری را در فصل مناسب آن می توان کشت نمود.

    دریا: بیشترین عملکرد بازدهی از نظر کیفیت در کدام نوع محصولات است؟
    بیشترین عملکرد مربوط به محصول پیاز است که هر ساله به دلیل کیفیت و عملکرد مناسب این محصول در منطقه جشنواره ای به همین نام با میزبانی روستا سرزه شمیل در فصل زمستان برگزار می‌شود.

    دریا: توصیه شما به کشاورزان و باغداران و صحبت پایانی اگر دارید بفرمایید؟
    توصیه بنده به کشاورزان محترم این است که به مرکز جهاد کشاورزی تنها به عنوان محل عرضه نهاده های یارانه دار مانند سوخت و کود نگاه نشود بلکه این نکته مد نظر این عزیزان باشد که رسالت اصلی ما آموزش و همراهی کشاورزان جهت کسب علم روز کشاورزی است که این مهم تنها با همراهی کشاورزان محقق می شود و در پایان برای کشاورزان منطقه سال زراعی خوبی رو آرزومندم و از شما هم بخاطر پیگیری و اطلاع رسانی عمومی در رسانه کمال تشکر و قدردانی دارم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.