حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3019 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ازدواج، مسیر کمال آدمی را فراهم می کند
    ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
    شناسه : 13827
    بازدید 1108
    6
    دریانیوز// چندسالی است که مقامات مسئول زنگ خطر کاهش جمعیت را در کشور به صدا در آورده اند و نسبت به بحران پیری جمعیت هشدارهایی داده اند، از طرفی تشویق هایی برای کمک به جوانی جمعیت وضع کرده اند، حال در این نوشتار پیرامون عملی شدن یا نشدن وعده هایی که داده شده است،کنکاش نمی کنیم. اما با تمام تفاسیر و این آینده نگری ضمنی، گویا نسبت به درصد جمعیت جوان کنونی کشور، آنچنان تمایلی به فرزند آوری و یا بعضا تشکیل خانواده دیده نمی شود.
    ارسال توسط : نویسنده : مهران منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// چندسالی است که مقامات مسئول زنگ خطر کاهش جمعیت را در کشور به صدا در آورده اند و نسبت به بحران پیری جمعیت هشدارهایی داده اند، از طرفی تشویق هایی برای کمک به جوانی جمعیت وضع کرده اند، حال در این نوشتار پیرامون عملی شدن یا نشدن وعده هایی که داده شده است،کنکاش نمی کنیم. اما با تمام تفاسیر و این آینده نگری ضمنی، گویا نسبت به درصد جمعیت جوان کنونی کشور، آنچنان تمایلی به فرزند آوری و یا بعضا تشکیل خانواده دیده نمی شود.

    البته این مسئله به نبود زیر ساخت های مناسب در بهداشت و درمان، آموزش و حتی مسائل اقتصادی و اشتغال درکشور بر می گردد. اما در این بین موارد دیگری نیز وجود دارد که به این نتایج منتج می شود. موارد کوچکی که به خودی خود چالش های بزرگی در زندگانی به وجود می آورد.مانند مسائل فرهنگی و آداب و رسوم غلط در امر مقدس ازدواج.

    با توجه به سنت‌ها وآداب ورسوم غلط ودست‌وپاگیر،بسیاری از جوانانی که درآستانه ازدواج هستند، تشکیل خانواده و زندگی مشترک‌شان به سبب همین موضوع به تاخیرمی‌افتد و به ازدواج‌های دیرهنگام در نسل کنونی منجر می‌شود. رسم‌هایی که شاید خیلی ضرورتی برای آغاز یک پیوند مشترک نداشته باشند. از طرفی با توجه به بحران جمعیت کشور، ازدواج‌های بهنگام تاثیر بسزایی در مسأله جمعیت دارد.بر اساس آموزه های دینی به طور کلی پختگی افراد و شکل‌گیری شخصیت هرکسی در زندگی خانوادگی و ازدواج پدیدار می‌شود و با توجه به روایات مختلف در این زمینه ازدواج مسیر کمال آدمی را فراهم می کند.

    درحال‌حاضر بسیاری ازجوانان فکر می‌کنند که با ازدواج علاوه برمسئولیت‌های مختلف، مسیر رشد وپیشرفت آنان نیزمسدود می‌شود اما نگاه به زندگی افرادموفق در کل جهان حاکی ازآن است که ازدواج‌های بهنگام وعاقلانه و درست می‌‌تواند یک همراه زندگی را برای طی مسیر رشدوترقی فراهم کند. چراکه داشتن و ایجاد و نگه داشتن خانواده بزرگترین انگیزه بشری برای ادامه حیات و تلاش برای رسیدن به کمال و تعالی در طول مدت حیات می باشد.

    انسان به گونه ای آفریده شده است که علاقه دارد تمام کامروایی ها و بهروزی ها را کنار خانواده تجربه کند.به دلایل موجود در جامعه و عدم تمایل به تشکیل زندگی به وقت مناسب آن، بسیاری از جوانان یا ترجیح می دهند ازدواج نکنند و یا دیر هنگام به این امر مقدس تن می دهند که اگرازدواج دیر رخ دهد، تعداد فرزندان زوجین یا کم شده یا اصلا توفیق فرزندآوری نخواهند داشت.

    اگر هم دیر اقدام به فرزندآوری کنند با توجه به فاصله نسلی، موفقیت لازم را به‌دست نمی‌آورند. پدر و مادر شدن در سنین جوانی وبهنگام شاید این فرصت را ایجاد کند تا علاوه بر کم‌بودن فاصله سنی با فرزندان، فرصت کافی ومناسبی رابرای یادگیری اصول اولیه فرزندآوری و فرزندپروری فراهم آورد.

    وقتی ازدواج بهنگام باشد قطعا در فرزندآوری و تربیت فرزندان موفقیت بیشتری حاصل می‌شود، چراکه جامعه بشری برای تداوم و تعالی خود نیازمند این است که والدین صاحب فرزند شوند. با تمام مشکلاتی که بر سر راه ازدواج وجود دارد، انتخاب درست نیز می تواند کمکی به پایداری زندگی کند و در واقع انتخاب یک همراه خوب، ترس از سختی مسئولیت های زندگی مشترک کم خواهد کرد.

    در انتخاب باید دو طرف شرایط یکدیگر را بسنجند و بتوانند در جنبه‌های مختلفی همچون بحث‌های اعتقادی، فکری، ارزشی، اجتماعی و … نزدیک به هم باشند. همین امر پایداری خانواده و زندگی اجتماعی را بیشتر می‌کند.به طور کلی در ازدواج بهنگام فرد باید به آن بلوغ اجتماعی رسیده باشد و بتواند مدیریت خانه را بر عهده بگیرد و زوجین با یکدیگر همراه و هم‌مسیر شوند و البته فقط ازدواج بهنگام کافی نیست، بلکه همه جوانب دارای اهمیت است.

    در انتها باید گفت گرچه ازدواج و تشکیل خانواده آن هم در زمان مناسب مزیت هایی برای فرد و جامعه به دنبال خواهد داشت اما مهارت های لازم جهت تشکیل خانواده و حفظ آن نیز باید قبل از ازدواج در خانواده و اجتماع آموزش داده شود وهمچنین باید از ابتدای تشکیل خانواده ساده زیستی وپرهیز از تجملات اصل اساسی شمرده شود تا در این مسیر رشد و کمال آدمی به تعالی برسد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.