حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۷ خرداد , ۱۴۰۳ Monday, 27 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3110 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 82×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ارتباط گیاهخواری و سلامتی
    ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۱۲
    شناسه : 11284
    بازدید 1460
    9
    دریانیوز// دغدغه داشتن زندگی سالم همراه با تغذیه سالم بسیاری از مردم جهان را به سمت گیاهخواری سوق داده است به طوریکه طبق آمارها گیاهخواری در سال ۲۰۲۰ با افزایشی چشمگیر مواجه بوده است. برای مثال آلمان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ با رشد ۳۷ درصدی فروش مواد غذایی وگان «گیاه خواران غیر لبنی» مواجه بوده و انگلستان از افزایش ۸۰ درصدی این محصولات در بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های خود خبر داده است.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// دغدغه داشتن زندگی سالم همراه با تغذیه سالم بسیاری از مردم جهان را به سمت گیاهخواری سوق داده است به طوریکه طبق آمارها گیاهخواری در سال ۲۰۲۰ با افزایشی چشمگیر مواجه بوده است. برای مثال آلمان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ با رشد ۳۷ درصدی فروش مواد غذایی وگان «گیاه خواران غیر لبنی» مواجه بوده و انگلستان از افزایش ۸۰ درصدی این محصولات در بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های خود خبر داده است.

    در ایالات‌متحده‌آمریکا نیز فروش مواد غذایی وگان در اوج همه‌گیری کووید -۱۹ شاهد افزایش ۹۰ درصدی بوده و همچنان در حال رشد است. رژیم گیاه خواری یا وگانیسم شیوه ای از زندگی است که در آن مردم تا حد امکان محصولات حیوانی را از رژیم غذایی خود کنار می گذارند. جالب است بدانید که ویگن‌ها هیچکدام محصولاتی را که به طور مستقیم و غیرمستقیم از حیوانات تهیه می‌شود استفاده نمی‌کنند. یعنی حتی عسل، موم و ژلاتین هم مصرف نمی‌کنند! همچنین ویگن‌ها به طور معمول از هیچ محصول حیوانی حتی چرم، ابریشم و پشم هم استفاده نمی‌کنند. در واقع گیاهخواران تمایل دارند زندگی سالم‌تری داشته باشند و با حذف مصرف گوشت و محصولات حیوانی از مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کنند. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر از هر ۱۰ نفر انسان روی کره زمین، یک نفر گیاهخوار باشد . هندوستان یکی از کشورهایی است که با وجود جمعیت بسیار زیاد خود، کمترین میزان مصرف سرانه گوشت را در جهان دارد. گیاه‌خواران افرادی هستند که به زندگی حیوانات اهمیت می‌دهند و ذبح آن‌ها برای مصارف غذایی را از نمادهای ظلم و ستم می‌دانند.
    رژیم‌های غذایی بدون گوشت باعث می‌شود تمامی مواد و عناصری که در این فرآورده‌ها یافت نمی‌شود شامل میزان بالایی از مواد شیمیایی گیاهی، چربی‌های اشباع‌نشده، منیزیم، ویتامین‌های E و C، اسید فولیک و فیبر، به بدن انسان وارد شود. این امر به‌معنای داشتن وزن سالم، کاهش فشار خون، پایین آمدن خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین کاهش کلسترول است. همچنین اتخاذ رژیم‌های غذایی گیاهی مزایای مختلف زیست‌محیطی به‌دنبال دارد که نه تنها به حفظ حیوانات کمک می‌کند بلکه باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی نیز می‌شود. برای مثال برای طبخ هر کالری گوشت گاو به ۷۸ کالری سوخت فسیلی نیاز است، حال آن‌که برای دانه‌های سویا این میزان تنها یک کالری است. با توجه به اینکه رژیم گیاهخواری علاوه بر حذف چربی و کلسترول حیوانی از رژیم غذایی، باعث مصرف بیشتر فیبر و آنتی‌اکسیدان نیز می‌شود، گیاهخواران توانایی بالایی در مبارزه با سرطان دارند. تاثیر رژیم غذایی گیاهخواری بر سلامتی ما آنقدر عمیق است که محققان اعلام کرده‌اند افرادی گیاهخوار، حدود ۱۳ سال بیشتر از سایرین عمر می‌کنند.
    به طور کلی برخی از افراد رژیم گیاه خواری را به دلیل مزایای بالقوه آن برای سلامتی انتخاب می کنند.رژیم غذایی سرشار از گوشت – به ویژه گوشت قرمز – با سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ مرتبط است.از سوی دیگر، کاهش مصرف محصولات حیوانی و استفاده از غذاهای گیاهی بیشتر ممکن است هضم غذا را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد .رژیم گیاه خواری همچنین می تواند به کاهش عوارض جانبی مرتبط با آنتی بیوتیک ها و هورمون های مورد استفاده در کشاورزی مدرن حیوانات کمک کند.در نهایت، به نظر می رسد رژیم های غذایی گیاه خواری به ویژه در کمک به کاهش وزن ناخواسته افراد موثر است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.