حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3053 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه چیست؟
    ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۲۵
    شناسه : 11786
    بازدید 1199
    2
    دریانیوز// همه‌ بچه‌ها هرازگاهی رفتار می‌کنند، آنها ممکن است مشاجره و نافرمانی کنند و از والدین، معلمان و دیگر بزرگسالان سرپیچی کنند خصوصاً هنگام خستگی، گرسنگی، استرس یا ناراحتی. رفتار مقابله‌جویانه برای کودکان دو تا سه ساله و بچه‌ها در اوایل نوجوانی، بخشی نرمال از فرآیند رشد است. با این حال، رفتار ناسازگار و خصمانه زمانی به یک نگرانی جدی تبدیل می‌شود که آن‌قدر مکرر باشد که در مقایسه با سایر بچه‌های همسن و در همان سطح رشد به چشم بیاید و در زندگی اجتماعی، خانوادگی و تحصیلی کودک تأثیر بگذارد.
    ارسال توسط : نویسنده : الناز مطهری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// همه‌ بچه‌ها هرازگاهی رفتار می‌کنند، آنها ممکن است مشاجره و نافرمانی کنند و از والدین، معلمان و دیگر بزرگسالان سرپیچی کنند خصوصاً هنگام خستگی، گرسنگی، استرس یا ناراحتی. رفتار مقابله‌جویانه برای کودکان دو تا سه ساله و بچه‌ها در اوایل نوجوانی، بخشی نرمال از فرآیند رشد است. با این حال، رفتار ناسازگار و خصمانه زمانی به یک نگرانی جدی تبدیل می‌شود که آن‌قدر مکرر باشد که در مقایسه با سایر بچه‌های همسن و در همان سطح رشد به چشم بیاید و در زندگی اجتماعی، خانوادگی و تحصیلی کودک تأثیر بگذارد. در بچه‌های مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه یا اصطلاحاًODD، الگوی مکرر و مداومی از عصبانیت، تحریک پذیری، مشاجره، سرکشی یا کینه توزی نسبت به افراد مسئول و صاحب اختیار وجود دارد که به طور جدی در عملکرد روزمره‌ آنها تداخل ایجاد می‌کند.

    * اختلال نافرمانی مقابله ای، از نشانه ها تا درمان
    اختلال نافرمانی مقابله در کودکان با رفتاردرمانی مانند آموزش مهارت ها برای ایجاد تعاملات مثبت خانوادگی و مدیریت رفتارهای مشکل ساز قابل درمان می باشد. ممکن است از دارودرمانی و دیگر درمان ها نیز کمک گرفته شود. اختلال نافرمانی مقابله ای بیشتر در دوران کودکی تشخیص داده می شود. کودکان مبتلا به ODD با همسالان والدین، معلمان و دیگران همکاری نمی کنند، دشمنی می کنند و رفتارهای خصمانه دارند و این رفتارها برای دیگران بسیار ناراحت کننده است. متخصصان به طور دقیق نمی دانند چه چیزی باعث اختلال نافرمانی مقابله ای می شود.

    کدام کودکان در معرض خطر اختلال ODD هستند؟
    ODD در پسران شایع تر از دختران است. کودکان مبتلا به این مشکلات نیز بیشتر مستعد ابتلا به ODD هستند:
    • اختلالات خلقی یا اضطرابی
    • اختلال رفتاری • اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD)
    علائم اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    • بحث و مشاجره‌ بیش از حد با بزرگسالان
    • زیر سؤال بردن مکرر قوانین
    • نافرمانی فعالانه و خودداری از انطباق با درخواست‌ها و قوانین بزرگسالان • عمدا کارهایی را انجام می دهند که موجب آزار و ناراحتی دیگران می شود
    • مقصر دانستن دیگران به خاطر اشتباهات یا رفتارهای نادرست خود • غالباً زودرنج هستند یا به راحتی از دیگران آزرده خاطر می شوند
    • خشم و کینه‌ مکرر • به تندی یا نامهربانی صحبت می کنند • به دنبال انتقام گرفتن هستند
    عوامل بیولوژیکی، روان‌شناختی و اجتماعی ممکن است در بروز این اختلال نقش داشته باشد. البته این علائم ممکن است در سایر مشکلات مرتبط با سلامت روان نیز مشاهده شود. برای اطمینان یافتن از ابتلای فرزند خود به اختلال نافرمانی مقابله ای به روانشناس کودک مراجعه کنید.هنگامی که کودکان به طور مدوام رفتارهایی از خود نشان می دهند که باعث مشکلات جدی در خانه یا مدرسه یا با همسالان می شود، ممکن است اختلال نافرمانی مقابله ای تشخیص داده شود که معمولا قبل از سن ۸ سالگی شروع می شود و حداکثر تا سن ۱۲ سالگی قابل تشخیص است.اگر علائم ODD را در کودک یا نوجوان خود مشاهده کردید، فوراً به روانشناس کودک مراجعه کنید. درمان زودهنگام اغلب می تواند از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کند.

    * درمان اختلال نافرمانی مقابله جویانه
    کودکان مبتلا به ODD ممکن است برای درمان موثرتر به چند درمان و رویکرد مختلف نیاز داشته باشند. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:
    * دارو درمانی
    اثربخشی درمان دارویی به خوبی مشخص نشده است. اغلب این درمان برای اختلال نافرمانی مقابله جویانه استفاده نمی شود. وقتی علت زمینه ای مثل افسردگی یا بیش فعالی (ADHD) وجود دارد، درمان دارویی در کنار سایر درمان ها توصیه می شود.
    * روان درمانی
    گروه درمانی و آموزش مهارت های اجتماعی نیز به کودک کمک می کند مهارت های برقراری ارتباط را یاد بگیرد.درمان شناختی-رفتاری (CBT) برای این کودکان استفاده می شود. در این روش کودک یاد می گیرد که مسائل و مشکلات را به روش های مناسب و ساده تر حل کند، و همچنین یاد می گیرد که چگونه خشم و عصبانیت خود را کنترل کند.خانواده درمانی نوع خاصی از روان درمانی است که بر تغييرات در خانواده متمرکز است و روابط خانوادگی عامل موثری بر احساسات، رفتار و سلامت روانی هر عضو خانواده می داند. در این درمان به جای ملاقات با یک فرد، تمام یا بيشتر اعضای خانواده در روند درمان قرار می گيرند.این درمان به ایجاد تغییرات گسترده در خانواده کمک می کند و مهارت های برقراری ارتباط در خانواده را بهبود می بخشد. داشتن یک کودک با اختلال نافرمانی مقابله ای برای والدین بسیار چالش برانگیز است و حتی بر روابط بین والدین نیز تاثیر منفی دارد.

    از این رو خانواده ها نیز نیاز به یادگیری مهارت هایی در این زمینه دارند.کودکان آسیب پذیر تر از بقیه ی افراد می باشند. بهتر است اگر علائمی در آن ها مشاهده کردیم هر چند کم آن را جدی بگیریم و به دنبال درمان باشیم. این اختلال مشکلات زیادی برای کودک در جامعه و محیط های اجتماعی می تواند به وجود آورد و روابط کودک را تحت تاثیر قرار دهد. مراجعه به یک متخصص بهداشت روان و همراهی فرزندتان در طول دوره ی درمان بهترین کاری است که می توانید در حق کودک خود انجام دهید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.