حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3020 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • آقای دادستان !  لطفا مدافع حقوق عابران باشید
    ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۴:۵۹
    شناسه : 5651
    بازدید 1365
    7
    دریانیوز// تضییع حقوق عابران به طرق مختلف، موضوعی است که بارها در گزارش ها ومقالات مختلف به آنها اشاره شده است، اما متاسفانه متولیان مربوطه در این حوزه سکوت اختیار کرده اند....
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// تضییع حقوق عابران به طرق مختلف، موضوعی است که بارها در گزارش ها ومقالات مختلف به آنها اشاره شده است، اما متاسفانه متولیان مربوطه در این حوزه سکوت اختیار کرده اند و اقدامات لازم صورت نگرفته است که انتظار می رود در این حوزه دادستان محترم بندرعباس ورود جدی داشته باشند تا بیش از این حقوق عابران تضییع نشود. در اینجا لازم است به تضییع حقوق عابران پیاده در چند حوزه اشاره کنیم.

    ۱٫ تصرف پیاده روها و گاهی بخشی از خیابان توسط بساز بفروش ها به موضوعی عادی در بندرعباس تبدیل شده است و بسیاری از مناطقی که ساخت وساز می شود، پیاده روها تصرف می شوند و گاهی این تصرف ها مانند تصرف یکی از سازندگان در بلوار وحدت، ضلع جنوبی اداره کل ورزش و جوانان و… سال ها طول می کشد و پیاده رو تصرف شده و سال ها عابران بایستی از خیابان برای رفت و آمد استفاده کنند و شاید چنین مواردی در این شهر کم هم نیستند و آیا واقعا این موارد را متولیان مربوطه نمی بینند یا تضییع حقوق عابران برایشان مهم نیست؟ همین مورد خیابان وحدت، علاوه بر اینکه پیاده رو تصرف شده است،

    حتی بخشی از خیابان نیز از مدتی قبل نوار زرد کشیده شده است تا عابران از ریزش احتمالی مصالح و براده های جوشکاری و… درامان بمانند و از آن طرف عابران مجبورند از وسط خیابان ودر طول خیابان عبور کنند که بسیار خطرناک است و احتمال تصادف وجود دارد. از طرفی پیاده رو جلوی مجتمع های احداث شده در سطح شهر تا مدت ها مصالح ریخته شده و قابل استفاده نیستند. آیا دستگاه های متولی و نظارتی این موارد را نمی بینند؟

    ۲٫ در برخی مناطق مانند بلوار معلم خواجه عطاء و… که بخشی
    از پیاده روها خاکی‌است و بخشی دارای پستی وبلندی و یا سنگفرش ها و موزائیک ها شکسته شده است و…، هم عبور و مرور عابران را مشکل می‌کند وعابران مجبور می شوند از خیابان رفت و آمد کنند که جان شان درخطر قرار می گیرد. آیا نباید پیاده روها از استانداردهای لازم برخوردار باشند؟ همچنین در برخی از پیاده روها، قایق، خوردو، موتورسیکلت و…. گذاشته می شود.

    ۳٫تصرف پیاده روها و پیاده راه ها توسط صنوف مزاحم مانند تعمیرگاه ها، درب و پنجره سازی ها وجوشکاری ها، نمایشگاه های اتومبیل و… باعث شده است که عابران نتوانند از پیاده روها استفاده کنند که انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر باعث می شود تا حد زیادی مشکل عابران و حتی ساکنان محلات و همسایگان صنوف مزاحم برطرف شود واین موضوع در بیش از یک دهه اخیر بارها مطرح شده و همچنان تعمیرگاه ها و… داخل شهر فعالند و پیاده روها را تصرف می کنند. همچنین برخی از صنوف مانند آپاراتی ها، تزئینات اتومبیل، آب معدنی فروشی ها و… هم پیاده رو جلوی واحد صنفی و حتی خیابان جلوی واحد صنفی رامتعلق به خودشان می دانند و از پارک خودرو و یا رفت و آمد عابران جلوگیری ویا شرایط
    بگونه ای است که رفت وآمد عابران به سختی صورت گرفته ویا غیرممکن می شود.

    ۴٫ تصرف پیاده رو توسط برخی کسبه و دستفروشان نیز باعث شده است که برخی عابران نتوانند از پیاده رو بخوبی استفاده کنند و از این حق شان محروم می شوند.

    ۵٫ آموزش استفاده از پیاده رو و خطوط عابر پیاده توسط عابران و دانش آموزان در مدارس و ایستادن خودروها در پشت خطوط توقف در چهارراه ها واجازه دادن به عابران جهت عبور از روی این خطوط در زمان قرمز شدن چراغ راهنما بدلیل عدم خط کشی بیشتر خیابان ها و پاک شدن خطوط عابر پیاده در مناطق مختلف و چهارراه ها و… باعث شده است که هم دانش آموزان نتوانند
    آموخته های شان را بصورت عملی در خیابان ها ومعابر اجرا کنند و هم کسانی که در حال آموزش رانندگی هستند، این خطوط را کمتر می بینند که پشت خطوط عابر پیاده متوقف شوند و
    آموزش ها در واقع ابتر می ماند وبعد از اخذ گواهینامه نیز به این موارد چندان توجهی نمی شود. این موضوع باعث شده است که عابران در چهارراه ها و… نتوانند از روی خطوط عبور کنند و برخی خودروها نیز در چهارراه ها بگونه ای متوقف می شوند که مسیر عبور عابران را هم مسدود می کنند.

    ۶٫ وضعیت پیاده روها وقتی اینگونه باشد که برای عابران سالم قابل استفاده نباشد، معلولان وضعیت بدتری دارند. چند شب پیش تعدادی از معلولان ویلچری را دیدم که بدلیل تصرف پیاده روساحلی روبروی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس به عنوان پارکینگ قایق ها، آنها مانند سایر عابران مجبور شدند از خیابان بروند که بسیار خطرناک بود. پارکینگ قایق ها در واقع اقدام به تصرف پیاده رو کرده است.

    ۷٫ وضعیت غیراستاندارد پیاده رو در شب ها شرایط را برای عابران حادتر می کنند، زیرا بیشتر پیاده روها در تاریکی بسر می برند و عابران اگر بخواهند از پیاده رو استفاده کنند، با تاریکی و از طرفی چاله ها، حفاری دستگاه های خدمات‌رسان و… در این پیاده رو در مناطق مختلف شهر با مشکل مواجه می شوند و احتمال افتادن و آسیب دیدن شان زیاد است. در برخی مناطق هم درب های منهول ها به سرقت می روند، شرایط حادتر وخطرناک تر هستند. احتمال زورگیری و سرقت و کیف قاپی و… در پیاده روهای تاریک بیشتر است.

    ۷٫حفاری های های دستگاه خدمات‌رسان و عدم ترمیم آنها باعث می شود که عابران ماه‌ها و گاهی چند سال با مشکل مواجه شوند و به خودروهای شهروندان هم هنگام عبور از کوچه های ترمیم نشده آسیب وارد شود.

    ۸٫ فاضلاب روان در کوچه های محلات حاشیه ای بندرعباس باعث شده که علاوه بر تاریکی، عابران و رهگذران با مشکل رفت و آمد مواجه شوند و مشخص نیست این کلاف سردرگم بازگشایی معابر و تکمیل شبکه فاضلاب بندرعباس کی باز می شود. وضعیت پیاده روهای بیشتر خیابان های احداث شده در محلات هم مانند برخی پیاده روهای اصلی شهر استاندارد نیست. در نهایت این وضعیت باعث فرهنگ سوزی شده و فرهنگ سازی رعایت حقوق عابران پیاده صورت نمی گیرد وبه همین دلیل حتی در اماکنی که پیاده رو بدون تصرف وقابل استفاده است، بدلیل استفاده زیاد عابران از خیابان و تبدیل شدن این موضوع به عادت برای شان، در سایر مناطق که پیاده روها هم قابل استفاده است، اما ناخودآگاه برخی از عابران از پیاده رو استفاده نمی کنند.در پایان پیشنهاد می کنم دادستان بندرعباس به همراه شهردار، اعضای شورای شهر، مسئولان برق وسایر دستگاه های خدمات‌رسان ، پلیس، رئیس اتاق اصناف و روسای اتحادیه های مرتبط، نماینده جامعه معلولان و… مدتی را هم در روز و هم شب ساعاتی را در پیاده روها بروند وبازدید داشته باشند و ببینند چند درصد از پیاده روها استانداردهای لازم را برای استفاده عابران دارند و چند درصد تصرف شده اند و بعد با مشاهده واقعیت ها، آنگاه نسخه مناسبی را برای استفاده عابران از پیاده روهای سطح شهر بپیچند وبا ناقضان حقوق عابران برخورد شود .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.