حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3040 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • آزادی ۴۴ زندانی  جرائم غیر عمد از بند زندان
    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۴۰
    شناسه : 10353
    بازدید 1321
    11
    توسط بسیج حقوقدانان هرمزگان انجام شد دریانیوز// مسئول بسیج حقوقدانان هرمزگان، گفت: آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و معسر و کمک به معیشت خانواده های آنها یکی از برنامه‌های سازمان است که دراین زمینه طی ۲۰ ماه گذشته ۴۴ زندانی غیر عمد و معسر توسط این سازمان از بند زندان رهایی پیدا کردند و به آغوش گرم خانواده بازگشتند و حدود ۳۰۰۰ بسته معیشتی و بهداشتی بین خانواده های مددجویان توزیع شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مسئول بسیج حقوقدانان هرمزگان، گفت: آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و معسر و کمک به معیشت خانواده های آنها یکی از برنامه‌های سازمان است که دراین زمینه طی ۲۰ ماه گذشته ۴۴ زندانی غیر عمد و معسر توسط این سازمان از بند زندان رهایی پیدا کردند و به آغوش گرم خانواده بازگشتند و حدود ۳۰۰۰ بسته معیشتی و بهداشتی بین خانواده های مددجویان توزیع شده است.
    بسیج مستضعفین در تاریخ ۵ آذرماه ۱۳۵۸ با فرمان تاریخی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ه) تشکیل شد و از همان موقع این قشر دلسوز و فداکار در تمام عرصه‌ها حضور پررنگی داشته و با گذشت بیش از چهار دهه از عمر بابرکت انقلاب شکوهمند اسلامی توانسته خدمات شایانی را در همه حوزه‌ها ارائه دهد. مقام معظم رهبری (مدظله العالی)‌ در وصف بسیج فرموده اند؛ بسیج، عبارت است از مجموعه‌ای که در آن، پاک‌ترین انسان‌ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، درراه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شده‌اند.یکی از اقشار تخصصی بسیج مستضعفین، بسیج حقوقدانان است که در عرصه حقوق و قضا با در اختیار داشتن حقوقدانان بسیجی و جهادی مشغول به فعالیت هستند.با محمد ترابی مسئول بسیج حقوقدانان سپاه امام سجاد(ع)‌هرمزگان درباره اهداف، مأموریت‌ها و برنامه‌های این سازمان گفت وگو کردیم.

    دریا: لطفا خودتان را به مخاطبین ما معرفی کنید؟
    ترابی: محمد ترابی مسئول سازمان بسیج حقوقدانان و وکلا سپاه امام سجاد علیه السلام استان هرمزگان هستم.

    دریا: سازمان بسیج حقوقدانان در هرمزگان در چه سالی تاسیس شده است؟
    ترابی: همزمان با سراسر کشور در سال ۱۳۸۸ در هرمزگان شروع به فعالیت کرده است.

    دریا: جامعه هدف بسیج حقوقدانان چه قشرهای هستند؟
    ترابی: جامعه هدف سازمان بسیج حقوقدانان شامل قضات، وکلا ، سردفتران و دفتریاران ، کارمندان حقوقی و قضایی ، کارمندان تخصصی و تجربی دستگاه های حقوقی و قضایی، کارشناسان رسمی دادگستری ، نمایندگان حقوقی ادارات و وزارتخانه‌ها، نمایندگان مجلس، اساتید حقوق ، فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی حقوق و فقه می باشد.

    دریا: بسیج حقوقدانان چه اهدافی را دنبال می‌کند و تاکنون چه میزان توانسته در این رابطه موفق باشد؟
    ترابی: اهداف کلان سازمان عبارتند از: حفظ تداوم ، بسط و تعمیق اهداف انقلاب اسلامی در دستگاه‌های تقنینی ، حقوقی و قضایی، کمک به احیای حقوق عامه در راستای عدالت گستری و مقابله با فساد تبیین و نشر اندیشه های حقوقی اسلام ناب محمدی (ص) حمایت و دفاع از حقوق ملت ایران و مستضعفین جهان در عرصه های بین المللی در مجموع جهت کمک به افزایش کارآمدی نظام حقوقی وقضایی ایجاد شده است.

    دریا:مأموریت اصلی بسیج حقوقدانان در هرمزگان چیست؟
    ترابی: سازمان بسیج حقوقدانان به عنوان متولی تخصصی بسیج در عرصه حقوق و قضا می باشد که اهم مأموریت و فعالیت‌های آن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، تقویت روحیه بسیجی و جهادی ، ترویج فرهنگ عفو و گذشت ، آموزش همگانی حقوق ، شناسایی ، جذب و آموزش حقوقدانان تراز انقلاب اسلامی ، مبارزه با فساد ، پیشگیری از وقوع جرم ، که برای همه این مأموریت ها برنامه وطرح های مختلفی در سطح استان انجام شده و یا در حال انجام هست مانند: طرح هر مسجد یک حقوقدان، طرح حقوق یاران حوزه و پایگاه برای ارائه خدمات حقوقی به آحاد مردم، طرح راه اندازی شورای صلح و سازش جهت برقراری صلح و سازش و رفع اختلافات محلی و قبیله ای، طرح ملی جهاد تبيين و روشنگری با رویکرد نشاط و امید آفرینی در جامعه، تشکیل انجمن‌های علمی تخصصی حقوق با هدف بررسی علمی آسیب ها، چالش ها و فرصت های حقوقی ،برگزاری همایش ها، نشست ها و کارگاه‌های تخصصی حقوقی و… است.

    دریا:طرح هر مسجد یک‌ حقوقدانان به کجا رسیده و آیا در حال حاضر هم انجام می‌شود؟
    ترابی:هدف طرح هر مسجد یک‌ حقوقدان رشد و ارتقای فرهنگ حقوق مردم و آشنا کردن آنان با حقوق و وظایف شهروندی، فرهنگ سازی در زمینه چگونگی مراجعه به دستگاه قضایی و استیفای حقوق فردی و اجتماعی ،افزایش صلح و سازش و کاهش اختلافات و دعاوی، ارتقای فرهنگ قانون گرایی، زمینه سازی برای تحکم بنیان خانواده و کاهش طلاق و دعاوی خانوادگی، کاهش حجم پرونده‌های وارد شده به دستگاه قضا که بعد از بیماری کرونا این طرح در مساجد استان توسط قضات، وکلا و کارشناسان حقوقی بسیجی در حال انجام است.

    دریا: ارائه وکالت ارزان و رایگان به نیازمندان به چه صورت است و تاکنون در این رابطه چه تعداد وکالت انجام گرفته است؟
    ترابی: وکالت رایگان و ارزان طبق قانون توسط دفاتر حمایت از ایثارگران و بسیجیان انجام می شود و سازمان بسیج حقوقدانان علاوه بر راهنمایی و مشاوره حقوقی رایگان به افراد نیازمند و معسر توسط وکلای نیکوکار بسیجی، بصورت معاضدتی و ارزان هم وکالت انجام‌ گرفته است که در این زمينه بصورت موردی در شش ماهه اول به تعداد۱۶ نفر وکالت بصورت رایگان و یا هزینه خیلی کم انجام شده است.

    دریا: یکی از کارهای ارزشمند که بسیج حقوقدانان دنبال می‌کند آزادی زندانیان معسر در بند زندان است تاکنون در این زمینه چه تعداد زندانی آزاده کرده اید و برنامه کلی شما در این رابطه چیست؟
    ترابی: طرح آزادی زندانیان غیر عمد و معسر و کمک به معیشت خانواده های آنها یکی از برنامه‌های سازمان است که دراین زمینه طی ۲۰ ماه ۴۴ زندانی غیر عمد و معسر توسط این سازمان از بند زندان رهایی پیدا کردند و حدود ۳۰۰۰ بسته معیشتی و بهداشتی بین خانواده های مددجویان توزیع شده است و برنامه کلی ما این است که محله عاری از زندانی داشته باشیم که این امر توسط پایگاه های بسیج و قرارگاه های تحول محلات و‌ گروه های جهادی و مردمی با شناسایی زندانیان آبرومند و برگزاری گلریزان و ایجاد پویش های مختلف نسبت به آزادی زندانیان عمل می کنند.

    دریا:بیشترین مراجعاتی که از سوی مردم جهت وکالت ارزان و رایگان به سوی شما صورت می‌گیرد کدام موضوعات است؟
    ترابی: اکثر موضوعات متأسفانه خانوادگی بحث نفقه، مهریه و طلاق و همچنین بحث ملکی و مسائل مربوط به قرارداد ها و اجاره می باشد.

    دریا: آیا در شهرستان‌های استان هم کانون بسیج حقوقدانان فعال است ؟ در کدام شهرستان ‌ها ؟
    ترابی: در اکثر شهرستان‌ها به جز پارسیان و بستک کانون بسیج حقوقدانان ایجاد شده و فعال هستند ودراین دو شهرستان هم در حال تشکیل شدن است.

    دریا: در پایان اگر مطلبی دیگر دارید بفرمایید؟
    ترابی: هر حرکتی در جامعه مبتنی برحقوق و قوانین است. انتظار می رود همه مدیران دستگاه های اجرایی ونمایندگان مردم با نخبگان حقوقی وحقوقدانان متعهد و متخصص نشست تخصصی ومشورتی لازم را داشته باشند واینکه حقوقدانان نیز در جامعه باید از حقوق مردم دفاع نمایند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.