حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ۱۵ هزار بندرعباسی در ۱۴۰۳ صاحب‌خانه می‌شوند
    ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۲۰
    شناسه : 9565
    بازدید 1401
    7
    افزایش سرعت قطار مسکن ملی بر ریل اجرا؛ دریانیوز//  احداث چهارميليون واحد مسکن در کشور در قالب طرح نهضت ملي مسکن، مهمترين طرح دولت سيزدهم براي خانه دار شدن مردم بود که آيت ا... سيد ابراهيم رئيسي در زمان  تبليغات رياست جمهوري به مردم وعده داد تا بخشي از کمبود مسکن که دولت قبل ميراث دار آن بود که در هشت سال  هيچگونه طرح مسکني را در کشور اجرا نکردند، جبران شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//  احداث چهارميليون واحد مسکن در کشور در قالب طرح نهضت ملي مسکن، مهمترين طرح دولت سيزدهم براي خانه دار شدن مردم بود که آيت ا… سيد ابراهيم رئيسي در زمان  تبليغات رياست جمهوري به مردم وعده داد تا بخشي از کمبود مسکن که دولت قبل ميراث دار آن بود که در هشت سال  هيچگونه طرح مسکني را در کشور اجرا نکردند، جبران شود.

    در اين راستا از ۲۸ مهرماه سال ۱۴۰۰ ثبت نام از متقاضيان مسکن در کشور آغاز شد و در گام نخست رئيس جمهور دستور داد اراضي مازاد ادارات براي اجراي اين طرح به راه وشهرسازي واگذار شود که بعضي از دستگاه ها در مقابل اين واگذاري ها مقاومت و از واگذاري اراضي اجتناب کردند. در روستاها و برخي شهرها و استانها، اما اين طرح بصورت ويلايي و يک طبقه اجرا شد و از سال گذشته واگذاري واحدهاي مسکوني آغاز شد و در سال جاري وسال آينده نيز ادامه دارد و رئيس جمهور نيز بر تحويل سريعتر واحدهاي مسکوني به مردم تاکيد دارند. در شهري مانند بندرعباس نيز بدليل سوءمديريت از متقاضيان در اين طرح در مهر ۱۴۰۰ ثبت نام نشد و اعلام گرديد متقاضيان مي توانند در شهرک علوي در ۵۰کيلومتري غرب بندرعباس ثبت نام کنند که با اعتراضات گسترده نسبت به اين جانمايي، ۹ ماه بعد ودر تيرماه ۱۴۰۱ از متقاضيان بندرعباسي ثبت نام شد و به بهانه الحاق اراضي مورد نياز به شهربندرعباس، اين طرح وارد فاز اجرا نشد تا اينکه بعد از گذشت بيش از يک سال، عمليات تسطيح اراضي از چند روز قبل آغاز شد و از روزهاي آينده نيز قرار است ساخت وساز اين طرح ملي در بندرعباس آغاز شود. آنطور که وعده داده شده است، ۱۵ هزار واحد احداثي طرح نهضت ملي مسکن در بندرعباس در سال آينده به متقاضيان واگذار مي شود و ۱۵ هزار خانواده در اين شهر در سال ۱۴۰۳ صاحبخانه مي شوند.

    دستورات مسکني رئيس جمهور

    رئيس جمهور نيز در جلسه شورايعالي مسکن  بر تداوم و تسريع اقدامات صورت گرفته در واگذاري زمين و ساخت مسکن، پرداخت به موقع تسهيلات ساخت مسکن و استمرار بازرسيها از مشاورين املاک، به منظور برخورد به موقع با متخلفين و افزايش نظارت بر بازار اجاره بهاي مسکن تاکيد کرد. رئيس جمهور تأمين مسکن براي مردم را از اولويتهاي مهم دولت دانست و با تأييد اقدامات صورت گرفته در واگذاري زمين و ساخت مسکن از سوي دستگاههاي مختلف، بر جديت وزارتخانهها، بانکها و بخشهاي مختلف براي تداوم اين اقدامات در قالب نهضت ملي مسکن تاکيد کرد.دکتر سيد ابراهيم رئيسي در جلسه شورايعالي مسکن که برگزار شد، تأمين مسکن براي مردم را از اولويتهاي مهم دولت دانست و با تأييد اقدامات صورت گرفته در واگذاري زمين و ساخت مسکن از سوي دستگاههاي مختلف، بر جديت وزارتخانه ها، بانکها و بخشهاي مختلف براي تداوم اين اقدامات در قالب نهضت ملي مسکن تاکيد کرد.

    رئيس جمهور تأمين زمين براي ساخت مسکن را از ضرورت هاي تحقق اهداف نهضت ملي مسکن دانست و با بيان اينکه در زمينه واگذاري اراضي مازاد دولت، گام هاي خوبي برداشته شده، از دستگاه هاي اجرايي که هنوز موفق به واگذاري اراضي مازاد خود نشده اند، خواست هر چه سريعتر نسبت به رفع مشکل و اجراي تکاليف خود در اين زمينه اقدام کنند. دکتر رئيسي با تأکيد بر اهميت پرداخت به موقع تسهيلات ساخت مسکن در جهش مسکن سازي، با بيان اينکه به موجب قانون بانکها موظفند ۲۰ درصد تسهيلات بانکي را به ساخت مسکن تخصيص دهند، تصريح کرد: اگر بانکها امکان پرداخت تسهيلات به ميزاني که قانون براي آنها تعيين کرده، ندارند، بايد به صورت شفاف به مردم اعلام و نسبت به آن ميزان که قابل پرداخت است، به موقع اقدام کنند.

    «تقدير از اقدام بنياد مسکن در ساخت سالانه ۴۰۰ هزار مسکن روستايي در قالب نهضت ملي مسکن»، «تأکيد بر استمرار بازرسي ها از مشاورين املاک و توجه به نقش اتحاديه مربوطه در نظم بخشيدن به واحدهاي صنفي و برخورد به موقع با متخلفين»، «تشديد نظارت بر سکوهاي فعال در بازار مسکن»، «افزايش نظارت بر بازار اجارهبهاي مسکن به ويژه در پايتخت»، «بهره گيري از ظرفيت تعاوني هاي مسکن کارگري، کارمندي و روستايي در توليد مسکن»، «تأکيد بر توجه ويژه به توليد فولاد و سيمان و عرضه آن با قيمت مناسب به مصرفکننده» از ديگر محورهاي سخنان رئيس جمهور در اين جلسه بود.

    دکتر رئيسي همچنين وزير راه و شهرسازي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و وزير کشور را مکلف کرد با برگزاري جلسهاي مشترک موضوع بيمه کارگران ساختماني را با فوريت بررسي و راهکارهاي مساعدت دولت براي تسريع در حل اين موضوع را احصاء نمايند.رئيس جمهور از دستگاههاي اجرايي دخيل در ساخت مسکن نيز خواست در واگذاري پروژههاي آماده، معطل بخشهاي ديگر نباشند و هر تعداد از واحدهاي مسکوني را که آماده شده، به مردم واگذار نمايند.در ابتداي اين جلسه که به فاصله ۲۰ روز از جلسه قبلي شورايعالي مسکن برگزار شد، استانداران استانهاي سيستان و بلوچستان و خراسان رضوي با ارائه گزارشي تفصيلي، اقدامات صورت گرفته در اين استانها براي ساخت مسکن در قالب نهضت ملي مسکن را تشريح کردند.همچنين در اين جلسه گزارشهايي از ساماندهي مشاورين املاک، شناسايي واحدهاي صنفي متخلف و برخورد با آنها، مديريت مجازي بازار مسکن با نظارت بر سکوها و بازاريابي شبکهاي در حوزه مسکن، ميزان توليد فولاد و سيمان و مصالح ساختماني و نحوه عرضه آن به بازار توليد مسکن، واگذاري زمين در قالب نهضت ملي مسکن، مسکن نيروهاي مسلح، انبوهسازي بافتهاي فرسوده، مسکن روستايي و تکميل واحدهاي مسکن مهر از سوي دستگاههاي مختلف ارائه شد.

    تشکيل تعاوني هاي مسکن با جديت پيگيري شود

    استاندار هرمزگان نيز با تاكيد بر تشكيل تعاوني هاي مسكن اقشار مختلف جامعه گفت: تشكيل تعاوني با جديت پيگيري شود.

    مهدي دوستي در دهمين جلسه شوراي مسکن استان كه با اولويت  اجراي طرح مهم نهضت ملي مسکن برگزار شد، خاطرنشان كرد: در طرح نهضت ملي احداث ۶۵ هزار واحد مسکن شهري و روستايي در استان تکليف ملي استان است و همه مديران و مسئولان در حوزه مسکن موظف هستند بهترين عملکرد خود را در راستاي تحقق اين تکليف انجام دهند. وي افزود: تشکيل تعاوني براي کارگران صنايع مستقر در استان بايد با جديت پيگيري و تا حصول نتيجه، تشکيل تعاوني، تخصيص زمين و ساخت واحدهاي مورد نظر براي کارگران اين صنايع تداوم يابد. استاندار هرمزگان تشکيل تعاوني فرهنگيان را گام موثري در سطح استان برشمرد و گفت: فرهنگيان استان استقبال خوبي از تشکيل تعاوني طرح نهضت ملي مسکن داشتهاند و بايد دستگاههاي مرتبط هر چه سريعتر افراد حائز شرايط را مشخص کرده و تعاوني فرهنگيان نيز فعاليت خود را آغاز کند. وي تصريح کرد: يکي ديگر از سياستهاي دولت در حوزه مسکن و البته افزايش جمعيت تامين و تخصيص زمين طرح جواني جمعيت است که استان در اين حوزه فعاليت کرده و آماده واگذاري زمين به افراد واجد شرايط است. دوستي گفت: فرمانداران بايد در شهرستانها مردم را تشويق به واريز سهم آورده اوليه کنند، اگر متقاضيان سهم آورده اوليه را واريز نکنند بايد زمين مورد نظر به ساير متقاضيان داده شود و اگر متقاضي ديگري وجود نداشت سهميه فوق به ساير شهرستانهاي داراي متقاضي داده شود. وي در ادامه بر ساماندهي فعاليت بنگاههاي مشاور املاک تاکيد کرد و از مديران مربوطه خواست به صورت هفتگي گزارشي از بازرسي از فعالان اين صنف و بررسي تخلفات و جرائم منظور شده در شوراي مسکن ارائه دهند. در ادامه اين نشست اعضاي كارگروه مسكن و فرمانداران  مشكلات و مسائل اين بخش را بيان كردند.

    آغاز تسطيح زمين طرح نهضت ملي مسکن در بندرعباس

    معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازي هرمزگان گفت: تسطيح زمين نهضت ملي مسکن در شهر بندرعباس توسط پيمانکاران نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به عنوان کارگزار، آغاز شد.سعيد حاجبي افزود: آمادهسازي زمينها از يک هفته قبل آغاز شده که اين کار برعهده شرکتهاي ايراني است و زيرنظر نيروي دريايي ارتش به عنوان کارگزار ساخت و آمادهسازي ادارهکل راه و شهرسازي آغاز کردهاند.وي ادامه داد: براساس توافق انجام شده با نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي و با پيگيريهاي استاندار هرمزگان، بنا شد زمين و ساختمانهاي طرح نهضت ملي مسکن در مدت يکسال تحويل شود، يعني همزمان با تسطيح زمين احداث ساختمانها را نيز آغاز کنند.

    معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازي هرمزگان خاطرنشان کرد: قرارداد اين طرح يکساله بوده که احتمال دارد تا يکسال و نيم هم طول بکشد و از شرکت چيني نيز براي انجام بخشي از کار کمک گرفته شده است.حاجبي ادامه داد: زمين به صورت يکدست تسطيح نميشود و به عبارتي تسطيح براساس عوارض طبيعي انجام ميشود و تپهها به طور کامل از بين برده نميشوند و تنها عمليات تسطيح زمين در محل احداث ساختمانها انجام ميشود.وي اشاره کرد: يکي از مشکلات شهر بندرعباس، آبهاي سطحي و بالابودن سطح آبهاي زيرزميني بوده که موجب بالا زدن شوره و وارد آمدن آسيب به پايين ساختمانها ميشود.اين مسوول ادامه داد: مکان اجراي طرح نهضت ملي مسکن در ارتفاع بوده و مشکل آبهاي سطحي وجود ندارد؛ يعني مشکلي که در شهرک پيامبر اعظم (ص) وجود دارد را ندارد و از طرفي هم اين مکان بر شهر بندرعباس هم اشراف دارد.وي يادآورشد: جاي در نظر گرفته شده براي ساختمان سازي از نظر فني خوب است و چون افراد با سطح اقتصادي متفاوتي در اين طرح ثبت نام و حضور دارند، لذا طراحي نيز بر همين اساس انجام شده است.

    معاون مسکن وساختمان راه و شهرسازي هرمزگان بيان کرد: طراحي طبق نظر شوراي معماري و شهرسازي هرمزگان براي پنج طبقه انجام شده است که بنا شده واحدهاي متفاوتي با متراژهاي متفاوت از ۷۵ متر تا ۱۰۰ متر در اين طرح ساخته شود.حاجبي بيان کرد: امتياز بندي در اين طرح براساس آورده بوده و توسط سامانه محاسبه ميشود.

    وي گفت: معماري طرح نهضت ملي مسکن در کميسيون معماري و شهرسازي هرمزگان به تصويب رسيده که براساس معماري منطقه است.

    معاون زمين و مسکن راه و شهرسازي هرمزگان خاطرنشان کرد: وقتي بناست ۱۵ هزار واحد مسکوني در بندرعباس احداث شود، نميتوان از همه ثبت نام کنندگان نظرخواهي کرد و اگر بخواهيم اين کار را انجام دهيم چهار سال طول ميکشد، اما طراحي را براساس معماري منطقه انجام و به تاييد رسيده است.وي گفت: ساختار زمين مورد نظر براي احداث طرح ۱۵ هزار واحدي نهضت ملي مسکن، بسيار متفاوت بوده و پايه و قيمتي براي اين منظور تعريف نشده و منتظر هستيم کميسيون مسکن مصوب کند.معاون زمين و مسکن راه و شهرسازي هرمزگان اضافه کرد: البته برآورد هزينه انجام شده که به دليل احتمال تغيير در زمان اتمام کار از اعلام آن خودداري ميکنيم. حاجبي اظهار کرد: سازمان زمين و مسکن هزينه را متقبل ميشود و براي مردم هزينهاي نخواهد داشت، اما ساختمانها براساس نرخ روز احداث ميشوند.واحدهاي مسکوني حدودا با هزينه متري هفت ميليون و ۸۰۰ هزار تومان آماده واگذاري و کليد تحويل ميشوند.

    معاون زمين و مسکن راه و شهرسازي هرمزگان گفت: استان و استانداري هرمزگان پيگير الحاق يکهزار هکتار زمين در ضلع شرقي زمين نهضت ملي مسکن بندرعباس براي احداث منازل شرکتهاي بزرگ و صنايع بوده که در حال انجام است. حاجبي تصريح کرد: بنا نيست واحدهاي مسکوني در هر هزار هکتار ساخته شود و ساخت و ساز براساس نياز انجام خواهد شد.وي گفت: آمار افرادي که مشمول استفاده از زمينهاي صنايع هستند هنوز به طور دقيق مشخص نيست، اما آمار حدودي وجود دارد، به عنوان مثال تعداد کارکنان فولاد هرمزگان پنج هزار نفر، پالايشگاه نفت ستاره خليجفارس هفت هزار نفر و ساير صنايع نيز به همين صورت است.معاون  مسکن وساختمان راه و شهرسازي هرمزگان اظهار کرد: پيگير هستيم که کارگران همه اين شرکتها داراي خانه شوند، استانداري هرمزگان نيز مديران را موظف کرده تا فرمهاي جيم اين افراد را بررسي کرده و خانه براي واجدان شرايط ساخته شود.حاجبي ابراز کرد: هزينه آمادهسازي زمينها را بايد خود شرکتها و صنايع بپردازند و بيشتر دنبال اين هستند که پس از بازنشستگي سرپناه داشته باشند. وي اشاره کرد: شرکتها و صنايع هم براي اين کار رضايت داشته و اعلام کردهاند سرويسهاي رفت و آمد براي اين منطقه ميفرستند و چون در بلوار شمال بندرعباس بوده و در شهر قرار ندارد، بهتر و راحتتر است.  وي اشاره کرد: زمينهاي شرق بندرعباس، بعد از نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران جزو مستثنيات نبوده و اراضي ملي در مديريت ماست، مستثنيات آنجا نيز بسيار کم است. حاجبي ادامه داد: دنبال الحاق زمين در آن سمت شهر هم به بندرعباس هستيم که حتي وزارت راه و شهرسازي اين موضوع را پيگير است، تلاش دارند براي اين منطقه طرح خوبي تهيه کنند.معاون  مسکن وساختمان راه و شهرسازي هرمزگان بيان کرد: محل اجراي طرح نهضت ملي مسکن در بندرعباس در زمين ضلع شمالي بلوار شهيد رجايي بندرعباس در زميني به مساحت ۱۵۰ هکتار بوده که درحال آماده سازي است.

    حاجبي افزود: مساحت زمين ۱۵۰ هکتار بوده اما با توجه به وجود مسيرهاي خطوط انتقال فشار قوي برق، وجود خور و تپه در آن محدوده، تنها ۱۲۲ هکتار براي احداث ۱۵ هزار واحد مسکوني اين طرح پيش بيني شده است. وي گفت: تاکنون ۱۳۰ هزار نفر در طرح ملي مسکن در هرمزگان ثبت نام کردهاند که ۸۰ هزار نفر واجد شرايط بودهاند و زمين براي همه اين افراد تخصيص يافته است اما تنها ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر از آنان واريزي وجه داشته اند.حاجبي گفت: تاکنون ۱۰ هزار نفر در بندرعباس واريز وجه انجام دادهاند که از مردم درخواست داريم واريز وجه را انجام دهند تا ساخت و سازها انجام شود. حاجبي افزود: مبلغ آورده اوليه براي متقاضيان ۴۰ ميليون تومان بوده و با افزايش پيشرفت فيزيکي طرح ها مبالغ بيشتري بايد بپردازند که براي متقاضيان پيامک ارسال ميشود تا متناسب با آن واريز وجه انجام دهند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.