حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • کمبود شدید کتابخانه‌ در هرمزگان
    ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۴۵
    شناسه : 10875
    بازدید 1403
    14
    مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در گفت و گو با دریا عنوان کرد مصاحبه اختصاصی // مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان‌ با بیان اینکه چون ساخت کتابخانه‌ها در سال‌های گذشته در استان مغفول مانده است، گفت: برای اینکه سرانه فیزیکی بهبود یابد، چاره‌ای جز افزایش کتابخانه‌ها نداریم.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان‌ با بیان اینکه چون ساخت کتابخانه‌ها در سال‌های گذشته در استان مغفول مانده است، گفت: برای اینکه سرانه فیزیکی بهبود یابد، چاره‌ای جز افزایش کتابخانه‌ها نداریم زیرا با کمبود شدید مواجه‌ هستیم.

    یکی از شاخص‌ها و مؤلفه‌های اصلی رشد و تعالی هر جامعه‌ای توجه کافی به فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی است و ضرورت فراگیرشدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی بر هیچکس پوشیده نیست.

    متأسفانه در هرمزگان فضای فیزیکی کتابخانه‌ها و سرانه مطالعه بسیار پایین است و تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم. به همین دلیل در استان بیش از هر استانی دیگر نیازمند زیرساخت‌های مناسب و استاندارد جهت احداث و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف شهری و روستایی هستیم. در این رابطه به سراغ فرشاد محمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان رفتیم و در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

    فرشاد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه دریا در رابطه با کمبود سرانه فضای فیزیکی کتابخانه‌ها در هرمزگان، اظهار کرد: متأسفانه در استان با کمبود شدید کتابخانه مواجه هستیم؛ زیرا تعداد کتابخانه ها با سرانه جمعیتی تناسب ندارد و نمی‌توان با این سرانه کم خدمات مطلوب را به جامعه هدف ارائه دهیم.

    وی در ادامه افزود: سرانه فضای فیزیکی استاندارد به ازای هر نفر ۸ متر است؛ اما در هرمزگان با احتساب کتابخانه مرکزی افتتاح نشده! به ۲ متر می‌رسد؛ یعنی ۶ متر از استانداردهای جهانی پایین تر هستیم.

    مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان با اشاره به اینکه شهر بندرعباس با جمعیت ۷۰۰ هزار نفری فقط ۶ کتابخانه دارد، خاطر نشان کرد: از این تعداد هم دو مورد آن در ۶۰۰ دستگاه به فاصله ۱۰۰ متری ساخته شده که جانمایی آن در گذشته مناسب نبوده است.

    محمدی، عدم توسعه‌ کتابخانه‌ها، جانمایی نامناسب، تعداد کم کتابخانه‌ها و معطل ماندن کتابخانه‌ مرکزی و واگذاری نادرست کتابخانه شهدا به شهرداری بندرعباس را از جمله دلایل مهمی برشمرد که باعث شده در خدمات دهی به آحاد مردم با کمبود فضای فیزیکی دچار مشکل شویم.

    وی، تعداد کتابخانه‌های استان را ۸۸ مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد هفت مورد آن در کیش است که به دلیل عدم هماهنگی مناسب بین نهاد کتابخانه های کشور و سازمان منطقه آزاد کیش؛ در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

    رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی هرمزگان با بیان اینکه ساخت کتابخانه‌ها در سال‌های گذشته مغفول مانده است، بیان کرد: برای اینکه سرانه فیزیکی بهبود یابد؛ چاره‌ای جز افزایش کتابخانه‌ها نداریم و در حال حاضر در بندرعباس حداقل به چهار کتابخانه دیگر نیاز داریم.

    محمدی آمار کل اعضای کتابخانه‌ها در استان را ۲۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۵۹ هزار ۲۰۷ نفر را اعضای فعال در هرمزگان را شامل می‌شود.


    چالش کمبود نیروی انسانی و حقوق پایین کتابدارها

    مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، ابراز داشت: هر استانی یک کتابخانه‌ مرکزی دارد و با افتتاح شدن کتابخانه‌ مرکزی بندرعباس ۶۰ نوع خدمت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه کتاب و کتابخوانی به مردم ارائه خواهد شد.

    محمدی،کمبود شدید نیروی انسانی و حقوق پایین کتابداران را دیگر چالش مهم این اداره کل بیان کرد و گفت: میزان حقوق کتابداران زحمت کش و دغدغه مند؛از دیگر مشکلات کتابدارن و مدیریت کتابخانه ها می باشد.

    وی خاطر نشان کرد: برای حل شدن مشکل کتابداران باید در سفر ریاست محترم جمهوری به هرمزگان ؛سهمیه استخدام نیرو و افزایش موارد رفاهی ویژه کتابداران در مصوبات استانی گنجانده شود.

    انجام مسئولیت اجتماعی صنایع فقط دادن کیسه برنج نیست 

    رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع انجام مسئولیت اجتماعی صنایع مستقر در استان در حوزه فرهنگی پرداخت و گفت: مسئولیت اجتماعی صنایع فقط دادن کیسه برنج نیست بلکه ایجاد و توسعه فضاهای فرهنگی که باعث رشد و تعالی شخصیت افراد و تضمین‌کننده سلامت روانی اجتماعی جامعه می‌شود مسئولیت اصلی صنایع است.

    محمدی تصریح کرد: حق مردم هرمزگان از صنایع فقط آلودگی و مشاغل پایین دست نیست و از صنایع استان خواست که به موضوع ساخت و افزایش سران ه فیزیکی کتابخانه‌ها ورود کنند چون دولت در این زمینه بخشنامه های تشویقی خوبی مصوب کرده است.

    وی در پایان ضمن تشکر از حمایت های نماینده محترم ولی فقیه و استاندار هرمزگان بیان کرد: اداره کل کتابخانه های عمومی در مسیر تحقق افزایش سرانه فیزیکی،افزایش سرانه مطالعه و اجرای برنامه های فرهنگی کتاب محور؛ پذیرای همه علاقمندان و دغدغه مندان حوزه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی می باشد.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.