حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3008 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • کمای آموزش قرآن در هرمزگان‌
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
    شناسه : 13726
    بازدید 1137
    7
    دریانیوز// درحالی در خصوص مشکلات و‌چالش ها و آسیب های حوزه فرهنگ و آموزش قرآن بارها قلم زده ایم که تاکنون هیچ نهادی حاضر نشده است در این بخش اقدام مناسبی را انجام دهد و متولیان‌ مربوطه بر همان ریل قبلی سوارند و حاضر به تغییر مسیر نیستند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// درحالی در خصوص مشکلات و‌چالش ها و آسیب های حوزه فرهنگ و آموزش قرآن بارها قلم زده ایم که تاکنون هیچ نهادی حاضر نشده است در این بخش اقدام مناسبی را انجام دهد و متولیان‌ مربوطه بر همان ریل قبلی سوارند و حاضر به تغییر مسیر نیستند.

    بارها نوشته ایم که‌بسیاری از والدین دغدغه مند در این‌استان مرزی محروم برای انجام دومین وظیفه شان بعد از نام نیکونهادن بر فرزندان شان ،یعنی آموزش قرآن با مشکل مواجهند و هیچ نهاد دولتی تاکنون حاضر نشده است آموزش قرآن با مربیان قرآنی توانمند را برای کودکان و نوجوانان هرمزگانی در دستور کار قرار دهد و اعلام عمومی کند تا شهروندان برای آموزش باکیفیت قرآن کریم به فرزندان شان اقدام کنند و توپ این مسئوليت در زمین‌نهادهای مختلف پاسکاری می شود وامیدی به بهبودی وضعیت موجود در استان وجود ندارد و در دولت های مختلف، شرایط هیچ تغییری نکرده است و نخواهد کرد.

    از آن طرف دانش آموزان هم در مدارس قاری و حافظ قرآن تربیت نمی شوند و حتی نمی توانند قرآن را صحیح و با رعایت تجوید و… بخوانند و آموزش قرآن در مدارس جدی گرفته نمی شود. دانش آموزانی در این حوزه موفق هستند که خودشان در مکتب خانه ، خانه و موسسه قرآنی و… آموزش دیده باشند. آموزش قرآن در استان را فعالان قرآنی در بخش غیردولتی انجام می دهند. آنها هم‌بدلیل اینکه حمایت نمی شوند ،با مشکلاتی از جمله در حوزه تجهیزات، مکان ، هزینه ها و… مواجهند و چندان نمی توانند به اهداف شان‌بطور کامل دست یابند.

    برای رفع مشکل مکان بایستی مساجد و بقاع متبرکه و حرم های مطهر امامزادگان به قطب آموزش قرآن ، مداحی و فعالیت های فرهنگی تبدیل شوند و فرمایش رهبر معظم‌انقلاب مبنی بر تبديل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی بطور کامل در استان محقق شود. چرا مردم بندرعباس و استان هرمزگان همچنان برای آموزش قرآن و مداحی ، اذان، مکبری و فعالیت های فرهنگی باید با مشکل مواجه باشند؟

    در این استان کودکان و نوجوانان و جوانان همواره موردبی مهری قرار گرفته اند. در بسیاری از کوچه های محلات ، کودکان و نوجوانان و جوانان شاهد تزریق و استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی و… هستند وبرخی نیز متاسفانه الگوگیری می کنند وبه همین دلیل آسیب های اجتماعی روز به روز در این استان در حال افزایش است. از آن طرف در حوزه فرهنگی و قرآنی اقدامات اثرگذاری صورت نمی گیرد و این‌بخش به حال خود رها شده است. متولیان مربوطه بایستی از صنایع و بنگاه های اقتصادی نیز در این‌بخش کمک بگیرند و‌ بودجه های فرهنگی صنایع برای مردم استان هزینه شود وهمچنین از حوزه مسئولیت های اجتماعی صنایع نیز بایستی اعتباراتی در حوزه فرهنگی، قرآنی، ورزشی و…هزینه شود که تاکنون نسبت‌به این حوزه توجهی نشده است.

    چرا در این‌استان‌ سلسله جلسات با حضور اساتید اخلاق برای نوجوانان و جوانان و خانواده ها برگزار نمی شود؟ از مداحان و‌قاریان مطرح ،کمتر در
    برنامه ها استفاده می شود. نتیجه این‌نوع برخورد با حوزه فرهنگ و قرآنی در این‌سالها را دیده ایم که عدم‌آشنایی با تعالیم اسلامی است و به همین‌دلیل ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی و فرهنگی نیز روزبه روز درحال افزایش است. در روستای بلبل آباد بشاگرد هر ساله ده‌ها قرآن آموز از این‌روستا و روستاهای اطرف آموزش قرآن می بینند و طرح های حفظ قرآن و…بصورت‌شبانه روزی برایشان اجرا می شود ،اما برای مکان ، تجهیزات ، مواد غذایی و… با مشکل مواجهند و دستگاه های دولتی هم حاضر به حمایت از آنها نیستند.

    چرا بایستی حوزه فرهنگ و‌ اموزش قرآن در استان ‌ اینگونه مورد بی مهری قرار گیرد ؟ مسئولان در این‌حوزه‌مقصرند. آنها در شرایط ناهنجار جامعه امروز مقصرند. دشمن برای پهن کردن‌دام در فضای حقیقی و مجازی برای فرزندانمان هزینه می کنند، اما ما می خواهیم بدون‌تجهیزات و پول و سلاح فرهنگ وقرآن در این‌جنگ و شبیخون‌فرهنگی پیروز شویم که نمی شویم و شکست خورده ایم. دو دهه از مشکلات حوزه قرآن آموزی در استان نوشتیم و رهبری معظم انقلاب بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن در کشور تاکید فرمودند، اما این‌فرمایش معظم له در استان بر زمین ماند و هیچ دولتی در این‌بخش اقدام مناسبی نداشت و ندارد.

    خانه قرآن شهیددهقانی که در حوزه آموزش قرآن و مداحی به کودکان و نوجوانان فعالیت دارد ، بایستی حمایت شود. مدیرش می گوید اگر حمایت شوند و صداوسیمای مرکز خليج فارس فرصتی در اختیارشان قرار دهد، می توانند برنامه ای مانند حسینیه معلی را در استان اجرا کنند.چرا بایستی همچنان آموزش قرآن در هرمزگان‌در کما باشد ؟ چرا از هیئت های مذهبی و فعالان قرآنی و فرهنگی و مسجدی ها در استان چندان حمایت نمی شود ، درصورتیکه آنها بایستی بیشترین حمایت را دریافت کنند تا خلاء عملکردی دستگاه های دولتی را پر کنند. فرزندانی از هرمزگان که بدلیل ضعف دولتمردان در اجرای برنامه های فرهنگی و قرآنی، در آسیب های های اجتماعی غرق شدند و‌مسیر زندگی شان عوض شد، مسئولان‌ بایستی پاسخگو باشند، اگر به معاد و قیامت اعتقاد و ایمان دارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.