حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3035 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • کاهش قیمت مسکن در بندرعباس
    ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۵:۲۴
    شناسه : 9064
    بازدید 1639
    25
    برنامه های دولت و مجلس اثرگذار شد دریانیوز// کمتر خریداری در بازار دیده می شود و بیشتر فروشنده اند
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// درحالیکه بعد از اجرای طرح‌هایی توسط دولت ومصوبات مجلس و در واقع عزم دولت و مجلس برای کنترل بازار مسکن، از چند هفته قبل کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن در تهران و برخی از استان‌های کشور آغاز شده بود و در رسانه ها منتشر شد، این کاهش قیمت در بندرعباس نیز از چندی پیش مشاهده می شود.
    البته بنا به اظهارات برخی از مشاوران املاک و فعالان حوزه مسکن، این کاهش قیمت ها بیشتر در خانه های چندسال ساخت دیده می شود، هرچند برای فروش خانه های نوساز علی رغم مقاومت برخی بسازوبفروش ها در مقابل کاهش زیاد قیمت ها، اما برخی از سازندگان بدلیل رکود بازار و نبود مشتری و نیاز به پول نقد حاضرند املاک شان را زیرقیمت بازار به فروش برسانند.
    از آن طرف بدلیل افزایش نامتعارف قیمت ملک و حبابی شدن قیمت ها در ماه‌های گذشته و پس از نوسانات ارزی سال گذشته، در حال حاضر کمتر مشتری در این بازار یافت می شود و بازار مسکن از مدتی قبل در رکود و خواب است و خرید وفروش املاک بسیار کاهش یافته است و دلالان مسکن هم کمتر جرات می کنند در این بازار ملکی را بخرند، زیرا می دانند با شرایط فعلی شاید مجبور شوند املاک شان را زیر قیمتی که خریده اند، بفروشند.
    یکی از مشاوران املاک در بندرعباس با بیان اینکه یک واحد ۵۲ متری در یک مجتمع در بلوار امام حسین علیه السلام که تا مدتی قبل یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان برای فروش گذاشته بود، در حال حاضر قیمتش به زیر یک میلیارد تومان رسیده است و حتی یک میلیارد تومان نیز مشتری ندارد. همچنین سوئیتی را که ۶۵۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته بودند، الان مالک‌ نیز حاضر است آن را ۵۰۰ میلیون تومان بفروشد.
    مشاور املاکی از اعلام قیمت فروش قطعه زمین ۱۶۰ متری در منطقه طلاییه بندرعباس با مبلغ چهار میلیارد تومان در مدتی قبل می گوید که الان به سه میلیارد تومان کاهش یافته است که در واقع ۲۵ درصد کاهش قیمت را شاهدیم.وی البته با ذکر مثالی می گوید : شهروندی که خانه اش را در بندرعباس فروخته بود و در شهر شیراز خانه ای را خرید، عنوان می کرد که در شیراز نیز قیمت ها ۳۵تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.
    برخی از مشاوران املاک در بندرعباس می گویند: افزایش حبابی قیمت مسکن باعث شد رکود در خرید وفروش را شاهد باشیم و کمتر خریداری در بازار دیده می شود و بیشتر فروشنده اند، گرچه برخی از سازندگان همچنان در مقابل کاهش قیمت مسکن مقاومت می کنند و برخی هم تبانی می کنند تا قیمت ها کاهش نیابد، اما واقعیت این است فروشندگان واقعی مسکن که شرایط بازار را می دانند، سعی می کنند اگر خریداری واقعی قصد خرید ملک دارد، به توافق برسند تا تعدادی از واحدهای‌ شان را بفروشند وساخت ملک جدید را آغاز کند.
    یک فعال حوزه مسکن می گوید: در چند سال اخیر بیشتر مشاوران املاک در ساخت وساز هم مشارکت دارند وبرخی از سازندگان، دفتر مشاور املاک زده اند که این دو قشر از کاهش قیمت ملک چندان رضایتی ندارند، اما مشاور املاکی که فقط به انعقاد قرارداد خریدوفروش ملک مبادرت می ورزد، از کاهش قیمت ملک که باعث رونق معاملات می شود، رضایت دارد وبه نفعش است و سود می برد.
    یک مشاور املاک هم می گوید: قطعات زمین در منطقه آبشورک که تا ۸۵۰ میلیون تومان قیمت گذاشته شده بود، الان با قیمت ۴۰۰میلیون تومانی نیز مشتری ندارد.یک مشاور املاک نیز می گوید که دلالان به آنها می گویند املاکی که قیمت شان ارزان است را در لیست فروش اعلام نکنند تا بر بازار اثرگذار نباشد. دلالان و مافیای مسکن با کاهش قیمت مسکن و اعلام آن بسیار مخالف هستند و تلاش می کنند به مشتریان بگویند که قیمت ها کاهش نیافته است. از طرفی دیگر برخی ها زمین خریده بودندو در واقع احتکار کرده بودند وساخت وسازی هم نکردند که ضرورت دارد در این بخش نیز اقدامات لازم صورت گیرد تا زمین های احتکار شده برای ساخت وساز استفاده شوند.
    اثرات نهضت ملی مسکن بر بازار
    برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند درصورتیکه طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس اجرایی شود و کلنگ ۱۵ هزار واحدی که قرار است بر زمین بخورد هرچه زودتر عملیاتی شود و به زمین زده شود، بطور حتم کاهش قیمت مسکن سرعت بیشتری می گیرد و محتکران مسکن نیز مجبور خواهند شد املاک شان را برای فروش عرضه کنند.
    یکی از مشاوران املاک در بندرعباس می گفت مدتی قبل که شایعه شده بود زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس واگذار می شود، خریداران زمین، خرید زمین را متوقف کردند و مقداری هم قیمت زمین کاهش یافت و بعد از اینکه این طرح اجرایی نشد، خرید و فروش زمین دوباره شروع شد. حال اگر طرح نهضت ملی مسکن چه بصورت ویلایی با واگذاری زمین به متقاضیان و چه بصورت ساخت آپارتمان آغاز شود، بطور حتم حباب قیمت مسکن از بین خواهد رفت.
    یکی دیگر از فعالان حوزه مسکن می گوید: حداقل ۵۰ درصد قیمت ملک به زمین برمی گردد و درصورتیکه طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس بصورت ویلایی یک طبقه اجرایی شود و به متقاضیان واجد شرایط زمین واگذار شود، نه تنها قیمت ساخت ملک و زمان ساخت برای این افراد کاهش می یابد، حتی بر قیمت زمین و ملک در شهر بندرعباس نیز بسیار اثرگذار است و احتمال دارد تا ۵۰ درصد نیز قیمت ها کاهش یابد و افراد بیشتری بتوانند خانه بخرند و حباب قیمت مسکن ازبین می رود.
    رهن واجاره بیداد می کند
    رهن و اجاره که براساس مصوبه دولت قرار بود در شهری مانند بندرعباس در سال جاری فقط ۲۰ درصد افزایش یابد، این میزان افزایش کمتر رعایت می شود که ضرورت دارد دستگاه های نظارتی با دفاتر مشاور املاکی که برخلاف این مصوبه اقدام به انعقاد قرارداد می کنند، برخورد نمایند.
    برخی از مشاوران املاک گرچه از کاهش قیمت مسکن در بندرعباس و احتمال افزایش کاهش قیمت ها و درواقع ازبین رفتن حباب قیمت ملک می گویند، اما از طرفی دیگر می گویند حتی در صورت کاهش بیشتر قیمت مسکن در بندرعباس که دور از انتظار نیست و باعث می شود برخی ها با وام یا فروش ملک قبلی بتوانند خانه ای جدید بخرند، ولی برخی از اقشار توان خرید ملک را همچنان نخواهند داشت و به همین دلیل بیشتر شهروندان به سمت رهن و اجاره ملک رفته اند و به همین دلیل نیز رهن و اجاره همچنان صعودی و نامتعارف است و از طرفی دیگر مصوبه دولت برای افزایش فقط ۲۰ درصدی رهن واجاره را بسیاری از مالکان رعایت نمی کنند. مستاجران نیز برای تمدید اجاره ملک و یا اجاره ملک جدید با مشکل مواجهند و مالکان پول پیش و اجاره را بصورت غیرقابل باور افزایش داده اند و می طلبد مصوبات دولت و مجلس در بندرعباس نیز اجرایی شده و قانون اخذ مالیات از خانه های خالی نیز با جدیت اجرا شده تا این واحدهای مسکونی احتکار شده و خالی از سکنه عرضه شده و مبالغ نامتعارف اجاره و رهن شکسته شود و مستاجران راحت تر بتوانند ملک مناسب را بیابند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.