حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3020 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پارک دوبل، معضل بزرگ خیابان‌های بندرعباس
    ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
    شناسه : 10580
    بازدید 11066
    17
    گزارش اختصاصی // زندگی شهری آداب خاص خود را دارد. از زمانی که انسان‌ها تصمیم گرفتند به صورت گروهی و در کنار هم زندگی کنند، برای اینکه مشکلات آنها به حداقل برسد قوانین و مقررات مختلفی را وضع کرده‌اند و با اجرای آن، زندگی را به پیش برده‌اند. با گسترش شهرنشینی، اختراعات زیادی برای رفاه حال مردم انجام شد که یکی از آنها اتومبیل بود.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز // زندگی شهری آداب خاص خود را دارد. از زمانی که انسان‌ها تصمیم گرفتند به صورت گروهی و در کنار هم زندگی کنند، برای اینکه مشکلات آنها به حداقل برسد قوانین و مقررات مختلفی را وضع کرده‌اند و با اجرای آن، زندگی را به پیش برده‌اند. با گسترش شهرنشینی، اختراعات زیادی برای رفاه حال مردم انجام شد که یکی از آنها اتومبیل بود.
    این وسیله نقلیه از زمان ساخت تاکنون تغییرات زیادی داشته و به شکل امروزی رسیده است. با ساخته شدن اتومبیل و افزایش تقاضا برای آن، به همان نسبت نیز ساخت خیابان و امکانات و فضاهای پارک خودرو نیز باید افزایش پیدا کند. یکی از نکات مهم در استفاده از اتومبیل، فرهنگ صحیح رانندگی است. در گذشته که تعداد خودروها کم بود، مشکلات استفاده از این وسیله نیز چشمگیر نبود اما امروزه که اکثر خانواده‌ها دارای خودرو هستند، فرهنگ صحیح استفاده از آن را نیز باید بدانند. عدم استفاده درست از این وسیله نقلیه در شهر، باعث تضییع حقوق دیگر شهروندان می‌شود.

    این روزها اگر بخواهید در شهر بندرعباس رانندگی کنید باید اعصابی پولادین و صبری زیاد داشته باشید چرا که عدم رانندگی صحیح برخی رانندگان، شما را گاها به واکنش وادار می‌کند. در شهری مانند بندرعباس که وسایل نقلیه عمومی برای استفاده شهروندان کافی نیست و بسیاری از مسیرها نیز تاکسی یا اتوبوس ندارند، شهروندان ترجیح می‌دهند از وسیله نقلیه شخصی برای انجام امورات زندگی خود استفاده نمایند که این موضوع باعث شده‌است در بسیاری از ساعات روز شاهد ترافیک‌های سنگین در برخی نقاط شهر باشیم.
    نبود پارکینگ به میزان کافی نیز یکی دیگر از معضلات استفاده از وسیله نقلیه شخصی می‌باشد که سال‌هاست مردم پایتخت اقتصادی کشور با آن روبرو هستند. اما یکی از مهمترین نکات در استفاده از وسیله نقلیه، شیوه صحیح رانندگی با آن است که باید فرهنگ استفاده از آن نیز از کودکی آموزش داده شود. بسیاری از نقاط شهر که دارای ترافیک سنگین می‌باشد، مهمترین نکته‌ای که مشاهده می‌شود عدم استفاده صحیح از وسیله نقلیه و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

    «پارک دوبل» این روزها به معضل بزرگ خیابان‌های سطح شهر تبدیل شده‌است. عدم وجود پارکینگ به اندازه نیاز خودروها و توجه نداشتن رانندگان به حقوق شهروندان باعث شده‌است که شاهد افزایش این معضل در خیابان‌های شهر باشیم. یکی از نکاتی که باعث می‌شود این معضل کاهش پیدا کند، دادن آموزش‌های لازم به گروه‌های مختلف است. افرادی که می‌خواهند گواهینامه رانندگی اخذ کنند باید در زمان آموزش، علاوه بر یادگیری رانندگی، شیوه صحیح استفاده از خودرو را نیز آموزش ببینند. اینکه فردی بدون دانستن شیوه صحیح استفاده از خودرو بخواهد با آن رانندگی کند و مشکلاتی را برای دیگر شهروندان ایجاد نماید، حقوق دیگر افراد را ضایع کرده و حق‌الناسی برعهده او می‌ماند.
    گروه دیگری که از اکنون باید به فکر آموزش صحیح استفاده از وسیله نقلیه قرار بگیرند، کودکان هستند که در آینده، رانندگان این شهر خواهند بود. این افراد از هم‌اکنون باید در مدارس خود با حقوق شهروندی خود و دیگران آشنا شوند تا در آینده، مشکلاتی که اکنون با آن روبرو هستیم را کمتر ببینیم. این روزها موضوع پارک دوبل به مشکل بسیار بزرگی برای خیابان‌های شهر بندرعباس تبدیل شده‌است و به جرات می‌توان گفت بخش زیادی از ترافیک این شهر به دلیل پارک دوبل خودروها در خیابان می‌باشد.

    برخی از رانندگان فکر می‌کنند که حتما باید مقابل مکانی که کار دارند توقف کنند در حالی که شاید چند متر جلوتر، جای پارک مناسبی وجود داشته باشد اما ترجیح می‌دهند پارک دوبل کرده و یک مسیر حرکت را مسدود نمایند تا آسان‌تر کار خود را انجام دهند حتی اگر باعث آزار دیگر رانندگان شود. این موضوع را هم در نظر بگیرید که با بازگشایی مدارس، این موضوع پررنگ‌تر از گذشته انجام می‌شود.
    برخی والدین و حتی سرویس مدارس در اولین محلی که به روبروی مدرسه می‌رسند، خودرو را پارک کرده و دانش‌آموز را به مدرسه می‌رسانند و شهروندان دیگر باید این حرکت ‌ها را تحمل کرده و به سختی به مسیر خود ادامه دهند. برای بسیاری از رانندگان، حقوق شهروندی و زمان افراد اهمیتی ندارد که این امر نشان می‌دهد آموزش‌های مناسب از سوی خانواده یا مدرسه به این افراد داده نشده‌است.

    وقتی اسم آموزش در مدرسه می‌آید، بسیاری این تفکر را دارند که حتما باید کتاب یا جزوه‌ای وجود داشته باشد و از روی آن به دانش‌آموزان نکات مد نظر یاد داده شود اما بسیاری از آموزش‌های شهروندی با زبان ساده به صورت بازی، داستان، نمایش و کارهای دیگر قابل انتقال و ماندگاری بیشتری است تا اینکه ما بخواهیم از روی کتاب آن را تدریس نماییم.

    همه ما از بافرهنگ بودن مردم دیگر کشورها صحبت می‌کنیم اما هیچگاه به این نکته توجه نمی‌کنیم که بسیاری از آموزش‌ها در آن کشورها از سنین پایین و در مدرسه به کودکان داده می‌شود تا در بزرگسالی افراد بافرهنگی باشند. در کشور ما نیز باید مواردی از این قبیل را از دوران مدرسه به دانش‌آموزان منتقل کنیم و هر سال موضوعات حقوق شهروندی برای آنها تکرار شود تا در بزرگسالی از آن استفاده نمایند.

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “پارک دوبل، معضل بزرگ خیابان‌های بندرعباس”
    1. معضل نیست بی شعوری و نداشتن فرهنگه اون از پیچیدن بدون راهنما زدن اینم از پارک دوبل که راننده پارک میکنه برای ساعتها ماشین ترک میکنه گناه اونی که تو پارک میخواد در بیاد چیه

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.