حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ورودی شهر بندرعباس و اِلمانی که زیبنده نیست!
    ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
    شناسه : 11565
    بازدید 1390
    3
    دریانیوز// نماد و نشانه ها همیشه جزئی از معرف یک فرهنگ هستند. نمادها در همه ارکان تاثیر به سزایی داشته و دارد . نمادها در معماری و شهرسازی هم جزلاینفک این هنر خصوصاً در شهرسازی می باشد .
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// نماد و نشانه ها همیشه جزئی از معرف یک فرهنگ هستند. نمادها در همه ارکان تاثیر به سزایی داشته و دارد . نمادها در معماری و شهرسازی هم جزلاینفک این هنر خصوصاً در شهرسازی می باشد .
    نماد و نشانه در معماری و شهرسازی هر منطقه و یا شهر برگرفته از فرهنگ غنی آن منطقه بوده و نشان دهنده فرهنگ و انتقال آن به نسل بعدی همچنین مسافران و گردشگران هر شهر می باشد.نصب تندیس ها مجسمه ها بازسازی نمادهای قدیم وآثار تاریخی در شهرها کمک زیادی به حفظ فرهنگ سنتی در شهرها می کند.یکی از المان های مهم در شهرها نصب مجسمه ، تندیس یا نمادهایی در ا بتدای شهر است. ساخت المانها و نمادهای شهری خصوصا در ورودی شهرها قدمتی طولانی دارد که به شکلهای متفاوت به کار گرفته می شدند.بناهای شاخص و با شکوه در مکان های مختلف شهرها مانند مساجد ، معابد، مناره ها و دروازه های شهر از نمونه های نمادها هستند.بسیاری از این المانها در ابتدا به عنوان کارکرد دیگری یا خلق یک اثر هنری طراحی و اجرا شده اند اما با گذشت زمان به عنوان نما د شهری به حیات خود ادامه دادند.چه بسا بسیاری از المان ها هم نشانه هایی از آداب و رسوم یا شاخص مشخصه ای از آن شهر مانند صیادی و ماهیگیری در هرمزگان نصب می شوند.
    اما در شهر بندرعباس به عنوان قطب اقتصادی کشور که دارای قدمت تاریخی و فرهنگی طولانی می باشد ؛ همچنین به دلیل شرایط آب و هوایی و اقتصادی شهر بندرعباس از همه مهم تر مرز آبی کشور در تمام طول سال روزانه افراد زیادی وارد و یا خارج می شوند.از گردشگران تا مسافران برای خرید اجناس تا مسئولین کشوری و … در زمینه صنایع و معادن از طریق زمینی و هوایی به شهر بندرعباس می آیند.اما آن مسئله ای که مهم است بندرعباس شاهراه تجاری و قطب اقتصادی کشور ورودی آن دارای هیچ المان و نمادی نیست. شهری که قدمت فرهنگی و نمادهای فرهنگی زیادی دارد و به راحتی و حتی با کمترین هزینه می توانیم بهترین المان ها برای ورودی شهر داشته باشیم .
    المان هایی که کارکردهای مختلفی داشته باشند و از همه مهم تر نشانه ای از فرهنگ شهر باشد و در ذهن ها به یادگار بماند.سال ها است ورودی شهر را با المانی از بادگیر روی پل هوایی ساخته شده است . استفاده از مصالح بی کیفیت و بد ،نگهداری نامناسب و طراحی بسیار بد آن موجب شد که از این سازه به عنوان پل استفاده نشود و مکانی شد برای معتادان و زیبایی به شهر افزوده نشد، بلکه منظره ای بسیار نامطلوب ایجاد کرده است. در صورتی که مهندسین و معماران زیادی در شهر بندرعباس در این زمینه فعالیت می کنند که می توانند بهترین طراحی را داشته باشند . امید است با روالی که شهرداری بندرعباس برای زیبایی و فضای مبلمان شهری ایجاد کرده است هر چه سریع تر برا ی این مسئله هم چاره ای بیندیشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.